قصة كيندرا البارت الثاني والعشرون22بقلم حليمة عدادي

          

قصة كيندرا
البارت الثاني والعشرون22
بقلم حليمة عدادي

فتحت عينيها لقتهم كلهم حواليها حست بألم في إيدها جت تحركها لكن الكانيولا اللي بإيدها وجعتها 

زينب : بنتي حبيبتي إنتي كويسه  حاسه بحاجة في حاجة وجعاكي ..
 
يوسف : اتكلمي ياحبيبتي ليه ماقلتلناش إنك تعبانه ليه خبيتي علينا .. 

كيندرا بتعب ظاهر على وشها اللي بقى شاحب : أنا مكنتش أعرف أنا لسه عارفه النهاردة .. 

خالد بدموع : ماتقلقيش ياحبيبتي هتكوني كويسه ..

زينب بدموع : بنتي هتبقى كويسه..

دخل الدكتور 
يوسف : ممكن تطمنا عن حالتها يادكتور هي ممكن تعمل العمليه وتبقى كويسه ..

الدكتور : العملية نسبة نجاحها 20% ومش هنقدر نعملها دلوقتي لأن نفسيتها تحت الصفر 

يوسف : إيه اللي لازم نعمله أنا مش هقدر أسيب أختي تموت ..

الدكتور : هتبقى هنا أسبوع تحت الملاحظة وإنتوا دوركم إنكم تحاولوا تحسنوا من نفسيتها علشان نقدر نعمل العملية ..

يوسف : تمام يادكتور هنعمل كل اللي نقدر عليه علشان تبقى كويسة .. 

الدكتور : دلوقتي لازم ترتاح وقت الزيارة خلص ..

زينب بدموع : ماتزعليش ياحبيبتي هتكون بخير إن شاءالله ..

كيندرا بصوت متعب : عايزه رنا تبقى معايا شوية ..

يوسف : تمام ياقلبي هتبقى معاك .. 

طلعوا كلهم رنا قعدت جنبها 
كيندرا بدموع : رنا عايزه أطلب منك طلب ..
 
رنا : من عيوني اطلبي ..
 
كيندرا : روحي هاتي سارة لعندي لكن الأول جيبيلها هدوم نظيفة وقوليلها إني عايزه اتكلم معاها ..

رنا : عايزه تتكلمي معاها في إيه كيندرا إنتي تعبانه ولازم ترتاحي ..

كيندرا بدموع : عايزه أتأسفلها عن اللي عملتوا فيها وأسيبها تعيش مع جاد بسعادة أنا مش عارفه إذا كنت هعيش ولا هموت ..
 
رنا بدموع : متقوليش كدا إنتي هتبقي كويسة 

كيندرا : أرجوك يارنا إسمعي كلامي كيندرا حست بالم في رأسها تاوهت بألم ..

رنا : كيندرا إنتي كويسة بلاش تتكلميش كثير تمام هروح وأجيبهالك  ..

كيندرا :متتأخريش يارنا ..

خرجت رنا و هي حاسه بالحزن فكيندرا مش صحبتها وبس هي بنت عمها و أختها ..

 جاد وحسام كانوا خارجين من الشركة فجأة جاد مسك قلبه وكان هيقع مسكه حسام بخوف 
حسام : خلي بالك مالك ياجاد إنت كويس ..

جاد : حسيت فجأة بنغزة في قلبي ودا مش بيحصل إلا لما .. سكت جاد .. 

حسام : كمل ياجاد سكت ليه قول لما تكون كيندرا مش بخير ..

جاد : أيوه ياحسام انا حاسس إن فيها حاجة هي مش بخير قلبي بيوجعني لما يكون فيها حاجة ..

حسام : إنت هتسامحها هي غلطت لكن حبكم لبعض أكبر من كل حاجة ..

جاد : لا أنا مش قادر أسامحها كل ما أحاول أسامح افتكر خيانتها ليا يلا بينا ياحسام ..

دخلت رنا المخزن من غير ماحد يشوفها جابت لسارة الهدوم اللي جابتها معاها علشان تغير هدومها اللي اتبهدلت
سارة : أرجوكي طلعيني من هنا هتوديني فين 

رنا : ماتقلقيش هتيجي معايا عند كيندرا هي عايزه تتكلم معاك وبعد كدا هتسيبك ..

