قصة صقر الظلام
البارت السابع والثلاثون37
بقلم لبنى طارق
المحامى : ها اجهزلك ورق لبيع كل ممتلكات هشام إلا بيديرها ولازم يمضى عليها بأى طريقه إن كانت .. هو لو نقل ثروته لتاليا ولسا ما سجلش فى الشهر العقارى يبقى مش مهم .. أنت هاتدفع مبلغ محترم عشان ها اسجلك فى الشهر العقارى طبعاا بدون وجود هشام اخوك .. موافق
عبدالعزيز : أنا موافق على اى حاجه ترجعلى تعبى وحقى إلا استولى عليه هشام بشوية المحلسه لسلطان
المحامى : طيب هاتخليه يمضى على العقود دى ازاى
عبدالعزيز : ليه عقود ما تشغل دماغك وصيه أنا هشام ال... أتنازل عن ثروتى لأخى عبدالعزيز ال... وانا فى كامل قوايا العقليه
المحامى سكته : الوصيه فى حالة مو.ت هشام بأى شكل من الأشكال أنت أول واحد هاتلبس البدله الحمرا .. انت بتخطط لقت.ل أخوك
عبدالعزيز برق وشاور على نفسه : أنى .. أنى أق.تل أخويا لا طبعااا هو شغال اليومين دول انا حاسس انى ها اموت .. أنى معرفش مالى .. فابقترح عليك يمكن يروح
المحامى : أنا ها اجبلك عقود ونكتبها بتاريخ قديم وعندى إلا ها يسجلها فى الشهر العقارى اهم حاجه تدفع وانت ساكت
عبدالعزيز هز راسه : ماشى موافق
فضلو وقت يرتبو ازاى ها يمضووو هشام سواء إذا كان المحامى او عبدالعزيز ويخططو لكل شئ وأمتى يعلنو دا وهكذااا ..
باااك
***
عبدالعزيز قام من مكانه ودخل الاوضه بتاعت النوم .. السرير زى ماهو بس مترب والعنكوبت معشش فى كل حته .. هنا كان اخر يوم يبات اخوه ويعيش ويتنفس خرج بلا رجعه من حياته .. خرج برا يتنفس بصوت عالى .. بيبص حواليه كل شبر فاضى .. كل حاجه فاضيه زى حياته بالظبط .. معنى الحياه إلا عايشها إيه ومعنى الخراب إلا خطى برجله فيه وعلى الكل إيه .. الطمع .. إنك تبص فى رزق وحياة غيرك .. الحقد .. الحقد نار بتاكل قلب صاحبها قبل ماتضر إلا بتحقد عليه بتضر نفسك .. بتغلى من جواك وتنهش فيك بالبطئ واحده واحده لا منك عايش ولا منك ميت .. 👇👇👇
https://www.facebook.com/reel/1732817820517323?s=yWDuG2&fs=e&mibextid=Nif5oz
أهو جه الوقت إللى هاتدفع فيه التمن يا عبدالعزيز .. كان معاك المال والعيال والزوجات .. بتخسر وكله بإيدك .. بقيت لوحدك وهاتفضل لوحدك .. صرخ .. لاء مش ها افضل لوحدى ها اتجوز واجيب بدال العيل عشرين .. ها أعيش وأعيش واعوض كل إللى خسرته وبخسره .. فضل ماشى .. ماشى وطول ماهو ماشى بيفكر ودماغه شغاله اتحط فى وضع موريب ضغط ضغط وتقليب فى القديم وإلا فاات غليان بيطلع إلا فى القعر على الوش وكأنها حله على النار بتفور فوران السنين كله
**
أدم سجل ولاده وعمل كل شئ ممكن تاليا وولادها يحتاجوه خرج من المشفى على البيت وخيرها عايزا ترجع شرم والا هاتفضل هناااا وهى بصاله ومستغربه موقفه إشمعنا اتغير وبيخيرها دلوقت
منال بتسرع : سى ادم الدكتور هنا وهى لساتها تعبانه محتاجه رعايه هاتمشى ازاى
كريمه : إيوا إمال أنت فاكر الولاده دى بالساهل وإلا إيه
أدم بصلها وبجديه شديده : القرار فى إيديها هى .. الحمد لله الخطر زال هناك عايزا ترجع تمام .. عايزا تفضل براحتها
تاليا بتفكر مش عارفه ترد تقول إيه لأول مره تحس إنه بيطردها من حياته .. تحس بالجفااا حتى فى نبرة صوته .. شاورت بتوهان وكلام مقطع .. أنا تعبانه .. لما أخف وأقدر اقوم .. بصتله .. ها أمشى واسيبلك البيت .. أسفه اتحملنى هنا فى بيت والدك وولدتك شويه
