قصة زوجة مغترب الجزء الثاني الفصل التاسع9 بقلم نسمه مالك

                        

قصة زوجة مغترب الجزء الثاني
الفصل التاسع9
بقلم نسمه مالك



..اختبار قوى..

بشقه مروه وخالد..

بفزع ورعب..

اقترب منها وهى ملقاه ارضا عاريه تماما..

ارتمى جورها على ارضيه الحمام..

وصرخ بعلو صوته بانفاس لاهثه ودموعه تنهمر بغزاره على وجنتيه..

خالد:خليك عندك ياعاااابد..

بيد مرتعشه وجسد ينتفض..

حملها على قدميه يتفحصها بعنايه..ويتحدث بنهيار شديد..

مروه..ردى عليا علشان خاطر ربنا..

يحاول افاقتها بشتى الطرق..

ولكنها لا تستجيب لاى من محاولاته..

استمع لصوت بكاء والدته فمد يده سريعا وجلب منشفه كبيره ستر بها جسدها جيدا..

اقتربت منهم ناهد وجلست بجواره وتحدثت ببكاء حاد..

ناهد:يا قلبى يا بنتى..ضربت على صدرها..

البت اتكهربت يا خالد..صرخت بهستريا..اوعى تقولى ان مروه ماتت..

 حملها هو بين يديه وهب واقفا وتحدث بصعوبه من بين حده شهقاته وهو يتجه بها للخارج..

خالد:مروه عايشه يا امى..وقف مكانه مره أخرى

وتحدث بأمر لشقيقه..

عابد سيب التليفون وروح شغل الكهربا بسرررررعه..

اسرع عابد بتنفيذ حديثه..

خطى هو بها لغرفتهم والبسها اسدل للصلاه وحملها مره أخرى وركض بها للخارج متجها لاقرب مشفى...

ركض عابد بكل سرعته واخرج سياره والده..

صعد خالد بجواره حاملا مروه على قدميه وصرخ بنهيار..

طير يا عااااااابد..

قاد عابد بسرعه عاليه صادرا صوت احتكاك قوى بعجلات السياره..

ضممها خالد لداخل حضنه بعشق شديد..

قلبه ينزف ألما وعيناه تفيض دمعا غزيره..

يعدل لها وضع حجابها..يملس على وجناتيها بحنان بالغ..

ويهمس بأذنها بتوسل شديد وأنفاس منقطعه..

مروه..فتحى عيونك..

شدد من ضمها اكثر ورفعها بين يديه قليلا ومال برأسه على موضع قلبها يستمع لنبضاته..

نظر له عابد نظره سريعه وتحدث ببكاء لبكاء شقيقه..

عابد:اهدى يا خالد. ان شاء الله مراتك هتبقى كويسه..

دفن خالد وجهه بصدرها يبكى بنحيب ويصرخ بصوتا مكتوم..

خالد:يااااااااااااارب..

اوقف عابد السياره وتحدث بستعجال..

عابد:يله يا خالد انزل بسرعه..

بسرعه البرق..ركض خالد داخل المشفى وصرخ بعلو صوته..

خالد:حد يلحقنااااااااا..

ركضو نحوهم مجموعه من الاطباء واسرعو به نحو غرفه الكشف..

وضعها خالد من يده بحرص..وامسك كف يدها يضغط عليه برفق..

احد الاطباء:بعمليه..ايه اللى حصلها..

بصعوبه همس خالد من بين شهقاته..

خالد:اتكهربت💔..

قام الطبيب بالكشف عليها بدقه..

تحت نظرات خالد الذى يدعى بسره من صميم قلبه..

يااارب احفظها يارب..يارب احميها..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

..مازن&مياده..

ينظر لها..

بعيون تشتعل بالغضب..

ورغم شده غضبه منها الا انه تحدث بهدوء وتعقل..

مازن:مش هطلقك يا مياده..اقترب منها وقف امامها مباشره..

ينظر لعيونها بعشق..تبادله هى النظره بأخرى بارده..

واكمل بتأكيد..انا مستعد اعمل اى حاجه وكل حاجه علشان تسامحينى وترضى عنى..

مياده:بأصرار..هى حاجه واحده بس اللى عيزاها منك؟!!..