سارة : بحد هتسيبني .. 

رنا : قلتلك الأول هتتكلم معاك وبعدها روحي مكان ماإنتي عايزه .. 
 
طلعوا من المخزن ركبوا العربية وراحوا المستشفى 

في المستشفى
طلعت كيندرا صورة جاد من صدرها هي حطاها دايماً جنب قلبها بصت للصورة بإشتياق وحزن نزلت دموعها 
كيندرا بدموع : إتمنيت إننا نكون سوى لكن الحياة قاسية فرقتنا بتمنالك السعاده حتى لو مع غيري عارفه إن دا هيكون صعب عليا لكن المرة دي مش هكون أنانية 
فاقت من شرودها على طرقات على الباب باست الصورة ورجعتها مكانها جمب قلبها

دخلت رنا ووراها سارة
كيندرا : قربي متخافيش مش هقدر أعملك حاجة المرض خذ مني كل حاجة .. 
 
سارة : صحبتك قالتلي إنك هتسيبيني أروح ..

كيندرا : أيوه أنا بس عايزه أعتذر منك أنا خطفتك لأني مقدرش أشوف جاد مع واحدة ثانية غيري لكن دلوقتي أنا معدتش نافعه لحاجة ..

سارة : أنا فهماكي وهقبل إعتذارك ممكن أروح دلوقتي .. 

كيندرا : أيوه رنا هتوصلك لغاية البيت ..
 
رنا : لكن أنا مقدرش أسيبك لوحدك ..

كيندرا : روحي معاها يارنا أنا عايزه أبقى لوحدي .. 

خرجت رنا و سارة 
نظرت كيندرا إلى الفراغ أمامها ونزلت دموعها بغزارة 


سناء : جاد لازم نبلغ البوليس إحنا لحد النهاردة مش عارفين مكان  سارة ..

جاد : مش عارف ياماما هي مش عند سعد أنا سيبت هناك حد يراقبه ..
 
سناء : أنا قلتلك يمكن تكون كيندرا هي اللي خطفاها لكن إنت لسه حبها عامي عينيك .. 

حسام : ماما وقتها كيندرا كانت تعبانه زي ماقال جاد وكانت في المستشفى ..

ريم : كيندرا مستحيل تعمل كدا ومش ممكن تكون هي اللي خطفت سارة ..

جاء صوت سارة من وراهم 
سارة : هي اللي عملتها هي اللي حطفتني ..
سناء جريت لعندها وحضنتها بدموع 
سناء : بنتي إنتي بخير هي عملتلك حاجة ..
 
سارة : متخافيش ياخالتي أنا بخير  ..
 
ريم : طب هربتي منها إزاي ..

سارة : أنا مهربتش هي اللي سابتني .. 

جاد : سارة فهيمينا إزاي خطفتك وبعدين سابتك .. 

سناء : أنا قلتلك إن هي اللي خطفتها وإنت ماصدقتش حبك ليها خلاك شايفها ملاك ..
 
سارة : هي خطفتني لأنها مش عايزه أي واحدة تاخذ منها جاد .. 

سناء : إزاي ماحدش ياخذ جاد منها علاقتها مع جاد انتهت ..
 
سارة : حبها لجاد مش مجرد حب عادي هي مهووسة بجاد قالتلي العين اللي تبص لجاد هقلعها من مكانها واللسان اللي ينطق إسمه هقطعه .. 

ريم : طب إزاي سابتك .. 
 
سارة : اليوم جت صحبتها وخذتني ودتني عندها هي اعتذرت مني وبعدها سمحتلي أروح .. 
 
جاد : سابتك ليه واعتذرت منك ليه إنتي قالتلها حاجة ..  

سارة : هي بالمسشفى وشكل حالتها خطيرة وقالتلي أنا مبقتش نافعة لحاجة وشها كان شاحب الظاهر إن مرضها صعب ..