أدم هز راسه : المنفى تحت أمرك أقعدى فيه زى مانتى عايزه .. لسا ها يمشى رجع تانى وشاور .. اااه إخواتى جاين إنهارده يياركو لسعتك ياريت أو رجاء زى ماتحبى اختارى بردووو .. بلاش كلام فى شئ يخصنا
تاليا هزت كتافها : هو مفيش حاجه تخصنا عشان نتكلم فيها اصلا
أدم ابتسم : الحمد لله كنت فاكر ان فى ضر.ب على رجله وبص لكريمه ومنال .. تؤمرونى بأى خدمه
كريمه بزعل كبير : أنت رايح فين هاتسيبنا وتمشى
أدم بصلها : لازم أمشى ورايا شغل مش فاضى
منال شاورت : ازاى هانفضل لحالنا هنا
أدم : ماجده جايلكم كل طلباتكم هاتكون مجابه ومش ماجده بس فى مفاجأه نص ساعة بالظبط وهاتفرحو فرح كبير
تاليا بصتله وتقريبااا مش سامعه ولا شايفه حد بدئت تحس بالضياع وخسارة أدم حاسه انه ها يخرج من البيت ولا يمكن هاتشوفه تانى مهما عملت ومهما قالت لسا ها يخرج شاورت : استنى
أدم وقف عيونه اتوجهت عليها : افندم
تاليا بخنقه : انت قولت ياسين والبنات بخير لا كلمونا ولا شفناهم هما فين مش معقول هاتهرب كالعاده من غير ما تريحنااا
أدم مط شفايفه وبنفس طريقتها : ملكيش دعوه بموضوع ياسين واخواته .. شاور .. عنده إخواته موجودين الحمد لله مصدقين ومطمنين ليااا معندهمش شك ولو واحد فى الميه انى ها اضرهم او اضحك عليهم لما يكلمونى يقولولى يا أدم أنت ضحكت علينااا تعالى ساعتها ها اجى ابرر وأوضح يا تاليا هانم
منال بصتلها : تاليا
تاليا عيطت وبحده اتكلمت : نعم
منال : ولا حاجه كنت عايزا أقول يعنى إنه اكيد بيحميهم زى ماقال هايكدب ليه
تاليا لفت وشها كبريائها منعها تترجاه يستنى او يرجعها لذمته .. أو تقوله انا تعبانه مضغوطه بهرتل .. اى حاجه ..
أدم خرج بعد ما طلع برج الحمام وأكلهم وفضل معاهم شويه .. ركب عربيته ومشى
تاليا باصه لبنات عمها وبعياط : مشى
كريمه شايله الولد وساكته ومنال أكدت : إيوا
تاليا اتحركت ومسكت بطنها من الوجع وهى بتعيط : كدا ها يختفى تانى ومش ها أعرف عنه حاجه .. مش هايبقى من حقى أسأل
منال بإستغراب : أنتى ماسكه ها يختفى .. ها يهرب .. هايروح على فين يعنى هايرجع لو مش علشانك يبقى عشان ولاده وبعدين لما أنتى متقندله فى حبه كدا كل ما تشوفى وشه بتزعليه ليه
تاليا هزت راسها : ماعرفش .. أنا مبقتش فاهمه نفسى الكلام بيخرج منى وبعد ما اقوله اقعد استوعب إيه إلا أنا بقوله دا .. بصت لولادها وعيطت جااامد .. ولادى هايعيشو لوحدهم زى أمهم بالظبط .. على الاقل انا اتربيت وسط عيله إنما دول لا اب ولا عيله ولا حد فى حياتهم
كريمه : يوه إحنا معاكى عيلتك وعزوتك بردك لا يمكن نسيبك أبدا
منال هزت راسها بتأكيد : إيوا إمال إيه وبعدين ياسين بيستمنى يعملك أيوتها حاجه .. بطلى فكر وعياط سى أدم أكيد ها يرجع دا شكله بيحبك .. جريت على الشنطه بتاعت يونس جابتها وبفرحه .. مش ناويه تفتحى الشنطه نشوف فيها إيه
تاليا مسحت وشها وهديت شويه .. هاتيها .. طلعت الشنطه حطتها على رجليها إتفاجئت إنه جايب لها كل الكريمات والمرطبات والشامبوهات إلا ممكن تحتاجها للببيهات من ألمانيا .. وجايب كام طقم لهم شكلهم شيك قوى وجزم صغننه عسوله .. وعلبه شكلها فخم فى جمب .. شالتها تشوف فيها ايه وكريمه ومنال بينتشو الحاجه من بعض يتفرجو عليها وهما مبسوطين ..