قطعها هو سريعا..

مازن:قولتلك مش هطلقك يا مياده..صمت قليلا والتمعت عيناه بالدمع..فرفع كف يده على جبهته وتحدث ببتسامه متألمه..مستعد للاهانه..وهدوس على كرمتى.. وهستحمل علشانك يا مياده..امسك كتفايها..استحمل اى حاجه الا بعدك عنى..

مياده:بغصه..مش هتحس ببعدى..لاننا متعودين على البعد..

هبطت دموعها بقهر..

انا كنت فى بلد وانت فى بلد واللى ربطتنا مكالمه تليفون..

مازن:بعتاب..كلمنا طول الليل..وحكايتنا عن كل تفصيله حصلت فى يومنا بتسميها مكالمه؟؟!!..

اقترب منها اكثر التصق بها..دا احنا كنا بندخل الحمام واحنا بنكلم بعض يا مياده..

اخذت مياده نفس عميق..تحاول السيطره على مشاعرها التى بعثرها هو بقربه وهمساته ونظرته العاشقه لها..

وبتوتر همست..

مياده:حكايتنا انت نهتها بأيدك..ضحكت بقوه وهبطت دموعها بغزاره واكملت بحسره..انت وابويا كمان..

مازن:بندم..بحلفك بالله تسامحينى..انا خبيت عليكى علشان خوفت اخسرك..وفكرت الموضوع انتهى و؟!!..

ابتعدت عنه بشمئزاز..وتحدثت بصراخ..

مياده:قولت مجرد علاقه وخلصت..لكن ربك مبيرضاش بالظلم..والعلاقه نتج عنها طفل..جبته يعيش معاك وبتجبرنى انى اكمل وافضل معاه طول عمرى علشان اتحسر كل ما ابصلو وافتكر انك لمست واحده غيرى..

دارت حول نفسها واكملت بزهول..

اتريك كنت فاهم اوى انت بتعمل ايه ليله دخلتنا..

نظرت له بستحقار..طبعا ما انت خبره..ومش اول مره ليك..

ركضت نحوه وامسكته من ياقه قميصه تهزه بعنف وتحدثت بصرامه..هطلقنى يا مازن..صرخت بقوه..ودا اخر كلام عندى..

دفعته بعنف..ووقفت تلتقط انفاسها بصعوبه من شده غضبها..

ابتلع ريقه هو بصعوبه وتحدث برجاء وتوسل..

مازن:طيب استنى بعد فرح اختك يا مياده..طلقنا هيزعلها وممكن يخليها تأجل فرحها..

نظرت له بشرار وجزت على اسنانها بعنف وتحدثت بنفاذ صبر..

مياده:لخاطر اختى بس..هستنى الكام يوم دول..

ابتسمت بصتناع واكملت بوعيد..بعد الفرح لو مطلقتنيش يا حلو..هخلعك..علت صوتها..وهاخد كل حقوقى غصب عن عينك..

ابتسم بأمل وتحدث بفرحه ظاهره على ملامحه..

مازن:وانا وعنيا وقلبى تحت امرك..

نظرت له بشمئزاز وتحدثت بأمر..

مياده:طيب يله بقى طرقنى علشان وجودك عملى قرفه فى معدتى..

نظر لها بعيون متسعه..وحرك راسه بالايجاب اكثر من مره..

وببطئ..اقترب منها..لتتراجع هى للخلف حتى اصتدم ظهرها بالحائط..التصق هو بها وهمس بجوار أذنها بعبث..

مازن:عايزه تفهمينى انك قرفانه منى..

سار بأنفه على وجناتيها..قرفانه من قربى يا مياده..

رفع كف يده وضعه على موضع قلبها..امال دا بيدق بجنون ليه..لف يده على خصرها رفعها عن الأرض داخل حضنه واكمل بدموع انهمرت على وجناتيه..انتى خلاص قررتى اننا هننفصل..اغمض عينه بعنف واكمل بتوسل..متحرمنيش منك الكام يوم دول..تأمل ملامحها بهيام..واحشتينى..

اقترب بحذر وقبل جانب شفاتيها قبله عميقه..هموت عليكى..

