قصة عائلة همام
البارت الخامس والثلاثون 35
بقلم نجلاء فتحى
[فى شقة عطر ]
أسد مسطح على الكنبة بأهمال وهو يرتدى بنطلون واسع أبيض فقط فهو يتعمد يكون هكذا أمامها،، ويشاهد التلفاز
أتت عطر وهى متعصبة وقالت ممكن أفهم محبوسة هنا لية بقالى أسبوع مش شُفت الشارع
أسد نظر لها بطرف عينة / مش محبوسة وأنا عند وعدى باب الشٌجة [الشقة ] مش مجفول [مقفول] عليكى نفذى كلمتك معايا أظن الظروف إللى عندك راحت
عطر بتوتر / أيوة
أسد أعتدل فى جلوسة وشدها على رجلة وقال بهدوء وهو يعبث بملابسها ،،،سبحان من صبرنى عليكى
عطر بتوتر حاولت تقوم ثبتها وقال مش جادر عايزك أنتى بذات برضاكى خلى الموضوع يتم بسرعة ورجك[ ورقك] نجلتة من يومين فى الجامعة ولازم شرطى يتنفذ
عطر بتهرب/ بس أنا مش جاهزة
أسد/ 😘 قَبل إحدى وجنتيها وقال مش فارجة معايا ثم حملها على زراعة ودخلوا غرفة النوم ووضعها على السرير وهى مستسلمه فهى جربت جميع الوسايل لمنعة وفشلت ،،،،غمضت عيونها تحاول تلهو عقلها بأى شئ أخر فهى كانت بين إيدة مثل التمثال يحركه كما يشاء جسد بلا روح سرحت بخيالها مع وليد بضحكهم ولعبهم وتذكرت حضنة وقبلتهم الأولى أبتسمت نظر لها أسد ظن أنها مستمتعة معة وأخذ الخطوة وأصبحت ملكة أنتبهت عطر على شعورها بالألم وذقتة وأتسعت عيناة فقد فقدت الشئ الذى من حق وليد وليس حقة هو كيف
أسد نظر لها بترقب فهو أول مرة يتعامل بلطف مع النساء وقال مبروك يا عروسة لع يا حرم أسد سويلم همام إكدة بجيتى مرتى بحج وحجيجى حاول يكمل ما يفعلة وتوقف من حالتها كانت ترتعش تصرخ داخلى وتقول سامحنى يا وليد سامحنى بس دة إللى يوصلني للى عايزاة بعت نفسى بأسم الجواز 🥺
أسد / أرتدى عبايتة وجلب ليها عصير وجلس بجوارها وأعطاه لها شربتة وهى مستسلمه وغمضت عنيها تهرب فى النوم فسر هذا وضع طبيعى وأبتسم بفرحة فهى لم تعارضة دثرها تحت الغطاء وخرج برا الأوضة
فتحت عيونها وجلست نصف جلسة ولطمت على وشها وبثقت فى أتجاة الباب الذى خرج منه أخرجت التليفون وهى تبكى وكلمت أبيها
عطر ببكاء/ بقيت مراتة بنتك ضاعت😭😭😭😭
عاصم بتوتر/ قرب منك
عطر/ أيوة المرة دى بجد
عاصم بصدمة / لية مش منعتى نفسك
عطر/ حاولت بكل الطرق فشلت دة إللى يخليني أروح الجامعة وأرجع حقك😭
عاصم/ أهدى يا قلب أبوكى كدة كدة أنتى مراتة ركزى معايا لو أسد جاب نتيجة معاكى بالموضوع دة يبقا ملكتية
وكل حاجة تحت أيدك
عطر / مش عايزة 😭
عاصم/ فكرة سايب ليك الفون فاكر أنا إللى خليتك تعاملية حلو خلية فاكر كدة علشان أعرف أتواصل معاكى يلا أخرجى لية وعايشية أمير لسة مشوارك طويل فى الجامعة أوعى تنسى أمتحانات يا دكتورة كدة كدة جوزك وحلالك
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات
