قصة حياة صعبة
البارت الرابع والعشرون 24
بقلم حور طه
انتبهي يا انسه
انا اسفه يا فندم خبطت فيك بدون قصدي كنت مستعجله
علاء بابتسامه : يا فندم اول مره حد يقول لي يا فندم
بهار: مش فاهمه يا فندم حضرتك تقصد ايه
علاء: يا فندم ويا حضرتك & طيب انا هلحقك قبل ما تقول اللقب الثالث انا علاء وبس
بهار : اسفه يا علاء بيه بعد اذنك
علاء :استني هنا هو انت رايحه فين ولا جايه لمين
بهار :انا سكرتيره عاكف بيه بعد اذنك يا علاء بيه
علاء: ايه البنت دي اقول لها علاء بس تقول لي بيه& يلا مع علينا يا عم علاء اهو لقيت حد يقول لك يا بيه& بسم الله ما شاء الله زي القمر
حياه :هي مين دي اللي زي القمر
علاء ينتفض : بسم الله الرحمن الرحيم& انت بتطلعي منين يا بنتي
حياه بضحك: من المطبخ يا خفيف من دي اللي زي القمر
علاء: سكرتيره بتاعه عاكف
حياه :سكرتيره بتاعه عاكف دي جات امتى دي وراحت فين واسمها ايه
علاء: معلش والله انا نسيت اسحب بطاقتها
حياه بغيره: والله ما انت نافع لحاجه ازاي واحده تدخل كده وهو راقد تعبان
علاء :ايه يعني هي هتاكله هتلاقيها جايه له في شغل انت عارفه كلنا محبوسين هنا
حياه تطلع بسرعه علي الاوضه وعلاء يروح وراها استني خديني معاكي: البنت فعلا زي القمر
عاكف وهو بيمضي على ملف يتفاجئ بدخول حياه وعلاء خلفها:مالكم في حاجه ولا ايه
علاء: والله احنا تقريبا جايين نعمل كبسه
حياه تخبطوا في رجله :كنت جايه علشان اديك العلاج مين الانسه
عاكف ابتسامه يدي الملف البهار : دي بهار السكرتيره بتاعتي وكانت جايبه لي ملف امضيلها عليه علشان الشغل ما يتعطلش
علاء بصوت منخفض :لو اسمها كمان جميل زيها
حياه: طيب وخلصت شغل ولا لسه تحبوا نخرج عشان يعني ما نضايقكمش وانتم بتشتغلوا
عاكف : لا ما فيش داعي خلاص بهار ماشيه
علاء: طيب بما ان بهار ماشيه همشي انا كمان اوصلها اتفضلي
عاكف بابتسامه :انت بتغيري عليا ولا ايه
حياه: وايه المناسبه ان شاء الله علشان اغير قلت لك جاي علشان علاجك
عاكف: تعرفي اول مره ابقى مبسوط كده عشان في حد غيران عليا
حياه: ايوه غيرانه عليك وممنوع اي واحده تقرب منك
عاكف: على كده انا المفروض اطقي من الغيره لان سيادتك متجوزه
حياه : انت عارفه متاكد ان ده مش جواز وانا عمري ما اعتبرته جوزي
عاكف :خلاص عارف انت هتقلبيها دراما ليه &حاولي تخرجي النهارده انت وعلاء
حياه :تمام
علاء: قولي لي انسه بهار انت مخطوبه
بهار: نعم يا فندم
علاء يشاور على اصبعه: هو انا سؤالي مش مفهوم بقول مخطوبه في دبله يعني
بهار: لا يا فندم
علاء: كويس قوي
بهار: مش فاهمه ايه اللي كويس
علاء : اني خرجت معاكي وشميت الهوا
يونس :انت عملت كل ده امتى
جمال :انا قلت لك لو في احتمال 1% فانا كان لازم اتاكد منه وبعدين اتاكدت وعرفت ان انا طول السنين دي كلها كنت عايش في كذبه وان ولادي عايشين و اللي انا دفنت,هم بايدي تحت التراب وحزنت عليهم العمر ده كله ما كانوش ولادي
يونس: طب انت اتاكدت ازاي
جمال: انا فتحت الق,بر وعملت تحليل وعرفت ان اللي ما,توا وانا دفنت,هم مش ولادي
يونس :طيب وانت هتعمل ايه دلوقتي عندك اي معلومه ولادك فين
جمال: للاسف ما عنديش اي معلومات لكن اول الخيط كان عند الهام وانا متاكد ان نهايته هتبقى معاها برده
يونس :معقوله تكون هي اللي عملت كل ده
جمال: انا اديتها فرصه اخيره انها تيجي وتتكلم من نفسها لكن دلوقتي فرصتها معايا خلصت ولو حاولت تخبي عليا ثاني انا مش هر,حمها لازم اعرف ولادي فين
يونس :ربنا يعطرك فيهم يا صاحبي انا مضطر ان انا اخرج دلوقتي عشان عندي شغل مهم وانت لو حصل اي حاجه جديده تاني بلغني بيها فورا
جمال: يونس انا مش عايز حد يعرف اي حاجه عن اللي انت عرفته ده
هناء كانت واقفه وتستمع لكلامهم وبعد خروج يونس اتصلت بالهام فورا :انت فين لازم ترجعي على البيت حالا
الهام: ليه خير ايه اللي حصل
هناء: جمال عرف ان اللي ما,توا مش ولاده
الهام :عرف ازاي يعني مش فاهمه
هناء: انا سمعته وهو بيقول ليونس ان هو عمل تحليل
وتاكد ان اللي دف,نه مش ولاده
الهام: طيب اقفلي انتي وانا جايه حالا.
لقراءة جميع الحلقات القصة من هنا