تقاومه هى بكل قوتها..مصتنعه البرود عكس كم نيران شوقها له..

انفاسه الساخنه على بشرتها تفقدها صوابها..

تجاهد حتى لا ترتمى داخل حضنه الذى اشتاقته حد الجنون..

يوزع هو قبل صغيره متفرقه على كافه وجهها وهمس بانفاس لاهثه..مشتاق لكل ما فيكى..دفن وجهه بعنقها يقبله بنهم..

لكل حاجه منك..شعرت بدموعه على بشرتها..

ارحمى قلبى وحنى عليا يا مياده..

رفع وجهه ينظر لها بلهفه ان تأذن له بالاقتراب..

تنظر هى له بلامبالاه وبجمود مصتنع تحدثت..

مياده:عايز ايه يا مازن؟؟!!..

تأمل ملامحها بشغف..حتى توقف بنظره عند شفاتيها وبأنفاس مقطوعه همس..

مازن:عايز كده؟!..نهى جملته واقتحم شفاتيها بقلبه عميقه لهوفه متمكنه لأقصى درجه..

جامده هى بين يديه..لا تبادله قبلته..

ولكن؟!!..بخبرته استطاع تحطيم جميع حصونها..

وبشتياق مجنون سحابها لعالمه الخاص يغرقها بعشقه وبين لحظه واخرى يهمس لها بندم شديد كم هو أسف على غلطه بحقها..

مر وقت ليس ابدا بقليل..ومن ثم ابتعد عنه مياده ساحبه الغطاء حولها..

حاول هو جذبها داخل حضنه مره اخرى لكنها دفعته بعنف وتحدثت بأمر..

مياده:بره..نظر لها برجاء وهم بالحديث لكنها صرخت بعلو صوتها..مش خت اللى انت عيزه..اطلع بره..

اعتدل جالسا وجذبها بالقوه داخل حضنه اجلسها على قدميه.

تدفعه هى بكلتا يدها على صدره وتتحدث بغضب عارم..

انا معملتش كده حبا فيك..انا براعى ربنا ومش عايزه الملايكه تلعنى..امسك هو يدها وضمها لداخل حضنه وتحدث بتفهم..

مازن:عارف يا مياده..هشششش اهدى..نظر لها..عارف انك سلمتينى نفسك علشان متشليش ذنب..

مياده:بغصه..ما انت للأسف لسه جوزى..

ومينفعش امنع نفسى عنك..

اغمض عينه بعنف وتحدث بأحراج شديد..

مازن:بتكرهينى فى نفسى اكتر يا مياده..

هبت واقفه وتحدثت ببتسامه مصتتعه..

مياده:ولسه..وضعت يدها بخصرها ومالت بوجهها قليلا عليه واكملت بوعيد..ما خفيا كان اعظم..

ينظر هو لداخل صدرها بخبث..جزت على أسنانها واعتدلت واقفا وهمت بالركض نحو الحمام..

لكن يده التى التفت حول خصرها وجذبتها لداخل حضنه مره أخرى ظهرها مقابل صدره وهمس بأذنها بعبث..

مازن:بوقاحه..وانا مستعد اشوف كل الخفى..

نظرت له بحاجب مرفوع وتحدثت بأمر..

مياده:اجهز علشان هنرجع الشرقيه..

سكعته على رقبته بكف يدها..

لتتسع عيناه بصدمه من فعلتها واكملت..

فى حاجات كتير اوى هتعملهالى طول الفتره الصغننه اللى انا فيها على زمتك..

مزهول هو من طريقتها وجرائتها معه الى هذا الحد..

لم تتركه هى لزهوله كثيرا.. 

نظرت له بستغراب مصتنع وتحدثت بتسائل..

ايه يا ميزو انت مصدوم علشان عملتلك كده..نهت جملتها وسكعته كف أخر على رقبته بالجهه الأخرى وتحدثت بجديه مصتنعه..لا اجمد وفوق معايا كده احسنلك؟!!..

شهقت بعنف حين عكس وضعه بها واصبح يعتليها..

ثبت يدها فوق رأسها وتحدث ببتسامه مصتنعه..

مازن:بتسكعينى بالكف على افايا يا مياده..

