قصة عائلة همام البارت السادس6 بقلم نجلاء فتحي


قصة عائلة همام
البارت السادس6
بقلم نجلاء فتحي


توقفت سيارة سوداء فخمة  أمام البوابة الداخلية للقصر ونزل السائق وفتح جرى الباب الخلفى للسيارة فنزل منها عاصم وقلع نظارتة الشمسية ووضعها فى جيبة ثم وقف السائق بأشارة من إيدة  وفتح هو الباب لبنتة ثم إمسك كف إيدها بعد م نزلت وهنا أشتعل ضرب النار وأطلقت نساء البيت روحية ونرجس والعمة بثينة الزراغيط لكن ما جعل الصمت يحل منظر عطر التى ترتدى بنطلون قصير جينز أزرق ضيق فوق الركبة وتيشرت أحمر زاهى بحمالات رفيعة و إيضا ضيق وشعرها مفرود وطويل  
شهقت روحية 
ولطمت نرجس 

بثينة / أباةةةة  يادى العارر على لحمك يا خوى 
جاسر وريان عيونهم أتسعت 
كرم لم يهتم فالتعليم نور مخة وفى بنات معاة فى الجامعة بيلبسوا كدة خصوصا أولاد غير البلد،،  فريدة وفريال وضعوا حجابهم على وشهم من الكسوف 
أسد بعيون الأسد لمح كل هذا وخصوصا عيون الغفر شعر بغيرة  فأقترب من عطر ووضع عليها شاله الصعيدى من رأسها حتى جرجر للأرض وقال إكدة مرحب بيكى يا بنت عمى ثم سلم على عمة سلام جاف  تقدم بضيق عاصم وسلم على نساء البيت زوجات أخواتة باللسان  دون السلام باليد فهذا ممنوع ثم سلم على أخواتة وأولادهم أما نصيب المعاتبة مثل كل لقاء للحاج همام 

وبعد وقت جلسوا فى المنزل وعطر دون كلام والجميع فسر مكسوفة فهى أنصدمت من اللبس العيشة الوضع ومازالت خايفة تشيل شال أسد من عليها بسبب نظرة عيونة وأبوها محاوط كتفها طول الوقت  

فادية تلك  الفتاة التى لا ينطبق عليها أى قانون فى البيت وجلست بجوار عطر وقالت أنتى بجا عطر بت خالى الدكتور عاصم ثم مسكت إيدها وقالت ،،حلوة جوى

شدت عطر إيدها بخوف  ودفنت وجهها فى صدر أبوها وهنا نطقت وقالت  بابى أنا خايفة يلا نمشى لبيتنا

كتم غضبة عاصم فهو ربها تربية غير تربية الصعيد  فهذة وصية أمها  وهذا ما يخشاة 
فادية بكت ودموعها هزت الجميع لأنها غالية وقالت أنا مش بخوف يا بنت خالى أنا بنت عمتك بثينة أخت أبوكى وجريت تبكى لغرفتها  وهى تقول بصوت مسموع أنا مش وحشة ولا ريحتى عفشة 

كعور كرم إيدة وقلبة مفتور على حبيبتة وقال بهدوء مصتنع حتى لا يزعل عمة ،، لية إكدة دى فادية طيبة  

عطر عيونها على أسد وخايفة منه وقالت بابى ثم تكلمت بالإنجليزية معناة مش تقصد  فهم كرم كلامها لانة طالب فى كلية الطب والزعل راح فأدرك أنها طيبة القلب مثل حبيبتة إيضا ولاحظ عيونها على غرفة فادية 

الجد  بضيق/ وكمان أبوكى علمك ترطمى أجنبى مش كفاية لابسك الشين عاد ولحمك إللى الغفر كلوه بعينهم 

عاصم/ حاج من فضلك عطر أول مرة تزوركم 

الجد بضيق/ عشنا وشوفنا البنته الصغار يمنعوا كلامنا أسد خد بنت عمك وطلعها تراضى فادية بنت عمتك

