قصة ملك روحي البارت العشرون20 بقلم امل مصطفى

    
قصة ملك روحي
البارت العشرون20 
بقلم امل مصطفى


بليل بس حصل الحصل
خفت أقولوا بعد ما ضربني ليشك أنه مش منه ويحاول يقتله ويعيش عمره ندمان 
مراد::متزعليش كل حاجه هترجع زي ما كانت 
أنا هوصلك عند أهلك وأرجع أشوف أيه الحصل 
ملك:: بفزع أهلي لا أرجوك لو رحتلهم كده عمرهم 
ماهيسبوني أرجع وحياة أخواتي هتتهد قبل ما تبداء
أنا عايزه أطمن علي أبني وبعد كده وديني أي مكان 
فندق أو شقه لحد ما جسمي يرجع لطبيعته 
مراد :: بقلة حيله حاضر فهو لا يستطيع تركها بهذه
الحاله. 
أملته عنوان الطبيبه ودخل معاها
قامت الدكتوره بصدمه من منظرها مدام ملك 
مالك وأيه ده وهي تشاور علي وجهها 
ملك:: بتعب وقعت من علي السلم وكنت جايه أطمن 
علي البيبي 
الدكتوره ::بعدم تصديق أتفضلي علي السرير 
ده جوزك 
ملك:: لا أخوه لان حسام مش موجود 
بعد الكشف جلست الدكتوره علي مكتبها وتحدثة
بعمليه الجنين الحمد لله كويس بس طبعا الوقعه
هيكون ليها تأثير فيما بعد 
أنت محتاجه راحه تامه تنامي علي ضهرك لمدة
أسبوعين تتحركي للحمام بس مافيش حركه نهائي
ومافيش علاقة الفتره دي أحمر وجه ملك من الخجل 
الدكتوره:: بصي لو أنتي خايفه علي البيبي كلامي 
يتنفذ بالحرف أنتي لسه في الاول وربنا سترها معاكي ونجاكم من الوقعه دي 
لو مسمعتيش الكلام كأنك بتقتليه بنفسك 
ملك:: لا حضرتك متقلقيش 
الدكتوره:: تاخدي العلاج ده بإنتظام وأشوفك كمان أسبوع 
نزل مراد وتوجه إلي هايبر
ملك عايزه حاجه معينه 
ملك أنا عايزه أنام 
مراد :: ثواني هجيب شوية طلبات لاني مش بروح
الشقه ومافهاش حاجه وبعد ساعه رجع مراد وهو يحمل الكثير من الشنط ووضعها في السياره 
وانطلق إلي شقته 
*************
رجع أدهم القصر وجد الفتيات يبكون بشده 
أدهم :: ماما أيه حصل حسام ضرب ملك أزاي هو
أتجنن 
ناهد :: بدموع مش عارفه إحنا كنا قاعدين 
سمعنا صراخها خرجنا لاقيناه بيجرجرها علي 
السلالم كأنها مش إنسان 
أدهم :: بجنون وهيا فين 
ناهد; : مش عارفه طردها بره القصر ولما جايت
أروح معاها حلفتني أخليني جنبه 
أدهم :: يعني أيه أزاي توا
فقوا علي كده 
ناهد :: مش عارفه هي فين خارجه من غير فلوس
أو موبيل 
أدهم ::خرجت أمتي 
ناهد :: من ساعه
أدهم :: اتصل باليليان 
ليليان:: بسعاده حبيبي وحشتني 
أدهم:: وأنتي أكتر يا حبيبتي معلش كان عندي 
شغل 
ليليان:: حبيبي ولا يهمك 
أدهم:: أخبار ماما وبابا أيه 
ليليان: كلنا بخير 
أزي ملك وماما ناهد 
أدهم::كلهم بخير بس ملك فونها ضاع لما تجيب 
فون وخط هتكلمكم 
ليليان; ': ماشي 
أدهم :: ماشي يا قلبي هكلمك تاني لما أفضي 
ليليان::لا إله إلا الله 
أدهم:: محمد رسول الله 
أدهم :: مش عند أهلها هطلع أطمن علي حسام 
وأنزل أدور عليها وربنا يستر 
