قصة حياة صعبةالبارت السادس عشر 16بقلم حور طه








قصة حياة صعبة

البارت السادس عشر 16

بقلم حور طه

اسمعوني كلكم كويس قوي لان الكلام اللي انا هقوله دلوقتي مش عايز فيه اي نقاش فاهمين


 =انا قلت لك مش هيسكت  اكيد  ناوي على حاجه 


 جمال : لحد ما اخلص الموضوع ده واحله  كلكم هتعيشوا هنا تحت عيني  الفيلا هتتامن  وكل واحد فيكم هيبقى معاه طقم حر,اسه

 

 عاكف : تقدر  تعمل ده مع الباقي  انما انا وبنتي خارج الموضوع ده  لان كده كده مسافرين


يونس :يا ابني انت ما ينفعش تسافر ولا تروح لهنا ولا هنا لحد ما نخلص الموضوع ده لو مش خا,يف على نفسك على الاقل خا,ف على بنتك


مصطفى: ولا هيقدر يعمل اي حاجه هو اخره يبعبع بكلمتين وخلاص


يونس :انت ليك عين كمان تتكلم وانت سبب المص,يبه دي


 مصطفى: وانت كان حد قال لك تجوزني واحده مر,يضه نفسيا 


 جمال :على فكره يا عاكف الهام هتيجي تعيش هنا هي كمان


عاكف بضيق: ولحد امتى الوضع ده هيستمر


جمال: لحد ما اخلص الموضوع ده نهائي


مصطفى: انا بجد مش فاهم انتوا ليه خا,يفين قوي كده من الراجل الكركوبه ده


 عاكف: ما هو انت لو كنت تعرف خطو,ره الكركوبه ده وممكن يعمل ايه يمكن كنت فهمت


مصطفى: انت قصدك ايه يعني ان انا مش فاهم


 يونس: ما هو انت لو كنت بتفهم ما كنتش وصلتنا للمرحله دي


مصطفى يمسك ايد حياه: انا مش فاهم انتوا ليه بتلومونا على اللي حصل  احنا بنحب بعض  واتجوزنا 


عاكف لا يستطيع  تحمل قربه منها ولكن يتمالك نفسه  !


جمال :انا في بدايه كلامي قلت مش عايز لا نقاش ولا جدال اللي اقول عليه يتنفذ من غير ولا كلمه& وانت يا عاكف ما فيش سفر لما نبقى نخلص المشاكل اللي عندنا يبقى سافر


جمال ينهي كلامه ويدخل غرفه المكتب هو ويونس


مصطفى  يحوط بدراعه على حياه بابتسامه :معلش يا حبيبتي كان المفروض دلوقتي بنقضي شهر العسل بس هنعمل ايه بقى في المجنونه دي اوعدك ان شاء الله اول ما الموضوع ده يخلص نسافر انا وانت المكان اللي يعجبك ونقضي احلى شهر عسل


حياه تحاول ترسم  البسمه  على وشها :قوم انت بس بالسلامه يا حبيبي وبعدين نروح مكان ما انت عايز


 عاكف هنا يتمالك نفسه  بصعوبه  وهاين عليه يمسكهم هم الاثنين  ويخ,نقهم


مصطفى: ممكن يا حبيبتي تساعديني اطلع فوق علشان اغير  وارتاح شويه


 حياه :اه طبعا اتفضل 


 يرن هاتف عاكف: طيب انا جايه حالا

خرج  قبل ما يفقد اعصابه من تصرفاتهم المستفزه

 الجانب التانى


علاء بنرفزه: قلت لك افتح الباب ده


الحارس :انتوا لو ما مشيتوش من هنا حالا انا همشيكم بطريقتي


 علاء يضرب البوابه برجله:  تعالى وريني  طريقتك دي  افتح الزفت ده  قول اللي مشغلك علاء واقف بره