مياده:ببرود..وماله..ما انت ختمتنى على افايا واتجوزت وخلفت يا امور..

غمز لها بعبث وتحدث بخبث..

مازن:شوفتى اعترفتى انى امور ازاى..ابتسم بتساع..

انا بقى هسكعك بس مش على افاكى يا روح مازن..

همت هى بالاعتراض والصراخ بوجهه..

ابتلع هو اعتراضها وصرخاتها بجوفه..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

..بالمشفى..

بعد الكشف على مروه..

يقف خالد امام الطبيب بقلب اوشك على التوقف من شده فزعه وجسد يرتعش بقوه..

الطبيب:بعمليه..اطمن يا استاذ خالد..الحمد لله..

المدام هتبقى بخير..

شهق بعنف يلتقط انفاسه المسلوبه..وسجد أرضا يحمد ربه مرارا وتكرارا..

ربط عابد على ظهره وساعده على الوقوف ونظرو للطبيب بهتمام يحثوه على استكمال حديثه..

عدل الطبيب وضع نظرته ووزع نظره بين عابد وخالد..

فتحدث عابد بتفهم..

عابد:انا هتصل على ماما وبابا اطمنهم يا خالد..

اقترب خالد من الطبيب وتحدث بلهفه..

خالد:طمنى يا دكتور..ابتلع ريقه بصعوبه..مروه فيها ايه..

الطبيب:بأسف..الكهربا اللى اتعرضت لها كانت شديده اوى..

كان بنها وبين الموت لحظه..وللاسف هتتعرض لتشنجات..

صمت الطبيب قليلا..هيبقى اشبه بحالات الصرع..

والحالات دى مبتقدرش تسيطر على دخولها الحمام..

هبطتت دموع خالد بغزاره وتحدث بصعوبه من بين شهقاته..

خالد:انا راضى..ولو فيها ايه..انا راضى..ابتسم بامل من بين دموعه..اكيد فى علاج لحالتها يا دكتور..

الطبيب:طبعا فى علاج..بس هياخد وقت شويه..

خالد:بلهفه..انا مستعد اسفرها بره..

الطبيب:بعمليه..بره او هنا يا استاذ خالد دا مش مشكله..

اهم حاجه الحاله النفسيه للمريضه..

هم خالد بالحديث..ولكن ركضت بتجاههم احدى الممرضات وتحدثت بستعجال..

الممرضه:الحق يا دكتور المريضه فاقت ودخلت بحاله صرع..

ركض خالد لداخل الغرفه..لينصدم بزوجته تتشنجع بعنف..

يحاولون السيطره عليها بشتى الطرق..

بلهفه اقترب منها وتحدث بأمر..

خالد:ابعدو عنها..محدش ليه دعوه بيها..انتشالها داخل حضنه وضمها بقوه..

ينتفض جسدها وتجز على اسنانها بعنف..

جذبها على قدميه واحكم سيطرته عليها حتى لا تأذى نفسها بحركتها الهستيريه..

ظلت لدقائق على حالتها..

وهو محتضنها بحمايه ويهمس بأذنها ببكاء..

خالد:متخفيش يا حبيبتى..انتى فى حضنى..

اخيرا..ابتدت تستعيد وعيها روايدا روايدا..

يملس هو على جسدها وشعرها بحنان بالغ..

بضعف وفزع شديد همست..

مروه:خ. خ خالد..

خالد:بغصه مريره..وصوتا جاهد لأخراجه طبيعا..عيون وقلب خالد..

يرتعش جسدها بعنف..وبوهن رفعت راسها تنظر له بعيون تفيض بالدمع ووجه شديد الحمار وبصعوبه همست من بين شهقاتها..

مروه:بعدم تصديق..ا انا عملت حمام على نفسى..

ضمها لداخل حضنه اكثر دافنا وجهه بعنقها يبكى بنحيب وهى تردد جملتها اكثر من مره بتوهان..

ومن بين شهقاته همس لها بعشق شديد..

خالد:الحمد لله انك مرحتيش منى..انا راضى بأى حاجه يا حبيبتى..رفع راسه ونظر لها..هتخفى..ان شاء الله هتخفى.. 

                 البارت العاشر من هنا 




تعليقات