قصة حياة صعبة البارت الثاني 2 بقلم حور طه








قصة حياة صعبة

البارت الثاني 2

بقلم حور طه 

 عاكف بتركيز:انا سامعك اتكلم ؟

مصطفى بسرعه يرمي التليفون لعاكف: انا دماغي مصدعه رد انت عليه


عاكف يفصل مع مساعده ويرد على يونس :ايوه يا باشا


يونس : عاكف هات البيه اللي ما بيردش على تليفونه ده وتيجوا على الشركه حالا عشان في اجتماع مهم 


عاكف يقفل التليفون :يلا قوم غير هدومك علشان ننزل


 مصطفى: انا ما ليش طوله بال على قعده الاجتماعات مع العواجيز 


 عاكف بابتسامه خفيفه: يا ابني انت مش ناوي تشيل المسؤوليه 


 مصطفى بتريقه : كفايه انت شايلها


نرمين تدخل عليهم تجلس بجانب مصطفى :عاملين ايه يا شباب 

مصطفى: اتاخرتي ليه


 نرمين بدلع: ايه يا حبيبي اشتقت لي 


 عاكف ينظر لها بتقزز : انا نازل 


 نرمين تقف قدامه :ايه انجات الشياطين تذهب الملائكه 


 عاكف وهو يبعدها من طريقه : اعوذ بالله من الشيطان الرجيم


نرمين تدخل تغير ملابسها بالاوضه 


مصطفى سرحان في جمال حياه ولا قادر ينسى ان في بنت ترفضه لكن دي مش اي بنت دي زي الاميرات جمالها يسحر اي راجل يشوفها وما يقدرش انه يقاوم سحرها


 عند حياه 

حياه :مش قادره انسى اللي حصل ليله امبارح واحد سكران يحاول يعتدي عليا والفايق يعرض عليا فلوس علشان اسكت علشان انا واحده للبيع ممكن يشتريها بفلوسه بسهوله


هناء: ليه ما خدتيش الفلوس اللي عرضها عليك بما انه اتحرش بيكي يبقى كان يدفع ثمن ده


حياه بصدمه: انا مش للبيع اخلاقي وشرفي مش للبيع انت ازاي تقولي كده


 هناء :وانت مستغربه ليه قوي ؟احنا مش اكتر من سلعه بيشتروها بفلوسهم احنا فقره افهمي بقى


حياه بدموع :يعني احنا علشان فقره نبيع لهم شرفنا


هناء تفوق : حياه انت لازم تكوني اقوى من كده لانك لسه هتشوفي اكتر من كده بكتير وده مش اول موقف صعب هيقابلك الحياه معركه واحنا مجبورين نحارب عشان نعرف نعيش


حياه بحزن وضعف: انا جيت الدنيا دي لقيت نفسي لوحدي كل الناس كانت بتبص لي على اني مذنبه

 ولما حاولت اخرج واشتغل واقف على رجلي

 اتشفت واحده رخيصه ليه؟


هناء :لان الحياه قاسيه وظلمه واحنا عايشين في مجتمع ما بيرحمش البنات اللي زينا عشان كده قلت لك لازم تقوي  


 حياه تمسح دموعها :معاكي حق مش لازم نضعف ونخلي حد يكسر,نا انا هنزل شغلي واكمل مش هخلي اي حاجه تاثر على مستقبلي


حياه تغير ملابسها وتخرج من البيت وتروح شغلها واخذت قرار انها مش هتبقى ضعيفه من بعد اليوم


هناء :للاسف يا حياه جمالك هيكون هو العائق الوحيد اللي بينك وبين الامان !! لان الكل طمعان فيكي ..

