قصة الوهم القاتل البارت الرابع4 بقلم ميفو السلطان

        
 
قصة الوهم القاتل
البارت الرابع4
بقلم ميفو السلطان


كانت اسيا قد مر اسبوع ولم يحدث شيئا وخالتها تكلمها وتخبرها ان اكمل جن عندما رحلت وانه يبحث عنها واخبرتها الا تعود وان تبقي فتره فاحست بالقهر ماذا يريد منها مره اخره.. فليتركها في حالها يكفي ما جرا منه ومنها كآنت علاقه مسمومه اذي كل منهم الاخر (اقعدي يا غلبانه دانتي ما اذتيش قطه😢😢😢)ميفو ميفو.. بعد اسبوع ياتي اليها اتصال بانها قبلت في الوظيفه وانهم ينتظرونها في العنوان والساعه المحدده.. كان ذلك كله بعد يومين فقررت انها لن تترك الشقه الا بعد المقابله فلربما تقابل صعوبات ولن تاخذ معها ملابسها كي تري ماينوي عليه ذلك المتغطرس.. مر يومان ولبست اسيا فستانا واسعا جميلها لا يبرز جسدها فهيا اصبح لديها عقده من جسدها فلا تريد ان ينظر اليها احد فهي تشعر بالخجل من جسدها وتشعر انه يشينها وكان َمعظم لبسها هكذا..مع ان جسدها جسد امراءه فاتنه تخلب لب اي احد ولكنها العقد التي انغرزت بداخلها ولبست عليه حجابا بسيطا يبرز جمال وجهها وعيونها  ولم تكن تضع مكياجا من الاساس سوي ملمع خفيف للشفاه واخذت اوراقها وحقيبتها وتوكلت علي ربها ورحلت.ميفوميفو. ذهبت للمكان لتجدها فيلا جميله منمقه لياخذها احد الحراس لتنتظر موافقه ذلك المغرور لتتجلد وتتصنع البرود والامبالاه فعشرتها مع اكمل جعلتها تهرب من المشاكل للبرود لتدافع عن َمشاعرها.. فكثره الضغط اما ان ينفجر الانسان ويصبح مريضا  واما ان يجد وسيله يهرب بها حتي لا يمرض ليضع حوله هاله من البرود تفصله وتحميه من وجع الاخرين... مرت اكثر من نصف ساعه ليأذن لها مراد لتدخل كان جالسا علي المكتب ولكنه قام عندما دخلت واشار لها بالجلوس وهيا تلعنه بداخلها..كان يتفرس فيها ويتمني ان تنظر الي عينيه ولكن هيهات فليست اسيا من تنظر لجنس رجل قام واتجه اليها واخرج ورقه وذهب وجلس امامها ووضع قدما فوق الاخري ووضع الورقه امامها وبدا في الكلام باستعلاء .. بصي يا مدام.. انت صحيح ماعندكيش مؤهلات بس انا محتاج حد  ضروري ومش لاقي.. (يا واد عيب دول اكوام 😁😁😁) فهيا هتبقي فتره اختبار شهر يا تكَملي يا للاسف مالكيش مكان.. تجلدت بالبرود ولم ترد.. ظل منتظرا رد فعل ولكنها كانت مبهمه بالنسبه له.. هيا هتفضل خرسه تحرقلي دمي والا ايه  طيب ماشي... فاردف بس فيه شويه شروط كده عشان اقبل اشغلك... ..
فهتفت ببرود.. اكيد طبعا اتفضل سمعاك....
 احس بالغيظ من لا مبالاتها.(اصبر بس هتنجلط 😁😁) .
فقال... اولا حياتك الخاصه ومشاكلك ماتخشش لشغلك .. فقاطعته ببرود  وقالت... ومين قال لحضرتك ان عندي مشاكل واكيد انا جايه اشتغل وهجيب مشاكل ليه سؤال غريب شويه... ورفعت حاجبيها ونظرت اليه فاحس انه يريد ان يخنقها فلم يكلمه احد من قبل هكذا(اه يا قهرك يا مراد  😅😅) .. فاكمل بغيظ وقال باستعلاء شديد .... اي تجاوز غير مسموح واي خطوه جديده في حياه البنت اكون علي علم بيها.. فانتظر ردها....
