قصة زوجة مغترب الجزء الثاني البارت السادس6 بقلم نسمة مالك

                               
قصة زوجة مغترب الجزء الثاني 
البارت السادس6
بقلم نسمة مالك


..مر يومان..

اليوم..

موعد مع مفجأه وفرحه تدمع لها العين..

اخيرا..

عاد الغائب من غربته..

هبط خالد من سياره اجرى امام منزله..

وقف قليلا يتأمل المنزل بعيون تفيض بالدمع..

وبيد مرتعشه اخرج هاتفه وطلب احدى الارقام..

لياتيه صوت شقيقه الملهوف..

عابد:ايوه يا كبير..انت فين دلوقتى؟؟..

اخذ نفس عميق وتحدث بصعوبه محاولا جعل صوته طبيعيا..

خالد:افتحلى يا عابد..بكى بنحيب..انا قدام البيت..

انتفض عابد وهب واقفا وبلحظه كانت عيناه تفيض بدمع غزير وركض للخارج بكل سرعته..

فتح الباب ووقف امام شقيقه ينظر له بزهول واشتياق شديد وصوت شهقاتهم تتعالى..

فهم لهم اكثر من 5سنوات لم يرو بعضهم..

فرقتهم الغربه..كلا منهم ببلد مختلف..

ليقطع خالد المسافه بينهم ويحتضنه بقوه ويتحدث بصعوبه من بين شهقاته..

واحشتنى ياض..ماشاء الله اللهم بارك..

ضحك بقوه من بين دموعه واكمل بمزاح.. بقيت زى التور..

عابد:ببكاء..انت اللى ليك واحشه يا ابو ريتال..

ابتعد عنه ونظر له ببتسامه من بين دموعه..

هو دا اللى لسه هتركب الطايره..

ربط خالد على كتفه بحنان وتحدث بشقاوه..

خالد:كنت عايز اعملها مفاجأه..نظر له بحاجب مرفوع..

عندك اعتراض..

عابد:لا يا رياسه..احلى مفاجأه دى ولا ايه..

حمل عابد الحقائب..وخطو لداخل المنزل..

وبلهفه..اقترب خالد من غرفه والده ووالدته وخبط برفق..

اعتدلت ناهد سريعا..

ووضعت يدها على قلبها وهمست بصوتا مرتعش..

ناهد:مين..

غمز خالد لعابد ومن ثم تحدث..

خالد:انا يا ناهد..ادخل..

اتسعت اعين ناهد بزهول..ولكمت كامل بعنف وهمست بعدم تصديق..

ناهد:كامل..قوم فز يا راجل..خالد ابنك رجع..

كامل:بخضه..خالد ايه يا وليه..انتى كل يوم تحلمى نفس الحلم..

ناهد:ببكاء..والله خالد رجع..وخبط على الباب..

كامل:بنفاذ صبر وبعلو صوته..ادخل ياللى بتخبط..

خالد:بعبث..ادخل يعنى؟؟!!..اوعو حد يكون خالع راسه..

انقطعت انفاس كامل ونظر لناهد بزهول وعدم تصديق..

ناهد:بنحيب..قولتلك خالد رجع..

اشار خالد لشقيقه ان يدخل هو اولا..

فتح عابد الباب وخطى للداخل..وتحدث بستغراب مصتنع حين لمح والديه يبكيان..

عابد:فى ايه؟؟!!..مالكم..

ناهد:بفهم..ابعد يا واد عن الباب عدى اخوك..

عابد:بجديه مصتنعه..اخويا؟؟!!..خالد مسافر يا ام خالد..

انتى كنتى بتحلمى ولا ايه؟؟..

بكت ناهد وضحكت بعلو صوتها بأن واحد وتحدثت بثقه..

ناهد:وحياه امك يا عابد..علت صوتها اكثر..

ادخل يا خالد انا مش قادره اتلم على اعصابى..

كامل:ببكاء وصوتا مرتعش..خالد..بكى اكثر..انت بره يا ابنى..

وضع خالد كف يده على وجهه يمسح دموعه الغزيره واخذ نفس عميق ومن ثم خطى لداخل الغرفه بطلته الخاطفه للعين والقلب..

وببتسامه من بين دموعه تحدث..

خالد:احلى ناهد واحلى كامل ابو الكوامل..

نهى جملته وركض بتجاههم وارتمى اسفل اقدامهم يقبلها بحب شديد..

