قصة زوجة مغترب الجزء الثاني البارت السابع 7 بقلم نسمة مالك

                               
قصة زوجة مغترب الجزء الثاني 
البارت السابع 7
بقلم نسمة مالك


..بأحدى فنادق القاهره..

بجناح فاخر..

تقيم به مياده بعدما رفضت رفضا قاطع ان تعود مع زوجها..

فحجز هو غرفه مجاوره لغرفتها واقسم انه لن يعود من دونها..

تجلس هى تنظر للفراغ بشرود..

تهبط دموعها لا اراديا..

ويدور بعقلها الكثير من الذكريات..

تبتسم تارا..وتزداد حده بكائها تارا اخرى..

رفعت اصابعها تتحسس دبلتها بعشق وتهمس لنفسها بصعوبه من بين شهقاتها..

مياده:وحياه حبى ليك وحرقه قلبى اللى كانت على ايدك لجرحك زى ما جرحتنى يا مازن..

اغمضت عيونها بعنف وعادت بذاكرتها لاول يوم التقو به..

فلاش باااااك..

..بأحدى مكاتب هندسه كومبيوتر..

خطت مياده حامله بيدها جهاز كومبيوتر وتحدثت بغضب وصوت عالى نسبيا..

مياده:انا جبت الجهاز دا هنا علشان يتصلح..

اخده بايظ اكتر..علت صوتها اكثر..

انا عايزه اعرف مين اللى بوظ الكومبيوتر بتاعى..

احدى العمال:اهدى يا فندم..وقوليلى ايه المشكله..

مياده:بنفاذ صبر..انا قولت المشكله على فكره..

انتو بوظتو الجهاز مش صلحتو..

العامل:طيب اتفضلى حضرتك استريحى والمهندس على وصول هيشوفه لحضرتك..

مياده:بضيق..طيب هو قدامه اد ايه على ما يجى..هيتأخر يعنى..

العامل:مش عارف الصراحه..اصله جاى من الشرقيه..

ممكن حضرتك تسبيه وتيجى بكره تاخديه..

مياده:ببتسامه مصتنعه..لا انا مش هسبلكم الجهاز تانى..

جلست على اقرب كرسيى واكملت بتاكيد..

هاخد جهازى فى ايدى..

جلست بتأفف وضيق..تنظر بالساعه كل دقيقه..

مر بعض الوقت ومن ثم هبت واقفه وتحدثت بغضب..

انا هفضل مستنيه المهندس بتاعك دا كتير..

ابتسم العامل لها بتساع..واشار برأسه لشيئا ما خلفها..

انقبض قلبها بقوه..حين تخللت لانفها رائحه برفان رجالى نفاذ واكثر من رائع..

ببطئ..استدارت تنظر خلفها..

لتنصدم بشاب ذو ملامح صارمه..جاده..

ووسيم للغايه بدرجه مهلكه..

يرتدى قميص ابيض وبنطلون بلو بلاك حامل حقيبه لاب توب..

ينظر لها ببتسامه رزينه وهمس ببحه صوته المميزه..

مازن:اؤمرى..انا المهندس مازن المصرى..ابتسم بتساع اكثر..

ومش بتاع حد..

مياده:بتوتر..احححم..جهازى جبته علشان يتصلح هنا لقيته بايظ اكتر..

يتاملها هو بتمعن شديد..وجهها الملائكى..

شعرها الحريرى..وعيونها..واه والف اه من عيونها بلونهم الاخضر الداكن..

بثياب مدرستها الثانويه..

خفضت عينها هى بخجل وتحدثت بستعجال وهى تفر للخارج..

انا هسيبه وابقى اجى اخده بكره..

سار خلفها مازن وتحدث بلهفه..

مازن:طيب استنى لو سمحتى..اكتب الجهاز بأسم مين..

التفت له وهمست برقتها المعتاده وببتسامه خجوله لا تعلم سببها..

مياده:بأسم مياده..

ابتسم لها مازن وتحدث بتاكيد..

مازن:طيب انتى عرفتى موعيدى تعالى فى نفس الميعاد وانا هكون مستنيكى علشان اجربه قدامك..

حركت راسها بالايجاب واسرعت بالسير نحو الخارج..

ليقف هو بمكانه يتامل خطواتها حتى اختفت عن عيناه وبأعجاب شديد همس..

مياده..

