قصة حياة صعبةالبارت العشرون 20بقلم حور طه








قصة حياة صعبة

البارت العشرون 20

بقلم حور طه

مش فاهم ايه الغريب في الموضوع  

 

=  الغريب انه عرف مكانها قبل جوازهم بيومين بس


عاكف: وانت عرفت منين ؟


احمد: انا سافرت اسكندريه  رحت العماره اللي كانوا ساكنين فيها  هناء  وعلاء  وحياه  الشهرين اللي اختفو,هم  وشفت  حج  كده محترم  في  كشك  صغير قدام العماره  قعدت معاه شويه والراجل كثر خيره عزم عليا بكوبايه شاي بس اقول لك ايه يعاكف كوبايه شاي في الخمسينه  جامده 


عاكف  بنر,فزه : ما تخلص يا احمد  انت جايبني علشان تحكي لي عن جمال كوبايه الشاي& ماله الراجل ده؟ 

 

احمد: الراجل ده لما انا سالته قال لي ان في ثلاثه جاو من شهرين اجروا شقه وقعدوا فيها وكان الموضوع طبيعي جدا لحد الليله لمصطفى راح لهم فيها


 عاكف: هاااا وبعدين كمل 


 احمد:  قال لي  ان هو شاف مصطفى وواحد ثاني كان معاه  طالعين العماره  بس طبعا ما يعرفش هم كانوا طالعين لمين

 

 عاكف : طب هو عرف مصطفى ازاي 


 احمد : عشان انا وريت له صورته على التليفون والراجل اتعرف عليه 


عاكف: طيب انا برده مش فاهم انت عايز توصل لايه


 احمد :الراجل صاحب الكشك ده  قال ان هم طلعوا وفضلوا فوق حوالي ساعه وبعدين نزلوا


 عاكف: اكيد طبعا لما اقنعها انهم يتجوزوا  خدها معاه 


 احمد  :لا الراجل ده قال لي حاجه مهمه جدا  في عربيه جت وقفت قدام العماره  ونزل منها  ثلاثه من الحرس  وطلعوا العماره  ولما نزلوا  كانوا شايلين الراجل اللي طلع مع مصطفى الاول  وعلاء وحياه  نازلين معاهم  خدوهم كلهم كده في العربيه  وطلعوا 


 عاكف :يعني انت عايز تقول ان هو اخذها بالعافيه


 احمد: ده احتمال  !! لكن الاهم من ده ان في حاجه حصلت في الشقه ما حدش يعرفها غير مصطفى وعلاء وحياه والشخص اللي كان طالع مع مصطفى وكان منصاب لما نزلوا واخدوا العربيه ومشوا


عاكف :مين الشخص اللي كان طالع مع مصطفى ده؟


احمد: الراجل قال لي ان بعد ساعتين من نزولهم حياه رجعت تاني و نزلت من العربيه وطلعت الشقه بس كانت لوحدها لا علاء ولا مصطفى كانوا معاها &وعشان تعرف مين الشخص ده  لازم حياه تتكلم وتكمل لك الجزء اللي ناقص 


 عاكف :حياه رافضه تتكلم او انها تقول اي حاجه


 احمد :لكن الوضع دلوقتي يختلف  انت دلوقتي لو خدت  المعلومات اللي انا اديتها لك دي  ووجهتها بيها هي  مش هيبقى عندها حل ثاني غير انها تتكلم  وتكمل لك  الجزء اللي ناقص في الحكايه


عاكف :انا بعد كل الكلام اللي انت قلته ده ما بقاش بس مجرد احساس ان في حاجه غلط حصلت بقى اكيد ولازم اعرفها ويا ويلك يا مصطفى لو شكوكي دي اتاكدت 


 احمد  :انا مش عايزك تتهور  وتعمل اي حاجه  نندم عليها بعد كده  الموضوع ده لازم اتصرف فيه بحكمه  عشان التهور فيه هيجيب لنا الضر,ر 