منال بصت على العلبه : إيه ده يا حلاوه يا ولاه
تاليا ببتسامه : دى علبه مجوهرات .. فتحتها وأتفاحئت بكارت مكتوب عليه .. إلى اختى العزيزه الغاليه تاليااا وإلى أخى حبيبى ومعينى فى الحياه أدم .. أقل شئ ممكن اقدمه تعبير عن حبى وإمتنانى لمرحلة تعليمى وتحويل أموال طائله لى فى الغربه برغم إحتياجك لها .. أتمنى من الله دوام الحب والموده بينكم واتمنى أن ترى أولادك من خيرة الناس أدبا وعلماااا أخوك الدكتور يونس جمال .. تاليا بعد ما هديت أتخنقت بالعياط تانى
منال : بالله عليكى ماتعيطى كفايه عايط .. مسكت الكارت .. الله دا خطه حلو قوى قوى .. بدأت تقرء الكلام بسلاسه ويسر خلاص اتعلمت القرايه والكتابه وساميه قدمت لها هى وتوحيده فى محو الأميه و الباقى رفض قال كفايه علينا علام البيت .. بصت لتاليااا .. ياختى حلوه ياختى .. حتى كتابته رقيقه زيه
كريمه بضحك : مالك يا حزينه ده ماعندهوش سحلب
تاليا ضحكت : عنده بنج
منال بصتلها : ايه بنج ده
تاليا : ها يخدرك
منال هزت راسها : إيوا إيوا
كريمه : على اساس كدا فهمتى
منال فردت ايديها : أتشك فى نوادرك ياكريمه لو فاهمه حاجه
تاليا وكريمه : هههههههههههه
منال شاورت : ماتفتحى ورينا جايب ايه تانى
تاليا شدت الكفر وظهرت العلبه بتاعت داماس عيونها لقلقت .. معقول جايب لهم ألماظ بس من هنا من مصر
كريمه شهقت هى منال وفضلو يكبرو .. فعلا جايب للبنات طقمين ألماظ والولد جايبلو ساعه صغيره مرصعة بالألماظ
منال : الله يا حلاوه يا ولاه .. أنى أول مره فى حياتى أشوف كده
كريمه بفرحه : وأنى كمان دانتى خلاص ماحدش ها يعرف يكلمك ياتاليا يابنت عمى
تاليا اتنفخت بهزار : وسعى ياكريمه قبل ما اطرشق فى وشك .. هههههه .. يابنتى أنا ياما بابا جابلى الحاجات دى
منال بصتلها وبجديه : إمال راحو فين
تاليا مطت شفتها : ماعرفش كنت شايله كل الدهب والألماظ إللى بابا جابهولى فى شكمجيه قافلها بقفل المفتاح معايا والشكمجيه أختفت من البيت جايز انا حاطها فى مكان وناسيه مش عايزا أظلم حد من إخواتى لان مفيش حد بيدخل شقة بابا وماما غيرهم
منال هزت راسها وسكتت فضلو يشوفو الحاجه ويسئلو تاليا دا ايه ولإيه وبيعمل ايه ويجربو الكريمات على نفسهم .. ومره يشيلو الببيهات لما تعيط
أدم بعد نص ساعه بالتمام رجع خبط على الباب
منال من وراه : مين
أدم : أدم يا منال خلى تاليا وانتو تلبسو الحجاب من فضلك
منال جريت وشاورت : إلبسو الطرح ياله يا بنات أدم رجع
تاليا ابتسمت ولبست الطرحه وكريمه جريت تفتح الباب اتوقعو إخواته والزياره إلا قال عليها ونسيو المفاجأه .. سمعو صوت كريمه بتصرخ جاامد منال جريت وقالت بصوت أعلى .. اخوياااا .. ياسين ونطت عليه طلعت لحد راسه
ياسين بضحكه عاليه شالهم وفضل يحضن ويبوس فيهم
توحيده وثريا وأمانى دخلو هجم وفضل يحضنو ويبوسو فى بعض وكأنهم فى غيبه من زمن ..
تاليا لما سمعت صوتهم عيطت وضحكت .. مابقتش مصدقه معقول ياسين عايش .. دخلو عليها وسلم بحراره والبنات بقت تحضن وتبوس تاليا وفرحانين بولادها أدم متابع من بعيد فى صمت ..
تاليا بتدور عليه بعيونها مش شايفاه أبدااا بس هو شايفها باصص لها بحزن وألم سابته جواااه .. مش هى لوحدها إتجرحت ولا هى لوحدها مظلومه .. خد نفس طويل جدااا .. كان نفسه يدخل يبوس ولاده ويشوفهم بس انسحب بمنتهى الهدوء ركب العربيه وفضل فيها ياسين خرجلو جرى قرب منه حضنه وباسه وبإمتنان شديد : مش عارف اقولك إيه أنت أحسن من الأخ
أدم ابتسم : ماتقوليش ولا حاجه .. خلى بالك منهم حسن جاى ياخد كريمه
ياسين برجاء : قوله بكرا عايز اشبع منهم
أدم هز راسه : بكرا إن شاء الله عايزها كمان يومين تلاته ماشى زى ماتحب ياسين قرب باسه تانى وأدم ضحك .. هرتنى بوس
.. شاور .. بات انت فى الاوضه إللى برا تحت برج الحمام تمام عشان تاليا تاخد راحتها
ياسين شاور على عيونه ؛ حاضر ماتقعد مستعجل ليه
أدم دور العربيه : مانت عارف يياسين لازم أمشى