كانت جالسه بهدوء تغلي من الداخل فقالت حضرتك اكيد طبعا اي خطوه هتبقي مشارك فيها حضرتك باباها  بس معلش يعني مش فاهمه ايه التجاوز ده..
فهتف بنبره َماكره احس انه ساخذ حقه منها ومن برودها.. بصي يا مدام.. يعني كل شغلك البنت في البيت ده اي حد تاني لا.. فقطبت حاجبيها ليعلم انها لم تفهم ليكمل بوقاحه يعني انت ليكي البنت.. ابو البنت مايبقاش ضمن اختصاصاتك فنظرت اليه بذهول.. غير مصدقه..  فشعر بالرهبه فاردف عندَما راي صدمتها .. حضرتك دخل البيت ده عشر ستات وكلهم البنت كانت اخر اهتمامهم.. الستات ليهم اهتمامات اخري وافعال مش شغل خالص ولا اكنهم جاين رحله واستجمام. مش للبنت خالص.. دا كانت حاجه اخر متعه والله بس انا مش فاضي للكلام ده ومش رايق صراحه رغم ان الموضوع كان ممتعوبقول عشان نخلي بالنا اني بره الحسبه..  ونظر اليها بَمكر وابتسامه خبيثه في اشاره لنفسه وجلس منتعشا ولكن النعشه هترد في صدره حالا 😂😂😂 ...
لم تحتمل وقاحته اكثر من ذلك فقامت فجاه محتده... (طلبتها ونولتها يا وحش 😂😂😂) .. اسَعمني كويس يا مستر مراد عشان ان كان اصلا هيبقي فيه شغل اولا انا هنا عشان البنت ولو اللي حصل لحضرتك قبل كده مشكلتك ومشكلت اللي شغلتهم والمستوي المتدني اللي جبته وتفكيرهم وتفكيرك مش َمشكلتي خالص ومش انا خالص نهائي انما حاجه زي كده مثيره للغثيان والقرف... لينصعق.. بقي انا اللي يتقلي كده البت قرفانه مني وهاجت لما قلتلها دا ناقص تشقني ليه مالي دانا مفيش واحده الا ما هتموت عليا  نهار اسود انا مراد الشهاوي...(يادي الطين عليك ماتهمد بقه😎😎😎)  واكملت واقدر اقلك ان من  رابع المستحيلات انها تحصل كانت تنظر بقرف شديد واكملت.... احب ااكدلك ان البنت هيا شغلي الشاغل ولا يمكن يبقي فيه غيرها في يوم من الايام ولا يظهر اي مظهر يدل علي ده  ودا فعلا شرط يتحط في العقد وشرط اساسي  وان اي حاجه تاتيه من رابع المستحيلات.. وحضرتك تقدر تتاكد اوي من ده وانك مش هتلاقيني اصلا في سكتك من الاساس الا وقت استدعائي ايه ده انا مش مصدقه ان فيه كده اصلا.. اطمن اوي يا مراد بيه مش عندي الكلام ده.. كانت تشتعل والغضب ياكلها انه يلمح انها ستتهافت عليه وستستخدم انوثتها للايقاع به. وَهيا التي تريد ان تبتعد الاف الاميال عنه و َعن اشكاله كانت ثورتها بالنسبه اليه غير مبرره. كان غضبها شديد ليصعقه لبعض الوقت وشعر بالضيق الشديد وهز غروره اذ ان تلك الجميله لا تهتم به ولا تتهافت عليه كما تفعل الاخريات وان انفعالها كان صادقا وحقيقيا فهو ذو خبره كافيه ليعرف النساء ومكرهم وتلك الجميله مبتعده تماما عن اي مكر بل انها تقول ما بداخلها بصدق واضح.. ولكن غضبه زاد من كلامها فهو مراد الشهاوي الذي تتهافت عليه النساء فمن تكون تلك لتبتعد عنه وتلقنه درسا في الاخلاق.. حاول التحكم في نفسه ولكنه تكلم وخرج نبرته غاضبه.. اظن انفعالك غير مبرر يا مدام والا ايه ماكنش كلمتين تديني قدامهم عريظه وموشح ..
 كانت قد هدات وهزت اكتافها كان الامر لا يعنيها وهو ليس امامها من الاساس  وقالت.. والله ده اللي عندي. وحضرتك ليك القرار..
