قصة حياة صعبة
البارت الرابع عشر 14
بقلم حور طه
=انت مستوعبه انت عايزه تعملي ايه؟
=لما اكلمك تقفي وتردي عليا ايه خلاص كبرتي كلامي معاكي بقى ما لوش لازمه
حياه: كلامك الاول كان هو اهم حاجه في حياتي
هناء: وايه اللي اتغير؟
حياه: من فضلك انا تعبانه وعايزه انام والقرار اللي انا اخذته مش قابل للنقاش
هناء بعصبيه :انت ليه مش قادره تستوعبي انك بقرار زي ده بتمضي على مو,تك& وبعدين انت ازاي تاخدي قرار زي ده من غير ما ترجعي لي وتاخدي رايي
حياه بانفعال: وانت كنت اخذت رايي لما بعت نفسك
هناء: انت بتقولي ايه ؟
حياه: ليه يا هناء ده انت كنت بالنسبه لي ام واخت وكل حاجه ليا في الدنيا دي كنت بسمع كلامك وانا مغمضه وعمري ما عرضتك في قرار اخذتيها اتحديت الدنيا كلها قلت مش هخاف من اي حد علشان هناء واقفه في ضهري واكتشف فجاه انك عريتي ضهري لما بعت نفسك بشويه فلوس
هناء تحاول تمسكها :حياه افهميني انت فاهمه غلط
حياه تبعد عنها: اوعى تفكر تقربي مني تاني ولا تلمسيني انت ازاي تعملي كده لا مش قادره استوعب اللي انت عملتيه ده
هناء :صدقيني يا حياه انت فاهمه غلط خليني افهمك
حياه تر,مي صور في وشها وبز,عيق: هتفهميني ايه بعد اللي شفته ده لسه عايزه تضحكي عليا تاني انا مش قادره اصدق انك بالقذاره دي انت ازاي طايقه نفسك وانت كنت كل شويه في حضن واحد
هناء بدموع: كان غصب عني ما دخلتش الطريق ده باختياري
حياه بتحذ,ير: من اللحظه دي انا مش عايزه اشوف وشك تاني ولا عايزك في حياتي ولا حتى تفكري انك تقربي مني
هناء :لا انا مش هسيبك انا ما ليش غيركم في الدنيا دي ارجوك اسمعيني وانا هشرح لك كل حاجه
حياه بوجع :عايزه تشرحي لي ازاي بعتي شرفك واخلاقك ويا ترى كسبت فيهم كويس ولا البيعه طلعت خسرانه
هناء بانفعال: انت اكيد مش عايشه هنا انت عايشه في الفضاء لا تعرفي كيف الارض بتدور حواليكي احنا عايشين في الدنيا مش عايشين في الجنه والدنيا دي عشان تعيشي فيها ما بتختاريش كل حاجه اصلا ما عندكيش فرصه الاختيار الجوع والفقر وقله الحيله بتخلي كل الناس حواليك تدوس عليك اللي زينا ما لهمش اي قيمه مين انت ومين انا ولا حاجه في نظرهم
حياه بدموع تتساقط: انا انسانه يا هناء انسانه انا علشان ملوث شرفي اشتغلت وتعبت واتحملت كل حاجه صعبه مريت بيها ووقفت على رجلي وما سمحتش لمخلوق يقرب مني ولا يلمسني & تفتكر علشان هم اغنياء واحنا فقراء كان لازم نبيع لهم شرفنا
هناء بابتسامه وجع: ما تزعليش مني كلامك ده ما ينفعش للي زينا ممكن ترفعيه على السوشيال هيجيب لك لايكات وكومنتات كثير لكن في حياتنا في حاجه اسمها حقائق الحياه اللي بتد,وس علينا بدون شفقه
حياه بانفعال: انت بتقولي ايه انت عايزاني اروح ابيع نفسي هو ده اللي انت عايزه تقوليه ازاي تقولي لي حاجه زي دي عايزاني ابقى بنت ليل هو ده اللي انت عايزه تقوليه
هناء ببكاء : انا خفت عليكم وعلى نفسي خفت ما كانش بايدي
قرار البيع ما كانش اختياري ولا عمره كان اختياري
حياه ودموعها تنزل زي المطر :لكنك اخترتيه انا مش متحمله اسمع صوتك ولا شم ريحتك ولا اشوفك حتى قدامي انت خلاص متي بالنسبه لي
بعد مرور يومين
احمد: انت عارف ان انا ومصطفى مش صحاب ليه اصريت عليا ان اجي معاك الحفله
عاكف بضيق :ولا انا فيا دماغ لحفلات مصطفى بس اعمل ايه فضل يزن عليا علشان احضر وبيقول لي عامل مفاجاه
احمد بتريقه: اكيد حاجه تافهه زيه اللي زي ده ما فيش حاجه مهمه تيجي من وراها &صحيح انت عملت ايه في موضوع حياه لسه برده مش عارف هم راحوا فين؟
عاكف بصدمه: حيااااااااااه
احمد :عرفت مكانها طب ليه ما قلتليش
عاكف يقف والصدمه تحتل وجهه: حيااااه ومصطفى طب ازاي؟ !