ومن هنا نشأت قصه حب شديده انتهت بالزواج بعد الكثير من المواقف المؤلمه..

نهايه الفلاش بااااااك..

..تبكى بنحيب..وتتحدث من بين شهقاتها..

مياده:كل ما احن ليك هفكر نفسى انك لمست واحده غيرى..

ارتمت على السرير وبكت بنحيب اكبر..

اااااه خلفت من واحده غيرى يا مازن..

ظلت تبكى فتره طويله..تبكى دون توقف..

اتنفضت فجأه بفزع حين استمعت لضجه خارج الغرفه..

هبت واقفه واقتربت من الباب فتحته تنظر لما يحدث بفضول..

وجدت بعض العاملين يركضون ذهابا وايابا لداخل غرفه زوجها..

اوقفت احدهم وتحدثت بتسائل..

مياده:لو سمحت هو فى ايه..

العامل:بستعجال..النزيل اللى فى الاوضه دى تعب فجأه وتقريبا كده توفى..

اتسعت عيونها بفزع ورعب شديد..

وبسرعه البرق ركضت نحو غرفه زوجها..

لتنصدم وتتسمر مكانها حين لمحته ملقى على الارض بلا حراك..

للحظه ظنت انها فقدت النطق..

بل فقدت الحياه..

جاهدت على اخراج صوتها..

ومن ثم بعلو صوتها..

..تصرخ..

بهستريا وجنون..

وتردد بعدم تصديق..

مياده:لاااااااااا ابعدو عنه هو كويس..مافيهوش حاجه..

هيقوم ويكلمنى دلوقتى..

تضربه على صدره بكل قوتها..ستفقد عقلها لا محاله..

وتتحدث بصعوبه من شده رعبها وفزعها..

انت قولتلى مستحيل تسبنى..يرتعش بدنها بقوه..

قلبها بدأت تبطئ نبضاته..

بوهن..ارتمت على صدره وهمست بين الوعى والا وعى..

يارب اجعل يومى قبل يومه..

شعر هو بنبض قلبها على صدره..دموعها الغزيره التى اغرقت تيشرته..

فجأه..انتفض بفزع وشهق بصوتا مسموع..

وببطئ..رفع يده يمسد على ظهرها بحنان وهمس بنره مقاربه للبكاء..

مازن:مقدرش اسيبك يا حبيبه القلب والروح..

كتمت انفاسها..وبلهفه..رفعت راسها تنظر له بعيون تسيل بالدمع..

وبفرحه عارمه همست بصعوبه من بين بكائها وضحكاتها..

مياده:يا روح قلبى وعمرى كله..

قبلت شفاتيه اكثر من مره بعمق شديد..انت عايش..

احتضنته بقوه..الحمد لله يارب..بكت بنحيب..

ااااااه ياربى لو كان جرالك حاجه كنت هموت وراك..

امسكت وجهه بين يديها واضعه جبهتها على جبهته وهمست..دا انت النفس اللى بتنفسه..

يستمع هو لها بعيون تفيض بالدمع من شده تأثره..

وباقل من لحظه..كان التقط شفاتيها بقبله عميقه شغوفه..

متمكنه لاقصى درجه..بدلته هى قبلته بكل ترحاب..

قبله نابعه من بين كم عشقهم..

كلا منهم يخبر بها الاخر ان لا مجال ابدا..

للفراق..

طالت قبلتهم كثيرا..

ولكن؟؟!!..خبطه قويه على راسها افاقتها من نومها..

انتفضت جالسه وكتمت انفاسها ونظرت حولها بزهول..

تنفست براحه حين ادركت انه لم يكن سوى احدى كوبيسها..

بوهن..ارتمت بجسدها الارض واضعه كف يدها على وجهها..

وصوت انفاسها يشق صمت المكان..وبصوتا مرتعش همست لنفسها..

مياده:اجمدى..صمتت قليلا..اخد الحق حرفه..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

..بشقه خالد ومروه..

لقاء الاحبه بعد طول الغياب..ما احلى واروع هذا اللقاء..

بحضنه هى..وهذا كافى وبالدنيا وما بها بالنسبه لها..

يغرقها بسيول من قبلاته على كل انش بوجهها..

يدها..عنقها..كتفها..ويهمس لها بين كل قبله واخرى..

خالد:وحشانى وانتى فى حضنى..

امسك وجهها بين يديه يسير باصابعه على وجناتيها بحنان بالغ..عايز اقولك كل اللى فى قلبى يا مرمر..