أغلقت الفون وهى تحاول تستجمع قواها وقامت من على السرير وشدت الملاية بعنف التى عليها 🤭🤭 وأخذت ملابسها التى ملأت الدولاب فقد أشترى ليها ملابس وكل ماتحتاجة وخصوصا الملابس ال🤭🤭
مر أسبوع أخر وعطر أكلت بعقل أسد حلاوة جعلتة مثل الخاتم فى إحدى أناملها
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات
وعطر بدأت تذهب الجامعة وصدق الأسد فى كلمتة وتستغل وجودها فى الجامعة وتكلم أبيها براحتها وتخطط معة وكانت شديدة الحرص فى علاقتها بالزملاء
وعربية مخصوص بالسائق توصلها للجامعة ثم تنتظرها بالساعات حتى تنهى الجامعة الجميع يعملها ألف مليون حساب خصوصا عميد الكلية والدكاترة فهى زوجة الأسد
_____
【أجرى أسد أتصال بسائق سيارة عطر 】
يعنى أية مش بتكلم حد
السائق/ ستى عطر طول الطريج ساكتة وتلفونها مش بيرن غير لحضرتك وبس ويتخرج من الجامعة لوحدها
أبتسم أسد بفرحة وأغلق الخط
لم يعلم أسد أن عطر حريصة تكلم والدها أمام السائق حتى الشات لا يوجد شات بينها وبين أبيها هى تعلم أنة جاهل لكن ممكن يأخذ الفون وحد يشوفة ويقرأ لة المكتوب
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات
______
نفخ أسد فقد كلمة أخوة كرم وعايز مستشفى عمة الدكتور كرم
[فى المساء على العشاء ]
أسد/ عطر كلمى أبوكى يجى
عطر بترقب/ لية
أسد/ كرم هياخد المستشفى
عطر وقعت منها المعلقة فى الطبق وقالت بضيق ،،بابى هو إللى خلاها مشهورة دى حقة
أسد / دة أخر كلام عندى وتركها
عطر دخلت غرفتها أخذت تفكر ثم فتحت دولابها وأختارت قميص نوم جرئ أوووى ووضعت عطر مثير وتركت شعرها وجلست فى نصف السرير ممددة رجليها وأصتنعت المذاكرة
أسد من شدة تعلقه بيها مش قادر يبعد عنها طول تواجدة معها عايز يشوفها على طول ،،،تحجج لكى يدخل الغرفة وفتح الباب وقال عايز علبة السجاير بلع ريقة من منظرها ترجل لها مسلوب الأرادة وجلس على حرف السرير وعيونه تأكلها ،،،،أستغلت هى ذلك أبتسمت بمكر عندما وجدت إيدة حرة عليها
عطر بدلع / روحى ،،أبعد عندى مذاكرة
أقترب منها أكثر فوصل لأقصى درجة من تأثرها علية وسقط على السرير وقال أسمة أية دة
عطر وهى وقفت أمامة بدلع ،،،مش تقرب منى غير لما تكتب المستشفى بأسم بابى
مسح وشة بغضب وقال ودة وقتة لع
عطر/ قربت منه وجلست على رجلة أنت مش بتحبنى دة بابا السبب فى علاقتنا أنها تتطور مستخصر فية حتة مستشفى صغنونة أمممم
أسد وهو تائهة بسحرها/ كرم عايزها
عطر/ علشان خاطرى
أسد/ خاطرك غالى كلمتك تنفذ وعايز الحلاوة وغمز لها و ثم 🤭🤭🤭🤭
مرت سنتين كمان وعطر أصبحت فى ٣ طب ومتفوقة ومازالت معيشة أسد فى وهم الحب حتى تنول غرضها
_______
فى شقة صغيرة فى أسيوط
مالك يا ريان
