قصة حياة صعبة
البارت الثامن عشر 18
بقلم حور طه
حل الموضوع ده مصطفى يطلق حياه ويرجع لنرمين
=الغبي فتح علينا نا,ر جه,نم ويا عالم هتطفي ازاي
الهام بابتسامه :يا حبيبي ما انت عملت زي ما بتعمل دايم خليت جمال هو اللي في الوش
يونس :لازم جمال يفضل مفكر ان انا شخص ضعيف واني بتحمى فيه علشان ما تدلوش فرصه ان يشك فيا
الهام: رغم ان جمال شخص ذكي جدا الا انه ما قدرش يكشفك لحد دلوقتي ده معناه ان انت اذكى منه بكتير
يونس :جمال عصبي ومتسرع ما بيوزنش الامور قبل ما يتصرف وده اللي انا محتاجه فيه واشتغل انا ورا عصبيته على نا,ر هاديه
الهام: بس يا حبيبي احنا كده هنفضل عايشين مع بعض في نفس البيت ومش هعرف اقابلك ولا اشوفك
يونس: امال انا مع مين دلوقتي يا وليه لكون مع عفر,يتي
الهام بضحكه :حتى العفر,يت لازم يخاف منك يا قلبي
يونس: بس في حاجه شغلاني ايه حكايه الشبه اللي بين علاء وحياه وسهام ده مش صدفه غريبه وزي الموضوع ده عدى عليا قبل كده
الهام بتوتر: ما تشغلش بالك يا حبيبي بالكلام الفارغ ده
يونس :انت متاكده ان ولاد جمال ما,توا بعد الولاده على طول
الهام: ايوه طبعا متاكده انا اصلا كنت رايحه اخلص عليهم زي ما اتفقنا عشان الجو يخلى لولادنا و ثروه جمال ما تروحش لاهنا ولا هنا بس الممرضه قالت لي انهم كانوا مولودين تعبانين وما,توا مباشره بعد الولاده بكم ساعه
يونس: ده القدر هو اللي خدمنا لو كانوا عاشوا كانت كل الثروه دي هتروح لهم انا وانت كنا هنطلع بلوشي
الهام :جمال بعد اللي حصل لولاده وسهام كره الدنيا وساب الجمل بما حمل ليك وانت كبرته
يونس: ومش هسمح لاي حد انه يهد كل اللي انا عملته ده ولا حتى تافه ابني
حياه :حبيبتي انت قاعده لوحدك ليه
ليان تقوم وتجري من قدامها
حياه تجري وراه وتحاول تمسكها وتوقفها: ليان استني في ايه يا حبيبتي
ليان بزعل :سيبيني انا مش بحبك
حياه :بس انا بحبك انت زعلانه مني
ليان ببراءه : ايوه زعلانه منك ومش عايزه اتكلم معاكي
حياه بابتسامه: وانا ما اقدرش على زعلك ليه زعلانه مني
ليان طفوله: بابا قال لي ان انت هتبقي ماما &بس انت رحتي اتجوزتي مصطفى وانا مش هقول ماما لحد
حياه تنزل دمعه منها غصب عنها وتحضنها :بس انا هفضل جنبك مش هسيبك ابدا
ليان تبعد عنها: انت كذابه وانا مش بحبك
حياه: انا اسفه لو كنت زعلتك بس صدقيني انا بحبك قوي انت كنت حابه تقولي لي يا ماما
ليان بكاء: انا عمري ما قلت الكلمه دي لحد بس لما انت ظهرت في حياتنا انا حبيتك وكانك ماما وفرحت قوي لما بابا قال لي ان انت هتبقي ماما
حياه تمسح دموعها بحنان :تقدري تقولي لي يا ماما زي ما انت عايزه مش لازم انا وبابا نتجوز علشان ابقى ماما
ليان بزعيق:انت عايزه تكدبي عليا تاني انا خلاص مش بحبك ابعدي عني
حياه تمسكها بحب :حتى لو انت عاوز تسيبيني انا مش هسيبك ما فيش ام بتبعد عن بنتها ارجوك ما تزعليش مني
ليان تحضنها ببكاء : انا بحبك قوي يا ماما
حياه: وانا بموت فيك يا قلب ماما اوعدك اني مش هعمل اي حاجه تزعلك تاني وانا هفضل جنبك ومش هسيبك ابدا
ليان بطفوله: طيب انت ليه اتجوزتي مصطفى بابا بيحبك وانا كمان بحبك بابا قال لي ان احنا كنا هنبقى عيله ونعيش مع بعض على طول
حياه بوجع :دي قسمه ونصيبي يا حبيبتي لما تكبري هتفهمي
ليان ببراءه: بس بابا هيزعل مني لو انا كلمتك هو قال لي ان انت خلاص مش هتبقي موجوده في حياتنا
حياه بابتسامه: تعالي نتفق اتفاق ان احنا نتقابل ونتكلم من غير ما بابا يعرف وبعدين ما تنسيش ان احنا عايشين دلوقتي في بيت واحد يعني ده هيبقى سهل
