قصة حياة صعبةالبارت الخامس والعشرون 25بقلم حور طه








قصة حياة صعبة

البارت الخامس والعشرون 25

بقلم حور طه


كل اللي انتم بتتكلموا فيه ده مش مهم دلوقتي


 علاء يرفع حاجبه:  والله بقول لك اني قت,لت واحد  واني ممكن اتعد,م فيها & وانت تقول لي مش مهم &في ايه عاكف هو انت صاحبك مصطبح علينا


 عاكف:  اهدى يا علاء واسمعوا للاخر


 احمد :ايوه مش مهم علشان انتم دلوقتي مركزين  على المشكله اللي هي كده كده حصلت


حياه: هو في حاجه اهم من اننا نفكر في المشكله  اللي احنا واقعين فيها &دي مص,يبه مش مشكله 


عاكف : ممكن لو سمحتوا تهدوا خلوا احمد يكمل كلامه


علاء: تمام  اتفضلي يا استاذ احمد قل لنا ايه الاهم من المشكله اللي احنا فيها دي


احمد: المشكله كده كده حصلت فليه نفكر فيها الا المفروض تفكروا فيه دلوقتي هو ازاي تحلوها ازاي نخرج منها


عاكف  :احمد انا فاهم ان انت تفكيرك مختلف وانك بتفكر في حل للمشكله مش المشكله نفسها بس اللي انا مش افهمه علاء للاسف ق,تل رافت وهو بيدافع عن نفسه يعني دي ملهاش حل& لو ما كانش فيها اعد,ام فيها حب,س


 احمد: طب ليه ما حاولتوش تفكروا  هو في فعلا جر,يمه ق,تل حصلت  ولا لا ؟؟


 حياه :انت عايز تقول ايه الطل,قه خرجت من المسد,س  اصا,به قلبه قدامنا كلنا ووقع علي الارض كلنا شفناها 


 احمد: مش كل الظاهر لينا بيكون حقيقي&لازم تفكروا في كل الاحتمالات؟ واول احتمال لازم تفكروا فيه  ان ممكن يكون كل ده  مجرد لعبه  &لان اولا ما فيش ج,ثه & ثانيا بقى والاهم لو افترضنا ان مصطفى قدر يخ,فيها ليه اهله 

 ما قدموش بلاغ واحد عن اخت,فائه او حتى حاولوا انهم يسالوا عليه في الشركه مثلا


عاكف  :هو ساب استقالته على مكتبه وما قالش لحد هو رايح فين ومن ساعتها ما حدش فعلا جه سال عليه 


علاء : احنا ازاي ما جاش في بالنا حاجه زي دي قبل كده


 احمد :ما تلومش نفسك  انتوا طبيعي مش هتفكروا بالشكل ده  لان اللي جوه المشكله  تفكيره بيكون في المشكله نفسها مش في حلها  المهم دلوقتي انا عايزه اعرف منكم حاجه 


 حياه وعلاء بتركيز: اتفضل 


احمد: علاء انت تقدر تفتكر السلا,ح اللي كان في ايد رافت كان تقيل ولا خفيف تقدر تتذكر وزنه كان ايه يعني شيء تقيل كده في ايدك ولا كان شيء خفيف


 علاء يحاول يتذكر :هو انا مش فاكر كويس وما اعرفش اذا كانت معلومه زي دي هتفيدك ولا لا &بس كان عادي يعني  لا هو تقيل ولا هو خفيف

 بيتهيالي بس حاجه زي كده هتفيدك في ايه,


عاكف بتركيز :انت قصدك انه ممكن يكون سلا,ح زي اللي بيستخدموه في السينما& عشان يعملوا بيه التمثيليه دي


 احمد : احتمال كبير جدا


 حياه :لا انا بجد مش فاهمه حاجه  ممكن تفهموني ؟


احمد  : اللي لازم تفهموه دلوقتي ان احنا لازم نتاكد اذا كان في جر,يمه بالفعل حصلت او لا & والموضوع ده سيبه عليا طبعا مش عايزني اقول لك هتعمل ايه ي عبقري الكمبيوتر؟


عاكف بابتسامه :الموضوع عندي ما تقلقش


 حياه : موضوع ايه ده ؟


 عاكف: هقول لكم بعدين& المهم دلوقتي اني مش هسيب حياه تقعد مع مصطفى في نفس الاوضه تاني 


 علاء بتعجب: يا ابني هو انا رجل كرسي هنا  &امال انا جيت اعيش معاكوا ليه  انا وهناء  ما هو علشان ناخد بالنا من حياه  عشان مصطفى ما يستفرطش بيها &اكيد يعني انا  مش مو,لع  بعيشت القصور بتاعتكم دي 