ريان/ فريال جالها عريس
جاسر/ مش معقول أزاى أنت ردتها من أول أسبوع طلاقك لأنها بنت لسة ولا يجوز طلاق
ريان/ هموت عليها بحبها جوى
جاسر/ روح البيت وأنهى الحكاية
ريان/ وكريمة
جاسر/ هى إللى أختارت أهلها
ريان/ ردها
جاسر بنغزة فى قلبة / لع
ريان/ دى كريمة إللى كنت طاير من الفرحة علشانها
جاسر/ هى إللى أختارت
دى حتى محاولتش تشوف ولدها خلال السنتين دول
ريان/ بلاش تظلمها متعرفش ظروفها أية
تنهدت جاسر بحزن وقال سيبها على الله
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات
_____
[ فى بيت همام ]
تلطم فريال / مش عايزة أتجوز بحب ريان
بثينة/ يا بت المركوب دى جوازة الهنا
فريال/ مش عايزة أتجوز مش عايزة
بثينة/ طلجك من سنتين ولسة عايزاه،وربى لتتجوزية ،،،العريس مستعجل وكتب الكتاب بعد المغرب اليوم
فريال ردها قفزت من البلكونة بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات
_______
وصل ريان المستشفى أستقبلتة بثينة بدموع ،، ألحجنى يا والدى فريال رمت نفسها من البلكونة وحكت لة الحوار ،، علشان إكدة أتصلت علية ،،،،أقتحم الغرفة وجدها متجبسة رجليها الأثنين أخدها بحضنة
فريال/ ميصحش أنت مطلجنى بالثلاثة
شدت على حضنها،،أنتى مرتى من سنتين رديتك فى أول أسبوع مجدرتش على بعدك كدة كدة أنت بنت ومفيش طلاق
فريال/ بكت
ريان بحنان/ لية عملتى أكدة فى نفسك كنتى أتجوزى
فريال لأول مرة / مجدرش أشوف راجل تانى غيرك بحبك والله العظيم بحبك معرفتش جمتك [ قمتك ]غير لما سبتنى بجا تسبنى سنتين وانا مرتك
ريان / لازم يحصل آكدة علشان تعرفى جمتى [قمتى] أخيرا جولتيها يعنى تسمحى تكونى أم عيالى
فريال حضنتة بكسوف/ عيب يا ريان
حضنها بتملك/ أةةةةة ثم شالها وقال هتعيشى فى بيتى
فريال/ بيتك تقصد بيت جدي همام
ريان/ لع بيتى صحيح حالنا المادية مش جوى وأجولك على كل حاجة وظروفنا صعبة تجبلى تعيشى معايا وأبتدى حياتى من الصفر ولا تعملى ذى كريمة ورمت جوزها وأبنها
فريال/ لع معاك لو عيشت معاك صايمة ،،كريمة بنت خالى مظلومة عنيها ورمت من البكاء على أخوك جاسر وولدها ،أسد رافض خروجها
ريان / أووووف مفيش فايدة ثم قال بفرحة تفكى الجبس ونتمم جوازنا
فريال بكسوف/ لو ينفع إكدة موافجة
ريان/ لع لما تخفى مش عايز أتعبك ،،،ثم خارج بيها خارج الغرفة وهو يحملها وفرح لما فريال صرخت فى وش أمها وذهبت لبيت جوزها
صدفة كريمة موجود وعيونها على جاسر وقع منة شالة
جريت لية وأخذت الشال ونفضتة من التراب ووضعتة على كتفة وقالت بأشتياق كِيفك يا أبو ولدى
شدتها روحية أمها/ تعالى أهنة يا واكلة ناسك دة طليجك
كريمة أستخبت وراء جاسر وأمسكت زراعة وقالت عايزاك ،،،،سامحنى أسد أخوى منعنى
