قصة حياة صعبةالبارت السابع عشر 17بقلم حور طه








قصة حياة صعبة

البارت السابع عشر 17

بقلم حور طه


حياه بصدمه :اغت,صاب


علاء يكمل: ايوه يا حياه 

 مديره المطعم اللي كانت بتشتغل فيه هناء هي اللي كانت ورا حادثه الاغت,صاب علشان تجرها  السكه دي لانها حاولت معاها كتير وهي كانت بترفض  وهدد,تها لو مانفذتش كلامها كانت هتعمل فيكي زي اللي عملته فيها & هناء وقتها خاف عليك فاضطريت انها تمشي في السكه دي عشان تحميكي وعشان انا وانت نكمل دراستنا في الجامعه 


 حياه كانت بتسمع وقلبها ينفطرمن الوجع: انتوا ازاي تخبوا عليا كل ده


 هناء :سامحيني يا حياه انا عارفه اني غلطت وان غلطي كبير بس انا هوعدك يا حياه ان السكه دي مش هرجع لها تاني وهحاول اخلصك من هنا باي طريقه ونروح بعيد


 حياه تحضنها : انت اللي لازم تسامحيني  انا قلت لك كلام قاسي  انا ما اعرفش الحقيقه كانت فين  بس يمكن لو كنت حكيتي لي وقتها  يمكن كنا لقينا حل 


 هناء : كل تفكيري وقتها اني احميكم  وابعتكم عن اي حاجه تاذ,يكم 


مصطفى واقف على السلم: ايه اللي جاب الز,باله دول هنا


علاء كان هيرد عليه لكن حياه وقفته: مصطفى دول اخواتي يزروني في اي وقت ولما تيجي تتكلم معاهم تتكلم كويس


مصطفى يقف قدامهم ويبص لهم الاستحقار: من قا,تل لبنت ليل لا& ونعم الاخوات اللي تشرف المره الجايه لما  اكلمهم هبقى ارفع لهم تعظيم سلام


 هنا علاء لا يتمالك نفسه اكثر  ويضر,به  بو,كس 


 مصطفى  بغ,ضب ينادي على الحر,س:  خرجوا الز,باله دول بره


علاء :بتتحمى في رجا,لتك يا جبان ما عندكش الشجاعه انك تقف قدامي


 جمال و يونس يخرجوا على الز,عيق  من المكتب 


 جمال : في ايه اللي بيحصل هنا& انتم مين 


حياه: دول اخواتي يا عمو  ارجوك خليهم يسيبوهم 


 جمال يؤمر الحر,س يسيبه علاء: استنوا  انتم بره


يونس يوجه كلام المصطفى :هي دي الطريقه اللي بتقابل بيها ضيوفك


 مصطفى بعصبيه:  ده مد يده عليا عايزني اعمل له ايه  واحد همجي


 علاء :ولما انا همجي يبقى انت ايه طور


مصطفى:  ازاي تتكلم معايا بالطريقه دي يا صا,يع 


جمال :خلاص انت وهو مصطفى استناني في المكتب علشان عايزك &وانت يا بنتي اقعدي مع اخواتك براحتك ما حدش هيضا,يقكم تاني


علاء بصوت منخفض: اخيرا شفنا حد محترم في العيله دي


جمال يسمعوا ويبتسم: هو اللمض ده توامك يا حياه  واضح انه شبهك بس في الشكل لكن باين عليه عصبي  لكن انت هاديه

 

 هناء بسرعه :حياه عايزاكي  تعالا يا علاء بعد اذنكم


 هناء تاخدهم ويمشوا من قدام جمال 


 جمال يبص لهم  باستغراب :معقوله الشبه ده 


 يونس:  على فكره  حياه وعلاء مش اخوات هم متربين الثلاثه مع بعض 


جمال الاستفسار:  ازاي يعني مش اخوات 


يونس :الثلاثه متربيين في ملجا ولما كبروا عايشين مع بعض وزي الاخوات ما فيش حد فيهم يعرف مين اهله


 جمال: بس علاء وحياه  فيهم شبه من بعض 

والغريب ان الاثنين فيهم ملامح من سهام مراتي


 يونس :ياه ده انت دماغك راحت لبعيد قوي  وبعدين عادي يعني يخلق من الشبه 40  وبعدين انت لسه فاكر شكل سهام الموضوع عدى عليه زمن افتكر حتى انك ما عندكش صوره ليها دلوقتي


جمال بوجع: ملامحها لسه في ذاكرتي لحد دلوقتي

 انسى مش موضوعنا دلوقت تعالى معايا نشوف هنحل المصيبه اللي الفالح ابنك وقعنا فيها دي ازاي

عاكف : انا اسكن في نفس البيت مع الهام ومصطفى وحياه واضطر اني اشوفهم كل يوم  وكمان اتعامل معاهم


