قصة حياة صعبةالبارت الثلاثون 30 بقلم حور طه








قصة حياة صعبة

البارت الثلاثون 30

بقلم حور طه

علاء:مين اللي قت,لها يا عاكف


 عاكف :انا هعرف منين ي علاء  انا زيي زيك  ما اعرفش حاجه 


 علاء: ازاي ما تعرفش حاجه وانت كنت اخر واحد معاها  هنا طلعت مستعجله وقالت ان هي رايحه مشوار مهم وراجعه تاني ومن الواضح انها كانت بتقابلك انت  قل لي مين اللي عمل فيها كده 


 عاكف: علاء صدقني انا مش ساكت  بدور ورا الموضوع من وقتها  اول ما هوصل لحاجه هبلغك


 علاء  :انا جيت لك النهارده الشركه  عشان اتكلم معاك بعيد عن حياه ومتاكد انك عارف مين اللي عمل كده في هناء


 عاكف :طيب ممكن تهدى اديني بس يومين وهقول لك على كل حاجه


علاء: يومين بس يا عاكف وتقول لي مين اللي ق,تل هناء عشان وغلاوتها عندي ما هسيبه


 عاكف: انا مش عايزك تقلق  كل حد اذا,نا هياخد عقا,به  وما فيش حد هيفلت بحاجه عملها  صدقني 


 علاء :وانا هستناك تيجي تقول لي اللي حصل


يخرج من مكتب عاكف


  بهار :علاء بيه


 علاء بانفعال: يا بنتي قلت لك 100 مره اسمي علاء وبس 


بهار ابتسامه: تمام ماشي انت متعصب ليه


 علاء: انا اسف  مش قصدي علي صوت عليك  قولي لي انت كويسه 


 بهار:  اه الحمد لله طمني انت عليك سمعت انك كنت تعبان اليومين اللي فاتوا


علاء:لا الحمد لله بقيت كويس


بهار: ممكن اعزمك على على فنجان قهوه


علاء  :مش خايفه العاكف  يخصم من مرتبك لما يعرف انك  زوغتي 


بهار بضحك :زوغت   لا يا سيدي انا مش هزوغ ولا حاجه دي استراحه الغداء


علاء: ولما هي استراحه الغداء هتعزميني على قهوه ليه ما تعزميني على الغداء


بهار:بس كده وهعزمك كمان يا سيدي على اكل بيتي انا اللي محضره


علاء: اكل بيتي ما شاء الله انت كمان بتعرفي تعملي اكل واضح انك عروسه ما تتفوتش


بهار: عارف ايه احلى حاجه فيك انك تلقائي اللي في قلبك على لسانك


 علاء: ماشي يا ستي  ها فين الاكل ولا رجعت في كلامك 


 بهار ابتسامه : يلا بينا 


 الدكتور :لو سمحت يا مصطفى بيه الانفعال مش هيفيد بحاجه 


 مصطفى:  عايز تقول لي انا هفضل قاعد على الكرسي ده ومش هقوم من عليه وعايزني اهدى


الدكتور:يا مصطفى بيه فتره علاجك هتكون طويله وانا لازم اكون صريح معاك الاصابات اللي حصلت 


مصطفى يقاطعوا  بعصبيه :انا عايز امشي تاني مش عايز افضل قاعد ومس,جون في الكرسي ده


الدكتور: دي حاجه بايدين ربنا انا كطبيب عملت كل اللي اقدر عليه


 مصطفى بانفعال يك,سر كل شيء حواليه ويوجه كلامه ليونس :انت هتفضل ساكت مش هتتكلم انا مش عايز افضل قاعد في الكرسي ده


يونس :قعدتك في الكرسي ده وجعاني اكتر ما  وجعاك وغلاوتك عندي لاخلي مراد يند,م على اللي عمله ده


 مصطفى بانفعال :انا هعمل ايه باللي هتعمله في مراد انا عايز اقوم من على الكرسي ده


 يونس : انا  هسافرك بره  وهعرضك على اكبر دكاتره  علشان تقوم الكرسي ده 


الدكتور : للاسف  لو كان فيها امل واحد في سفره بره اكيد انا كنت هقول لكم عليها اللي ممكن يعملوه بره احنا هنا عملناه