وصوت شهقاتهم وفرحتهم تدمع لها العين..

جذبته ناهد بلهفه لداخل حضنها وهمست من بين شهقاتها..

ناهد:اه يا ضنايا..واحشتنى يا قلب امك..

كامل:برجاء..يا وليه خلينى احضنه..هو ابنك لوحدك..

شدت ناهد من احتضانه اكثر وهمست بتوسل..

ناهد:سبنى اخده فى حضنى شويه يا كامل..

ربطت على ظهره وشعره بكف يدها بحنان بالغ..

وهمست بألم..ملعونه الغربه اللى بعدتكم عن حضنى يا ضنايا..

قبل خالد يدها وجبهتها وتحدث بتأكيد..

خالد:مش هتغرب تانى يا ام خالد..قبل يدها مره اخرى ونظر لشقيقه..احنا رجعنا ومش هنبعد عنكو تانى..

هب كامل واقفا وفتح زراعيه لابنه وتحدث بامر..

كامل:ببكاء..تعالى فى حضن ابوك يا قلب ابوك..

اسرع خالد..وارتمى بحض والده..بل حمل والده كأبنه لداخل حضنه..جعل كامل يضحك بعلو صوته..ويتحدث من بين ضحكاته..

نزلنى يا ابنى انا تقيل عليك..

شدد خالد من احتضانه وتحدث بتاكيد..

خالد:دا انا اشيلك فوق راسى طول العمر يا بابا..

ناهد:بغضب طفولى..تشيل ابوك بس..تشكر يا ابن بطنى..

علت صوتها فجأه..بس يكون فى علمك انا اللى شلتك فى بطنى تسع شهور..ها خد بالك يعنى..

عابد:اشيلك انا يا حبيبه عابد..

نهى جملته واقترب منها حملها بين يديه كطفله صغيره..

تضحك ناهد بقوه حتى ادمعت عيونها وهمست بصعوبه من بين ضحكاتها..

ناهد:هههههههههه..نزلنى يا واد..

اقترب خالد منهم وهو حامل والده وتحدث بمزاح..

خالد:ها يا بابا مرتاح فوق يا حبيبى..نظر لوالدته..

مرتاحه يا حبيبتى انتى كمان..يله بقى اعملو باي باى لبعض..

يضحكون بقوه..لم يسعفهم لسانهم للنطق بحرف واحد من شده ضحكاتهم..

قبل خالد رأس والده..وايضا عابد قبل راس والدته..

وبحذر ورفق شديد انزلوهم ووقفو امامهم بطولهم وجسدهم الفارهه..

لتسمى ناهد وتصلى على الحبيب بسرها وتخمس بوجه زوجها وتتحدث بغضب مصتنع..

ناهد:ما تصلى على النبى وتكبر فى سرك يا راجل..

ابتسم كامل بفخر وتحدث بحب شديد..

كامل:ربنا يجعلكم سند وغزوه من صلبكم..

امنو على دعوته ودار خالد بعيناه يبحث عن زوجته..

فهبت والدته واقفه وربطت على ظهره بحنان وتحدثت بفرحه عارمه..

ناهد:مراتك وبنتك فوق فى شقتهم..اطلعلهم يا حبيبى..

قبل خالد رأسها ويدها واقترب من والده ايضا قبل يده وخبط على كتف شقيقه وركض خارج الغرفه سريعا..

انتظرت ناهد قليلا ومن ثم حدثت عابد بامر..

تعالى معايا يا واد نحضر احلى فطار تطلعه لاخوك ومراته وانت نازل تجيب ريتال معاك..

عابد:بعبث..ايوووووه بقى..ابتسم بتساع..

ام خالد انا عايز اتجوز فى اسرع وقت..

ناهد:بخجل..اختشى يا واد وقدامى يله على المطبخ..

..بشقه مروه..

انها الساعه السادسه صباحا..

نائمه هى وصغيرتها بعمق..

بينهم مخده طويله بها صوره مجسده لزوجها..

 نائمه مروه وجهها مقابل عنقه..

تضم ابنتها والمخده ايضا لحضنها بقوه..

اما الصغيره نائمه فوق المخده راسها مقابل صدر والدها.. 

رائحه ما قلقت نومها..

ببطئ فتحت عيونها..واعتدلت جالسه..