ياسين بجديه : خلى بالك من روحك وسلملى على أدهم بيه هايروح إنهارده مش ها يلاقينى
أدم هز راسه ؛ حاضر يا سيدى .. مد ايده شال فون .. خد تليفونك والشريحه و كله تمام وأدى الشاحن كمان
ياسين خدهم ببتسامه وشاور : فى راعية الله وأمنه ودخل جوااا اول ما دخل
تاليا : أدم فين
ياسين شاور : مشى عشان مسافر أنتو ما تعرفوش وإلا إيه
كريمه بتاكيد : لاء قال يا اخويااا
ياسين بص لمنال : وحشتينى يا أم لسانين
منال بعياط : دانتو إلا وحشتونى ياماااا .. أنى مش عارفه اشكر سى أدم إزاى وإلا اعمل معاه ايه قبل ما الاسبوع يخلص كمان وفى بوعده قلبى كان بياكلنى
ياسين قعد وبجديه بص لتاليا : الله يباركله هو وعصااام وزكريااا دى ناس زى العسل يا تاليا
تاليا هزت راسها وهى ساكته سرحانه
كريمه : ألا كنت فين ياخويااا دا كله وليه محدش فيكو كلمناااا بالتليفون حتى
ياسين : من إلا حصل أنى ماعرفش إن الشر واصل بابوكم لكدا
منال شهقت : ازاى يعنى
تاليا بتوهان : انا سمعتهم بيقولو إنك مو.ت محروق
منال : تفى من بوئك الشر برا وبعيد
ياسين : ماهو دا إلا اتقال فعلاااا وإللى صدقه رجالة ابويا وأبويا وعزت باشا وأدهم بيه فى أول الأمر .. أدم اتصل عليااا يوم كتب كتاب كريمه بعد ما نزلت وانا لسا فى الشارع استغربت ليه بيتصل دلوقت ما ينزلى
فلاش باااك
*********
ياسين باصص للفون ورفع راسه فى البلكونه شاف عصام بيقوله رد .. نطر ايده بمعنى إبعد شويه ..وفعلا بعد : ايوا يا أدم باشا
أدم بهمس : ياسين ابوك باعت رجاله يحرقو المخزن إنهارده ووصل لمكان شغلك وسكنك انت وإخواتك البنات ونيته سوده وعرف إن تاليا هنا مش مسافره
ياسين بحمقه : هو اتجنن أنى مش ها اسيبه
أدم : هشششش .. صوتك مايعلاش وماتلفتش نظر حد حواليك .. أنا عايزك توصل كريمه أختك وتطلع على المخزن الواد .. ها يكلمك ويتلكك إنه مش عارف يحمل الشحنه وتروح بالحجه دى ..
ياسين : وبعدين
أدم : لو حرق المخزن انهارده فعلاااا خليك جوا ما تطلعش منه زكريا ها يطلعك من وراااا وهاتموت فى عيون كل آلا واقفين انت واخواتك البنات
ياسين شهق : ليه كده
أدم : عايز أبوظ كل خطط أبوك وألهيه وارجعه البلد تانى بجثتك وأقنعه انك مو.ت فعلااا أنت واخواتك وأهرب تاليااا بعيد عن شرم
ياسين : طب هانستفيد ايه لو عملنا العمله الغامقه دى دا منال وكريمه ممكن يطبو ساكتين
أدم : أنا ها اطمنهم بس عايزهم فى الاول يبان عليهم القلق لو عرفو بالخبر .. الأهم عندى ادهم وعزت عشان الموقف يبان طبيعى سامعنى .. لازم تنفد بإخواتك البنات وابوك يخرجهم من حسابته
ياسين دماغه لفت : طب افرد حصلى حاجه والا حصل للبنات
أدم بيطمنه : ماتخافش اعمل إلا بقولك عليه عشان أبوك مش ها يرحمك ولا يرحمهم اسمع منى وأمن نفسك اول ما فكر فكر فى حرق اكل عيشك بدال ما يقعد قعدة صلح ويترجاج ترجع او تضم شغلك لشغله كدا نيته مش خير
ياسين بإستسلام برغم قساوة الموقف وافق هو فعلا مش هايعرف يعمل حاجه قصاد ابوه ورجالته ومايعرفش أدم دماغه بتفكر فى ايه بالظبط او عايز يوصل الموضوع لفين
باااك
*****
ياسين : بس والحمد لله قعدت انا واخواتك فى شقه واكلين .. شاربين .. زكريا بيه وعزت بيه وادهم وعصام يوميا كانو بيطمنو علينا حتى ساميه جابوها معاهم فى يوم
تاليا بتفكير : ليه بردو عمل الحوار الكبير دا كان ممكن يهربكو وخلاص
منال نطرت ايديها : طول ما فينا النفس هايفضل ورانا كدا خلاص مفيش ياسين ولا البنات هايلف ورا مين بالمفهوميه يعنى
ياسين بصلها : هو قالى إنا محتاج أحط أبوك تحت ضغط وضربات متتاليه عشان ما يلحقش يفكر ولا يرتب لحاجه.. الفتره الجايه مش عايز له رجل فى شرم نهائى ليه ماعرفش .. مد بوذه بزعل .. أنى حزين عليه مهما كان أبويااا
