قصة حياة صعبةالبارت الواحد والثلاثون 31بقلم حور طه








قصة حياة صعبة

البارت الواحد والثلاثون 31

بقلم حور طه


انا مش قادره تمالك نفسي كل ما بشوف البني ادم ده 


 احمد: لا لازم تتمالك نفسك كويس قوي ونتحكم في اعصابك  طالما قررت انك تلعب اللعبه دي فانت لازم تلتزم بقواعدها 


 عاكف :لكن اللعبه دي قواعدها فوق الاحتمال انك تشوف اللي اذ,اك قدامك وانت مضطر تسايسه وتضحك في وشه  حاجه فوق الاحتمال 


 احمد :انا عارف ومتاكد ان ده صعب عليك  وصعب على اي حد  قلبه نضيف  &بس انت لو ما لعبتش اللعبه دي  هتخسر كل حاجه


 عاكف: انا مهدي عمي بالعافيه بس مش عارف هيقدر يتمالك اعصابه اكثر من كده ولا لا


 احمد  :هو مضطر ان هو يتحمل الفتره دي& قولي عملت ايه مع صلاح


 عاكف :صلاح خلاص فاضل له تكه ويبقى في جيبي وقتها هقدر ارجع كل حاجه يونس اخذها


 احمد: تمام يعني كده كده الموضوع  مش مطول اكتر من كده  بمجرد  ما ترجع كل حقوقكم  وتمسك كل الخيوط في ايدك  هتقدر تبعته على الس,جن  هو وابنه  في كل,بش واحد 


عاكف: حياه وعلاء وعمي صعبانين عليا قوي  اتحر,موا من بعض كل السنين دي الدنيا بعدتهم وهم قراب ورجعت جمعتهم  وهم اغراب لكن الحب اللي جواهم لبعض برغم كل الظر,وف اللي قابلتهم فرض نفسه وقدر  يجمعهم تاني


 احمد: هي حكايه غريبه فعلا  بس اجمل ما فيها اننا لازم نعرف ان الحب اللي جوانا  هو اللي بيقربنا مش المسافات المسافات لا بتقرب ولا بتبعد 


عاكف :مش قادره اتخيل رد فعلهم لما يعرفوا انهم اخوات حقيقي ممكن رد فعلهم على عمي يبقى ايه هو الثاني مش متحمل


 احمد: الموضوع هيبقى في الاول صعب  لكن هم هيقدروا ان شاء الله يعدوا ويعرفوا ان عمك ما كانش ليه ذ,نب في اللي حصل لهم  بالعكس هو ضحيه زيهم 


عاكف بغضب :كلنا كنا ضحيه ولعبه في ايدين يونس بس ورحمه ابويا لهدفعه ثمن كل ده غالي قوي


 احمد:للاسف انتوا كنتوا ضحيه الجشع والطمع بس خلاص جه الوقت اللي انت هتنهي فيه اللعبه دي وانا واثق انك هتقدر ترجع كل حاجه من غير ما تا,ذي نفسك او اي حد حواليك


 عاكف :والله يا صاحبي لو تعرف انك انت الوحيد اللي مقويني على الدنيا دي  كنت دايما العقل الناصح ليا  في كل وقت صعب  كنت دايما  بتحط ايدي على الحقيقه  برغم انها ما كانتش ظاهره 


 احمد الابتسامه :ماشي يا عمنا بعد الحوار ده ما يخلص ما تبقاش تنسى تعزمني على فرحك


 عاكف  بفرحه:  اعزمك ايه هو في حد هيشهد على العقد غيرك


احمد بحب: ربنا يتمم لك على خير يا صاحبي 


علاء :معقوله الشبه ده دي شبهك قوي يا حياه


جمال بابتسامه: هي فعلا شبهها قوي حتى انت كمان فيك شبه منها


 حياه تبص على الصوره  ترجع تبص لعلاء : فعلا يا علاء  سبحان الله الشبه بينا  قريب جدا 


 علاء: هي دي مراتك يا عم جمال 


جمال بوجع :ايوه يا حبيبي هي دي مراتي سهام كانت بتحبكم قوي كانت بتحلم تعمل لكم حاجات كثير