أسد/ نظر لجدة بحاجب مرفوع

الجد بتحدى/ نفذ

أسد / أووووف حاضر، ،،جدامى  يا بت أقصد يا بت عمى، ، وقالها بين أسنانة

عطر بخوف/بابى 

عاصم حاوط وجهها برفق وقال بصوت مسموع حتى يوصل رسالة للجميع ،،أنتى هنا وسط أهلك ودة أسد أبن عمك الكبير  ومتخافيش منه

عطر  بصدمة / أسمة أسد وهنا الرعب ذهب وحل مكانة أجمل ضحكة بريئة رنت فى البيت بعد ضحكة فادية بل أحلى منها وقالت أسمك أسد هههههههههههه أسد الغابة عااااااا هههههههههههه 

جاسر بتشفى/ شكلنا هنتصاحب يا بنت عمى 

أسد  أحمرت عيونة فالجميع حتى الجد ضحك فهذة الفتاة أهانت الأسد الهومان ،،،، فقال  ،،بجا أسمى مسخرة إكدة 

وهنا ظهرت عطر على طبيعتها وواقفت أمامة وشالة وقع على الأرض  ثم طلعت على الكرسى حتى أصبحت أطول منه وقرصت خدودة وقالت عمو أسد أوعا تاكل ميشو بتاعى ههههههه

الجد بضحك ،،مين ميشو دة 

عاصم بأحراج/ القط بتاعها 

أسد/ كعور إيدة بجوارة يريد صفعها فكتم غضبة وطار برا القصر 

عطر بسذاجة ممزوجة بزعل   / مالة دة بهزر معاة مش هو أبن عمى 

جاسم/ مسح عيونة بطرف أنمالة  من الضحك وقال هزرى يا ختى هتدفعى الثمن

الجد بحماية/ لع وأحنا فين يفكر يجرب ليها بس هنسفة 
أبتسم عاصم برضا فأبوة حمى بنتة

عطر/ قفزت من الكرسى لداخل أحضان جدها وقالت كان نفسى أشوفك أوى يا جدو
أنصدم همام وأستقبلها بحب وربت على شعرها  وقال مش معنى أحنا ضحكنا صح غلطتى مع أسد غلطة كبيرة 

عطر بحزن/ سورى 

الجد/ هاااااا

عاصم/ بتعتذر يا حاج

الجد بتفهم/ أسد جلبة أبيض وليه دخلة لو أعتزرتى الموضوع خلص ماشى 

عاصم بضيق/ بنتى مش بتعتذر لحد

الجد بأصرار/ يبجا نسيت عوايدنا يا دكتور لينا جعدة مع بعضينا أول هام تصلحى فادية ودى زيك بس أنتى جريئه عنها متأكد هيكونوا أصحاب  ،،،
كرم  خذ عطر بت عمك لغرفة فادية

كرم بفرحة/ فريرة يا جدى
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 
____
خبط كرم على غرفة  فادية 
فتحت له فادية وجريت  

لسريرها  وقالت / عايزة أنعس

كرم / شد الغطاء ورماه فى الأرض وأوقف فادية أمامة  وقال من أمتى بنعامل ضيوفنا إكدة ها 

فادية وعيونها فى الأرض / هنتنى

كرم / مش تجصد وبعدين  عوايدها غيرنا أهنة  دى أول مرة تزورنا يلا يا أم جلب أبيض هى عايزة تصالحك وواجفة برا 

فادية/ محصلش حاجة عادى 
كرم أبتسم وقال أمال أنا جلبى عشجك ليه ثم تنحنح وقال بتوتر أنادى عطر 
نظرت فادية لية وهزت كتفها بملل 

عطر/ أسفة

فادية بزعل طفولى / أبية الدكتور  كرم جال أنتى ضيفة أهنه  محصولش شئ

عطر بعدم فهم / مين أبية  دة
أنت دكتور
كرم عدل لياقة عبايتة الصعيدى وقال بفخر ،،أيوة جريب هكون دكتور ذى أبوكى

