قصة زوجة مغترب الجزء الثاني الفصل الثالث عشر13 بقلم نسمه مالك

                        

قصة زوجة مغترب الجزء الثاني
الفصل الثالث عشر13
بقلم نسمه مالك

..خطه..

بشقه مياده..

أصرو ان ترتاح مياده وتنام قليلا..

اخذت حمام دافئ..وغصت بنوما عميق من شده تعبها..

بدموع منهمره..

اخيرا..انتهو اميره وايه من تنظيف شقه شقيقتهم..

ووالدتهم ايضا..اعدت لها اشهى الطعام..

يبكون بنحيب..بقهر وحسره..على ألم شقيقتهم..

وألمهم ايضا..كم تمنو رجلا غير والداهم..

رجلا يكن لم ظهر وسند..يد تكون للدافع عنهم وليس لضربهمن..

جلسو ارضا بجوار بعضهم يبكون بصمتا وصوتا مكتوم حتى لا يزعجو شقيقتهم..

اقتربت شيماء منهم وجذبتهم داخل حضنها ويدها تربط على ظهرهم بحنان بالغ وتحدثت بغصه مريره..

شيماء:بس يا ضنايا..كفايا عياط..متقطعوش قلبى زياده..

ايه:بغيظ شديد..انا نفسى اعرف الراجل اللى اتجوزتيه دا عجبك فيه اييييه؟؟!!..صمتت قليلا واكملت بزهول..

وازاى اصلا قدرتى تعيشى معاه كل السنين دى يا ماما..

ابتسمت شيماء بألم وبهدوء تحدثت..

شيماء:انا يا حبيبتى ابويا كان اقسى من ابوكو كمان..

تنهدت بصوتا مسموع واكملت بتعقل..كل اب وام بيحبو ولادهم وبيخافو عليهم بطريقتهم اللى دايما مبتعجبش ولادهم ابدا..وابوكو مش بس خايف..حركت راسها بنفى..

حسن مرعوب..انتو تلت بنات لا عم عدل ولا خال بيسأل والدنيا لهيه الناس عن بعضها..وهو ماصدق يجوز واحده فيكم لراجل هو شايف انه هيصونها..لما تيجى وتطلب الطلاق دى فى نظر ابوكو كارثه..وكل تصرفاته اللى بيعملها دى من شده خوفه عليكم..

اميره:بسخريه..خوف!!؟؟..انتى بتبررى الغلط يا ماما..

بكت بنحيب..عايزه تفهمينى ان ضرب بابا لمياده فى بيت جوزها خوف عليها..دا كسرها وحرق قلبها..

ايه:بفضول..مجوبتنيش على سؤالى يا ماما..

ليه وافقتى على جوازك من الراجل اللى خلتيه ابونا دا..

اغمضت شيماء عيونها بعنف..وبألم حاد تحدثت..

شيماء:اتغصبت على الجواز منه ومكنتش اقدر اقول لابويا لا..

اميره:ببكاء..واحنا اللى بندفع تمن جوزتك اللى بالغصب دى يا ماما..

ايه:ببكاء طفولى..ما انتى كلها كام يوم وتتجوزى يا اختى وهقعد انا فى وشه ادفع لوحدى..

نظرت اميره وشيماء لبعضهم ومن ثم انفجرو بالضحك من بين دموعهم وتحدثو بصعوبه من بين شهقاتهم..

شيماء:دا انتى يا يويو اللى هطلعى على عين حسن القديم والجديد..

اميره:اه والله يا ماما..انا ومياده خوفين..نظرت لأيه..

لكن البت الاوزعه دى بتاخد حقها تالت ومتلت..

انتبهو على اكثر من خبطه على الباب..

فأرتدو ثيابهم سريعا..واقتربت شيماء من الباب وفتحته..

خطى مازن للداخل..وبلهفه..دار بعيناه بأنحاء الشقه يبحث عن زوجته..وبألم حاد تحدث..

مازن:مياده فين يا ماما..

شيماء:بنظره عاتبه..نايمه فى اوضتكم..سارت نحو احدى الغرف واكملت بأمر..تعالى يا مازن عيزاك فى كلمتين..

سار خلفها وجلست هى على اقرب اريكه..

وجلس هو امامها وتحدث سريعا بندم..

مازن:قبل اى كلام انا عايز اعتذر..نظر لها بعيون تلتمع بالدموع..انا اسف على كل حاجه عملتها وزعلت مياده منى..