 فهتف بغيظ وقال طب بصي في  العقد كده جايز مايعجبكش وتدينا موشح تاني (دانت غتت ياض😏😏 ) .. بهدوء مدت يدها لتري العقد انه يلزمها ان تبقي مده سنه كامله في حال لم يحدث منها تصرف خارج وانها لا تستطيع فسخه حفاظا علي البنت.. ظلت تفكر لفتره فهتفت.. طب افرض حضرتك الامور ما وافقتش بالنسبالي هترغمني اني افضل.
 فقال لها انا مش جايبك عشان اهزر دي بنتي ومش كل يومين هغير واحده..
 هنا وضعت الورقه علي المكتب باهمال فرفع حاجبيه باستغراب من فعلتها لتكمل اوك تمام بس في المقابل ليا شروط..
احس انه يريد ان يقتلها او يخنقها فهتف نعم ياختي.. فنظرت اليه غاضبه.. وقالت وده اول شروطي مفيش تجاوزات من حد اي كان موقعه في المكان.. شغلي ماحدش يدخل فيه الا بعد مناقشه. واقتنع بيه تماما.. ثاالثا البنت مسؤليتي مسئوليه كامله يعني انا ليا القرار في الحاجات الاساسيه في التعليم واللبس والخروج واي تضارب مش هقبله.. لاني مش جايه افضل سنه واتحبس في مكان زي ده والاخر الاقي نفسي خدامه مش مربيه لطفله..
ليهتف لنفسه يادي السواد  البت بتقلي تتحبس في مكان زي ده وقرفانه انت ساكتلها ليه ماتقوم تقتلها وتفش غلك ليهتف... انت مش واخده بالك انك بتتامري بزياده وانا ممكن اجيب مكانك الف..(بس يا كداب يا صلالي 🤣🤣🤣🤣) 
 فهتفت بهدوء وانحنت لتاخذ حقيبتها دليل علي عدم اهتمامها... والله ده اللي عندي وممكن حضرتك تتفضل تجيب الالف يرازو فيك زي اللي قبلهم وتكمل رحلتكو الاستجماميه سوا.. اما انا زي ماحضرتك وضعت شروط انا ليا شروط وبين البايع والشاري يفتحالله وحضرتك تقدر تختار... وربعت يديها بتحد شديد ونظرت اليه وهو في ذلك الوقت كان يريد ان يشبعها ضربا من عنادها الشديد..ولكن شيئا بداخله كان يكبله ان يدعها تمشي كان يريد ان يخنقها ولكن لا يتركها ترحل فاحس بالضيق.ماتسيبها تمشي يا زفت انت فيه ايه.. ماسك في امها ليه انت جايب واحده تربيلك بنتك والا تحلطقك انت من سكات تشقها وتهزقها وتطردها.. الا انه لم يستطع فكبت نفسه. وحاول ان يهدا الاشتعال بداخله فهتف.. طب خلاص خلاص نجرب الشهر الاول وبعدين نشوف... اتفضلي عشان تستلمي شغلك..
فهتفت معترضه.. لا حضرتك انا همشي دلوقتي لاني ماكنتش عامله حسابي اننا هنتفق  اصلا فبكره باذن الله هاجي واجيب حاجتي وامضي العقد..
احس بان شياطين الدنيا تلبسته فهيا تتكبر عليه بلا داعي ولكنه يستحق في الحقيقه فهو يظن نفسه فوق الكل..
 ثم استدارت بهدوء واستأذنته وقالت اشوف حضرتك بكره او اي حد في الفيلا يعرفني شغلي مش مهم حضرتك خالص تكون موجود  وانصرفت تاركه ورائها بركانا يغلي لما احس من اهانه من تهاونها في حقه.. ولم يعرف ماذا يفعل فاخذ احد الفازات ورزعها في الحائط والغضب مشتعلا علي اخره.. ليهتف مشتعلا... مش مهم اكون موجود واي حد يسلمها الشغل يا قهرك يا مراد... اجري وراها اجبها من شعرها مش شايفاني والا ايه دي اتهبلت ..بقي انا مراد الشهاوي الللي الستات بتجري وراه واحده زي دي تتكبر عليا.. انت سكتلها ليه.. مارمتهاش بره وطردتها ليه يا مراد ايه اللي مكبلك كده ايه اللي خانقك انك تسيبها.. انت بتتصرف تصرفات مش مفهومه البت دي عملتلك ايه ماتهدي كده.. ظل يأكل في نفسه وهتف ماشي يا ست اسيا اما نشوف.ميفوميفو.