تاليا افتكرت لما كلمته وحلف وطمنها ان ياسين والبنات بخير وهى بردو ما صدقتش نزلت لعصام واتهمته انه كداب وعصام لأول مره يصدها .. غمضت عيونها وحست إن نفسها سخن جدااا مابقتش فاهمه ليه دا كله وعشان مين عبدالعزبز لو خدوه فى قسم وضر.بوه ها ياخدو حقهم منه ويخلصو .. أتنهدت كذا تنهيده ورا بعض مابقتش فاهمه حاجه ولا عارفه ماهو مدى قصتهم كلهم وهاتقف عند إيه .. مين سلطان ومين تاليااا وليه أسمها على أسم تاليا ليه هى بالذات عشان اخر العنقود وإلا عشان هى بنتها بصت لمنال .. قومينى
منال : ليه خليكى راقده الجرح يشد عليكى الدنيا برد
تاليا بخنقه : قومينى يا منال
منال قومتها وتاليا ماشيه حاطه ايديها على بطنها ومحنيه خدت الفون وطلعت برا وقالت لهم محدش يجى وراياااا قعدت برا واتصلت على أدم كانت متخيله انه مش ها يرد .. حط الايربودز ورد فورا وبصوت هادى مع صوت الهوا وحركة العربيه : ألووو
تاليا بخنقه رهيبه : أنا مين يا أدم
أدم بص على الطريق : أنتى تالياااا
تاليا بعياط : تاليا بنت ناديه وإلا تاليا بنت تالياااا ماتحاولش تلعب بياااا
أدم بمنتهى الهدوء : أنا من يوم ما عرفتك ماحاولتش ألعب بيكى .. أنا فى حياتك مرايه مجرد مرايه بس بتعكس حقيقتك
تاليا صوتها هدى وبتسمعه بإهتمام : وإيه هى حقيقتى أنا بنت الضره صح ماما كانت متحفظه فى معاملتها معايااا عشان مش بنتها .. لميس ورامى بيكرهو أسمى ووجودى عشان أنا بنت الست إلا حرمت امهم من الراحه وحرمتهم من الفرحه
أدم : الست إلا بتتكلمى عنها دى هى إلا اتحرمت من الراحه والحياه واتحرمت من بنتها عشان تدفع تمن اتفاق بين جدها سلطان وبين أبوكى الست دى سبب لسعد وراحه ناديه وعيالها
تاليا بعياط يمو.ت : أنا بنتها صح
أدم بتأكيد : أيوا أنتى بنتها .. اتكلم من قلبه .. حبيبتها وروحها إلا غابت عنها .. أنتى حته كانت طول الوقت بتتمنى وجودها يا تالياااا
تاليا صوتت : اخرس .. أخرس يا أدم ما تبررش .. أنا دلوقت عرفت وحدتى جت منين .. عرفت ليه بابا كان بيحلق عليااا لما ماما تهاجمنى من غير سبب .. عرفت حاجات كتير الست إلا أنت بتمدح فيها هى السبب يا أدم هى السبب عمرى ما ها اسامحها قولها لو انتى اتحرمتى من حياتك وصحتك فانتى حرمتى بنتك من العيله والراحه واحده بواحده يا تاليااا هانم عيشى وأتهنى بس بعيد عنها انتى واخوكى .. عندك عمى خدى حقك أشبعى فلوس بس عمرك ما هاتشبعى منى وقفلت فى وشه
ياسين واقف سامع كل كلمه تاليا قالتها طلع بهدوء قعد جمبها بصلها وأبتسم برغم عياطها : الأصيل ما يتخلاش عن أمه مهما عملت
تاليا بصتله وعيطت قووى : ليه يياسين هى كانت أم .. ناديه أمى .. اسمى على أسمها .. حياتى .. تربيتى .. هى اااه كانت لها ساعات مش مفهومه بس عادى يياسين كانت بتاخدنى فى حضنها وأنا موجوعه وانا تعبانه بتهتم بيااا .. شاورت .. دى ايه دورها فى حياتى .. قولى كدا دورها ايه
ياسين نطر ايده واتخنق بالعياط : أنا كنت اتمنى أمى تفضل عايشه او يقولو تعالى دانت ليك أم غيرهاااا .. محدش عارف الظروف وصلت الناس دى لفين .. أسمعى لجوزك وأمنى بكلامه أبويااا أنا إبنه الوحيد عمل فيا إيه حبسنى قطعت الاكل وكنت بين المو.ت والحيااا ما طلعنيش من القبر والفخ إللى عمله ليا غير وانا قاطع النفس .. بيلف ايده .. كرر عملته تانى يا تاليااا كررها وانا من صلبه .. بناته الغلابه دول ازاى هانو عليه .. وازاى بيهونو عليه .. عصام كان بيفرجنى فديوهات بيقول ايه صوت وصوره فى عز ماهو منهار مسألش على بناته .. بيورينى ازاى مش فارق عنده غير أسمه .. قالها بقوه .. أسمه وبس .. ضرب على صدره .. يعنى أنا غرض فى حياته وبس لو زى قلتى زى ماهو شايف البنات زى قلتها وطلعت بنت كان مصيرى الحر.ق ياله بالسلامه البنات ملهاش قيمه فى حياتى .. دى بلوه كبيره يابنت عمى ونعمه انتى بترفصيها برجلك .. شوفى بلوة اخواتى وبلوتى وهاتهون ياما بلوتك .. أبوكى حبك .. ناديه راعتك كان فيها غيره بس راعتك وحبتك وأوعى تنكرى .. عندك أم بتحبك وبتتمنى تشوفك .. أبتسم .. أتمنى أكون أنى تاليا دلوقت وبيوطى براسه عندها
تاليا أبتسمت وزقته وهو بيقولها أحط ضفرتين واقولهم أنا تاليا انا تاليا