صمت قليلا يحاول السيطره على دموعه..

اقسم بالله ما كنت اقصد اخونها ولا اجرحها..

شيماء:بهدوء..عارفه..وواثقه انك بتحب مياده؟؟!!..

قطعها هو بلهفه..

مازن:انا بعشقها..مياده حب عمرى كله..

شيماء:بتحذير..وعلشان كده بقولك خلى بالك..

مازن:بقلق..اخلى بالى من ايه؟؟!!..

شيماء:مياده بنتى دلوقتى هاديه..وساكته..ومبتعيطش ولا بتشتكى..وبتسمع الكلام على الاخر..قولتلها خدى دش يا مياده..قالتلى حاضر..نامى شويه..حاضر..

مازن:بعدم فهم..قصد حضرتك ايه..وضحى كلامك..

شيماء:ببكاء..قصدى ان بنتى يا انكسرت واتغلبت على امرها وهتعيش معاك زيها زى اى حته عفش فى البيت..

بكت بنحيب اكبر..يا فى دماغها حاجه بتفكر فيها والحاجه دى هتوجعنا كلنا عليها..

شحب وجه مازن للغايه..وتعرق جبينه بوضوح..

وبدا جسده وصوته بالارتعاش..وبصعوبه تحدث..

مازن:انتى قصدك ممكن تعمل فى نفسها حاجه؟؟!!..

هبت شيماء واقفه وتحدثت بألم حاد يعتصر قلبها..

شيماء:شوف جسمها عامل ازاى وانت تعرف قصدى..

نهت جملتها واقتربت منه خطوه واكملت..

انا كنت بعتبرك ابنى لكن بعد اللى حصل لبنتى هترجع فى نظرى راجل غريب لحد ما اشوف بنتى زى الاول واحسن كمان..تحولت نظرتها لتهديد..

والله يا مازن لو بنتى جرالها اى حاجه ما هيكفينى رقبتك انت وابوها وابوك كمان..امسكت ياقه قميصه وهزته منها بعنف..بنتى أمانه معاك..نظرت له بتمعن..

أمانه مع راجل يصونها ويحميها..ابتسمت بصتناع..

بدل ما يصحى فى يوم من الايام يلقيها طفشت منه ومن القهر اللى عيشه فيه..

مازن:بتأكيد..مياده جوه قلبى وعنيا واحميها بروحى..

شيماء:هنشوف..كله هيبان يا مازن..

تركته وخرجت خارج الغرفه توجهت نحو غرفه ابنتها..

وجدتها تغص بنوما عميق وتأن بألم اثناء نومها..

اقتربت منها قبلت جبهاتها وملست على شعرها بحنان وخرجت مره اخرى حدثت بناتها بحنان..

يله بينا يا حبايبى اختكم رايحه فى سابع نومه..

اميره:نبقى نيجى انا وانتى نبص عليها بكره يا ماما..

نظرت لايه..وانتى ابقى وزعى الدعاوى على اصحابنا كلهم واصحاب مياده يا يويو..

ايه:بعبوس..طيب انا هلف على كل اصحابنا لحد ما ترجعو من عندها ومش هروح غير لما تيجو..

شيماء:بستعجال..يله بس خلينا ننزل لابوكى بدل ما نسمعلنا كلمتين فى جنابنا..

سارو الثلاثه للخارج غالقين الباب خلفهم..

انتفض مازن من شروده على صوت الباب..

ينظر حوله بضياع..ايقعل؟؟!!..

ان تتركه حبيبه قلبه وروحه كما يلقبها..

ايعقل ان يحدث لها مكروه بسببه..

حرك راسها بالنفى سريعا ودموعه تهبط بغزاره على وجنتيه وبأصرار حدث نفسه..

والله لعوضك عن كل تعب وألم وجرح شوفتيه يا مياده..

اخذ نفس عميق..ومسح دموعه وبلهفه وشوقا جارف..

سار بخطوات شبه راكضه نحو الغرفه النائمه بها زوجته..

بحذر..اقترب منها وبعد شعرها عن وجهها..نظر لها قليلا..

يتأملها بعشقا شديد..وبأصابع مرتعشه تخلص من قميصه وبقى بتيشرت حمالات اسود..

وجلس جوارها..يتفحص كل أنش بها بعنايه..

بين لحظه واخرى..تأن هى بألم..وينتفض جسدها بفزع..

اتسعت عيناه بزهول من كم الكدمات واثار الحزام على جسدها وخصتا ظهرها واخر ظهرها..