عاكف بغيره :يا ريت انت كمان تفضل بعيد عنها


 علاء يرفع حاجبه وكان هيرد على عاكف  لكن حياه  وقفت جنبه واتشعلقت في ايده بابتسامه:  بصي يا عاكف عشان نبقى على نور كده من اولها علاء ده اخر شخص انت ممكن تغير منه  لانه هو روح قلب اخته 


 علاء ابتسامه : ده مفكر نفسه مين ده  عشان ياخدك مني 


عاكف بابتسامه: بصراحه انا مش قادره افهم علاقتكم دي تقريبا الشبه واحد طباعكم واحده متشاركين كل حاجه بالنص حتى  نفس المرض اتشاركتوه


احمد: طيب تمام خدوا بعض كده وارجعوا على البيت وشوفوا انتم هتتصرفوا ازاي في الحوارات الداخليه بتاعتكم دي اما  موضوع رافت  سيبوه عليا &و دلوقتي وروني عرض اكتافكم


 علاء  :عاكف هو صاحبك بيكرشنا ولا انا مش واخد بالي

 

 عاكف بضحك  :تقريبا كده 


 حياه: طيب يلا نلحق نفسنا قبل ما يسلط علينا عيال الحي 



يونس: بتضحكي عليا كل السنين دي وفهماني ان ولاد جمال ما,توا وهم لسه عايشين


 الهام بخوف : انا  !! انا ما اعرفش حاجه  انا نفذت كل اللي انت قلت لي عليه وقتها  وهم ما,توا 


 يونس  شد,ها من شعر,ها :دلوقتي هتقولي لي الحقيقه ولو شميت حرف واحد كدب هخلص, عليك 


 الهام: يونس انا بحبك وعملت كل حاجه علشانك


 يونس يسيبها  وبهدوء:  انا كمان بحبك بس انا عايزك تحكي لي اللي حصل عشان الحق اتصرف ولاد جمال  فيها  دلوقتي

 

 الهام  :ولاد جمال قدام عينكم  بس انتم مش قادرين تشوفوها 


 يونس :يعني ايه قدام عيوننا واحنا مش شايفينها 


الهام :علاء وحياه هم اولاد جمال سهام


 يونس بصد,مه :علاء وحياه انت عرفتي منين ان هم ولادهم احكي لي كل حاجه من الاول


الهام: لما انت قلت لي لازم نخلص من ولاد جمال انا رحت عشان اخلص عليهم ! بس انا ما قدرتش وفي نفس الوقت جات لي فكره لما الممرضه طلعت وكانت مش على بعضها وكانت خايفه جدا ولما سالتها مالك في ايه قالت لي ان في واحده جات النهارده  ولد التوام ولد وبنت بس هي اتفاجئت بعد الولاده ان الست مشيت وسابت الاولاد& والاولاد ما,توا لانهم كانوا تعبانين و انها كانت مدخله الست دي على مسؤوليتها ولو  اتعرف ان الاولاد ما,توا والست سابت ولادها ومشيت وما فيش حد مسؤول عن اللي حصل ده هي ممكن تتجازه وتخسر شغلها &اتفقت معاها ان احنا نبدلهم لما جمال يجي تدي له الاطفال اللي ما,توا  وانا هاخد ولاد  جمال وسهام واديتها مبلغ من الفلوس كمان 


 يونس: يعني انت كذبت عليا  وقلتي لي ان هم ما,توا وهم ما ماتوش ولسه عايشين 


 الهام : صدقني لما بصيت في عينيهم وهم لسه اطفال  ما قدرتش اقرب منهم  وقلت المهم ان احنا نحقق هدفنا  وحققناه 


 يونس : في حد يعرف انهم ولاد جمال  غيرك


الهام: مفيش غير هناء وهي مستحيل تتكلم ولا تفتح بقها يعني ما تخافش هو مستحيل يعرف انهم ولاده مهما عمل


يونس: هي تعرف عني حاجه


 الهام ::لا هي ما تعرفش عنك حاجه هي كل اللي تعرفه  ان حياه وعلاء ولاد جمال ما تعرفش حاجه تاني 


يونس يسحب مسد,سه 


 الهام  بخوف:  ارجوك يا يونس ما تقت,لنيش  صدقني جمال مش هيوصل لحاجه 


 يونس  :من الاول ما كانش لازم اعتمد على واحده غبيه زيك  انت دلوقتي اكبر خطر بيهد,بني لازم الحقيقه دي تمو,ت معاكي وما تخافيش هبعت لك هناء قريب  مش لازم جمال يعرف انهم ولاده& وعشان كمان بالمره  تضف بعض في  جه,نم &ثم يصوب عليها .


        البارت السادس والعشرون من هنا

         لقراءة جميع الحلقات القصة من هنا




تعليقات