 علاء وحياه باستغراب وفي صوت واحد: بتحبنا


 الجمال يفوق بسرعه: قصدي يعني كانت بتحب ولادنا لو كانوا  عاشوا  وكبروا كانوا هيبقى في سنكم 


حياه :البقاء لله  ربنا يديك طوله العمر 


جمال: تسمحوا لي احكي لكم عن مراتي واولادي


 علاء وحياه:  اتفضل 


 جمال  :انا وسهام عشنا اجمل قصه حب في شبابنا واتجوزنا وقعدنا سبع سنين من غير خلفه كشفنا كتير جوه مصر وبر مصر وفي يوم رجعت من شغلي لقيت سهام فرحانه ومبسوطه وبتحضني وبتقول لي انها حامل في اللحظه دي الفرحه ما كانتش سيعاني اخيرا  حلم  قعدنا استنيناه سنين كتير هيتحقق وفي الشهر الرابع الدكتور قال لنا مبروك انت حامل في ولد وبنت حمدنا ربنا  انه  عوضنا عن السنين اللي فاتت بتوام وعدد شهور الحمل وجاي يوم الولاده للاسف انا ما قدرتش احضر ولادتها لان صدفه كنت مسافر بره عشان اخلص شغل ومجرد ما عرفت ان هي ولدت رجعت فورا الفرحه ما كانتش سيعاني وانا مشتاق اشيل ولادي على ايدي واخيرا لكن فرحتي اتكسرت لما قالوا لي ان ولادك ما,توا بعد الولاده بكم ساعه لانهم كانوا تعبا,نين وبدل ماشيلهم واكبر لهم كفن,توهم ودفن,تهم 


حياه بدموع : احنا بجد اسفين لاننا فكرناك  بوجع زي ده 


 جمال : انا من فتره قصيره عرفت ان ولادي دول لسه عايشين  وان اللي ما,توا مش ولادي 


 علاء :ده معقوله بعد كل السنين دي يكون ولادك عايشين طب ازاي 


 جمال لا يتحمل اكثر ويقف ليذهب قبل ان يفقد اعصابه ويقول لهم الحقيقه: بعد اذنكم يا ولاد عندي شويه شغل هخلصهم


علاء: الراجل ده تصرفاته غريبه قوي


 حياه بعطف :واضح ان اللي مر بيه ما كانش سهل عليه

 يعد مرور اسبو


جمال يفرغ كل غضبه بق,لم شد,يد ينزل على وجه يونس ويفقدوا توازنوا تماما من قوته :انت ازاي قدرت تعمل فيا كل ده ازاي كنت للدرجه دي اعمى ومش قادر اشوف  ان الخن,جر اللي كان مغر,وز في ظهر كل السنين دي صاحبه يبقى صاحب عمري اللي استمنته على كل حاجه حتى روحي ليه يا يونس


يونس: لانك غ,بي وتا,فه ما كنتش تستحق انك تتجوز سهام او انك يكون عندك الثروه دي


 جمال يمسكه من ايه يا قميص: الدرجه دي  حقد,ك وغ,لك عماك  خلاك تدوس على عشره سنين طويله عشان شويه فلوس يا اخي كنت قلت لي انك عايزها وانا كنت سبتها لك بدل ما انت حر,قت قلبي بدل المره اثنين مره لما حر,متني من اولادي والثانيه لما شككتني في مراتي واخويا وخليتني اقت,لهم  بدون  ما يرفلك جفن


يونس :عص,بيتك هي اللي كانت سبب ضما,رك انت عمرك ما فكرت كنت دايما بتعمل نفسك فاهم وانت بيتضحك عليك بسهوله 


  جمال: انا فعلا غبي لما صدقتك وثقت في صداقتنا بس اوعدك ان انا دلوقتي هصلحها غلطتي دي


حياه وعلاء واقفين يسمعوا هم مش مستوعبين اللي بيحصل قدامهم هم في النهايه طلعوا اخوات واولاد جمال كانه سيناريو يدور امام عيونهم ولا يستوعبوا


عاكف بسرعه يمسك المسد,س من ايد جمال: لا يا عمي بلاش تو,سخ ايدك فيه وتخليه يضيع اللي باقي من عمرك