ووجهها..وشفاتيها المجروحتين..

بحرص شديد..حملها بين يديه اجلسها على قدميه وضمها بحنان بالغ داخل حضنه..

وبين النوم واليقظه همست هى بما شق قلبه لنصفين وجعله ينفجر ببكاء مرير..

مياده:بتعب شديد..يارب اموت وارتاح..

دون ارادته..شدد من احتضانها بكل قوته..تأوهت هى بضعف ودموعها بدأت تهبط بغزاره من عيونها المغلقه..

وبفزع ورعب تحدث..

مازن:بعد الشر عليكى يا حبيبتى..ربنا يجعل يومى قبل يومك..

رفعت يدها وضمته لها بخوف..متمسكه بيدها به بكل قوتها..

لحظات..وكانت غاصت بنوم عميق مره اخرى بين يديه..

لم يتركها..فقد اعتدل بجلسته..ومد يده داخل سرواله اخرج انبوبه مرهم للكدمات..وبدأ يدلك جسدها بمكان اصابتها..

وشفاتيه توزع على وجهها ويدها الالاف القبلات وبين كل قبله واخرى يعتذر لها بندم شديد. 

..بشقه نجاه ونبيل..

اقتربت نجاه من شيماء واحتضانتها وهمست بأذنها..

نجاه:قولتى اللى اتفقنا عليه..حركت شيماء رأسها بالايجاب..

علت نجاه صوتها..نورتينا والله يا ام مياده انتى والبنات..

خفضت صوتها..ابو مياده ضلمنا..

شيماء:بهمس..ومضلمنا احنا كمان..ابقى اتصلى بيا وطمنينى على باقى الخطه..

نجاه:اطمنى..اول ما انفذها هكلمك على طول..بس ادعى من قلبك مياده ربنا يهديها وتطوعنى..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

..خالد ومروه..

هى..

تتحسن بشكل ملحوظ..

هو..

له كل الفضل بتحسنها هذا..

فماذا لو كان فعل العكس..

زهدها..وابتعد عنها..تركها لوالدته تهتم بها وبمرضها..

ماذا لو نظر لها نظره مشمئزه..

كم كانت ستسوء حالتها اذا علم الجميع بمرضها..

كتم هو سرها..صانها وسترها..صبر عليها بمرضها..

منحها القوه والاطمئنان بحمايته لها..بحنانه عليها..

والأن سيفاجأها بشقاوته التى ستفرحها كثيرا..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

..خالد..

اعد مشروب المانجو المفضل لزوجته..

ملئ كوبا كبير جدا وخرج من المطبخ متجه نحوها..

جالسه هى امام التلفاز..تشاهد فيلم رومنسى ببتسامه رائعه على وجهها..

جلس جوارها..وجذبها على قدميه كعادته وبدأ يسقيها بيده..

تنظر له هى بهيام وعيون تفيض بالعشق..

يبادلها هو النظره باخرى حنونه وابتسامه فرحه تزين شفاتيه..

تحولت نظرته سريعا لاخرى عابثه وغمز لها وتحدث ببراءه مصتنعه..

خالد:ما تجيبى حبه طيب..

رفعت يدها وامسكت الكوب قربته على فمه..

عبس بملامحه وحرك رأسه بالنفى واكمل بجديه مصتنعه..

لا انا مش عايز حبه من هنا..

توردت وجناتيها بحمره الخجل وبصوتا مبحوح همست..

مروه:امال عايز منين؟!.

وضع الكوب من يده..وامسك وجهها بين يديه وهمس امام شفاتيها بانفاس لاهثه..

خالد:من هنا..نهى جملته والتهم شفاتيها بقبله عميقه..

قبله نابعه من قلب يحب حب صادق..

قلب تحمل حبيبته بكل حالاتها..

ابتعد عنها بصعوبه..وبدأ يوزع قبلات صغيره على كافه وجهها..حتى وصل لأذنها وهمس بخبث..

تيجى نلعب شويه..

مروه:بحماس..ياريت..احتضنته..تصدق نفسى العب معاك..

رفعت راسها تنظر له..بس هنلعب ايه..

ابتسم بتساع شديد..وتحدث بفرحه عارمه ظاهره بوضوح على وجهه..

خالد:هلعبك لعبه من ساعه ما اتجوزتك وانا نفسى العبها معاكى..نظر لها بجديه مصتنعه..بس دى عايزه جديه وتتقمصى الدور حلو ولو ضحكتى يبقى انا كسبت..