احمد يقف هو الثاني لما يشوف حياه ومصطفى ماسكين ايدين بعض: مش معقوله اخر حاجه كنت ممكن اتوقعها اللي انا شايفه ده
مصطفى يعلن للجميع عن جوازه من حياه
حياه تبص العاكف وقلبها كاد ان يخرج من بين ضلوعها من شده الوجع؟ !
نرمين تقترب عليهم وكانها مغيبه عن الوعي: مبروك يا عريس
مصطفى: الله يبارك فيك يا حبيبتي اهو كده انا احبك وانت هاديه وما بتعمليش مشاكل
نرمين بدون اي سابق انذار تضر, به بس,كينه: قلت لك لو مش هتبقى ليا مش هسمح لك تكون لغيري
اتحول المكان من فرح الى جنازه وجاءت الاسعاف اخرت مصطفى على المستشفى ؟
في المشفى
الكل واقف قدام غرفه العمليات
عاكف يمسك حياه من ايدها ويسحبها بهدوء يمشوا لحد ما يدخلوا غرفه: اتجوزت مصطفى طب ليه عملت كل ده من الاول ؟ ؟
حياه: ده مش وقت الكلام ده لو سمحت سيب ايدي خليني اروح لجوزي
عاكف تمسكها بقو,ه: انت لازم تفهميني اللي حصل ده ايه؟
حياه: ما فيش حاجه مش مفهومه انا ومصطفى اتجوزنا افتكر ما فيش اوضح من كده
عاكف ينظر لها بحب :حياه لو مصطفى بيهددك قولي لي انا هحميكي منه ما تخافيش صدقني مش هيقدر يلمس الشعر منك طول ما انا موجود جنبك انت بس قولي لي
حياه تخفي حبها وتتمالك : انا اتجوزت مصطفى علشان عايزاها مش عشان هددني ممكن لو سمحت بقى تبعد عني
عاكف كلامها كس,كين يشك قلبه :لسانك بيقول كلام وعينيك بتقول كلام ثاني قولي لي مشكلتك ايه؟؟
انا هفقد عقلي قولي لي حقيقه اللي بيحصل ده ايه انا لحد اللحظه دي مش عايزه اصدق اللي انا بشوفه ده
حياه: لا انت لازم تصدقه عشان هي دي الحقيقه انا دلوقتي مرات مصطفى
عاكف بوجع: انت سا,فله وحقي,ره اكثر من هناء والهام ونيره كلكم خاينين
حياه تنزل منها دمعه وتضر,به بالقلم :اوعى تخلط بيني وبين اي حد فاهمني ويا ريت تبعد عني لان دلوقتي متجوزه
عاكف يشد,ها ويقربها منه ولا يفرق بينهم الا انفاس:
بعد كل الخيانه اللي تعرضت لها من امي ومراتي
انا صدقتك وثقت فيك لاول مره بس انت عملت ايه في الاخر طلعت زيهم خاينه
حياه تخفي وجعها :وانا ما افتكرش اني وعدتك بحاجه عشان اخونك
عاكف :بصي في عيني وقولي لي انك ما حبتنيش قولي ان ما فيش اي حاجه جواكي ليا
حياه تحاول ان تتمالك نفسها :ما حبيتكش و عمري ما هحبك وياريت تفهم بقى ان انا دلوقتي مرات مصطفى صاحب عمرك وما ينفعش اللي انت بتعمله ده
عاكف: ده اللي مش قادر افهمه وهيجنني ازاي قبلت انك تتجوزي مصطفى بعد كل اللي عمله معاكي& ولا هو ده اللي كنتي عايزاه من الاول ان هو يتجوزك رسمي قدام الناس عشان تحصلي على كل حاجه
حياه :برافو عليك بجد انا معجبه بذكائك قدرت تفهم انا كنت بسعى ورا ايه
عاكف: الوقت اللي انت اختفيتي فيه كنت واخد قرار اني هفضل جنبك واكمل حياتي معاكي انت وبنتي لاني حبيتك ايوه حبيتك &بس من اللحظه دي هخليك تند,مي علي كل لحظه هتعيشيها ؟ !
ينهي كلامه ويسيبها ويمشي من المستشفى كلها
تجلس حياه بتعب وتنهار في بكائها !!
=مالك يا بنتي في ايه ليه قاعده واحده؟
حياه تبص له بعيون تغطيها الدموع ولا تميز مين الشخص ده ولكنها تحتاج الان الى ان تحضن حد يخفف عنها كل هذا الا,لم الذي بداخلها
جمال بحنان يضمها: اهدي يا بنتي انت خايفه على مصطفى ما تخافيش الدكتور خرج من عنده وطمني عليه هو كويس
حياه تزداد شهقاتها فهي لا تبكي على مصطفى بل تبكي على قلبها الذي قت,ل قبل ان يرى حلاوه الحياه
وبعد قليل تهدا وتبعت عن جمال: انا اسفه يا عمو
جمال يمسح دموعها: لا يا بنتي ما تعتذري طمنيني عليك بقيتي احسن
حياه :انا كويسه.
لقراءة جميع الحلقات القصة من هنا