علاء بصد,مه: يعني انت ابويا وحياه تبقى اختي توامي حقيقي


جمال يقترب منهم :احنا كنا فريسه سهله للطمع والح,قد الخس,يس ده حر,مني منكم وحر,مكم مني 


حياه :انا مش فاهمه حاجه طب انت ازاي قدرت تصدق ان احنا مو,تنا ازي ما دورتش علينا كل السنين دي


جمال :انا اسف يا بنتي اللعبه اللي دخلونا فيها كانت اكبر مننا جابوا لي طفلين مي,تين وقالوا لي لولادك ما قدرتش افكر ولا استوعب ولا احقق في الموضوع وقتها


علاء :الاحساس اللي كنت بحسه مع حياه كان حقيقي واللي حسيته معاك انت كمان كان حقيقي


يونس: طيب انا هضطر اقطع حديثكم الجميل ده وتعارفكم العاطفي ده انكم تكملوه بره لان دلوقتي البيت ده بقى ملكي وكل حاجه بقت بتاعتي


 عاكف يلتفت عليه  بثقه:  بلاش تكون واثق قوي كده من نفسك 


 يونس : ما فيش فايده من الكلام اللي انت بتقوله ده  كل حاجه بقت بتاعتي وملكي وتحت سيطرتي  وانتم دلوقتي  هتطلعوا بره& وانت الق,لم اللي انت اديتهوني ده  انا هسامحك عليه لاني اخذت قصاده  ثروته كلها 


عاكف بضحكه ساخره :للاسف انت اللي هتخرج من هنا على الس,جن بكل جر,ائمك اللي عملتها


 يونس بعدم تصديق :انا اخذت كل حاجه الفلوس والاملاك كل حاجه بقت باسمي


عاكف بابتسامه: انا رجعت كل حاجه تاني الفلوس اللي حولتها من حساب عمي بموجب التوكيل اللي معاك انا رجعتها تاني حساب عمي مهندس كمبيوتر بقى وده شغل الاساسي اما بقى بالنسبه للاملاك اللي انت اخذتها برده بالتوكيل اللي كان عمي عامله لك انا لغيت التوكيل ده ورجعته كل حاجه تاني باسم عمي& يعني انا مش عارف اجيبها لك ازاي بس انت حتي البدله اللي انت لابسها دي ملك عمي يعني ممكن يخرجك من غيرها حقه


يونس بغضب :وانت فاكر ان اللعبه سهله قوي كده علشان تعمل كل اللي انت قلت عليه ده وانا نايم على وداني


عاكف: لما بهار كلمتني وقالت لي ان في حاجه غلط بتحصل في سيستم من الشركه؟  من اليوم ده انا بدات اتصرف وبدات اشتغل على كل حاجه وعرفت كل اللي انت بتعمله وكل شغلك الو,سخ اللي انت بتعمله من ورا عمي  وقدرت ارجع كل حاجه انت اخذتها وطبعا ده ما كانش هيتم غير بمساعده صلاح ذراعك اليمين  اللي باعك قدام

 شوية فلوس& 


 بس تعرف انت عجبتني قوي  كنت دايما بتتحرك بذكاء  من غير ما حد يكشفك  بس لانهم بيقولوا غلطه الشاطر بالف انت غلطتك الاولى  انك وقعت مع مهندس كمبيوتر  لاني كنت عامل سيستم للشركه  ان ما فيش حاجه تحصل في الشركه  غير وتظهر على السيستم  تحويلات بنكيه اي بيع او شراء يخص الشركه & وتاني غلطه ليك انك ما شبعتش رجالتك حلوه عشان كده اول ما اترميت لهم حته لحمه باعوك

وزي ما بيقولوا !! اتقلب الس,حر على السا,حر


يونس يسحب سلا,حه في وش عاكف :لا فعلا ذكي و للاسف ما عملتش حساب ذكائك ده بس ملحوقه هخلص عليك دلوقتي انت وعمك والحلوين دول وكل حاجه هترجع لي تاني


وفي اللحظه دي تقف حياه امام عاكف ويعلى صوت اطلاق النار


علاء بصر,اخ :حياااااااااااه.


        البارت الثاني والثلاثون من هنا 


       لقراءة جميع الحلقات القصة من هنا



تعليقات