خرجت اسيا من الفيلا وقررت الا تسمح لذلك المغرور ان يتجبر عليها او ان ينال منها فيكفيها ما حدث لها في حياتها فلن تسمح لجنس رجل ان يطغي بشخصيته عليها مهما حدث.. وذهبت الى شقتها وبدات معاملات الانفصال عن الشقه ولملمت اشيائها وتبيت ليلتها الاخيره وهيا وحيده لا تعلم ما هو القادم ومايخفي لها القدر.. لتغادر في الصباح الي مكان عملها داعيه من الله ان ان تكون حياتها القادمه مع لك الطفله تعويضا لمشاعر الامومه التي تفتقدها واللتي لن تحصل عليها ابدا في حياتها.. في الصباح ذهبت اسيا الى الفيلا لتجد مراد ينتظرها لاخذها ليعرفها على من بالبيت جميعا من الخدم.. ثم عرفها على والدته السيده حكمه كانت سيده مسنه وقوره طيبه القلب.. رحبت بها كثيرا.. و احست اسيا ان تلك المراه ليست كابنها وانها امراه حنونه وطيبه وظلت جالسه معها بتض الوقت لتفرح بها السيده حكمت لتشعر بطيبتها وحنانها لتستأذن منها اسيا.. وهنا جاء دور الفاتنه الصغيره تاليا لتتعرف عليها وهنا اشارت اليه انها تريد ان تتعرف اليها بنفسها وانها لا تريد لاحد ان يقدمها اليها.. دخلت اسيا ومعها مراد وكان يقف بعيدا على الباب لتدخل اسيا لتجد فتاه جميله رائعه كالملاك فاحست  بقلبها يرجف بشده واحست ان تلك الطفله ستكون لا في قلبها نصيبا   كبيرا وانها حصلت على ما كانت تنشده.. كانت الطفله تسلب لب اي احد يقترب منها.. هنا اقترب اسيا  منها بهدوء فكانت الفتاه تجلس علي الارض ومفترشه العابها ورفعت عينيها لتجد فتاه جميله امامها وتجد ابيها يقف بعيدا فقامت بسرعه واحتضنت باباها و تجاهلت  اسيا تماما لتبقي في حضن باباها.. اتجهت اسيا الى الالعاب وجلست على الارض وبدات تلملم بعض الالعاب المكسره وتحاول اصلاحها ثم فتحت حقيبتها عن اخرها لتتنظر الفتاه تجاه الشنطه ليتسع عينيها لتجد احد  العرائس الرائعه الكبيره التي تلبس فستانا ذهبيا براقا.. لتنزل من حضن ابيها لتقترب من اسيا بهدوء واسيا مستمره في لملمت وترميم اللعب وكان مراد ينظر اليها واندهش مما تفعله تلك الفتاه.. ليجد ابنته تتركه و تذهب اليها وهو يعلم جيدا ان ابنته خجوله لا تقترب من احد بسهوله.. كانت اسيا تتصنع الاهتمام باللعب المكسره وكانت تهمس بكلمات حانيه لتلك اللعب.ميفوميفو. فاتت اليها تاليا واحست اسيا بيد صغيره تنقر على كتفها.. فنظرت اليها فاذا بتاليا تشير الى العروسه قائله بخجل.. هي العروسه دي بتاعتك.. فابتسمت اسيا وقالت... لا مش بتاعتي.. هم قالوا ليا ان فيه هنا بنوته جميله قاعده هنا فانا حبيت ان انا وانا جايه البيت اجيبلها حاجه تفرحها و لما اشوفها هاديها لها.. ابتسمت الفتاه بشده واشارت الى نفسها ....انا انا انا هي البنت دي يبقى العروسه دي انت جايباها ليا صح.. فابتسمت  اسيا على تلك الجميله التي وقعت في حبها لتاخذ يدها وتضعها على العروسه وتحملها و تعطيها اليها لتسعد تلك الجميله بها وكانت تملس  وتحسس على فستانها الرائع وشكرتها بخجل.. وما ان رفعت العروسه لتجد اسفل العروسه عروسه اخرى ولكنها كانت لبسها ليس على ما يرام.. فتعجبت الفتاه وظلت تنظر الى اسيا واسيا تتصنع انها لم ترى ذلك.. قطبت الفتاه و بدات تتكلم كل ذلك تحت نظر مراد هو مزهولا مما تفعله تلك الفتاه