 احمد: عمك اتصرف صح  انتم كلكم دلوقتي حياتكم في خا,طر


عاكف بانفعال: كله بسببهم انا مش قادره اصدق ان انا اتخدعت فيها


احمد: هو الموضوع غريب شويه بس يمكن لما نفهم


 عاكف يقاطعه بعصبيه :نفهم ايه كل حاجه واضحه وضوح الشمس انا ما كانش ينفع اسلم قلبي لوحده رخيصه زي دي


احمد: انا مقدر الوجع اللي انت فيه وانا عارف انه هيبقي صعبه عليك انك تشوفهم مع بعض بس انا مش عارف ليه حاسس ان الموضوع ده مش مظبوط حياه لو كانت عايزه مصطفى ما كانش اتصرفت معاه كده من الاول


 عاكف :الهانم  كانت عايزه توصل  للقمه  وتاخد كل حاجه  مش ليله بمبلغ 


 احمد:  ما افتكرش ان حياه من النوع الطماع ده

  

عاكف: طلعت ذكيه  وقدرت  تضحك علينا كلنا وتخدعنا بوشها البريء وهي ما فيش احقا,ر منها


احمد: يا ابني انت ليه على طول متسرع ما يمكن مصطفى بيهد,دها بحاجه لازم نفهم الموضوع انا متاكد ان في حلقه مفقوده في الحوار ده كله لان اللي بيحصل ده مش طبيعي


عاكف بغيره: سالتها اذا كان بيهد,دك ولا لا قالت ان هي عايزاه عشان كده اتجوزته ومبسوطه قوي وتقول له يا حبيبي


احمد يرفع حجبه :حبيبي طب وانت زعلان ليه ما هو جوزها لازم تقول له يا حبيبي


عاكف يضغط على اسنانه :احمد انا جوايا شحنه غضب لو طلعت هتاكل الا,خضر واليا,بس فما تخليهاش تطلع عليك


احمد يضحك: يا عم اهدى انا بحاول اهون عليك سيب لي الموضوع ده وانا هجيب لك نهايته


 عاكف: لا عايز اعرف لا نهايته ولا اوله مش عايزه اسمع اسمها تاني  انا مجرد ما الحوار ده هيخلص هاخد بنتي ونمشي من هنا 


 احمد : ومن امتى عاكف كمال  الهلالي  بيهرب 


 عاكف: انا مش بهرب انا بحاول احميهم من غضبي  حتى بعد كل اللي هم عملوا فيا  لاني مش عارف انا ممكن اتحمل الوضع ده قد ايه


احمد : الدرجه دي حبيتها 


 عاكف :للاسف  حبيتها  كنت بقول هي دي اللي هتعوضني  عن كل اللي حصل في حياتي وهتعمل كل حاجه  عشان تغير حياتنا للاحسن  انا وبنتي بس هي كل اللي عملته  انها ضفت جرح جديد لقلبي  وما افتكرش اني  ممكن اسامحها 


 احمد:وانا هدور ورا الموضوع ده واعرف حقيقته علشان انت ترتاح


 عاكف: ما افتكرش ان هتبقى في راحه من بعد كل اللي حصل ده 

  في فيله مراد


 مراد:طمني يا دكتور بنتي عامله ايه دلوقتي 


الدكتور: عندها ا,نهيار عص,بي ووضع الحمل مش مستقر


مراد بخوف: لو الحمل ده هيكون في خطو,ره على حياة بنتي نزل الجن,ين ده


الدكتور: لا طبعا مش هينفع ننزله في الوقت الحالي لو نزلناه هيبقى في خطو,ره اكثر عليها هي في الشهر الخامس


مراد بصد,مه: يعني ايه في الشهر الخامس هي مش المفروض تكون حامل في ثلاث شهور


الدكتور بتاكيد:  لا يا مراد بيه  مدام نرمين  حامل في شهرها الخامس 


 مراد  بانفعال:  الحيوان طيب يا مصطفى لو ما قض,يت عليك انت وابوك  ما بقاش اسمي مراد  عبد الحميد

 والعمل ايه دلوقتي انا مش هقف اتفرج وبنتي بتضيع مني  انت لازم تتصرف 


 الدكتور:  لازم تتنقل على المستشفى  حالا علشان نتابع حالتها  لحد بعد الولاده


 مراد :بنتي هتفضل هنا في البيت  وانا هوفر لك كل اللي انت هتحتاجه هنا

 

دكتور: تمام انا هحضر كل حاجه وهبعت لكم كمان ممرضه تاخد بالها منها


 الدكتور يخرج 


 مراد  بغضب:  طلال  عايزك تجيب لي مصطفى من تحت الارض


 طلال :حاضر يا باشا بس عندنا مشكله  جمال هو اللي مسؤول عن الموضوع ده  هو اللي بيحمي يونس ومصطفي 


مراد: مش عايز اسمع اي اعذار اللي يقف قدامك اد,فنه تجيب لي مصطفى لو كان في سا,بع ارض 


طلال :حاضر يا باشا.


            البارت الثامن عشر من هنا 

         لقراءة جميع الحلقات القصة من هنا


تعليقات