 مصطفى بزعيق : اتصرف يا بابا  انا لازم اقوم من الكرسي ده  انا مش هقضي حياتي بالشكل ده انتم فاهمين 


 ليان: جدو هي تيته الهام راحت عند ربنا زي ماما


جمال: ايوه يا حبيبتي ادعي لها ربنا يرحمها


ليان: ربنا يرحمها& يعني دلوقتي ينفع اقول لك على السر اللي بيني وبين تيته


الجمال: سر ايه يا حبيبتي اللي بينك وبين تيته اتكلمي


ليان :تيته الهام ادتني صندوق وقالت لي اشيله وان ما حدش يعرف عنه حاجه غير انا وهي وبس بس هي دلوقتي راحت عند ربنا وانا ما اعرفش هو في ايه


جمال: فين الصندوق ده يا حبيبتي


ليان تقوم تجيب الصندوق وترجع لجمال: اتفضل يا جدو هو ده الصندوق اللي تيته الهام اديتهوني


الجمال يفتح الصندوق ويلاقي فيه دفتر يفتحوا باستغراب وبمجرد ان يفتحوا ويقرا اول سطور موجوده فيه يقف بصد,مه ولا يصدق ما يقرا ثم يتابع قراءه الدفتر


ليان تجري على عاكف وتحضنه اول ما تشوفه


عاكف بابتسامه :حبيبه بابا عامله ايه


ليان :الحمد لله يا بابا 


جمال: عاكف تعالى معايا المكتب


عاكف ينزل ليان: طيب يا حبيبتي اطلعي انت فوق دلوقتي عند حياه وانا هخلص مع جدو ونيجي نلعب مع بعض شويه


عاكف يدخل المكتب: خير يا عم في حاجه


 جمال :حياه وعلاء  ولادي  اللي انا عمال ادور عليهم في كل المده دي  وهم قدام عيني 


 عاكف بدهشه: انت بتقول ايه يا عمي حياه وعلاء ولادك


جمال يدي الدفتر لعاكف: اتفضل اقرا


عاكف: انت جبت الدفتر ده منين يا عمي


جمال: الهام كانت متاكده ان يونس هيغد,ر بيها عشان كده كتبت الدفتر ده وسابته مع ليان انا مش قادره استوعب ان يونس صاحب عمري اللي استامنته على بيتي ومالي يطلع هو اللي عامل فيا كل ده


عاكف: انا مش مستغرب ان هو يعمل كده


جمال :انت تعرف حاجه وما قلتليش عليها كنت تعرف ان هم ولاد عمك ما


عاكف يسمع صوت علاء: عمي مش وقت الكلام ده خلينا نتكلم في الموضوع ده بعدين


 جمال :لبعدين ولا قبلين  انا هطلع اخلصه على ابني اللي فوق العا,جز ده  وهو  همحيه من على وش الدنيا 


 عاكف : عشان تتحرم من ولادك بعد ما لقيتهم صح ارجوك يا عمي  خلينا المره دي نتصرف  بعقلنا مش بعصبيتنا 


جمال يهدى قليل ويطلع على صوت علاء: علاء 


 علاء: اتفضل يا عمي في حاجه 


 جمال بدون اي مقدمات يحضن علاء بقوه ولا يرغب في تركه


 علاء باستغراب لكنه استسلم وحضنه :خير يا عم في حاجه


عاكف: ولا حاجه عمي عرف ان  انت وحياه عايزين تمشوا


علاء:افتكر ان عاكف قال لحضرتك سبب قعدنا هنا ودلوقتي خلاص المشكله اتحلت هنرجع بقى بيتنا


جمال يحاول يخفي دموعه :يا حبيبي ده بيتكم


علاء الابتسامه: انا بجد مش عارف اشكر حضرتك ازاي انت بجد شخص طيب جدا ومحترم بس خلاص جه الوقت ان احنا نرجع بيتنا فيه