عاكف :ماشي يا عم العاقل &صحيح تعال هنا انت عرفت مكانهم ازاي


 احمد :والله يا صاحبي اضطريت ان اروح لهناء ما كان شغلها وهي جات وقعدت معايا ولما اتكلمت معاها  كلامي اظاهر ضايقها  فسابتني وقامت فجاه  ونسيت شنطتها  ولما فتحتها لقيت فيها وصل ايجار وفيه العنوان 

في اليوم اللي مصطفى فاجئنا كلنا بجوازه من حياه كنت انا تقريبا وصلت للعنوان بس قلت مش هحكي لك غير لما اوصل لهم واعرف كل حاجه بس للاسف اتفاجئت بجوازهم


عاكف  :والله يا ابني انا مش عارف انت  ليه  ما دخلتش المخا,برات  كنت هتنفعهم 


احمد: لا انا بحبك احتفظ   بمهاراتي  لنفسي  &المهم  انت دلوقتي عرفت حاجات كتيره  انا جبت لك نص الحكايه  وانت عليك النص الثاني  لان واضح ان الموضوع كبير 


 في اليوم التالي 


علاء بنر,فزه : قلت لك ده شخص ما يتوثقش فيه ولا في اي كلمه بيقولها


حياه :انا ما كانش عندي حل تاني غير  اني  اثق في كلامه

 

 علاء: هقت,لك يا مصطفى هو مش بيهد,دني عشان انا قت,لت

 انا هقت,له هو كمان علشان تبقى كملت واستحق الا,عدام


حياه: انت بتقول ايه انا عملت كل ده علشان انت ما ندخلش الس,جن عايز تض,يع نفسك


 هناء :اسكتوا انتوا الاتنين وتخليكم بره الحوار ده  وانا اللي هتعامل معاه


 علاء  :انا عايزه اعرف دلوقتي ايه السر اللي بينك وبين الناس دي يا هناء 


 هناء : مفيش لا سر ولا حاجه  بس انا اعرف مصطفى  من زمان  واعرف ازاي اخليه يبعد عنكم 


 حياه :ارجوكي  يا هناء لو تعرفي حاجه قوليها لنا دلوقتي

 لانه خلاص ما بقاش في وقت للغموض


علاء :مصطفى دلوقتي بقى بيلعب بنا كلنا ولو انت فضلت ساكته كده وما تكلمتيش هتفضل رو,حنا في ايده ويعمل كل اللي هو عايزه


 هناء: قلت لكم ما فيش لا سر ولا اي حاجه  ومصطفى انا هعرف ازاي ابعدوا عنكم


حياه ببكاء: ارجوك يا هناء لو تعرفي حاجه قوليها انا خلاص ما بقتش قادره اتحمل البني ادم ده


 علاء:اطمني يا حياه انا مش هسيبك ترجعي البيت ده تاني حتى لو هعترف على نفسي ويشن,قوني مش هسيبك بين ايدين الو,سخ ده تاني


هناء :يا ريت تهدى انت وهي وخلونا نفكر بعقلنا هنتصرف ازاي في الموضوع ده


 حياه: مصطفى بقى بيضايقني كتير وانا بقيت بخاف منه  مش عارفه انا هقدر احمي نفسي منه لحد امتى 