بابنته وكيف جعلتها تتكلم معها بسهوله ويسر وهي التي اقتربت منها وليس العكس كان سارحا فيها ولا يحيد عينيه عن وجهها الجميل ... هنا نظرت  الفتاه من العروسه الاخرى لتقول لاسيا طب وليه هدومها عامله كده هي لي ما عندهاش هدوم حلوه زي العروسه دي.. هنا قالت اسيا طيب مش انت تقولي لي انت اسمك ايه الاول انا ما اعرفش اسمك ايه فابتسم تاليه وقالت انا اسمي تاليا مراد الشهاوي لتبتسم  اسيا ومدت يديها وقبلت تلك الطفله وقالت لها وانا اسمي اسيا لتقطب  الطفله جبينها قائله اسمك حلو وهتفت اسيا ايضا.... وانت كمان اسمك احلى اسم في الدنيا.. اكمله الطفله.. طب قولي لي بقى هي هتفضل كده هدومها عامله كده اقتربت منها واخذت العروسه واخذتها بين احضانها و ظلت تنظر لتاليا وتقول لها عارفه يا تاليا مش كل الناس عندها حاجات حلوه في ناس ما عندهاش الحاجات اللي عند الناس الثانيه.. بالضبط العروسه دي واحده صاحبتي قالت لي انا ما عنديش ان انا البسها في سبتها وانا زعلت جدا انها سبتها وحاولت ان انا اساعدها وقلت ان انا في يوم اسعدها ونعمل لها احلى هدوم في الدنيا وتبقى احلى عروسه في الدنيا ويبقى كده احنا ادينا السعاده لحد.. دي حاجه بسيطه جدا وما تعبناش وفي نفس الوقت احنا اتبسطنا جدا.. فرحت تاليه وهتفت مسرعه.. طيب قومي بسرعه عشان احنا نعمل لها هدوم عشان هي تبقى مبسوطه واحنا كمان نساعدها..   هنا اقتربت منها اسيا وقالت يعني ده معناه انننا بقينا اصحاب عشان الصحاب بيساعدو بعض.. طيب يا ستي طالما انت بقيت صاحبتي انا هخليك تساعديني ان احنا نساعد العروسه دي وفي الاخر نحطها جنب العروسه الجميله اللي انا جايباها لك يبقى بدل ما يكون في عروسه واحده يبقى فيه اثنين نبسط ونلعب بيهم ايه رايك... هنا هتفت تاليه وبسرعه اقتربت من اسيا واحتضنتها بشده وقالت انت طيبه قوي عشان كده انا خلاص بقيت حبيتك وانت بقيتي صاحبتي احست اسيا بالحب الشديد بتركيبه تلك  الطفله وحست انها وجدت ضالتها اخيرا.. فبوجود تلك الرقيقه قلبها سيحاول ان يتعافى بحب تلك الطفله وانها ستنسي اي شيء في وجودها حتى ذلك المتغطرس الذي يقف بعيدا ينظر اليهما غير مصدقا لما فعلته ااسيا في وقت قليل لتسعد ابنته يشعر الاعجاب الشديد من قدرتها علي تقاربهت من ابنته وان ما فعلته الان هو رساله جميله اوصلتها الى ابنته بطريقه بسيطه وستشارك ابنته في عمل شيء رائع وجميل وهو البدء في كيف تعرف ان تساعد الاخرين رغم احساسه بالغضب والغيظ منها الا انه شعر بالاعجاب الشديد لقدرتها على التقارب من ابنته.. هنا تدخل مراد ليقترب منهم ويقول اظن دلوقت هاقدر اسيبكو مع بعض ونظر الى تاليا اظن بقى لك صاحبه دلوقت يا تاليا وما بقتيش لوحدك ايه رايك تفضل معاكي ما تشتكيش تاني انك مالكيش اصحاب.. ذهبت تاليا واحتضنت اسيا وقالت يعني هي هتفضل معيا على طول يا بابي.. فهتفت اسيا بسعاده لابنته.. ايوه يا حبيبتي مش هاتسيبك ابدا عشان انت جميله وما ينفعش اي احد يسيبك اصلا واللي يشوفك يحبك على طول كانت اسيا تتكلم من قلبها وبحب شديد.. ليستاذن مراد علي مضض ويشير لاسيا لتقترب منه ليهتف.. اظن اللي حصل ده ممكن يبقي ليكي شأن وتنفعي تكملي في الشغلانه ومؤهلاتك واضحه بس يا رب تكمل علي كده...