****************,
دلف أدهم جناح أخيه الذي يدخله لاول مره 
فكانت الغرفه محطمه كليا وأخيه يجلس علي 
الأرض ويستند برأسه علي حافة السرير
جلس أدهم بجواره وتحدث بحنان مالك يا حبيبي
ليه عملت في الاوضه كده 
وملك فين هانت عليك يا حسام 
حسام;: بغضب مش عايز أسمع حاجه عنها وكويس
ان مقتلتهاش بأيدي 
أدهم:: ليه 
حسام :: ليه علشان خاينه بتخوني مع شريف حمدان 
وجاتلي صور ليهم وهما مع بعض وخرجت النهارده
من غير متقول وجالي صور بنفس الطقم الكانت
خارجه بيه
أدهم:: بهدوء وانت تصدق برده أن ملك ممكن تعمل 
حاجه تغضب ربنا وبعدين ملك بتعشقك وكلنا واثقين 
من كده شافتك مع طليقتك ورغم كده سامحتك
حسام :: بألم الوقت عرفت هي عملت كده ليه 
مش علشان بتحبني لا علشان أنا مهمهاش 
هي مثلت الحب علشان تعرف تنتقم مني 
أدهم::باستغراب تنتقم منك ليه وأنت بتعمل المستحيل علشان رضاها 
أدهم :: بص يا حسام أنت ظلمت ملك وبكره لما 
تعرف الحقيقه هتندم بس تفتكر هي ممكن تسامحك
المره دي مأظنش انت هنتها وطردتها بره القصر 
من غير فلوس أو تليفون فكرت ممكن يحصلها أيه
أو هتتصرف أزاي 
أنا هثبتلك أنها بريئه وأنك ظلمتها
ووريني هاتقدر ترجعها لحضنك تاني أزاي 
************
صعد مراد هو وملك بالاسانسير الدور الثالث 
فتح الباب وأدخلها أستريحي وانا هاخد من البواب
الطلبات 
كانت الشقه فاخره ذات ذوق راقي جلست علي كنبه 
كبيره 
مراد:وتعالي أوريكي أوضتك تدخلي تغيري هدومك
وترتاحي علي ماحضر حاجه تشربيها 
دخلت ملك الاوضه خبط عليها مراد وناولها عدت
شنط 
ملك :: أيه ده 
مراد :: مش عارف انا طلبت من البنت في المحل
تعمل تشكيلة عبايات وإسدالات وهدوم مريحه 
للبيت بس بصراحه ماشفتش هي جابت أيه 
ملك:: شكرا ليك يا مراد أنت نعم الأخ 
مراد :: وانتي نعم الزوجه والأخت ربنا يريح 
قلوبكم 
دخل مراد المطبخ وهو محتار فأول مره يوضع في 
هذا الموقف أخرج الفاكهه وغسلها ووضع عصير 
بكاس ووضعهم علي صينيه وذهب إلي ملك 
نداها من خلف الباب ملك أفتحي 
فتحت ملك الباب ليه كل ده انا والله ماليش نفس 
مراد:: بقوه أنتي سمعتي كلام الدكتوره لازم غذا
وتاخدي علاجك بانتظام علشان تحافظي علي أبنكم
انا عايز ابن أخويا ينزل قوي زي أبوه 
وانتي بتاكلي علشانه هو ولا عايزاه يزعل منك 
ملك :: وهي تضع يدهابحب علي بطنها لا أنا مقدرش
علي زعله 
مراد خلاص كلي ده مؤقتا أصل أخوكي ميح 
مش بيعرف يعمل حاجه هروح أشوف حسام 
وأعرف أيه حصل لكل ده 
ملك :: ببكاء أرجوك خلي بالك منه 
مراد :: بإحترام وتقدير لسه خايفه عليه بعد الي عملوا
فيكي دانتي يا بنتي وشك مشوه 
ملك:: بحزن أنا حاسه بيه وعارفه أن فيه حاجه كبيره 
وصلته لكده وعارفه هو الوقت قد إيه بيتألم ولولا
خوفي علي أبنه كنت فضلت جانبه مهما ضرب فيا 
بس خوفت ضربه تيجي في بطني تموت إبني