قبل جانب شفاتيها..مش هسكت تانى واخبى مشاعرى..

ينظر لملامحها بهيام وعيون عاشقه..هقولك واحشتينى..

قبل شفاتيها قبل صغيره متتاليه..وبحبك..وبموت فيكى..

مروه:ببكاء وضحك بأن واحد..قول يا خالد..

احتضنته بكل قوتها..قول يا كل اهلى..

ابتعد عنه ونظرت له بعيون تفيض بالدمع وهمست برجاء..

متسافرش تانى وتسبنى..بكت بنحيب اكبر..كفايه غربه..

جلست على قدميه وملست على لحيته باصابع مرتعشه..

انا مليش غيرك انت..دفنت وجهها بعنقه..

امى وابويا الله يرحمهم ويغفرلهم ماتو ورا بعض وسبونى عندى 3سنين..

رفعت وجهها واكملت بحزن شديد بنبره صوتها..

وخالى مشكور هو اللى ربانى..وقالهالى صريحه هجوزك لاول عريس يخبط على بابى..مالت برأسها على كتفه..

اترعبت..وفضلت ادعى فى كل وقت وكل صلاه واقول يارب ارزقنى بالزوج الصالح..لحد اليوم اللى قالى فيه انه جيبلى عريس ابن واحد صحبه..تمسكت بحضنه بقوه..

اترعبت اكتر وقولت يارب عوضنى خير..

رفعت رأسها ونظرت له ببتسامه من بين دموعها..

وربنا استجاب..قبلت لحيته بعمق..ورزقنى بيك يا خالد..

يستمع هو لها بهتمام..ويده تربط على شعرها وظهرها بحنان..

وضعت جبهتها على جبهته..وعوضنى بماما ناهد وبابا كامل..

قبلت اسفل شفاتيه..انت كل اهلى يا خالد..ربنا ميحرمنيش من حنيتك عليا ابدا..

خالد:بحب شديد..ربنا ما يحرمنيش منك انتى وبنتنا يا مروه..احتضانها بشوقا جارف..حبك اتولد جوه قلبى من اول مره سمعت اسمك..نظر لها..حتى من قبل ما اشوفك تخيلى..

مروه:بزهول..ازاى؟؟!!..نظرت له بعبوس..عايز تفهمنى ان عمرك ما حبيت؟؟..

ضحك هو بقوه وضمها لحضنه مقبلا جبهتها بعمق..

وتحدث بصدق..

خالد:عمرى ما حبيت قبلك يا مروه..قبل يدها..انتى اول حب..واول لمسه واول كل حاجه جربتها معاكى انتى..

تنهد بألم..طول عمرى تقريبا متغرب..والسفر والشغل خدنى ونسيت نفسى وركنت قلبى لحد ما بقيت 30سنه..

ساعتها بقى ناهد وابو الكوامل اجمعو ان خالد لازم يتجوز..

قبل شفاتيها بنهم..مروه البنت الهاديه..اللى اخلاقها عاليه..

يقبلها بلهفه..وشغلتنى مروه من قبل ما اشوفها..

مال بها قليلا..وااه لما شوفت مروه..قبل عنقها بتمهل..

وحلاوه مروه..ضحكت هى بدلع..وهمست بخجل..

مروه:خالد..

خالد:بأنفاس لاهثه..عيون خالد..نهى جملته والتقط شفاتيها بقبله عاشقه سحبها بها لجوله خاصه من جولات عشقه الخالص لها..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

..عابد..

اسما واحد فقط يردده على لسانه..

عابد:بهيام..يووووو يوووووو..تنهد بصوتا عالى..

هييييييح صغنن بس تجنن..عض على شفاتيه..

امممممم..ولا العبايه السمرا..يا ابوى تهبل..

هب واقفا..لا مش قادر..انا عايز اتجوز..

ركض للخارج ونادى بعلو صوته..

امى..يا ناااااهد..

ناهد:بفرحه..ياختى ونبى قلب ناهد..ابتسمت بصتناع..

هو انا عرفت اربى..نظرت له نظره غاضبه..

ما تقولى يابت يا ناهد احسن..

اقترب منها عابد وجلس بجانبها واضعا يده على كتفها وتحدث بشقاوه..

عابد:هتجوزينى ولا لاء يا بت يا ناهد..

