قصة عشق الحمزه
البارت الثاني عشر 12
بقلم فاتن جمال
الظابط..ممكن تسال الدكتوره
ادهم ..ليس بيبص لق ليان
ادهم ..ليان بتعملي اي هنا
ليان ..انت ناسي اني دكتوره في مستشفى الجيش
ادهم ...بس المكان خطر عليكي
ليان..بس ده واجبي
وليس هتكمل كلامها المكان انفجر
ادهم ..ليان ليان فوقي
ليان ..بتعب مش قدره اتحرك
ادهم ..بصوت عالي إسعاف حد يجيب إسعاف
احمد ..ادهم بيه حصلك حاجه
ادهم ..انا كويس بس الدكتوره ليان تعبانه
احمد ..هجيب الإسعاف علي طول
ادهم.. ليان قومي ليان
ليان فقت الوعي وادهم فضل ينادي عليها
بعد وقت كانو في المستشفى
ادهم ..دكتور ليان عامله اي
دكتور رامي..بعصبية لو ليان حصلها حاجه هموتك
ادهم..بص ليه باستغراب وقال ..وانت مالك مهتم ليه؟
دكتور رامي..دي حببتي انت سمعت
ادهم.. بعصبية انت مجنون صح انت جاي تقول ليا انك بتحب خطبتي
رامي ...بضحكه برده انت الاي مجنون انا عارف ان ليان مش مخطوبه وعارف انك مش خطيبها بس عايز اعرف انت عايز منها اي
ادهم..عايزها هي عندك مانع
رامي ...انت الاي بدأت الحرب والكسبان يخدها ليه
ادهم..حس أنه مش طبيعي وفي حاجه ادهم ..الو يا خالد كنت عايز منك طلب
خالد... آمر يا ياباشا
ادهم ..في دكتور اسمه رامي هبعتلك صورته عايز اعرف كل حاجه عنه
خالد ..ابعت الصوره وساعه وهتلاقي كل حاجه في ملف
ادهم ..شكرا يا باشا
ادهم صور رامي وهو واقف وبعت الصوره لخالد
الممرضه ..حضرتك ادهم باشا
ادهم ..ايو
الممرضه ..الدكتوره ليان عايزاك
ادهم راح اوضت ليان لقاها نائمه علي السرير وشعرها مفرود
ادهم فضل واقف يشوفها
ليان ..بصوت تعبان اتفضل يا ادهم بيه
ادهم ..عامله اي
ليان..الحمدالله
ادهم ..مكنش ينفع وجودك هناك
ليان..شكرا انك انقذت حياتي
ادهم ..ده واجبي
رامي ...ليان عامله اي
ادهم قام مره واحده وحط الطرحها علي شعرها وقال ليها شعرك محدش يشوفه وليس هيمشي مسكت أيده
ليان..رايح فين
ادهم ..ابتسم وقال جاي بس لازم اطمن علي الباقي
رامي بنرفزه عامله اي يا ليان
ادهم ..اسمها الدكتوره ليان
ليان ..بصت لادهم بإعجاب وقالت الحمدالله يا دكتور رامي
ادهم ..علشان يدايقه قال ..حببتي عايزه حاجه
ليان ..من جوها كانت مبسوطه اوي بس استغلت الفرصه وقالت ..لا يا حبيبي شكرا
ادهم ..استغرب بس انبسط وقال ..شويه وجاي وقرب من رامي وقال مفيش دليل اكبر من كدا علي حبنا لبعض رامي بص ليه وقال ..واضح أن نهايتك يا سيادة الظابط قربت
ادهم .. بحب التحدي اوي
في مستشفى الهادي
الممرضه بتخبط علي الاوضه
شروق ..مين
الممرضه .. انسه شروق
شروق قامت فتحت الباب وقالت ..مراد فيه حاجه
الممرضه ..حمزه باشا بعتلك الفطار وبيقولك أنه عند مراد
شروق ..هو مراد عامل اي
الممرضه ..مراد بيه بق كويس عد مرحلة الخطر
شروق بابتسامه الحمدالله وشكرا ليكي
وخدات الفطار ودخلت كلمة هدي
هدي بحزن ..الو يا شروق
شروق...هدي مراد عد مرحلة الخطر
هدي بفرحه ..بجد والله يعني مراد بق كويس يعني ينفع اجي اشوفه
شروق ..لا لا شويه وهقولك تيجي
هدي ..تمام بس ابقي طمنيني عليه
شروق ..حاضر يا حبيتي
شروق ..هدي هو بابا وماما ليس موجودين
هدي ..اه تحت.بيفطرو علشان جدو عايز عمو.شريف
شروق..بقلت حيله تمام يا هدي خدي بالك من نفسك
هدي..وانتي كمان
شروق قامت وخرجت راحت اوضت مراد لقت حمزه قاعد جانبه ومراد بيتكلم بصوت هادئ وتعبان
حمزه ..شروق تعالي
شروق ..حمدالله على سلامتك يا استاذ مراد
حمزه ..بص لمراد وقال دي شروق حببتي
مراد ..بصوت هادئ وتعبان..الله يسلمك يا انسه شروق
حمزه..اسيبك ترتاح شويه
مراد ..بص لشروق وشروق فهمت أنه عايز يطمن علي هدي
