قصة كيندرا البارت الثالث والعشرون23 بقلم حليمة عدادي

        

قصة كيندرا
البارت الثالث والعشرون23
بقلم حليمة عدادي

نزلت دموعه و هو شايفها من ورى الإزاز وهما بيعملولها الصدمات علشان النبض يرجع  ومع كل صدمة كان جسمها بيطلع وينزل
 حس جاد إن روحه بتتسحب منه وهو شايف معشوقته بتتألم نزلت دموعه اللي مانزلتش قبل كدا قعد على الأرض يبكي زي العيل الصغير 
كم هو مؤلم أن ترى من تحب يتألم 

يوسف : كفاية ياجاد كيندرا هتكون بخير متيأسش أنا عارف كيندرا كويس أوي هي قوية ..
 
جاد : يارب ماليش غيرها يارب احفظها ..
 
خرج الدكتور جري جاد ويوسف وكل العيلة ناحيته

الدكتور : الحمد لله النبض رجع حاولوا تكونوا جنبها علشان نفسيتها تتحسن ونقدر نعملها العملية ..

جاد : ماتقلقش يادكتور هتكون بخير إن شاءالله وهتعمل العملية ..

زينب : دكتور أرجوك أعمل كل اللي تقدر عليه أنا عايزه بنتي تعيش .. 

حضنها يوسف بدموع هو أكثر شخص بيتألم لأن كيندرا مش أخته وبس دي صاحبته كمان 

خالد حاول إنه يتماسك علشان عيلته : بنتي كيندرا قوية وهتعدي  الأزمة دي بإذن الله..
 
جاد : أنا هروح دلوقتي وهرجع بسرعة مش هتأخر ..
 
يوسف : جاد روح علشان ترتاح شوية إنت تعبت أوي .. 

جاد : لا أنا مش هرتاح غير لما أشوف كيندرا بقت بخير خلي عينك عليها أنا هرجع بسرعة 

سناء : هو عارف إنها هي اللي خطفت سارة ولما سمع إنها في المستشفى جري عليها زي المجنون  ..

ريم : ماما جاد عندوا أربعين سنة ومافيش أي واحده قدرت تلفت إنتباه لحد ماشاف كيندرا هي الوحيدة اللي ملكت قلبه هو بيحبها بجنون ..
 
سناء : حتى لولسه بيحبها هو نسي اللي عملته فيه .. 
 
حسام : ماما هي إنتقمت منه علشان كانت فاكره إن جاد هو اللي السبب في اللي حصل لأخوها هي فهمت غلط ..
  
سناء : حتى لوفهمت غلط هو برضو هيتجوز سارة ويطلقها ..

جه صوت جاد من وراها 
جاد : مش هطلقها ومش هتجوز غيرها ..

سناء : إزاي يعني مش هتتجوز غيرها وسارة هقولها إيه ..

جاد : ماما أنا جيت بس علشان أغير هدومي وراجع ثاني أنا مش فاضي للكلام دا دلوقتي 

سناء : إزاي يعني مش فاضي إنت وراك إيه و هتروح فين .. 

جاد : راجع للمستشفى لازم أكون جنب كيندرا هي محتجاني دلوقتي .. 
سناء بغضب : إنت نسيت كل اللي عملته فيك ورحت تجري عليها ..

جاد : ماما أنا هنسى العالم كله بس هي تبقى بخير وأنا سامحتها خلاص ..

سناء : إنت خلاص سامحتها بالسهولة دي طب وسارة ..

جاد : ماما كيندرا بتموت عندها ورم في الدماغ و إنتي عايزاني اتجوز .. 
 
سناء : إيه عندها ورم وإنت هتعملها إيه ماعيلتها معاها ..

جاد : ماما نتكلم وقت ثاني حسام خلي بالك من الشغل في الشركة الفترة دي ..
 
دخل لغرفته علشان يغير هدومه وخرج بعد فترة  
سناء : إجري روحلها يلعن أبو الحب اللي خلاك تسامحها بعد كل اللي عملته فيك ..

ريم : خلاص ياماما هي صحيح غلطت لكن مكنش قصدها كيندرا مرات جاد وحب حياته لازم يكون معاها دلوقتي ..
مر يومين على كيندرا وهي في المستشفى كانوا أصعب كان جاد دايما جنبها يحاول يساعدها بكل الطرق 

كيندرا : خلاص ياجاد أنا مش قادرة أكل .. 

جاد : لازم تاكلي ياحبيبتي علشان تبقي كويسة .. 

كيندرا : ما افتكرش إني هبقى بخير العملية مش سهله و نسبة نجاحها 20% ..

جاد : كيندرا متقوليش كدا إنتي هترجعي زي الأول وأحسن كمان وهتحققي كل أحلامك ..