لتهتف ببرود.. طب والله حاجه جميله اننا نولنا رضا مراد بيه الشهاوي...
ليحس بالغليان من تهكمها ليهتف بسخريه.. وتنولي رضايا ليه اظننا قلنا اني بره الحسبه يا مدام والا ايه..
هنا لم تستطع ان تكتم نظرات الاحتقار وقالت بهدوء لا اطمن اوي يا مراد بيه من ساعه ماشفت تاليا مفيش غيرها بقي قدامي ومافيش حاجه اي ان كانت هتشغلني ولا اصلا فيه حاجه هتيجي في عيني من اساسه.. انا مابشفش الا تاليا وبس فاطمن اوي عن اذنك وتركته وذهبت لتاليا وهو واقف احس ان هناك انفجار بداخله.. بقي انا حاجه.. انت بقيت حاجه يا مراد لا والبت قرفانه.. بقي ان مايتبصليش.. بقي انا مادخلش في عينها هموت يا بنت الجزمه واجي ادشدش دماغك مالك مش شيفاني هو انا بيا عيب اصلا دانا مافيس ست بتعتقني.. اطول دماغك ازاي دلوقتي غور غور بدل ماتقعد وتروح تهبدها بحاجه.. كان غاضبا .. وتركهم معا ورغم غضبه كان متعجبا من قدره تلك الفتاه الصغيره التي ابهرته و لا يعلم عنها شيئا و من داخله يريد استكشافها و يعرفها جيدا ولكن غروره يمنعه من الاقتراب منها..ميفوميفو.
مرت الايام واسيا وتاليا اصبح رفيقتان رائعتين لا ينفصلا  ابدا ولكن اسيا لم تكن تدلل تاليا كل الوقت فكان لابد لها من ان تقومها فكانت تاليا تسمع كلامها.. احس تاليا بانها عاد اليها الحب والاهتمام فارتبطت ارتباطا وثيقا باسيا في تلك الايام كانت اسيا كل اهتمامها منصبا على تاليا وتعليمها و ارشادها وكانت بعد ان ينتهي اليوم تجعلها تخلد الى النوم وتذهب لكي تجلس مع تلك السيده الرائعه والده مراد السيده حكمت فكانت اسيا استعاده بعض من  روحها واصبحت تشع بهجه وصفاء وحب للاخرين فاحببتها السيده حكمت بشده واحبها كل من في البيت ولكنها عندما تعلم ان مراد سيتدخل الى الفيلا كانت تستاذن من السيده حكمت بسرعه وتذهب الى حجرتها فكان كلما يدخل مراد يبحث بنظره عنها متلهفا ليراها  ولكنها لا تكون موجوده وكان يجلس مع والدته بعض الوقت  ليعرف ويستشف من كلام امه انها ما ان تسمع وجوده بالخارج فانها تستاذن قبل دخوله بدقائق حيث انها لا تريد ان تقابله وهذا ما جعله يشعر بالغضب والغيظ بعض الشيء فمن هي لتتجنب مراد الشهاوي كان متاكدا انها لا تريد ان تراه وتتجنبه ليغتاظ.. هيا البت دي اتهطلت.. دا كانو بيقعدولي بالسعات ودي ما بلمحش طرف امها.. انا باكل نفسي ليه طيب ما تستخبي والا تغور في داهيه.. وتستخبي ليه مالي دانا ماحدش ادي.. انا عارف البت دي جايه عشان تحرقلي دمي وتقهرني انا عارف...