 لكن اطمني يا حياه انا مش هسمح لهم يجروك للسكه دي انت كمان

في شغل حياه


اميره صديقاتها في العمل :ايه يا بنتي اللي انت شايله ده كله


حياه بتعب تنزل الكراتين اللي في ايدها :اعمل ايه يعني 

ما فيش حد يساعدني

اميره :عندنا تنظيم حفله بالليل 


 حياه :حاضر هجهز الفريق ونروح على العنوان على طول 


اميره : كنت هنسى؟ سيبي الحاجات دي من ايديكي وادخلي للمديره عايزاكي 


 حياه باستغراب :عايزاني انا

اميره بسرعه :انت لسه هتقفي تستغربي ادخلي لها بسرعه ولا عايزه يتخاصم لك يوم


 حياه تدخل مكتب المديره :حضرتك طلبتيني 


 مديره حياه في الشغل : تعالي يا حياه مصطفى بيه جاي علشان يشكرك على تنظيم الحفله وشيك ده مكافاه ليكي


حياه تنظر له بصدمه ولا تنطق؟


 مصطفى بابتسامه :ممكن تسيبينا لوحدنا شويه

تخرج المديره من المكتب


حياه بانفعال: انت ليك عين كمان تيجي لحد هنا رجل مقرف

مصطفى بثقه: انا عازمك على العشا بس المره دي وانا فايق مش سكران


  حياه بصبر عشان ما تلفتش الانتباه: انت جرى المخك حاجه صح امشي من هنا مش عايزه اشوف وشك تاني واحد منحرف

 مصطفى يشد,ها من ذرا,عها: انا مفيش واحده تقول لي لا


 حياه بثقه تقطع الشيك وتحطه في جيب جاكيته:

 لا في انا اوعى تفكر ان كل الناس قذره زيك


حياه تخرج من غرفه المكتب


مصطفى يطلع علبه من جيبه: دي هتكون مع تحضيرات الحفله


المديره استغراب :بس دي غاليه جدا مش هينفع اتحمل مسؤوليتها 

 مصطفى : حياه اللي هتنظم الحفله يبقى هي اللي تتحمل المسؤوليه 

 عاكف: قلت لك انها واحده شمال ما كنتش مصدقني اهي طلعت تربيه ملاجئ


 احمد: وهي علشان اتربت في ملجا تبقى واحده شمال

 

 عاكف: مصطفى كان في الاوضه لوحده وكان سكران ايه اللي يخليها تطلع له الاوضه لو كانت واحده محترمه ولعلمك بقى ما فيش اي سابق معرفه بينها وبين مصطفى


 احمد: يعني انت عايز تحكم على البنت دي لانك شفت موقف من بره من غير ما تعرف اسبابها


عاكف: اسباب ايه اللي بتتكلم عنها النوع ده من البنات اسبابهم بتبقى واضحه جدا وهي جمع الفلوس باي طريقه لا بيهمهم لا اخلاق ولا شرف عندهم استعداد يبيعوا نفسهم عشان يجمعوا كم قرش


 احمد :انت ليه مش قادر تفهم ان مش كل البنات نيره


عاكف بقسوه :كلهم نفس الطينه الخيانه بتجري في دمهمما ما يستاهلوش حتى الشفقه


احمد: انا سبق وقلت لك حاول تعرف حقيقه الموضوع لانك لو ظلمت البنت دي هتندم


عاكف يرن تليفونه: ايوه يا حبيبتي

 ليان: انا زعلانه منك عشان نسيت 


 عاكف بابتسامه: ومين قال لك اني نسيت 

ليان: يعني انت فاكر طب ليه ما قلتليش الصبح قبل

 ما تنزل


عاكف: عشان انا محضر مفاجاه لحبيبتي

نرمين بغضب :هي دي اللي سبتني عشان تجيلها


 مصطفى: انت اتجننتي من امتى وانت بتراقبيني


نرمين :رد عليا هي دي اللي سبتني عشان تروح لها

 عايز ترجع ترمرم تاني مش كفايه زباله الاخرانيه اللي كنت هتروح في دا,هيه بسببها ولو عاكف عرف اللي انت عملته فيها هتكون نها,يتك


 مصطفى شد,ها من شعر,ها : انت بتهد,ديني 


 نرمين تبعدوا عنها : لا انا بفوقك عشان ما تكررش نفس الغلطه تاني& فاهمني.


              البارت الثالث من هنا 

     

          لقراءة جميع الحلقات القصة من هنا


تعليقات