قلبة أنفطر عليها فهى عشقة حماها من ضرب أمها وقال أخر فرصة ليكى عايزانى ولا لع
كريمة / أنت أبو والدى
روحية/ إكدة يا عدمة ناسك ناوية على الفقر
كريمة بهجوم / أيوة أعيش معاة فى أصعب الأمور بحبة يا ياما ثم أمسكت إيدة
دق قلب جاسر ثم أخذها لأقرب مأذون وتجوزها وعاشت معاة تحت أعتراض أمها فى بيتة
[ملحوظة ]
جابر ونرجس لما سابوا البيت ومعهم شنطة هدومهم فقط باعوا ذهب نرجس التى ترتديه وإللى محوشاه واشتروا شقة صغيرة ومنها محل تحت البيت وأشتغلوا فية ،،جابر وريان وجاسر بدأُ من الصفر وخلال سنتين المحل الصغير أمتلآ بضاعة جاسر قاعد كاشير وللحساب وريان يبيع والأب يجلس ملك ويباشر العمل والأن رجع كل زوج مع زوجتة وأقامت كل واحدة فى غرفة زوجها الصغيرة وراضية ومبسوطة حد يصدق أن القلوب إللى حبت فى أول القصة وأتجوزت غصب تعشق بعض موجود ولا كلام روايات 🤔🤔
كدة جابر كون عائلة لواحدة صح ومحدش يتحكم فية علشان ربى أولادة ريان وجاسر على الأصول يبقا خروجهم من البيت أتى بفايدة
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات
_____
أتنفض أسد/ ولدى ولدى لقيتة
كرم بتوتر/ حد تبعى وصل لفراولة وهى معايا
أسد بلهفة/ ولدى
كرم بحزن/ البقاء لله توفى من ٤ شهور
أسد بتوهان/ كدب كدب أكيد عاملة لعبة
كرم/ لا حقيقى ،،اللعبة مننا أحنا فراولة متعرفش تلعب
أسد رمى التليفون، وأخذت الدنيا تلف بية وقال ولدى مشفتوش غير يومين لييييية خدتة منى
قال بتوسل لربنا ،رجعة ليا وأنا أرجع كل حاجة لأصحابها ثم
سقط فى الأرض
عطر بالخارج مش فاهمة حاجة ودخلت الغرفة وجدتة صرخت وأتصلت على بابها وهنا أتصلت على الإسعاف وذهبت بية لأقرب مستشفى
[وفى المساء ]
أتجمع الجميع حتى عمة ومراتة وعيالة إللى تركوا البيت من سنتين
جاسر/ مالة
عطر/ جلطة فى أيدة ورجلة
جاسر/ ألطف بية يا رب وضم كريمة لحضنة المنهارة على أخوها
عطر/ مين وحيد دة
ريان/ أبنة مالة
كرم/ ماااااااااات
شهقت عطر / أبن فريدة
هى فريدة مخلفة ولد
ريان/ لع بت ،،، الواد أبن فراولة مراتة ودى طفشت الواد مريض جلب( قلب ) ،،،،ربنا يرحمة وأسد هيموت علية
عطر بتوهان / أسد متجوز ٢ غيرى مش واحدة
روحية/ لطمت هى وكريمة لما عرفوا الخبر
ولا ننسى صدمة الجميع بعطر التى فى نظرهم كانت ميتة
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات
[مر شهر ] وخرج أسد من المستشفى وقال أول جملة بعد تعبة ودونى بيت الحج همام ونام فى غرفة نومة وطلب يجمع الجميع ولأول مرة يحس بوجود بنتة التى رفضها
حاول يحضنها مش عارف ساعدتة فريدة
أخذت البت تبكى خايفة منة بسبب ضربة ليها
فقال بتعب/ فراولة وأحنا فى المستشفى طلبت الطلاق وطلقتها وأنتم مين فيكم عايزة تطلج
نظرت فريدة لعطر
و٠٠٠