مرت الايام واسيا قد تعلقت تماما بتاليا واصبحت روحها وقلبها وكانت قد الهبت فواد الطفله فاصبحت كضلها تسمع وتطيع فاسيا اعطتها حبا لتخبره والدته بكل ذلك ليتعجب من قدره تلك الفتاه التي تشع من اجل ابنته وتتجنبه كانه مرض معدي..مرت الايام ومراد لايفكر الا بها وما غيرته في المنزل وكان ماينغص عليه افكاره انه لا يراها عشره ايام ويسمع عن حنيتها وجمالها وتصرفاتها التي تدخل القلوب..
 كان جالسا في مكتبه يعملزكالعاده ليدخل عليه المهندس عادل ويعطيه بعض الملفات ثم يقف مرتبكا... 
 ليرفع مراد حاجبيه فيهرحاجا يا عادل..
ويقول.. لا يا مراد بيه بس كنت يعني عايز اقلك حاجه اطلب حاجه..(عادل هيتقتل 😂😂😂) 
ليهتف مراد ماتنجز يا عادل فيه ايه..
ليقول.. اصل انت حضرتك عارف اني مش متجوز وشاب يعني ونفسي ارتبط وكده يعني..
ليهتف مراد بسخريه.. وانت عايزني اجبلك عروسه والا اجي اخطبلك..
ليقول عادل.. لا مانا كنت شفت الانسه اسيا وعجبتني يعني وكنت بفكر فيها وكده....
ليحس مراد ان قلبه سيخرج منه وانه يريد ان يقتله فقال بغضب.. سمعني كده يا اخويا بتقول ايه ومين االي عجبتك.
ليرتبك عادل ويقول... الانسه اسيا من ساعه ماشفتها عجباني ولقيتها محترمه وقلت يعني اطلبها بحلال ربنا..
صرخ مراد بحلال ايه يا اخويا..دا بينها بقت مسخره.. طب اسمع بقه الانسه دي مدام ومطلقه ومش بتفكر في الجواز ومش هتتجوز من اساسسه ارتحت..كان يمسك نفسه من ان يوسعه ضربا..
ليقول عادل.. طب ماهو يعني لو اتقابلنا ممكن...
ليقاطعه  مراد بغضب مفيش ممكن.. مفيش حاجه خالص ومالهاش سكه. انت تروح تشوف شغلك وتنسي القصه دي نهائي انت جاي تشتغل والا تحب وتسحس والا انت قاعد راشق عينك في اللي داخل و االي خارج. كان عمر قد دخل ليهتف فيه ايه يا مراد ليصرخ مراد علي مكتبك يا استاذ...
هنا هتف عمر ايه يابني انت مالك شايط ليه..
ليحاول ان يهدا ويقول البيه جاي ال ايه عايز يتجوز اسيا رشق عينه في البت من ساعه ماجت وحطها في دماغه ابن الجزمه.. اصلها خلاص بقت سايبه ..
ليهتف عمر بجد طب وزعلان ليه طب والله حاجه جميله دا حتي توفق راسين في الحلال وينوبك ثواب..
لينظر اليه غاضبا تصدق ان هقوم افلق راس امك وراسه نصين وهاخد اكبر ثواب..
ليقطب عمر انت متنرفز ليه بس هو عمل ايه..
لقول مراد عمله اسود ومهبب انا مش طايق الواد ده اصلا عايز علي اخرتها ياخد البت اللي معايا و ملت البيت علينا قصدي البت اللي تاليا بقت روحها وبنتي ما صدقت تبقي كويسه وتحس بالامان دا تاليا اتبدلت وبقت حد تاني مرحه وبتتكلم كل ده بسبب اسيا والبيه جاي ياخدها مني..
ليهتف عمر.. طب الحمد لله اخيرا ربنا وفقك لحد كويس هيا كويسه فعلا...
ليهتف مراد دون وهعي اوي اوي والله... ثم قال اسيا ماينفعش تسيب البيت نهائي.. والحلوف اللي بره ده تلمه..
ليضحك عمر طب ماتعصبش نفسك هلمه طيب بس تصدق انك شوقتني اشوفها والله دا حاجه تدخل القلب والله..
هنا لم يعد مراد يتحمل ليقول.. طب قوم يا عمر بدل ماطلع اللي فيا فيك واقوم افلقك بدل عادل مانا ماقدميش الا انت عشان ماخليش في نفسك حاجه...
ليقوم عمر ضاحكا طب يا عم ماتزقش ربنا يهني سعيز بسعيده انا ماشي سلام..
