قصة عائلة همام
البارت الثالث والعشرون23
بقلم نجلاء فتحي
[فى غرفة ريان ]
ريان وفريال علاقتهم بدأت تتحسن لكن فى حدود الصداقة والتجاهل بينهم فى الزوال ولا يعلم أحد الجميع يظن أسعد زوجين
فريال/ أنا خايفة
ريان بتوهان/ مش عارف أتصرف أزاى
فريال بعويل/ أنت راجل أمال أنا أبجا أية أتصرف الحكيمة جاية فى السكة خيتى المخبولة كرشها جدامها وأنا لع
ريان بزعيق/ أعمل أية عادى متجى،،،، ربنا مش رايد
فريال بكسوف/ أنت ناسى أنى بنت ولو الدكتورة جالت غير إكدة تبجا فضيحة هما شافوا الأمانة وعرفوا أنى مرتك جدام ربنا
ريان/ مفيش غير حل واحد
فريال/ أية
ريان بتردد/ أتمم زواجنا والدكتورة جاية ولو كشفت تبجى مدام و تأخر الخلفة بيد ربنا
فريال بأعتراض/ لع لا يمكن
غمض عيونة ريان بعدم فهم فقال بحزن ،،،علشان حبى لكريمة خلاص مبجتش ليا ممكن أكون حبتها ذى خيتى
فريال/ أسمع علاقتنا أخوات ودة أتفاج تعال نسافر جبل الدكتورة متوصل
ريان بضيق/ أمى غلبانة أكيد فكرة أمك دى ،،، سبيها على الله
هى كريمة برضو متأخرة فى الخلفة
فريال شقت وقالت/ أيوة صوح أزاى أخوك يتجوز البت مريان
نفخ ريان/ هو حر الشرع محلل أربعة
فريال بمكر / تبجا كريمة معيوبة ومش مريحة و٠٠٠
أمسكها بعنف وبغضب/ أياكى تتكلمي عنها كلمة عفشة
أبتسمت بمرار / لسة بتحبها ثم زقت إيدة وجلست على الكرسى،،،
ريان أتعصب ثم خرج برا الغرفة وقال لنفسة أيوة بحبها وأفضل أحبها العمر كلة وأحميها
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات
[[فى بهو المنزل]]
وضع جاسر إيدة على خدة ، بتمد يدك عليا
الجد/ وكسر دماغك كِيف تتجوز ومن خوجاية مفيش الكلام دة
جاسر بغل/ لع أتجوزت ودلوجتى مرتى جدامك أهى
ريان بغضب/ ورينى العقد
جاسر/ فى السفارة
نرجس ببكاء/ لييية يا والدى طاوعك جلبك تعمل إكدة فى كريمة كريمة إللى كنت طاير بالفرحة من جوازك بيها
روحية/ طلج بنتى يا عرة رجال همام
كريمة تنظر بلامبالاة
جاسر/ لع معملتش حاجة غلط الشرع محلل أربعة
الجد/ والله عااااال البيت ملوش كبير طلج الأجنبية
وأرجع لعجلك[ لعقلك]
جاسر أمسك إيد مريان/ لع وكرامة مرتى من كرامتى غير آكدة مش تشوفوا وشى
نرجس/ أحب على يدك يا عمى محلتيش فى الدنيا غير جاسر وريان معلشى يا روحية يا سلفتى
روحية بغضب/ يتجوز على بتى ليييية كريمة عفشة ها جول سبب مقنع تتجوز بية
جاسر بحسرة/ أنا راجل و٠٠٠٠ ثم سكت
روحية/ جولى حاجة جوزك أتجوز عليكى وأنت باردة آكدة
كريمة/ جدى فرض علية الجوازة ودلوجتى هو حر يختار إللى عايزاها وهنا أمسك جاسر زراع جدة قبل مدها على خد كريمة أمام البيت كلة وقال أنت ضربتنى وسكت مسمحش حد يمد يدة على مرتى
أتسعت عين الجد بغضب / هبتى راحت ضاعت غضبان عليك أمشى أطلع برا
مش عايز أشوف وشك
أبتسم بمرار وقال لو مشيت مش هكون لوحدى كريمة مرتى معايا
كريمة/ شعرت بأحساس حلو لما دافع عنها فهى واقفت أمام جدها وأعترضت
وبعد وقت رجع الجد فى قرارة ورضى بالأمر الواقع بسبب دموع نرجس وروحية
[أتى المساء]
كريمة فى غرفتها تتكوى تشعر بغيرة جاسر الذى ينام معها فى نفس الغرفة الأن ينام فى غرفة مريان صحيح ينام على الكنبة لكنها تشعر بالغيرة لم يأتى النوم لعيونها ثم تسحبت للبلكونة وتصنتت فأصر جاسر يقيم بمريان فى الغرفة المجاورة لا يفصل بينهم غير حائط سمعت ضحك مريان ودلعها أخذت تتنفس بغيط وتعض فى إيدها
[فى الصباح ]
أتجمع على السفرة الجميع
نزلت مريان وهى تضحك مع جاسر وجلست وأصبح جاسر بين مريان وكريمة
مريان/ لماذا هذا الكرسى خالى
أسد بهدوء/ ويفضل إكدة محدش يلمسة