ياسين خد نفس طويل وشبك ايده فى بعض : المحنه الأخيره علمتنى كتير قوى يابنت عمى .. علمتنى إن الحب مش إجبار .. علمتنى إن الرحمه فى القلوب مش اى حد ربنا يرزقه بيها .. علمتنى إن الناس من براها حاجه وجواها حاجه .. علمتنى إن القرش الحلال المصفى بصلها ومد فى الكلمه وطول فيها .. ياااه عليه وعلى حلاوته وراحة الباب إلا بتيجى من وراه .. علمتنى إن بنات الناس مش لعبه وزى ما هاتخاف عليهم هاتلاقى إلا يخاف على بناتك .. بناتك دول إخواتك .. أمك .. ولادك .. علمتنى ياما يا تاليااا .. علمتنى ياما .. أهمها الحب بيجيب حب والشر بيجيب شر
تاليا عيطت جااامد وكأنها بتستنجد بيه : ياسين أدم سابنى .. أدم زهق وطلقنى
ياسين بصلها وهمس : رجعيه من تانى وحافظى على بيتك ماتعيشيش ولادك إلا أنتى عشتيه يابنت عمى أدام الراجل شاريكى أنتى دقتى فراق الام وفراق الأب وعارفه يعنى ايه الضحيه هو الولد الطلاق بالنسبه لهم زى المو.ت بالظبط خصوصا لو فى عاركه وكره بينهم
تاليا بتمسح دموعها : حتى لو مع ضره .. حتى فى وجود واحده بتقاسمنى حبى وعشرتى وحياتى
ياسين أبتسم : لا إله إلا الله .. الست بطبعها الغيره أنا معلوماتى فى الدين قوليله كل إلا عارفه مثنى وثلاث ورباع .. نطر ايده .. سيدنا النبى يا تاليا
تاليا بمهاجمه : أدم مش نبى
ياسين نطر ايده : ولا ها يكون .. ولا ها يكون .. سمعت كلمه من عصام عحبتنى قوى .. قالى يياسين الدنيااا دايره كبير بتلف وتلف وطول ما هى بتلف هاتشوف إلا قبلك وتسمع عنهم إلا فى يوم كانو مكانك .. هاتشوف الغراب وازاى علم البنى الادم .. هاتشوف افعالك إلا أنت مش عارف هى صح وإلا غلط وربنا ها يقولك أهو دا كان مكانك و عمل زيك ودا كان صح ودا كان غلط .. هاتقف على الغلط مره وتيجى عند الصح صحح بقى ماتمرش عليه مرور الكرام .. حياة سيدنا النبى والصحابه والرسل والانبياء ربنا قصها فى القرأن مش عشان نتعلم منها وإلا نهاجمها طول الوقت ونقول إحنا مش رسل ولا انبياء .. دا الرسول أمرنا نفعل ما فعله وننهى مانهى عنه .. ماشى يا ستى .. أدم نموذج لرجاله كتيرررر .. أى كان السبب إلا اتجوز عشانه .. نطر ايده .. خلاص أتجوز وأنتهت .. هاتعيشى فى صراع وألم الظلم طول الوقت .. هاتعيشى تحار.بى وتخربى بيتك وغيرك يفوز يا تاليااا .. عقلك فى راسك تعرفى خلاصك قادره تعيشى معاه عيشى وقبل ما تاخدى القرار قارنى حياتك وجوده شكلها ايه وفى عدم وجوده شكلها ايه .. مش قادره خلاص إبعدى بس بلاش تجريح يابنت عمى .. بلاش .. خد نفس .. أنا ها أقوم أنادى منال تدخلك جوا وسط عيلتك وولادك حبايبك وحبايب أبوهم
تاليا بصتله بإستغراب رهيب بمعنى .. أنت مين
ياسين ابتسم : ماتستغربيش الدنيا بتعلم ياما واكتر حاجه فيها بتعلم هى المواقف والناس إلا حواليكى لو عايشه فى جهل هاتتمرغى فيه وهايبقى صوره مطبوعه جوا ازهان إلا حواليكى عنك .. رفع راسه لفوق . أنا عايز أدم يشوف تاليا إلا حبتها .. يشوف الشموخ وعزة النفس إلا مفهاش تكبر إعكسى صورتك الحقيقه يا تاليا إعكسيها وبطلى تعيشى دور الضحيه عشان هاتفضلى طول العمر ضحيه . زعق مره واحده خض تاليا فوقها من سرحانها .. منال ..
منال جت جرى
ياسين بضحكه : تعالى يا بقره
منال دخلت فى حضنته وبضحكه : ياحبيبى ياخو البقره ياغالى
ياسين ضر.بها على راسها وتاليا مبتسمه : خدى بنت عمك عايزك تروقى عليها وتفرفشيها وتنعنشيها سامعه عايز اسمع صوت ضحكتكم إلهى ماتتحرمو منها ابدا أيدااا
منال باسته جاامد وبضحكه : ياحبيبى ولا يحرمنا منك يا أخويااا .. بقولك ايه مش انت جوزت كريمه لما ملت عليك الشقه سحلب
ياسين ديق عيونه : مصيبتك سودا دانى طالع من حر.يقه وبلا ازرق هاتملى الشقه إيه يابنت عبدالعزيز
منال بضحكه وفرحه : بنج .. بنجنى يياسين يسترك دنيا واخره
تاليا انفجرت فى الضحك وحطت ايديها على بوئها
منال حطت راسها على صدره : أنى عايزا أتبنج
ياسين ضر.بها وطلعت تجرى وهى بتضحك وبتقوله بهزر بهزر ..