مروه:بفرحه..موافقه جدا..اسمها ايه بقى اللعبه..

خالد:بخبث..امسك متحرش..نظرت له بعدم فهم..

فاكمل هو..بصى يا ستى انتى هتقومى تعملى انك بتروقى الشقه وتعملى اكله حلوه كده يكون ابو ريتال بيحبها..

رقص حواجبه لها.. وانا بقى هقوم بدور المتحرش..

يريدها ان تتناسى ما حدث لها..ان تتعافى..وتستعيد توازنها بالحركه مره أخرى..

نظرت له هى بفهم..وببتسامه عاشقه تحدثت..

مروه:بس ابو ريتال مخلى الشقه زى الفل..وعاملنا احلى اكل كمان..

خالد:بعبوس..مثلى يا مرمر انك بتروقى..تقمصى الدور وادينى وش خشب كده ومافيش مانع من حبه تلج فى المشاعر..عض على شفاتيه..وانا ادوب التلج دا بطرقتى..

نظر لها بتحدى..ولا انتى بقى جبانه و خايفه تخسرى وانا اكسب..

مروه:بحاجب مرفوع..بقى كده..طيب انا هكسبك وهتشوف..

خالد:بحماس..ورينى..يله..

قبلت وجناتيها بعمق وهمست بحب..

مروه:وهعملك حاجه بتحبها خالص..

بلحظه..اختفى ضعفها..

تعبها..وهنها..

وفقط..ظهر رونقها..

لمعه عيونها..ابتسامتها الاكثر من رائعه..

وبفرحه شديده..هبت واقفه..وتقمصت شخصيه جديده عليها كليا..

وبدأو التحدى..

خالد..

..ذهابا وايابا..

يسير خلفها دون توقف..

مروه..

لا تعيره ادنى اهتمام..

فقط منشغله للغايه بترتيب المنزل وطهى الطعام..

يتعمد هو الاصتدام بها..

ويده الخبيثه تتسلل لخصرها تارا..لذراعها تارا..

لشعرها تارا اخرى..

صامته هى..تريد ان ترى الى اين سيصل..

خطت لداخل المطبخ ووقفت تعد الطعام بمهاره وحرفيه..

بخبث..اقترب منها التصق بظهرها وهمس بأذنها بجديه مصتنعه..

خالد:ايه دا انتى بتعملى كوسه بالبشاميل..التصق بها اكثر..

ومال على رقبتها يلثمها برقه..

انا اول مره فى حياتى اشوف كوسه طعمه كده..

جامده هى..لا يبدو عليها اى مشاعر..فقط برود تام..

وبنفاذ صبر تحدثت..

مروه:دا انت متحرش بقى؟!!..

خالد:بتاكيد..طبعا..نظرت له بعيون متسعه اكمل هو ببتسامه عابثه..ما انا متجوزك علشان اتحرش بيكى فى الحلال..

دفعته عنها بقوه..لكنه كالسند المنيع لم يبتعد عنها حتى انش واحد..

بل لف يده حول خصرها وضمها لداخل حضنه اكثر رافعها عن الارض ظهرها مقابل صدره..

جزت على اسنانها وتحدثت بغضب وغيظ..

مروه:ما تتلم يا جدع انت فى يومك دا بقى..

دفن وجهه فى شعرها يستنشق رائحته بهيام وهمس بانفاس لاهثه..

خالد:ما تلمينى انتى يا مجننه الجدع..

اقترب بوجهه من وجناتيها وقبلها بعمق رغم اعتراضها..

وبأصرار شديد همس بأذنها..

هفضل رزعك جوه حضنى كده لحد ما نار قلبى وشوقى ليكى يدوبو الجليد اللى محصنه قلبك بيه..

تتحكم بنفسها بصعوبه حتى لا تخسر التحدى..

ولكن يده التى تسللت لخصرها تتحسسه بخبث جعلتها تضحك بعلو صوتها..ومن بين ضحكاتها تحدثت..

مروه:هههههههه انت بتخم على فكره..

اعتدلت داخل حضنه وجهها مقابل وجهه..

خالد:بعبث..لا انا بسيح التلج..قبل عنقها..

انت خسرت يا جميل..ابتسم بفخر..

ايه رايك فيا وانا متحرش..

تضحك هى بقوه..وتنظر له بزهول..فهو يظهر لها جانب جديد من شخصيته.. 

وبحب شديد تحدث..