لم يقدر أحد على الكلام فهذا مكان عطر وكل وجبة يملى أسد طبقها ويضعة مكانة وبعد الانتهاء يأكلة لميشو فهذا 🐕 حيوانها الأليف الذى يكره الأن يحبة بشدة وبيسهر معة بالساعات على السطح فقد خصص لة مكان،،،،، هذا ما تبقى لة من ذكرها
روحية بلوية بوز/ وشك يا جوز بنتى منور لية
كريمة بغيظ/مينورش لية طول الليل كركر مرمر يا أما
عقد جاسر حاجبة بعدم فهم نظر لمريان التى غمزت لة فى الخفاء ثم قالت ليهم جاسر لم يجعل النوم يأتى فى عيونى أنة لشقى للغاية كريمة من فضلك سوف أتركة لكى اليوم جاسر لابد أن يتزوج من ١٠ نساء فلدية طاقة أوووووة جنااااان
أبتسم جاسر بفخر وقال ،،دى أجل حاجة عندى ،،،وفى حقيقة الأمر لا يحدث شئ أمس فهو نام بدرى لكنة أعجب بنظرات كريمة ورد فعلها
روحية / بلا جلة أدب
نرجس/ خلى مرتك تختشى عيب
جاسر/ حاضر يا أمااااا هههه
الجد/ نأكل ولا نسمع وس**** جاسر طول الليل ،،،ثم قال بحزم أياك تتكلم إكدة تانى فهم الخواجاية الكلام دة واصل ممنوع
ثم أكلوا
أسد/ نفذت وأتجوزت على خيتى يومك مش معدى وهنا أقامة شجار بينهم فأسد لم يعلم وكالعادة سلك الجد بينهم ومريان أصبحت أمر واقع وزيها ذى كريمة
[مر شهور والحال هو الحال ]
[فى القاهرة ]
بابى مش مصدقة نحجت خلاص أدخل أولى ثانوى
عاصم/ حضنها ألف مبروك يا بنتى عقبال الثانوية
عطر/ مش مصدقة دخلت الامتحانات ونجحت حلم بعيد
عاصم/ حاوط وشها برفق وقال أنا عملت المستحيل علشانك،، على عينى وجودك هنا لواحدك لازم تفهمى بحميكى
عطر / فاهمة وعمرى م أقول بتعمل أية
عاصم / حاولت أخطفك من أسد علشان أمتحاناتك رفض ربنا عمل موضوع الغيبوبة دى علشان تكونى هنا طلعتى شاطرة وعوضتى غيابك وذاكرتي بأيدك وأسنانك ونجحتى مبسوط منك
عطر / أونكل كويس دلوقتى
عاصم بغيرة / بتسألى علية لية
عطر/ عادى دة جوزى
عاصم/ جوزك مات يا عطر
أخذت تبربش ،،م٠٠م٠٠ مات أونكل أسد مااااات بسهولة الأسد ملك الغابة شعرت بنغزة فى قلبها الصغير لم تفهم معناها
حضنها عاصم وقال لو أسد زى أخوة كرم أو حتى رضى يخليكى تكملي تعليمك مكنش حصل كل دة
عطر/ أسسسسسد مااااات 😭😭😭
عاصم/ أسمعى لازم تسافرى برا مصر تكملى تعليمك لازم ترجعى الدكتورة عطر عاصم همام أفتكرى ضرب أسد ليكى وتحكمات جدك وخليهم حافز ليكى لنجاحك وبس
عطر/ مش عايزة أسيبك ،،،، الشقة دى مستحملة وجودى فيها علشان أذاكر وأمتحن ومعايا داداة هناك لوحدى صعب
عاصم / كل أسبوع هكون عندك لازم
عطر بزعل/ أسد مات خايف من أية تانى
عاصم/ جدك همام يرجعك أسيوط هناك
عطر/ لا لا لا أسافر دلوقتى
عاصم/ ضمها لحضنة ،،مش عايزك تزعلي منى مهما حصل أنتى بنتى الوحيدة وأنا بحميكى هبعتك لمدرسة داخلى مصرية فى أمريكا
أبتسمت بوجع ومرار ماذا تفعل
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات
[أتى يوم السفر ]
عطر كالعادة تبكى الأن سوف تواجة العالم لوحدها كيف إذا أحتاجت أبيها تجدة والأمر يتطلب سفر بالطيارة عطر فى حالة نفسية سيئة بسبب السفر وبسبب موت أسد قرر أبيها يوصلها لم تنطق بحرف شاردة فقط وحشتها نساء وشباب البيت فجأة وكل ما الطائرة تحلق تشعر بالحنين لعائلتها تبكى لفقدنها لأسد الأول عايزة أبيها والأن وهى معة تريد أسد الذى راح عند الله وأصبح ذكرى غمضت عيونها تسترجع أيامها معه تبتسم وحين يزعق لها أو يضربها تقسو علية ثم تلين ملامحها وهو يراضيها فقالت الله يرحمك يا أسد بابى قال الغيبوبة طولت ومت علشان محدش لحقك لازم أذاكر الثلاث سنين دول وأدخل طب وأتفوق علشان أنقذ المرضى بسرعة
_____
[فى الصعيد]
يتعرق وينهج وهو ٠٠٠٠٠