تستنشق الرائحه بتمعن وتركيز..

عدلت وضع ابنتها ودثرتها بالغطاء جيدا وهبت واقفه وسارت لخارج الغرفه وهمست لنفسها بشتياق شديد..

مروه:ريحتك فى منخيرى يا خالد..تنهدت..اااه مشتقالك اوى..يارب ترجعلنا بالف سلامه يارب..

نظرت لهيئتها بالمرأه..وابتسمت بشرود وسارت بأصابع يدها على وجناتيها صعودا وهبوطا بحركه كان يفعلها زوجها لها دوما..وكانت هى تفضلها كثيرا..

اغمضت عينها تستشعر لمسه زوجها الحنونه..

لتنتفض بفزع حين استمعت لخبطه على باب الشقه تعلم صاحبها جيدا..

اقتربت من باب بخطوات مرتعشه..تستمع بتمعن للخبطه التى تحفظها عن ظهر قلب..

لتتصنم بمكانها حين استمعت لصوت زوجها ذو البحه الرجوليه المميزه..

خالد:بشتياق..افتحى يا مروه..صمت قليلا..انتى مبتحلميش..

شهقت بعنف..وبدأت دموعها تسيل على وجناتيها بغزاره وركضت نحو الباب فتحته سريعا متناسيه انها بقميص قطن اورنج قصير للغايه..

بفتحه صدر واسعه يظهر منحانيتها بسخاء..

يقف هو امامها يتاملها بعيون عاشقه ملتهفه لكل ذره بها..

وبنبره اوشكت على البكاء همس..واحشتينى..

قطع المسافه بينهم بخطوه..وانتشالها داخل حضنه دافنا وجهه بعنقها يقبله بنهم ويردد من بين سيل قبلاته..

واحشتينى يا مرمر..واحشتينى اوى..

هى..تلتقط انفاسها بشهقات عاليه..تشدد من احتضانه وتتحسس جسده بيدها تتأكد من وجوده..

رفعها هو عن الارض داخل حضنه وخطى هو بها للداخل غالقا الباب خلفه مستند عليه بظهره..

رفعت هى وجهها الغارق بدموع تنظر له بزهول وتحدثت بعدم تصديق..

مروه:خالد..بكت بنحيب..انت هنا..

يوزع قبلات صغيره ساخنه على كافه وجهها ورقبتها وكتفها وهمس بانفاس لاهثه..

خالد:انا هنا..قبل جانب شفاتيها..وانتى فى حضنى..

شدد من احتضانها ويده تسير بلهفه وتربط بحنان على جسدها..ومش هبعد عن حضنك تانى..

ارتمت بحضه وتمسكت به بيدها وحتى قدمها لفتها حول خصره وتحدثت من بين شهقاتها..

مروه:انا مش هسمحلك تبعد عنى تانى ابدا ابدا..

يقبلها بلهفه وجنون على كتفها صعودا بعنقها..

وبانفاس مقطوعه همس..

خالد:مشتاقلك بجنون..وضع جبهته على جبهتها وهمس بتسائل..واحشتك..قبل شفاتيها قبله صغيره..اشتقتيلى..

دفنت مروه وجهها بعنقه وهمست بأنفاس لاهثه على بشرته اطاحت بقلبه وعقله اكثر..

مروه:اممممم..مشتقالك..اوى..تمسكت بقميصه بكلتا يدها واكملت بخجل..ليه مقولتليش انك جاى علشان اعمل حسابى..

سار بها عده خطوات وجلس بها ولصقها به اكثر وهمس بأذنها بعبث..

خالد:انتى بتعجبينى بكل حالاتك..قبل اذنها..

وانا جيت فجأه مخصوص علشان عيزك زى ما انتى كده..

امسك وجهها بين يديه يتأمل ملامحها بهيام..على طبيعتك..

تنحنحت مروه وهمست بخجل..

مروه:احححم..خالد..ريتال نايمه فى أوضتنا تعالى شوفها وخدها فى حضنك.. 

قبل شفاتيها قبل صغيره متتاليه وهمس بعبث..

خالد:خليها نايمه على ما اسلم على ام ريتال الاول..

نهى جملته واكتسح شفاتيها بقبله عميقه..

قبله طال انتظارها..وأصابع يده تسير بحنان بالغ على وجناتيها بحركتها المفضله


                   البارت السابع من هنا 


تعليقات