كيندرا : أنا بخير ياجاد إنت لازم تروح علشان تتجوز إنت وسارة أنا آسفه لأني كنت السبب في إن فرحكم ميكملش .. 

جاد : جواز إيه وفرح مين ياكيندرا أنا مش هتجوزها وأظلمها معايا ..
 
كيندرا : إزاي مش عايز تتجوزها وإنت كان فرحك في اليوم إياه .. 

جاد : دي كانت غلطه في ساعة غضب قلبي مافيهوش غير صغيرتي ..

حاولت ماتبينش فرحتها 
كيندرا : مين هي صغيرتك ممكن أعرفها ..

مسك إيدها وباسها بحب وبص لعينيها 
جاد : مافيش في قلبي غير بنت واحده وهي إنتي ياكيندرا إنتي اللي سرقتي قلبي وعقلي وبقيتي النفس اللي بيتنفسه .. 
 
كيندرا بدموع : جاد إنت تستاهل اللي أحسن مني أنا مابقتش أنفع لحاجة الموت بقى قريب مني ..
 
جاد حط إيده على بوءها :
اششش قلتلك هتبقي كويسة وهتنوري حياتي 
 
كيندرا : جاد بصلي جسمي خس إزاي والهلات السوداء تحت عيني ..

جاد : أنا حبيتك إنتي محبتش جمالك حبيت روحك الجميله وقلبك الطيب وكمل بهزار ونظرتك الجميله دي ..
 
كيندرا بخجل : وأنا كمان بحبك ..
 
جاد : إيه أنا ماسمعتش إنتي قولتي إيه قوليها ثاني كدا ..

كيندرا : جاد أنا قلت سكتت بخجل قلت إني أنا كمان بحبك ..

جاد بفرحة : دا أجمل يوم في حياتي وأنا بسمع إن حبيبتي بتحبني زي ماأنا بحبها ضمها لحضنه ..

كيندرا : جاد أنا حاسه بألم في راسي مسكت رأسها وعيطت من شددة الألم ..

حضنها جاد وهي تبكي وهو بيبكي معاها 
جاد : اهدي ياحبيبتي أنا حاسس بألمك ..

في الوقت دا دخل الدكتور جاد مسح دموعها وباس عينيها 
الدكتور : عايز نكشف عليه ..

كيندرا مسكت جاد بقوة 
كيندرا : جاد أنا مش عايزه 

جاد : علشان خاطري استحملي علشان تبقي أحسن .. 

كيندرا :  جاد أنا تعبت تعبت وكملت بدموع إمتا الألم دا هيخلص ..  

جاد : قريب إن شاءالله كل حاجة هتخلص .. 
خرج جاد وساب قلبه وراه بينزف من الألم
بعد مدة دخل جاد لغرفتها لقاها نايمه بهدوء وعيلتها قاعدين حواليها
يوسف : تعبت ونامت من كثر التعب هي كانت مستنياك ..

جاد : أنا روحت الجامع مقدرتش أشوفها بتتألم ..

يوسف : أنا هروح دلوقتي خليك جنبها وبكره هنعرف نتيجة التحاليل ولو الورم حميد او خبيث ..

جاد : إن شاءالله خير ..

يوسف : يلا نروح ياماما علشان ترتاحي شوية ..
 
بعدما خرجوا بصلها بحزن وهو شايف الحزن في عينيها 
نام جنبها وضمها لحضنه وهو خايف إن الموت ياخذها منه 

سناء : حسام فات يومين أهو وجاد مجاش البيت هقول إيه لسارة 

حسام : انسي موضوع سارة جاد خلاص سامح كيندرا وإن شاءالله أول ما تشفى هيتجوزها ..

سناء : إيه إنت بتقول إيه وهقول إيه لخالته 

ريم : إتكلمي معاها ياماما وهي هتفهمك أكيد 
 
سناء : يارب تفهم ولا أنا هخسر أختي بسببكم 

إنتفض من مكانه للدرجة إنه كان هيقع على الأرض 
يوسف : جاد اهدى يابني دا أنا يوسف .. 

جاد : كيندرا بخير بصلها لاقاها لسه نايمه ..
جاد : حرام عليك رعبتني أفتكرت حصلها حاجة .. 
 
يوسف : الدكتور طلب إنه يشوفنا علشان يعرفنا نتيجة التحاليل وإيه هو نوع الورم .. 

جاد بخوف ورجاء : يارب لا تحملنا ما لا طاقة لنا به ..

خرجوا من عندها راحوا عند الدكتور بقلب يرتجف ودقاته مسموعه 
الدكتور : بعد الفحوصات والتحاليل اللي عملناها ..

جاد : اتكلم يادكتور أعصابي ماعدتش مستحمله ..
 
الدكتور : طلع الورم.



تعليقات