 حياه تنزل وتحمل شنطه :يلا يا علاء انا جهزت اشوف وشكم بخير


 عاكف يقترب منها  :لا طبعا انا مش هسمح لكم انكم تمشوا من هنا 


حياه: معلش يا حبيبي سيبنا نروح


علاء :خلاص الخطر اللي كان بيهددنا ما بقاش موجود يعني وقعدنا هنا ما لوش لازمه


  عاكف:  انا مش هبقى مطمن عليك وانت بعيد عني


  جمال لا يتحمل اكثر بصوت  مرتفع: انتم ولادي وده بيتكم اللي لازم تفضلوا فيه


علاء: انا عارف طبعا ان انت بتعاملنا زي ولادك واللي حضرتك عملته معانا بجد احنا بنشكرك عليه بس دلوقتي لازم نرجع 


 حياه: انا دايما كنت بحس معاك  باحساس جميل قوي  وكانك ابويا فعلا  وانا بشكرك على كل حاجه عملتها معانا


جمال يقترب من حياه ويحضنها :هو في بنت برده بتشكر ابوها انت بنتي


 حياه وعلاء مش فاهمين  تصرفات جمال معاهم


عاكف يحسم الامر: علاء انت وحياه انتوا هتفضلوا معانا اليومين دول في حاجات كتيره حصلت وانتم لازم تعرفوها لكن مش وقتها دلوقتي ممكن لو سمحتوا تسمعوا كلامي المره دي بس


 علاء باستغراب : في ايه عاكف ما تفهمنا ايه اللي بيحصل حوالينا 


 عاكف: هفهمكم على كل حاجه بس مش دلوقتي


في الجنينه


عاكف: ليان نامت


حياه :اه نمت


عاكف: انا مش عايزك تعوديها ان هي تنام معاكي خليها تتعوض ان هي تنام في اوضتها


حياه بابتسامه: ايه ده انت هتغير من بنتك ولا ايه


عاكف بنظره حب: انا بغير من الهوا لما بيغازل شعرك

انا بحبك قوي


حياه بابتسامه: يا سلام بتحبني قوي كده


عاكف :انا بحبك قوي وبحبك اكتر لما وشك بيضحك


 حياه بحب :عايزاك تفضل جنبي ما تبعدش عني ابدا


عاكف: انا هكون جنبك على طول في كل لحظاتك& وانت


حياه ا:نا هفضل جنبك لاخر يوم في عمري


عاكف بعتاب: اه صح علشان كده كنت عايزه تسيبيني النهارده وتمشي


حياه :علاء قال لي ان هو هيمشي وانا ما اقدرش اسيبه لوحده


عاكف يتذكر كلام عمه ودلوقتي بس قدر يفهم الحب الكبير اللي بيربطهم ببعض هم فعلا اخوات من د,م واحد لكن برغم عدم معرفتهم بده الا ان هم بيمثلوا الاخوه لبعض كما لو يعرفوا


حياه بتنبيه: ايه انت رحت فين


عاكف ابتسامه :هو انا اقدر اسيب العينين الحلوه دي واروح في اي حته تانيه


حياه: لا بس اتمنى انك ما تغيرش من علاء


عاكف بضحك: لا تطمني انا مش بغير من علاء عشان عارف علاقتكم ببعض تبقى ايه


حياه: طيب الحمد لله انك فهمت ده وفرت عليا حاجات كثيره لاني ما كنتش اعرف اختار بينكم انتم الاثنين


عاكف :والله يعني لو اتحطينا في اختيار انا وهو مش هتختاريني


حياه بقلق :اتمنى اني ما اتحطش في الاختيار ده انتوا الاتنين غاليين عندي مش هعرف اختار بينكم


عاكف :خلاص ما تخافيش قوي كده انا بهزر معاكي انا سبق وقلت لك علاء اخويا الصغير


        البارت الواحد والثلاثون من هنا 


        لقراءة جميع الحلقات القصة من هنا

تعليقات