تاليا دخلت خدت ولادها فى حضنهاااا بتفكر فى كلام ياسين ..
***
حسام واقف فى قاعه كبيره قدامه عمرو وزكريااا وبعض الشباب الاخرى فى شاشه كبيره قدامهم عليها خريطه لمنطقة الشرق الاوسط بالكامل .. ماسك فى ايده عصايه رفيعه بيشاور وبمنتهى الإهتمام أتكلم .. إعرف ان عدوك دائما يلهث وراء المال والقوه والسيطره دائما هذه هى الاغراض الاساسيه إلا بتقوم عليها السيطره فى العالم كله .. والعداوه وإحتلا.ل الأوطااان
رفع العصايه ولفها على الخريطه .. منطقة الشرق الأوسط بالكامل هى اغنى منطقه فى العالم .. بترول .. دهب .. اراضى زراعيه .. ثروه حيوانيه وداجنه .. موقع جغرافى .. بحار ومحيطات وموانى .. ثروه سمكيه .. محاجر .. معادن .. كل ماهو مسيطر على أزهان وعقول وتقدم البشر ..شاور على الارض .. تكمن فى منطقة الشرق الأوسط
حسام شاور على الخريطه .. ليبيا .. تمتلك ليبيا مخزونا احتياطيا هائلا من الثروات الطبيعية، كالنفط والغاز والذهب واليورانيوم والجبس والمنغنيز والألمنيوم والغرانيت. وهي الأولى عربيا من حيث احتياطي النفط الصخري والخامسة عالميا، كما تحتل المرتبة الثانية أفريقيا في احتياطي الغاز. وتمتلك احتياطات ضخمة من خام الحديد تصل إلى 3.5 مليارات طن، بالإضافة إلى امتلاكها مواد طبيعية نادرة عادة ما تدخل في الصناعات الجوية والتكنولوجيات الدقيقة "نانو تكنولوجي" التي تتهافت عليها مختلف مراكز البحث العالمية، وشركات تصنيع الطائرات المدنية والحربية، وحتى وكالات الفضاء الدولية .
.. رفع صباعه ... شاور على بلد تانيه .. السودان بيقزح بإيده وبتركيز شديد .. أنت بتتكلم عن بلد قطر واخد فى وشه بلا توقف من ثرواته الطبيعيه .. لو ها تتكلم عن الغنى ها اقولك حط ايدك وانت مطمن .. لأنها السادسه فى العالم كله فى الثروه الحيوانيه بما يعادل ١١٠ملاين راس من المواشى و٤٢ ألف طن من الثروه السمكيه سنويااا .. التالته فى الدهب بما يعادل ١٥٥٠ طن من الإحطياطى للذهب وبعده الفضه .. الاولى فى خصوبة ونسبتها العاليه للاراضى الزراعيه بما يعادل ٢٠٠مليون فدان صالح للزراعه فورا ٦٤ مليون فدان للزراعه ١١٥ مراعى طبيعيه ..
المطر بيهطل على ارضها بما يعادل ٤٠٠ مليار متر مكب ثانويااا من الماء .. تالت اكبر منتج لافريقيا للمعدن النفيس بإنتاج ٩٣ طن إحطياطى الفضه ١٥٠٠ طن .. ٥ ملاين من النحاس .. ١.٤ طن من اليورانيوم .. تستحوذ على ٨٠% من إنتاج الصمغ العربى إلا بيدخل فى صناعه الاغذيه والادويه و١٨٠ صناعه اخرى وبيتم تهريب واحتكار ٧٠% منه سنويااا .. بتنتج ٣٩% من السمسم الابيض العالمى و٢٣% من الاحمر
رفع العصايه لرقعه اخرى المدار عليها صراع .. فلس.طين
تحظى فلس.طين بمخزون نفطي كبير يقدر بمليارات البراميل، وكذلك باحتياطي غاز يقدر بمليارات الأمتار المكعبة، إسر...ائيل تستخرج ما لا يقل عن 6 آلاف برميل نفط يوميا، من آبار نفطية على أراضي بلدة رنتيس شمال غرب مدينة رام الله.باحتساب 50 دولارا للبرميل، فإن إسرا...ئيل تسرق نحو 300 ألف دولار يوميا من الثروة النفطية الفلس..طينية، أي أكثر من 100 مليون دولار سنويا. سواحل فلس..طين غنية بالغاز، وهناك مخزون يقدر بنحو ألف مليار متر مكعب مقابل حيفا فقط، بالإضافة إلى كميات أخرى كبيرة في الشمال وقرب غز.ة..القيمة السوقية لحقلي مارين غز.ة وبوردر فيلد يقدر بين 6 و8 مليارات دولار
ووفق الورقة البحثية لمحمد مصطفى، فإن القيمة السوقية لحقلي مارين غزة وبوردر فيلد يقدر بين 6 و8 مليارات دولار.
.تتمتع فلسطين بمخزون هائل من الحجر والرخام الذي ينتج ويصنع فلسطينيا بشكل كامل. إجمالي صادرات هذا القطاع للخارج تتجاوز 150 مليون دولار
رفع العصايه لفوق : العراق ..