************
نيفين:: كل الي خططنالوا حصل وأكتر كمان ضربها وطردها 
شريف :: أيه ضربها
نفين :: بشماته لا دخلا وشها شوارع بتجيب
دم من كل مكان أخيرا هرتاح منها هي وأخواتها
شريف:: دانتي داهيه 
نفين :: أومال كنت عايزني أسيب أبني يرتبط 
بواحده زي دي وأسكت لا طبعا بعد الي حصل أهلها
هيطلقوا بناتهم خوفا عليهم ويبقي ضربنا عصفورين
بحجر واحد 
شريف:: كل ده مش مهم أهم حاجه أنها تكون ليا 
وبس وانا هعوضها عن كل ده 
نفين :: باشمئزاز أنا مش عارفه دي يتحب فيها أيه 
شريف :: ضحك بقوه وقال بسخريه لو دي متتحبش
يبقي مافيش حريم تنفع تتحب يا مدام نفين 
***************
رجع مراد القصر فوجد الجميع في حالة حزن 
مراد :: خير يا جماعه مالكم 
ناهد :: أنت كنت فين يا مراد أتصلت بيك كتير 
مراد :أبدا يا ست الكل كنت في مشوار خير 
ناهد ::ببكاء أخوك ضرب مراته وطردها وحالته فوق 
صعبه 
مراد :: ليه كل ده تدخلت نفين علشان عرف حقيقتها الكل رفض يعترف بيها 
مازن:: وبعدين بقا لو سمحتي يا ماما ماتتكلميش 
عليها كده وبعدين غريبه أن حضرتك موجوده 
في وسطنا النهارده ده يوم كتب كتابنا ماكنتيش
فاضيه 
نفين ::بتوتر ولد أتكلم عدل ومتنساش أني مامتك
مازن:: بسخريه لا حضرتك الي ناسيه أن ليكي ولاد 
مراد:: وبعدين أيه حصل يا أمي 
نفين:: أكتشف إنها بتخونه مع شريف 
مراد :: لاء طبعا مستحيل ملك تعمل كده دي بتعشق
حسام 
نفين : بسخريه كله طلع تمثيل (إلهي تتشكي في معاميعك يا شيخه وليه حقوده جوه كله بلاك😁😁😁😁😁)
مراد :: بحده لا مش تمثيل يا مرات عمي أحنا رجاله 
لفين كتير ونعرف نميز بين الوحده المحترمه والوحده
الشمال كويس 
وملك مرات أخويا ملاك بمعني الكلمه بعد إزنكم
أنا طالع لحسام 
نفين:: وأنا خارجه أصل محدش بيطقلي كلمه
×*************
خرج مازن حديقة القصر ورن علي لي لي 
إزيك يا حبيبي أخبارك أيه 
لي لي :: الحمد لله أنت عامل أيه
مازن :: بخير وحشتيني يا قلبي 
لي لي : وانت كمان مش هاتيجي 
مازن:: بحزن عندي شغل أول ما يخلص هكون عندك
أنتي وحشاني جدا 
لي لي ::بقلق مالك يا مازن أنت فيك حاجه 
مازن:: لا ليه 
لي لي :: بقلق حاسه فيك حاجه تعباك أو متضايق 
مازن :: بسعاده لانها تشعر به يعني أنتي حاسه بيا 
لي لي :: بخجل أه حاسه فيك حاجه مضيقاك 
مازن:: بحزن ماما يا لي لي عايشه في عالم وإحنا في عالم تاني خالص مش حاسه بوجودي أنا ومي 
كل حاجه عندها الفلوس والسفر وبس 
تخيلي ساعات بيعدي الشهر من غير ما شوفها 
لي لي :: معلش يا حبيبي هيا إتعودت علي كده 
وبكره ربنا يهديها بس أكيد بتحبكم أدعليها 
يا مازن وبكره ترجع لحضنكم من تاني 
مازن :: بحب أنتي نعمه كبيره ربنا بعتهالي 
وحط حبك في قلبي من أول مره علشان تعوضيني
حب وحنان الام الي افتقدته من سنين وربنا يقدرني
وأسعدك وأحافظ عليكي 



تعليقات