قصة حياة صعبةالبارت الخامس عشر 15بقلم حور طه








قصة حياة صعبة

البارت الخامس عشر 15

بقلم حور طه

الحقيني انا في مص,يبه


=اللي انا سمعته ده وازاي ده حصل وازاي تسمحي بان هو يحصل اصلا


 هناء :حياه عرفت عني كل حاجه  وسابت لي البيت ومشيت  واتجوزت مصطفى وعلاء مش عارفه هو راح فين  بكلمه مش بيرد عليا هو الثاني  الحقيني انا اخواتي بيضيعوا مني 


 الهام  :الله يخر,ب, بيتك عليك وعلى اللي يعتمد عليك في حاجه خر,بت الدنيا فوق دماغنا&  هم عارفوا انهم اخوات 


 هناء :لا ما يعرفوش  ما حدش اصلا يعرف انا خايفه ليؤذ,يهم


 الهام :طول ما السر ده محدش يعرفه غيرنا احنا الاتنين  ما فيش حد هيفكر ان هو يؤذ,يهم  لكن لو اتعرف  هتبقى هي دي الكا,رثه  اللي لنا ولا انت هنقدر نمنعها 


 هناء : حياه خلاص اتجوزت مصطفى  يعني هي دلوقتي بين ايديهم  وانا مش عارفه اعمل ايه 


الهام :تشوفي علاء فين وتعرفي مكانه وتحاولي على قدر الامكان  ان ما حدش يعرف انهم اخوات وانهم ولاد جمال فاهمه لو حد عرف هتبقى نها,يتنا كلنا 


 هناء: انا ما اعرفش علاء فين تليفونه مقفول وما اعرفش اي حاجه عنه انا خايفه عليه وخايفه على حياه نرمين مش هتسيبها في حالها نرمين واحده مجنو,نه ممكن تعمل لها اي حاجه


 الهام :ما كانش لازم حياه  تتجوز مصطفى  انتم  فتحتوا علينا طاقه من جه,نم

 

 هناء : انا خايفه نرمين تعمل في حياه زي ما عملت في نيره  هي قت,لت نيره واقنعت مصطفى ان هو اللي قت,لها  كل السنين دي 


الهام :نرمين حاولت تق,تل مصطفى وهو دلوقتي في المستشفى وكلهم هناك ودي اول المصا,يب


هناءبخوف :انت بتقولي ايه حياه كويسه اوعى تكون المجنونه دي عملت لها حاجه اتكلمي


الهام :اطمني حياه كويسه هي كمان معاهم في المستشفى حاولي توصلي لعلاء باي طريقه وتعرفي منه ايه اللي حصل بالظبط وليه حياه وافقت تتجوز مصطفى اكيد هو هد,دها بحاجه وانا هشوف هتصرف في المص,يبه دي ازاي

ف صباح اليوم التالي


حياه: انا نفذت لك كل اللي انت عايزه واتجوزنا  يا ريت توفي بوعدك انت كمان 


 مصطفى بتعب: هي دي حمد لله على السلامه  اللي بتقوليها لجوزك


حياه تدي له التليفون: كلم رجالتك وتخليهم يصيبوا علاء


مصطفى: للاسف علاء هيتسجن لانه ق,تل رافت انت ناسيه ولا ايه بصماته على المسد,س يعني لو قلنا اننا جبنا كم شاهد كده زور وشهدوا ان علاء ته,جم علينا في شركتنا وق,تل رافت& لو جبتي له محامي شاطر هينزلها من اعد,ام لمؤ,بد


حياه بخوف: انتوا اللي اتهج,متوا علينا ورفعتوا سلا,حكم في وشنا وعلاء كان بيدافع عن نفسه وبعدين انت طلبت مني ان احنا نتجوز قصد ان انت مش هتا,ذي علاء


 مصطفى: وانا موافق ان انا الم الحوار ده كله في ثانيه واطلع لك علاء منها بكل سهوله بس عندي شرط واحد


 حياه بدموع: شرط ايه ثاني  قلت لي نتجوز واتجوزنا عايز مني ايه ثاني  حر,ام عليك بقى 


 مصطفى :حبيبتي دموعك  دي غاليه عليا ما احبش ابدا اشوفها &هتديني حقي كزوج


حياه: اتفائي معاك كان اننا نتجوز قدام الناس وبس وانك مش هتقرب مني ومش هتلمسني


مصطفى :وانا عايز حقوقي كزوج قدام عاكف


 حياه بصد,مه : انت بتقول ايه 


 مصطفى  :ما تخافيش قوي كده اهدي  اللي عايز اقوله لك ان لازم عاكف يصدق ويقتنع ان احنا متجوزين جواز حقيقي  مش بس على الورق  يعني لما اجي اقرب منك قدامه  تبقى هاديه كده وحلوه  وتظهري له  انك بتحبيني وانك مبسوطه معايا  فهمتي 


حياه: انت ليه بتكره عاكف كده ليه عايز تكس,ره وتو,جعه انت عارف ان هو بيحبني وان حاجه زي دي هتو,جعه


 مصطفى :عارف انه بيحبك زي ما انا متاكد انك بتحبيه يعني لما هو يتعذ,ب انت كمان هتتعذ,بي يعني هضر,ب عصفورين بحجر هو استحق الو,جع والعذ,اب ده لانه دايما كان بياخد مني  كل حاجه انا احبها اما انت عقا,بك علشان اخترتيه هو وما اخترتنيش انا