يمتلك العراق احتياطاً نفطياً يقارب 150 مليار برميل يجعله تاسع دول العالم، فيما تصل احتياطات الغاز الطبيعي إلى 1.9 في المئة من الاحتياط العالمي في المرتبة الـ13، أما الكبريت الحر، فتبلغ احتياطاته المثبتة 600 مليون طن ويتجاوز المخزون الصناعي للفوسفات 10 مليارات طن في المرتبة الثانية عالمياً، إضافة إلى ثروات طبيعية أخرى مثل الملح وكبريتات الصوديوم، وكذلك حجر "الكلس" و"الدولومايت"، إلى جانب رمال السيليكا "الكوارتزايت" ومئات المواقع الهيدروكربونية التي لم يتم التنقيب فيها.
على صوته وشاور : اليمن ..اليمن من الدول الفقيرة اقتصادياً، إلا أنها تمتلك ثروات هائلة من النفط والغاز الطبيعي والفضة والذهب والنحاس والرصاص والزنك والكبريت والجبس والكروم والفلسبار .. الثروه السمكيه والاراضى الخصبه الصالحه للزراعه
شاور على بلد أخرى يتميز شعبها بالنشاط والطموح الدائم .. سوريا ... يوجد 21 خامة وفلزاً، يمكن إقامة صناعات عليها، وتحقيق القيمة المضافة، مع التركيز على صناعة البازلت والسجيل الزيتي كبديل استراتيجي لتوليد الكهرباء. وأهمية الرمال الكوارتزية النقية في الصناعة، وتطوير استخدامات صخور الأسفلت وصناعة لفائف العزل الأسفلتية من مناجم الأسفلت في اللاذقية.
أنتقل لأخرى ؛ الاردن .. عام 2010، قدّر احتياطي النفط في حقل حمزة في منطقة الأزرق بتسعين مليون برميل، ويعتقد بإمكانية استخراج عشرة ملايين برميل منها. الغاز – تمتلك الأردن احتياطيات متواضعة من الغاز الطبيعي، 6031 بليون متر مكعب. جرى استغلال حقل غاز واحد، في منطقة الريشة في البادية الشرقية، قرب الحدود مع العراق (74 مليون قدم مكعب في اليوم). في عام 2010، أنتج الأردن 250 مليون م3 سنويا، واستورد 2,73 بليون م3 من مصر.يوجه انتاج حقل الريشة لتشغيل محطة طاقة كهربائية قريبة، تولّد أقل من 10% من حاجة الأردن من الكهرباء (إحصاءات عام 2006). برميل منها.
الغاز – تمتلك الأردن احتياطيات متواضعة من الغاز الطبيعي، 6031 بليون متر مكعب. جرى استغلال حقل غاز واحد، في منطقة الريشة في البادية الشرقية، قرب الحدود مع العراق (74 مليون قدم مكعب في اليوم). في عام 2010، أنتج الأردن 250 مليون م3 سنويا، واستورد 2,73 بليون م3 من مصر.يوجه انتاج حقل الريشة لتشغيل محطة طاقة كهربائية قريبة، تولّد أقل من 10% من حاجة الأردن من الكهرباء (إحصاءات عام 2006).
.... الصخر الزيتي – يمتلك الأردن مصدرا كبيرا جدا من الطاقة، ويتمثل بالإحتياطي الضخم من الصخر الزيتي (يغطي 60% من مساحة الأردن). اكتشف 43 بليون طن من الصخر الزيتي في وسط الأردن. وأهم الحقول هو اليرموك، حيث يظهر الخام بسمك كبير (نحو 300 م
اكتشف مؤخرا ما مجموعه 35 مليون طن من الرمل القطراني في منطقة وادي عسال، شرق شبه جزيرة اللسان، بنسبة نفط تقارب 10% وزنا. يتصف هذا النفط بلزوجة عالية جدا، ووزن نوعي منخفض، ومحتوى عالٍ من الكبريت (2% - 6%).
8اليورانيوم – تحتوي خامات الفوسفات في الأردن على اليورانيوم، بنسب تتراوح بين 65 – 170 جزءا في المليون
.. لبنان .. المياه الجوفية تتجدد المياه الجوفية في لبنان بمعدل 3.2كلم3.
الأنهار من أهم أنهار لبنان:
البحار يحد لبنان من جهة الغرب، البحر الأبيض المتوسط، وهو الحدود البحرية الوحيدة للبنان.
البحيرات
الخلجان
الجزر
حسام بتركيز : أنا ليه بتكلم عن حجم الثروات الطبيعيه الموجوده بالشرق الاوسط برغم انها تتخطى إلا قولته دا بكتيررر .. شاور على نفسه .. انا كاجهاز مخابرات لازم أوضحلك الاسباب الحقيقه إلا من وراها بيقوم الأستعمار وأسباب قويه من إشتعال المنطقه حوالين جمهورية مصر العربيه بقوه .. تخيلو كدا لما يبقى دا كله ثروات تحيط مصر فما هى ثروات مصر وأين ثروات الشرق الاوسط جميعها ومن المستفيد من تهدير تلك الثروات وفقر شعوبها وجهلهم وضياع شبابها وسط معقل من التافهه والمخدرات وكل ماهو مذهب للعقل
**
أدم بعد وقت كبير وصل ودخل شقته بمجرد ما قفل الباب شافها واقفه قدامه منتظراه على احر من الجمر