جاد بخوف وقلق ودقات قلبه بقت مسموعه وحس بأنفاسه تكاد أن تسلب منه  
جاد : إيه إسم المستشفى اللي موجوده فيها 

سارة 

جاد طلع يجري ومكنش سامع حد ركب عربيته سقها بسرعة جنونية والخوف والقلق يأكل قلبه

زينب بخوف : في إيه يابني ليه الدكاترة داخلين خارجين من أوضتها .. 
 
يوسف : اهدي ياماما هنعرف لما  الدكتور يخرج ..

دخل جاد بيجري لحد ماوصل عندهم  
جاد : كيندرا فين يايوسف فيها إيه حصلها إيه ..

يوسف بحزن : كيندرا عندها ورم في الدماغ وحالتها متأخره ..
 
جاد من شددة صدمته كان هيقع  إزاي معشوقته تبقى مريضه وهو آخر من يعلم حس بقلبه ينزف دم 
جاد :  متأخر إزاي ممكن نسافرها تتعالج برا .

يوسف بحزن : للأسف ياجاد نجاح العمليه 20 % يعني نجاحها مستحيل وكمان نفسيتها تحت الصفر العملية هتتعمل بعد أسبوع ..

حاول جاد منع دموعه من إنها تنزل لكن نزلت دمعة حارقه من عينيه مسحها بسرعة وبص ليوسف 
جاد : أنا عايز أشوفها أرجوك يايوسف عايز أشوفها حتى لو مرة واحده ..

خرج الدكتور جريوا ناحيته 
جاد بلهفة : قولي يادكتور هي بخير  إزيها دلوقتي ..
 
الدكتور : أنا قولتكلم إن نفسيتها وحشه وإن دا هيأثر عليها أوي لكن في حاجة حصلت هي السبب في إن نفسيتها تتعب للدرجة دي قلبها كان هيقف ..

جاد : حصلها إيه يايوسف خلالها تتعب بالشكل دا ..
 
يوسف : معرفش أنا روحت وسبتها مع رنا ولما رجعت شوفت الدكاترة داخلين خارجين من عندها .. 

الدكتور : في حاجة ثانية لما فقدت وعيها لقينا دي في إيدها كانت حضناها وبتبكي ..
 
بصوا للي في إيد الدكتور كانت صورة جاد 
زينب : إنت دائماً سبب وجع بنتي ..

جاد : دكتور تسمحلي أدخلها ..
 
الدكتور : معاك خمس دقايق ..
 
زينب : يوسف ماتسمحلوش يدخلها هو سبب تعبها ..
 
يوسف : اهدي ياماما هو ماعملش حاجة تعالي معايا  ..
 

دخل جاد أوضتها بصلها بشتياق وحزن قعد جنبها ومسك إيدها باسها نزلت دموعه على إيدها وهو شايفها تصارع الموت وسط الاجهزة ..
جاد : أنا آسف لوكنت سبب تعبك رغم اللي عملتيه فيا لكن قلبي مش قادر يقسى عليكي أنا اشتقتلك في كل دقيقه و كل ساعة بشتاقلك مقدرش على بعدك مهما حاولت أبين الجمود قدامك أنا زي طفل محتاج لحضنك ..

حس بيها بتحرك إيدها بصلها بلهفة 
كيندرا بصوت ضعيف : أنا آسفه أرجوك ياجاد سامحني ..

جاد : اششش ماتتكلميش المهم دلوقتي صحتك وإنك تبقي  بخير ..
 
كيندرا : آخر أمنية كانت بتمناها هي إني أموت بين إيديك ياجاد والحمدلله ربنا حققهالي ..

جاد : ماتقوليش كدا بعد الشر عليك هتبقي بخير وهحققلك كل أحلامك ..
 
كيندرا : جاد لازم تعرف إني حبيتك أكثر من نفسي وأكثر من أي حاجة في الدنيا كلها لكن شاء القدر إننا نفترق بحبك وغمضت عينيها ..

جاد : كيندرا كيندرااااا رد عليا حبيبتي لا لا ماتعمليش فيا كدا 
سمع صوت صفرات جهاز القلب بيعلن عن توقف القلب 
جاد بدموع و صوت عالي : يادكتووووور كيندرا.




تعليقات