بلحظه..كانت جلبت ناهد حذائها وضربته به وتحدثت بغضب مصتنع..

ناهد:انت يا واد بتثبتلى انى مربتكش ربع ساعه ليه..

يتفادى عابد ضربتها ويضحك بقوه ويتحدث برجاء من بين ضحكاته..

عابد:هههههههه..خلاص يا ام خالد حقك عليا..

احتضانها بحب مقبلا يدها وجبهتها..دا انتى حبيبتى يا امى بس بحب انغشك..

ناهد:بحاجب مرفوع..امممم..تنغشنى..وماله..نظرت له بعبث..

راجع هتجنن على الجواز ليه يا واد..

عابد:بجديه مصتنعه..ما انا قولتلك ياام خالد علشان اجبلك احفاد..رفع حاجبه لها واشار بيده للأعلى واكمل بجرائه..

اشمعنى خالد بيجيب احفاد فوق وابويا خد ريتال يفسحها علشان ابوها يعرف يركز..

ناهد:بشهقه حاده..اختشى يا واد..صمتت قليلا ومن ثم ابتسمت بخجل واخفت وجهها سريعا بكف يدها وهمست..

ربنا يقويك وينصفك يا واد يا خالد..خمست بوجه عابد..

الله اكبر فى عينك..رفعت يدها وعيونها للسماء ودعت من صميم قلبها..ربنا يحفظكم ويسعدكم ياولادى..

عابد:ببتسامه..امين يارب..احتضانها..ها يا امى..

هتجوزينى ولا ايه..

ناهد:خلاص يا حبيبى..ان شاء الله هدورلك على عروسه تكون بنت حلال زى مرات اخوك..

عابد:بلهفه..موجوده يا ام خالد..قبل وجناتيها واكمل بهيام وبلاهه..

جوزينى يوووويووووو يا امى..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

..بالفندق..

مياده..

ارتدت ثيابها واتجهت للخارج..

استمع هو لصوت فتح بابها..

ركض سريعا لخارج غرفته..

تسير هى بخطوات هادئه..

وهو خلفها يتحدث بلهفه..

مازن:مياده..ارجوكى لازم تسمعينى..

لا تعطى لحديثه اهتمام اطلاقا..

اكملت سير ووقفت امام الاسانسير..

اخذ هو نفس عميق واكمل بندم..

مياده..انا عارف انى غلطان بس؟؟!!..

توقف عن الحديث حين نظرت له نظره حارقه..

 وتحدثت بغضب عارم..

مياده:مش عايزه اسمعك..التمعت عيونها بالدموع وابتسمت بألم حاد واكملت بأسف..انا مش زعلانه منك يا مازن..

نظر لها بعدم تصديق..فحركت راسها بالايجاب..

انا زعلانه من نفسى..علت صوتها..

زعلانه على كل لحظه استنيتك فيها..

هبطت دموعها بغزاره..من غير حتى ما تيجى تتقدملى..

مسحت دموعها بعنف..

اربع سنين مستنياك من غير دبله تربطنا حتى.. 

ابتلعت غصه مريره واكملت بقهر..

اربع سنين بضرب كل يوم تقريبا علقه من ابويا بسبب رفضى للعرسان من غير سبب..

ضحكت بستهزاء..علشان فى الاخر اتجوزك 13يوم وتسبنى وتسافر اكتر من سنتين..

اغمضت عيونها بعنف واكملت بشمئزاز..

علشان ترجعلى فى الاخر بطفل من واحده غيرى..

فتحت عيونها ونظرت له بشرار واكملت بتاكيد..

مهما كان سببك..مش هسامحك..واللى انت كسرته مش هيتصلح غير بحاجه واحده بس..صمتت قليلا..الطلاق..

يستمع لها بقلب يعتصر الما لألمها..وعيون تفيض دمعا..

وبصعوبه همس بندم..

مازن:انا اسف..ضحكت هى بسخريه وردت الكلمه..

مياده:ههههه..اسف..حركت راسها بيأس..

وابتعدت عن عيناه وسارت لداخل الاسانسير..

وهم الباب بالاغلاق..لكنه اوقفه بيده سريعا وخطى للداخل..

ترجعت هى للخلف وتحدثت بجمود مصتنع..

انا عايزه اشم هوا شويه..نظرت له بضيق..

وانت وجودك بيسحب الاكسجين من الجو..

التمعت عيناه بخبث..واقترب عليها اكثر حتى التصق بها ومال بوجهه عليها وتحدث امام شفاتيها..