اليان بفرحه :اتفقنا يا مامي
حياه تضمها بحب: يا حبيبه مامي انت
مراد: عامل لي مفاجاه وجايب لي مصطفى في ايدك
الجمال: لا انا جايه علشان نتكلم في الموضوع ونحط له نهايه
مراد :يبقى جاي تضيع وقتك مصطفى هيدفع ثمن اللي عمله في بنتي
جمال يجلس على الكرسي وشيل نظارته: افتكر ان احنا كبرنا ونقدر نستخدم عقلنا علشان نفكر ونشوف المصلحه فين
مراد: انا وقفت كل الشغل معاكم غير اني مش هخلي تقوم لكم اومه تاني في السوق وهعرف ازاي اربي يونس وابنه قبل ما ابعتهم على الا,خره
جمال بابتسامه :هو انت مفكر انك مهما بعدت بخيالك انك ممكن تا,ذي حد يخصني وفي حمايتي ولا حتى تلمس الشعر منه &فوق يا مراد شوف انت بتتكلم مع مين
انا جمال الهلالي لو كنت ناسي ارجع افكرك تاني
مراد: انت عندك فكره انا بنتي حالتها ايه دلوقتي انا بنتي بين الحياه والمو,ت وكل ده بسبب الحيوان اللي انت جاي دلوقتي عشان تحميه هو وابوه
جمال :وعلشان انا بعتبر بنتك زي بنتي انا جاي لك دلوقتي علشان نتفق ونتكلم بهدوء ونوصل لاتفاق يرضي الطرفين
مراد: الاتفاق الوحيد اللي ممكن اتفق معاك هو ان احنا هنقرا الفاتحه على يونس وابنه مع بعضه قريب
جمال يقف ليمشي: يبقى انت كده رفضت الاتفاق وانت اللي بدات الحر,ب فاتمنى ان يكون نفسك طويل وعندك الشجاعه الكافيه انك تكملها معايا للاخر
مراد بعصبيه: طلال نفذ
ف المساء
عاكف ياخذ الكاسه من على بقها :انت بتعملي ايه
حياه :يعني هي ضاقت في وشك وما لقيتش غير الكاس اللي انا بشرب فيها
عاكف يدوق العصير: انت ازاي كنت هتشربي العصير ده
حياه :والله لو كنت سبتني اشربوه كنت هتشوف بيتشرب ازاي &ايه السؤال ده؟
عاكف يفتح التلاجه ويجيب منها عصير ثاني ويصب لها في الكاسه: اشربي ده سكره خفيف
حياه باستغراب ان هو لسه فاكر ان هي ما ينفعش تشرب حاجه فيها سكريات كثيره مع ان هي اوقات بتنسى: ميرسي
عاكف: يا ريت تنتبهي على نفسك اكثر من كده مريض السكر ما ينفعش يستهون باي حاجه
حياه بابتسامه : وانا مطمنه عشان انت بتاخد بالك مني
عاكف ابتسامتها تخطف قلبه: بس انا مش هفضل معاكي مجرد ما الموضوع ده هيخلص هسافر
حياه: ليه هتسافر وتبعد خليك معانا
عاكف :خلاص ما بقاش ليا حد هنا علشان اقعد علشانه يمكن افضل لي انا وبنتي ان احنا نبعد عن هنا
حياه: عاكف انا اسفه
عاكف: على ايه
حياه بحب :لاني
مصطفى:ايه يا حبيبتي انا بدور عليك بره وانت هنا في المطبخ
حياه بضيق:كنت عايز حاجه
مصطفى: اه تعالي نطلع اوضتنا عايزك في موضوع مهم
يمسك ايدها ويغمز لعاكف بطريقه يفهمها ويكمل بابتسامه: عرسان بقى يا عاكف عقبالك ياحبيبي
عاكف يضغط على الكاسه اللي في ايده لحد ما تت,كسر من شد,ه غض,به
حياه وكان قلبها ينتفض فجاه :ممكن تطلع انت وانا هبص على ليان واجي
مصطفى :تمام روحي بس ما تتاخريش
حياه بلهفه ترجع على المطبخ تاني تلاقي عاكف لسه واقف مكانه وايده بتنز,ف وكانه لا يشعر بها وبخاف: سيب الكاسه دي من ايدك خليني اشوف الجر,ح
عاكف وعيونه تلمع بالدموع: انت لا يمكن تشوفي جر,حي ابعدي
حياه باصرار تمسك ايده وتحاول توقف النز,يف: الحمد لله الجرح سطحي والنز,يف وقف& هو ده اللي بتقول لي انتبهي على نفسك كنت واقف وايدك بتنز,ف ولا انت حاسس بيها
عاكف : لان الجر,ح الحقيقي لسه بينز,ف جوايا وللاسف انت مش هتعرفي تعالجيه
ينهي كلامه ويخرج من المطبخ
حياه: انا بجد اسفه على كل الوجع اللي انا سببته لك ده
لاكن الجر,ح اللي بينز,ف جواك بينز,ف جوايا انا كمان
عاكف وهو يقف خلف الباب يسمع ما قالته و يرجع لها .
لقراءة جميع الحلقات القصة من هنا