ظل مراد ياكل نفسه.. هو فيه ايه انا مابشفش البت وكل واحد عايز يبصلي فيها.. ليبهت فجاه وانت زعلان ليه يا زفت ماتتجوز والا تولع بجاز دي ايه دي اصلا.ليقول لنفسه.. لا تولع ايه دي ماتسيبش البيت علي جثتتي.. عشان تاليا بنتي ايوه ماهو مش بعد ما تاليا تتعلق بيها يجي حد وياخدها.. (تاليا برضه اللي اتعلقت 😅😅😅بس فعلا ايونننن كلو عشان تاليا 😎😎😎😎) ظل يعمل وهو مزاجه ليس علي مايرام ليتعب ثم يقرر العوده للبيت ليدخل ليجد البيت هادئا ويجد امه حالسه ليدخل عليها ويقبلها ويهتف ايه البيت هادي كده ليه..ميفوميفو.. 
لتهتف الام بسعاده.. الللي ربنا يباركلها نواره البيت القمر اسيا بدعيلها خلت البيت جنه من ساعه ما دخلت حنيه وقلب طيب وسعدت البت وتاليا لازقه فيها يا نن قلبي ما البت قمر ويتلزق فيها ربنا يخليها ونيمت تاليا ولا حتي فتحت بقها .. ليتنهد من كلامها الذي اشعل قلبه كانت والدته تحكي له ماذا يحدث طوال اليوم من تقارب بين اسيا وتاليا وانا تاليا اصبحت متفتحه الى حد ما وانها تامل بعد فتره من وجود اسيا ان تصبح فتاه طبيعيه وليست تلك الفتاه المنغلقه على نفسها.. وكانت السيده حكمت لا تكف عن الحديث عن اسيا ورقتها وجمالها وانها فتاه نادره الوجود وكان هو يستمع لها وقلبه يرجف فقد كسبت كل البيت في صفها...
ليهتف طب وانت من ساعتها لوحدك..
لتقول لوحدي ايه.. دا اسيا لسه قايمه حتي في دخلتك والبت ورده بتفتح الباب لوكنت قدمت شويه كنت شفتها... ليشتعل من الداخل فيعلم انها تتعمد تجنبه كانه حشره لا تراه..
هنا هتفت الام.. قوم يا حبيبي ريح يلا وانا هقوم انام ليتمني لها الخير. ميفوميفو. ويصعد ويدخل حجرته ويغير ملابسه ويجلس عالفراش متاكلا.. يعني كانت قاعده الهانم واول ماعرفت اني داخل قامت مش عايزه تشوف وشي (يابني انت اهبل مش انت اللي نطحتها😁😁😁) دانا ماشفتهاش من عشر ايام.. ليهب في نفسه ويقول ان نفسي اعرف دي مابتقعدليش ليه انا مايتقعدليش انا مراد الشهاوي بجلاله قدره مابتقعدش ليا ليه افهم..داللي قبلها كانو بيسهرولي ايه مش شيفاك اوي كده.. البت دي مالها فاكره نفسها ايه يعني.. بتستخبي مني هو انا بعض والا باكل الستات (ايوه عضتها واحنا شاهدين بطل نح 😎😎😎) ماتقعد عادي واخش الاقيها ايه االي هيجري يعني هاكل من امها حته.. محسساني انها هتقعد مع عفريت وبتستخبي.. الهانم مش معبراني لا واللي قهرني امي بتقلي دا اول ماسمعت َورده بتفتحلك قامت.. دا هاين تتف في وشي قبل ماتطلع.. يعني ابقي اجي من باب الخدامين عشان الهانم ماتكشش  وتطفش واشوفها زي بقيت الخلق.. انا ماشفتش كده ولا هشوف.. هو فيه ايه.. نام يا مراد بدل مانت نازل هري ومتغاظ  ومش لاقيلك صرفه بت دماغها حجر زفت.. ايه ده اما انام انا عارف هيا جايه تنكد عليا عيشتي وتحرقلي دمي(والنبي ماعملت حاجه انت اللي هتموت ووارم 😂😂😂) .. اتخمد بقه بدل الطحن والهري طب يا اسيا ماشي ليكي شوفه افش غلي فيكي...


                  البارت الخامس من هنا 

تعليقات