مازن:طيب خلينى اديكى انا اكسجين..

هم بتقبيلها..لكن فتح الباب جعله يبتعد سريعا..

اسرعت مياده بالخروج وتحدثت فجأه بعلو صوتها..

مياده:انا عايزه الامن اللى هنا..

اتسعت عين مازن بزهول..واقترب منها وهمس بتسائل..

مازن:امن ايه يا مياده..نظر لها بتفهم..اعقلى..

علت صوتها اكتر بغضب اكبر..

مياده:بصراخ..عيب كده يا استاذ..احترم نفسك..

ركض الامن بتجاهها وامسكو بمازن..فاكملت مياده ببكاء مصتنع..الراجل دا بيتحرش بيا..نهت جملتها وخطت لداخل الاسانسير مره اخرى وصوت بكائها المصتنع يتعالى..

نظر مازن للامن الذى هم بضربه واشار لهم بيده ان يتوقفه واخرج هاتفه سريعا فتحه على صوره هو وزوجته وتحدث بعلو صوته..

مازن:اقسم بالله دى مراتى..

تعالت ضحكات الامن وجميع الحضور..

فعتذر منهم مازن واتجه سريعا خلف زوجته..

بالطرقه..

امام باب غرفتها..

يسير ذهابا وايابا كالأسد الحبيس..

ويجز على اسنانه ويحدث نفسه بغيظ شديد..

مازن:امممممم..بتبلغى عنى يا مياده..

خبط الحائط بقبضه يده بقوه..انا متحرش يا نهار ازرق..

امسك جبهته بكف يده..دا انا ملحقتش ابوسها حتى..

ابتسم بصتناع..وعمال اقول مياده هتسامحنى..

مياده بتحبنى..عض أحدى أصابعه بعنف..مياده بتعشقنى..

خبط الحائط مره اخرى بقوه اكبر بيده وجبهته ايضا..

مياده مطلعه عين اهل اللى خلفونى..

هى..واقفه خلف باب غرفتها تستمع اليه..

وتقفز بفرحه شديده..

وتحدث نفسها برتياح..

مياده:هيييييه..تراقصت بجسدها..اجمد يا ميزو انت لسه شوفت حاجه؟!..

قفزت بفزع واوشكت على الصراخ من شده خضتها حين خبط هو على بابها بكل عنف وتحدث بهدوء رغم شده غضبه..

مازن:افتحى يا مياده لو سمحتى خلينا نتكلم..

ابتعدت عن الباب سريعا واخذت نفس عميق وتحدثت بصرامه وجديه شديده..

مياده:مازن..مافيش بنا اى كلام نهائى..واتفضل امشى بدل ما اطلبلك الامن حالا..

عض على شفاتيه بغيظ ومال قليلا يخبط بيده على ركبته..

ومن ثم اعتدل واقفا وتحدث بخبث..

مازن:انا مش فاهم انتى ليه مش مديانى اى فرصه اشرحلك اللى حصل..لدرجاتى خايفه توجهينى..استند على الباب..

وهمس بشتياق..ولا خايفه اشوف لهفتك عليا فى عنيكى..

توردت وجناتيها بحمره الخجل ..وارتعش جسدها بشده..

وبخطوات مرتعشه اقتربت من الباب..ورسمت الجمود والامبالاه على وجهها وفتحت الباب بعنف تنظر له ببتسامه مصتنعه وتحدثت ببرود عكس كم توترها..

مياده:بتهديد..صدقنى المرادى هسيبك تتحبس لو؟!!!..

لا تعلم كيف..ومتى..قطع المسافه بينهم وانتشالها داخل حضنه ملتهم شفاتيها بقبله جائعه..

قبله جعلتها تنصدم وتتسمر كمن فقدت الحركه والكلام..

يقبلها بجنون ويتحرك بها لداخل الغرفه غالقا خلفه الباب ويده تسير على منحانيتها بلهفه ويقربها لصدره اكثر..

اوشكت هى على فقدان سيطرتها على نفسها معه..

لكنها فاقت سريعا وبكل ما اوتت من قوه دفعته بعنف..

وركضت سريعا نحو الحمام تتقئ بشمئزاز شديد..

فعلتها هذه..جعلته يقف مكانه بصدمه ادمت قلبه بكل قسوه..

                  البارت الثامن من هنا 

تعليقات