مروه:انا مخسرتش..امسكت يده رفعتها على فمها وقبلت باطن يده بعمق..انا كسبت احسن راجل فى الدنيا..

ضحكت بقوه..واحسن متحرش كمان هههههههه..

قبل هو جبهتها بحب وتحدث بحنان..

خالد:ربنا يديملى ضحكتك الحلوه دى يا حبيبتى..

سار بها للخارج واكمل بأمر..تعالى بقى اقعدى ارتاحى شويه وانا هخلص الأكل واجيبه واجيلك..ناكل وتاخدى علاجك وننام علشان اوديكى للدكتوره بكره ان شاء الله..

مروه:بفخر..انا مش محتاجه دكتوره يا خالد..قبلت لحيته..

انا عندى جوزى دكتورى الخاص..

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

مر اليوم بسلام..

مياده..نائمه بحضن زوجها لساعات طويله..

واخيرا اشرقت الشمس بنورها..

فتحت عيونها بضعف..لتجد نفسها نائمه فوق جسد زوجها..

ويده ملفوفه حولها بحمايه..

يغص هو بنوما عميق لسهره بجوارها طيله الليل..

نظرت له قليلا..تتأمل ملامحه..

تتنفس انفاسه..يا الله لو يعلم هو كم تعشقه..

بشتياق شديد..قبلت اسفل شفاتيه برقه..

وببطئ..انسحبت من بين يديه وهبت واقفه واتجهت لخارج الغرفه..

وكعادتها..جهزت اشهى فطار واخذت حمامها وارتدت اسدالها وحملت صنيه الطعام ونزلت بها للاسفل..

خبطت على الباب..ففتحت لها نجاه بلهفه وتحدثت ببكاء..

نجاه:انا عارفه انك اصيله وبنت اصول يا مياده..

مياده:بجمود..اتفضلى دا فطارك انتى وعمى..

نظرت لها نجاه بستغراب..وكلمه عمى اخترقت سمع نبيل جيدا..

فقترب من الباب لتتسع عيناه بصدمه من كدمات وجهها اغمض عينه بعنف وبغصه تحدث..

نبيل:عمى؟؟!!..نظر لها..من امتى بتقوليلى يا عمى يا مياده..

كنتى بتقوليلى يا بابا..

مياده:ببتسامه متألمه..لأن دى الحقيقه..حضرتك حمايا مش ابويا..نظرت لحماتها..عايزه حاجه تانى يا حماتى..

عن اذنكم هطلع احضر فطار لجوزى..

همت بالتحرك..لكن صوت الصغير اوقفها ثانيا..

ركض بكل سرعته ومر بين جده وجدته وارتمى بحضنها وتحدث برجاء..

ادم:ممكن اتى معك للاعلى عند ابى رجاءا خاله مياده..

مياده:ببتسامه حنونه..نعم صغيرى..جلست على ركبتيها امامه تنظر لملامحه بزهول..يشبه زوجها كثيرا..بكافه شئ..

انه فقط نسخه مصغره منه..

داعبت انفه باصابعها وامسكت يده وهبت واقفه وتحدثت بتسائل..اخده معايا فوق..

نجاه:بتهيده..تعالو معايا الاول عند الطيور على السطح..

غمزت لمياده..عيزاكى تروقيه معايا..نظرت لزوجها بشرار..

اقعد انت افطر يا اخويا..انا مليش نفس..

صعدو سويا للطابق الأخير من العماره..

جلست نجاه على اقرب مقعد تلتقط انفاسها..

بجوارها مياده..وعلى قدمها جلس الصغير..

ربطت نجاه على ظهر مياده بحنان وتحدثت بندم..

نجاه:حقك عليا يا حبيبتى..متزعليش..ولا تقهرى نفسك وانا وامك هنجبلك حقك من مازن ومن ابوكى ومن حماكى كمان..

مياده:بعدم فهم..ازاى؟!!..

نجاه:بتعقل..انتى هتطفشى يا مياده..نظرت لها مياده بعيون متسعه من شده زهولها..اكملت نجاه بهدوء..

هتكتبى جواب فيه كل حاجه وجعتك وزعلتك وقهرتك فى يوم وتكتبى كمان اللى كنتى بتتمنى انه يحصل..

وتسبيه لمازن..

مياده:وبعدين..اطفش اروح فين..

نجاه:بخبث..مش هتروحى فى حته..

مش هتسيبى بيتك اصلا..






تعليقات