شروق ..حمزه هدي كانت خايفه عليك وبتقول ابق كلمها تطمن عليك علشان كانت نائمه لما جيت امبارح
حمزه..بص لشروق وضحك وقال ..تمام هكلمها
وقرب من مراد ..وقال حسابك معايا بس لما تقوم
مراد ..انا عملت اي يا حمزه
حمزه..اه اتمسكن ياله
مراد..طب بقولك اي بق انا بحب هدي وعايز اتجوزها
حمزه ..انت اهبل انت بتموت هتتجوز اي
مراد ..ياعم ملكش دعوه انت
حمزه..ماشي الكلام مع محمد باشا الهادي
مراد ..تمام
حمزه ..ياله يا شروق نسيبه يرتاح
شروق وحمزه خرجوا بره الاوضه ومراد فضل يحمدربنا علي وجود حمزه جانبه وأنه ملوش حد غير جده وسته وحمزه وابوه وأمه كل واحد ليه حياته ولا حد بيسال فيه
ام شروق وحمزه طلع بره المستشفى وحمزه قال.. للحرس محدش يدخل عند مراد بيه وعينك عليه سمعت
الحرس.. سمعت يا باشا
حمزه..شروق مالك
شروق ..مفيش حاجه
حمزه.لا في
الحرس فتح باب العربيه لشروق وحمزه حمزه قال ..مالك بق
شروق ..خايفه
حمزه مسك ايديها وقال ..مش عايز اسمع منك كلمة خايفه طول مانا جانبك
شروق ..بابا ليس في القصر
حمزه ..عارف
تليفون حمزه رن الو
الحرس ..يا باشا العربيه بتاعت امبارح ليس ماشيه وراك
حمزه ..سبها محدش يقفل الطريق عليها
بعد وقت وصلو القصر
شريف بعصبية..اطلعي جهزي شنطتك
حمزه مسك ايد شروق وقال ..شروق مش هتخرج من هنا
شريف بعصبية..انت ملكش دعوه ببنتي
محمد..شريف حمزه طالب ايد بنتك انت رافض ليه
هدي الام..متتكلمي يا مي مش شروق دي بنتك وعايزه مصلحتها
شريف ..مي مش هتتكلم
مي عينها دمعت وقالت..انا مع بنتي ومش هسمح لحد يكسر قلبها
شريف بصوت قوي...مي انتي نسيتي انك
مي ..قطعت كلامه وقالت شروق انا وباباكي قرارنا نطلق
شريف.استغرب وقال..انتي بتقولي اي يا مي
محمد وهدي وحمزه وشروق مستغربين
شروق بدموع ..ماما انتي بتقولي اي
مي ..بقول اني مستحيل اكسر قلبك وانا شايفه أن مصلحتك مع حمزه مي مسكت ايد حمزه وقالت ليه خد بالك منها كويس
شريف ..مي انتي ملكيش الحق تتكلمي
مي ..بصوت عالي لا ليا الحق يا شريف بيه شروق بنتي غصب عنك هي بنتي
شريف ..لا مش بنتك وانتي مش امها
شروق بصدمه ..بابا ااانت بتقول اي يعني اي مش امي
حمزه..شروق هفهمك عمي بس متنرفز
شروق ..يعني انت كمان عارف هو قصده اي
هدي الام..حببتي ده كلام فاضي انتي بنت مي
محمد ... بعصبية شريف انت انهبلت
الهادي الكبير ...شرررريف شكلي غلطت زمان لم سبتك لامك تربيك طول عمري عارف انك مبتحبش حد حتي بنتك مخفتش عليها وكسر قلبها
شريف بعصبية..انت السبب في كل ده عارف كل حاجه وساكت منعت عني حقي في ورث امي واديته كله لمحمد وابنه وجوزتني لواحده مبحبهاش ومبتخلفش ومنعتني من حببتي
الهادي ..اخرس مي ضفرها برقبتك انت سامع والراقصه الاي بتتكلم عنها مكنتش بتحبك دي كانت بتحب فلوسك ومحمد هو السبب فإنك موجود في البيت ده وحمزه السبب فإنك عايش بعد القرف الاي كنت بتشتغل فيه ومي هي الاي رضيت تتجوزك بس علشان تربي الطفله الاي عمرها مكنتش ليس بق عندها خمس تيام انا عارف انك بتكره حمزه علشان فاكر أن حمزه السبب فإنك خسرت لتاني مره الراقصه وأنه الاي قتلها بس لا ياشريف حمزه معملش كدا
شريف ..بص وقال وانت بق المحامي لي محمد وابنه وللهانم مراتي
حمزه ..بيبص جانبه ملقاش شروق
حمزه..بصوت عالي شروق شروق
هدي ..حمزه شروق كانت خارجه بتجري بره القصر وانا في البلكونه
مي بدموع ..حمزه هتلي بنتي والنبي
حمزه ..متخافيش
شريف سابهم ومسك التليفون وقال الو
المجهول ..ايو يا باشا هو خارج دلوقتي عايز ميت
حمزه..خرج بره القصر وليس بيفتح العربيه صوت ضرب نار.
لقراءة جميع الحلقات القصة من هنا