عطر صقفت  / برافو يا أونكل 

فادية/ تجصدى أيه أنتى بننكل دى عاد

كرم / هههههه أسمها أونكل مش بننكل ذى أبية إكدة  

عطر/ أسفة 

فادية/ أنتى بت خالى مش زعلانة منك المهم تعلميني الكلام الزين إللى بيخرج من خشمك  السكر دة 

كرم تدخل وقال تقصد الكلام أللى بتقوليه

عطر / موافقة  بس بشرط نكون أصحاب 

فاديه / لع أخوات ثم حضنتها 

أبتسم كرم  على هذا الثنائى وتركهم بمفردهم 
فادية ١٨ عام وعطر ١٤ للعلم علشان الناس إللى بتوه 
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 
_______
【فى الأرض الزراعية فى مكان بعيد عن أنظار العاملين  مكان متطرف】
يثور أسد ويقول أسد أسد سويلم همام كبير الأحفاد وبعد جدى وأبويا أمسك مكانهم أتهان ومن مين  من حتة بت صغيرة لععععع  أنا أهنة  سيييييد   الناااااااس ومكانى  عالى لو مش بنت عمى وأول مرة أشوفك كنت خفيت أسمك من على وش الدنيا   أظهر جدام أهل البيت كِيف  دلوجتى   ثم ركب جوادة وذهب للعمال الغلابة يخرج فيهم طاقة غضبة من ضرب وأهانة  وسب 
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 
______

مر اليوم ولم يحضر أسد على وجبة الغداء مما جعل الجد يتوعد لة فمن قوانين هذا البيت الثلاث وجبات يتجمع فيها الكبير والصغير لكنة ألتمس له العذر مما حدث لة من طرف عطر   وأتى المساء لم يحضر أيضا لوجبه العشاء

      ( وفى وقت متأخر )

ترجل أسد لغرفتة فى سرعة البرق  حتى لا يراة أحد فهو يشعر  بالخزى والعار   وكله كوم ونظرة جاسم أبن عمة وتشفية كوم تانى 

فى غرفة فادية التى أصرت أن عطر تشاركها غرفتها وأغراضها وسريرها رغم وجود غرف كثيرة فى البيت  

فادية بنعاس/ صاحية لية لازم ننعس  البيت كلة بيصحى الفجرية   ،،،،ثم أتوبت

دخلت عطر بفرحة  من البلكونة وقالت أونكل أسد وصل وجدو قال إللى عملتة غلط لازم أصالحة 

فادية بنعاس / أبية أسد شديد  وجوى  بس إللى يحبها يبجا يبختها   هتبجا مرت الكبير   مجامها من مجام مرات خالى روحية أمه  هو إللى هيمسك التركة بعد جِدىِ ربنا يبارك فى عمرة ودى وصية جِدى ِ ومحدش يجدر يعترض  ولا حتى خالى سويلم أبوة 

عطر بعدم فهم / مش فاهمة 

فادية/ الصبح صالحية ومتخافيش أنا جارك،،،  ثم أتوبت وقالت يلا ننعس بجا 

عطر  قفزت على سريرها تشد الغطاء / NO أقصد لا لازم دلوقتى أنتى شاورتى ليا على أوضتة 

قفزت فادية من سريرها وأعترضت خروجها من الغرفة ،،،،يا نهار مدوحس عايزة تفطى على أوضة شاب عازب فى وجت متأخر إكدة لع  لع جِدى ِ  يطخك ممنوع الصبح يا بنت خالى 

عطر بأعتراض  / لا معرفش إللى بتقولية دة مليش فية البيت هنا غريب وطنط  كريمة حبتها وفريدة وفريال  لا  بصى أنا متعودة إللى عايزاه بعملة معرفش قوانين وممنوع 

ثم توسلت ليها وأمام هذا وافقت فادية وقالت ماشى ولو حد سألك جولى فادية نعسانة من العشية  فاهمة يا بنت خالى من العشية  فرحت عطر وباستها من خدها وأنطلقت خارج الغرفة  أغلقت فادية الباب وجريت للسرير ودثرت نفسها تحت الغطاء بخوف وقلبها يكاد يخرج من مكانة  


                    البارت السابع من هنا 

تعليقات