هناء بهدوء: انت ليه مش عايز تفهم احنا اخوات حياه مرات مصطفى بيه وعايزين نقابلها


الحارس: ما عنديش اوامر  ادخلكم ويا ريت تمشوا بقى من هنا الافضل ليكم


علاء بز,عيق: انا مش همشي من هنا غير واختي معايا مصطفى اطلع هنا وكلمني لو كنت راجل اطلع لي


 عاكف ينزل من عربيته  ويوجه كلامه للحارس: ايه الدوشه دي 


 الحارس : مش عارف يعاكف بيه بيقولوا انهم اخوات المدام حياه وانا ما عنديش اوامر اني داخل اي حد ما اعرفوش


عاكف يوصلهم  استحقار :دخلهم 

الحارس: اتفضلوا


علاء :شكرا يا عاكف


 عاكف ينظر له  الاستخفاف  ويركب عربيته  ويمشي 


 علاء :انا مش فاهم هم شايفين نفسهم على ايه جاتهم القرف عليهم وعلى عيشتهم & انا لو قالوا لي اعيش هنا  لحظه واحده  اهون عليا اني اموت 


 هناء في داخلها  :لو تعرفي علاء ان كل اللي انت شايفه ده  ومش عاجبك يبقى من حقك انت وحياه


حياه تحضن علاء: حبيبي طمني عليك انت كويس


علاء :انا اللي المفروض اسالك السؤال ده انت كويسه اوعى يكون الكلب ده عمل لك حاجه


حياه باطمئنان: اطمن انا كويسه


علاء: ليه حياه ضح,يتي بنفسك علشانا انا عارف ان انت  قعادك هنا هو مو,ت في كل ثانيه ليكي


حياه :ما كنتش هقدر اتحمل انك تتس,جن

 مصطفى كان هيعمل المستحيل عشان يوصلك لحبل الم,شنقه


علاء: يعني انت شلتي حبل الم,شنقه من رقبتي وحطيتيه في رقبتك انت& بس انا مش هسيبك هنا والكلب ده هيطلقك ولو حكمت اني اق,تل؟؟


 حياه تقاطعه بخوف: انت بتقول ايه انت مش هتقرب من مصطفى نهائي وهتبعد عن الموضوع ده  اللي بيني وبين مصطفى اتفاق هيخلص و كل حاجه هترجع زي الاول تاني


 علاء : يعني انت ضح,يتي بنفسك علشاني  مش عايزاني  اض,حي علشانك ليه؟


 حياه  تلمس خده بحنان: علشان انا اختك الكبيره وانا اللي لازم احميك


 علاء :اختي الكبيره ازاي يعني انا مش فاهم  كل ده علشان  سبقتيني بسنه في الجامعه &احنا قد بعض على فكره 


 حياه  بابتسامه  :والله انا كنت اشطر منك  وعديتك بسنه  يبقى انا الكبيره  ولازم تسمع كلام 


 هناء تقف ساكته ولا تستطيع ان تتكلم وفي  النهايه اتكلمت: لسه زعلانه مني


حياه تغمض عينها بوجع :انا مش قلت لك مش عايزه اشوف وشك تاني


 علاء: انا عارف ان انت زعلانه منها  بس صدقيني يا حياه  هي فعلا ما دخلتش الطريق ده بمزاجها 


حياه :ازاي يعني ما كانش بمزاجها لو ما كانش بمزاجها  ما كانتش هتستمري فيه 


 هناء  بدموع:  فعلا  انت معاكي حق  بس انا الظروف كانت اقوى مني


حياه :ظروف ايه اللي تخلي واحده تبيع شر,فها واخلاقها


علاء يشرح لها: لما انا وانت دخلنا الجامعه هناء تعرضت الحا,دثه اغت,صاب


حياه بصدمه :اغت,صاب.


          البارت السابع عشر من هنا 

         لقراءة جميع الحلقات القصة من هنا


تعليقات