 حياه :انت بجد مريض نفسي انت لا يمكن تكون انسان طبيعي 


مصطفى: هتنفذي شرطي ولا اخليهم يبعتوا هناء الس,جن وعلاء الحبل المش,نقه


 حياه بخوف :حاضر هعمل لك كل اللي انت عايزه بس اهم حاجه تبعد عنهم وما تؤذ,يهمش


مصطفى بابتسامه :شطوره يا مراتي يا حبيبتي ممكن بقى لو سمحتي تعدلي لي المخده ورا راسي عايز ارتاح

يونس :العمله اللي مصطفى عملها دي مش هتعدي على خير مراد مش هيسكت


 جمال :ما تخافش ما يقدرش يعمل حاجه  وبعدين انا سمعت ان ابنك ما كانش حابب نرمين وانت جوزتها له  لبالعافيه ودي اخرتها 


 يونس:  البنت كانت حامل منه كنت عايزني اعمل له ايه كان لازم يتجوزها 


 جمال: انت كمان الجحش ابنك ده مشيوا كله زفت ايه اللي يخليه اتجوز حياه ونرمين حامل منه


يونس :اعمل ايه يعني امو,ته


 جمال :لا كنت ربيه بدل ما تمو,ته  عرفه الصح من الغلط  وبعدين تعالى هنا  حياه دي مش  سكه  ابنك مصطفى خالص  البنت باين عليها بسيطه ومؤدبه  وانا بتهيا لي حياه ابنك ما فيهاش حد نظيف 


 يونس: ده موضوع يطول شرحه انا دلوقتي مش في حياه انا دلوقتي في مراد 


جمال :انا لميت الموضوع  وحليته بعيد عن الشر,طه وهكلم مراد وهحاول احل معاه المساله دي   


 يونس: انا متشكر جدا يا جمال انا مش عارف من غيرك كنت هعمل ايه


 جمال: ما تقولش كده يونس احنا اصحاب واخوات وعشره عمر ومصطفى مهما عمل  هو زي عاكف  الاثنين ولادي

 فى المساء


 هناء بلهفه  تجري على علاء وتحضنه اول ما تشوفه داخل من الباب : انت كويس  انت ليه ما بتردش على تليفونك كنت فين 


 علاء  يتلفت في البيت :فين حياه ؟


 هناء :حياه ثابت البيت ومشيت واتجوزت مصطفى


علاء بانفعال: الحيوان علشان كده رجالته سابوني وعزه جلال الله لاق,تلك يا مصطفى


هناء:فهمني ايه اللي بيحصل؟


علاء:مصطفى جاء هنا وكان عايز ياخد حياه معاها وانا حاولت امنعه وقت,لت رافت المساعد بتاعه


 هناء بصد,مه:  قت,لت كل ده حصل هنا في الشقه  بس انا لما رجعت ما لقيتش اي حاجه متغيره في الشقه  ازاي ده حصل 


 علاء: مصطفى اخذ,ني انا وحياه  ورجا,لته  رجعوا كل حاجه زي ما كانت كان ما فيش حاجه حصلت  واخذوا رافت  ما اعرفش اصلا هو ما,ت ولا عايش 


 هناء: يعني مصطفى هو اللي قال لحياه اني انا ؟؟؟


علاء: ايوه هو اللي قال لها و للاسف وراها صورك كمان انا قلت لك من زمان بطلي السكه دي بس انت ما كنتيش بتردي عليا وانا للاسف كنت صغير وما قدرتش احميكي لكن انا دلوقتي مش صغير وحياه مش هتضيع حياتها لا علشاني ولا علشان اي حد حتى لو رحت واعتر,فت على نفسي واتش,نقت مش هسمح لمصطفى انه  يلمس  الشعره منها


هناء: يعني حياه وافقت انها تتجوز مصطفى علشان تحميك


 علاء: مش بس تحميني  وتحميك انت كمان مصطفى قال انه لو رفضت تتجوزوا  هيحب,سني بتهمه ق,تل رافت  وهيس,جنك انت كمان وطبعا عارفه ازاي حياه دخلت بيت الديابه علشان تحمينا واحنا واقفين نتفرج وعاجز,ين بس انا مش هسيبها هناك كتير ولو وصلت اني اق,تله فانا هق,تله


هناء بتحذ,ير: انت مش هتتحرك ولا هتروح في اي حته ولا هتعمل اي حاجه انت فاهم


 علاء :انا ما بقتش صغير  انا مش هسيب مصطفى يتحكم في حياه  ويذ,لها 


 هناء: انا هتصرف وهحاول ارجع حياه تاني بس انت خليك بعيد وما تتدخلش في الموضوع ده 


 علاء بانفعال :يعني ايه ما تدخلش  حياه تبقى اختي  حتى لو ما كانش حقيقي بس حياه اختي  وانا مش هسمح لمخلوق ياذ,يها او يقرب منها 


 هناء :  عشان خاطري يعلاء خليك بره الموضوع ده وبعد تماما عنه واعدك اني هرجع حياه من غير ما يلمس منها ولا شعرها


علاء : ايه السر اللي بينك وبين الناس دي يا هناء 


هناء: انتم الاتنين امانه عندي ولو همو,ت علشان احميكم مش هترد اللحظه اسمع كلامي المره دي بس خليك بعيد عن الموضوع ده لحد ما احله.


           البارت السادس عشر من هنا 

           لقراءة جميع الحلقات القصة من هنا



تعليقات