علاء: ما تخافيش يا حياه  انا مش هسيبك ترجعي له المره دي لوحدك 


حياه: ازاي يعني مش فاهمه


 علاء: انا هفهمكم 

فى الشركه


مصطفى: يا ريت ما تقوليش طلقها تاني لان مش هطلعها


 يونس: ومين اللي قال لك ان انا هقول لك طلقها 


 مصطفى باستغراب:يعني انت عايزني ما طلقهاش ما كانش رايك ده الاول


يونس: عشان الوضع دلوقتي يختلف انت خلاص كده كده اتجوزتها وعملت المشكله


مصطفى: اه يعني قصدك تقول انك استسلمت للامر الواقع


 يونس: الذكي  هو بس اللي يقدر يستفيد من الوضع اللي هو فيه ايا كان 


 مصطفى:  مش فاهم  جوازي من حياه هتستفيد منه ازاي 


 يونس :استفيد منه  ان جمال ومراد  يخب,طوا في بعض  لحد انا ما اخلص شغلي 


مصطفى: بس احنا في تعاملات كتيره كانت بينا وبين مراد وهو وقفها يعني عندنا شغل كتير متعطل بسبب الموضوع ده


 يونس :ما هو انت لو كنت  بترفع عينك  وتبص لقدام مش تحت رجليك كنت هتعرف ان ثروت جمال اهم بكثير  من معاملات الشغل اللي كانت بيننا احنا ومرات ومعاملات الشغل دي تتعوض  بصفقات ثانيه لكن ثروه جمال ما تتعوضش 


 مصطفى: يعني انت عايزني دلوقتي  افضل انا وحياه متجوزين  ومن مصلحتك ان المشاكل تزيد ما تقلش 


 يونس :هو ده المطلوب منك في الفتره دي&  اسمعني  مش عايز غلطه  تاني منك واي حاجه اعرفها قبل ما تعملها 


 مصطفى : حاضر 


جمال بابتسامه: ازيكم يا ولاد عاملين ايه


ردوا عليه الحمد لله كويسين


 جمال :طمني عليك دلوقتي يا علاء 


علاء: الحمد لله يا عمو  بخير بفضلك طبعا بعد ربنا


 جمال :لا يا حبيبي  ما فيش فضل ولا حاجه  


 حياه: بعد اذنك يا عم كنت عايزه  اتكلم مع حضرتك في موضوع 


 جمال : اتفضلي يا حبيبتي 


حياه :ممكن اخواتي يقعدوا معانا اليومين دول عشان العماره اللي كانوا ساكنين فيها بيتعمل لها ترميم 


جمال بترحيب :اه طبعا يا بنتي اخواتك يقدروا يفضلوا هنا زي ما انت عايزه ده كمان بيتك


 حياه :شكرا جدا يا عمو 


 علاء  :مش عارفين والله نودي جمايل حضرتك فين 


جمال  يجلس  بينهم : لو عاوزين تردوا الجميل  تعالوا في حضني 


حياه وعلاء بابتسامه ويحضنوه


 هناء لا يخرج صوتها  ابدا تشاهد  ما يحصل امامها في صمت وتقول في داخلها : واخيرا جه اليوم  اللي الدنيا جمعتكم فيه تاني& بس وانتم فاكرين انكم اغرب عن بعض


 جمال :يلا انا هقوم اغير هدومي  وان شاء الله نتعشى مع بعض كلنا  عاكف رجع 


 حياه  بقلق:لسه يا عمو

 

جمال :طيب ماشي خليهم يحضروا لنا العشاء وانا هكلمه اشوفه هو فين


 حياه: مش عارفه ليه كل محضن الراجل ده  احس كده معاه باحساس  مش عارفه معناها 


 علاء  :صح مش كده  انا كمان بيجيني نفس الاحساس ده 


هناء  :ما تيلا يا حياه انت مش هتورينا الاوضه اللي هنام فيها 


علاء : نفسي اشوف وش الو,سخ  ده لما يرجع  ويعرف ان احنا هنقعد هنا 


حياه : ارجوك يا علاء مش عايزه اي تهور خليها نتعامل بعقل  عشان الموضوع ما يتكشفش 


هناء :هو مش بمزاجه تصرفاتنا لازم  تكون بحذ,ر فاهمين


حياه  بصد,مه : عااااااكف.


        البارت الواحد والعشرون من هنا 

         لقراءة جميع الحلقات القصة من هنا


تعليقات