قصة عائلة همام
البارت الخامس والعشرون25
بقلم نجلاء فتحي
وليد بضيق/ بس أنتى جعانة ،،،
وهنا أصدرت بطن عطر صوت من الجوع فوجبة الفطار ليس كافية بمجرد عينات لا تشبع طفل صغير وبيكون باكرا أخذت تنظر لأيدة الممدودة لها بالموز ،إيدها على بطنها تتلوى من الجوع ،،،نعم عطر جربت طعم الجوع حتى فى بيت أسد لم تجربة إلا يوم ولم يكن هذا الجوع والألم بالشدة التى تشعر بيها الأن
فقالت / مستحيل أعمل كدة لو مت أفضل ،،بابى قالى كدة
نظر وليد ليها بتمعن وتنهد وقال لنفسة بابا بابا ياترى بابا علمك أية تانى ثم رمى الموز بعيد وجرى وراها فقد شعر أن الأب يعلم أشياء جميلة وهو يمتلك الأب ولم يمتلك التربية الصحيحة ولا حنانة
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات
_____
【فى قصر همام 】
كريمة من كلام مريان لم تعلم ماذا تقصد لكنها تريدة وتغير من مريان على جاسر
_____
[فى الأرض الزراعية ]
أيه الدوشة دى مش عاررررررررف أشتغل يا بهاييييييم
_ فى عرضك يا أسد بية ورحمة مرتك ستى عطر هانم
أسد تنفس لعلة يهدأ/ خير
الست ببكاء/ الراجل مرضان فى الدار ،،والدار واجفة بجالها سبوع
أسد بتكبر/ وأنا أعمل أية
الست ركعت على ركبتها تقبل رجلة/ أحب على رجلك جوزى مرضان والعيال مش لاجين العيش الحاف هيموتوا من الجوع جوزى شغال عنديك فى الأرض
أسد بغضب/ غورى من أهنة الشغال يقبض العيان يمووووت
ظهرت بنت صغيرة وشدت أمها وقفتها وقالت أوعى تتزلى لحد يا أما ،،،،،أسد بية أبويا خدم عنديك من جبل ما أتولد ورحمة ستى عطر أقف جنبة وجنبنا أنا وأخواتى جعانين والجوع واعر مش طلبين حسنة منك ولا من حد طالبين الأيام إللى أشتغل عندك فيهم وأنا أكون مكانة بعديها
لف ليها أسد فهى فى نفس طول عطر ليس شكلها و لا تشبة ليها فقال عنديكى كام سنة يا شاطرة
البنت/ مسحت عرقها بكم عبايتها الملخطة والمتربة والتى لا تصلح أبدأ، ،،،١٤ سنة يا بية
أقترب منها وأخذ ينظر لها لجسدها الممتلى والذى يبرز أنوثتها عكس عطر رغم نفس سنها وطولها تقريبا فقال أسمك أية
البنت/ فراولة يا بية
الست خافت على بنتها من
نظرات أسد فحضنتها
أسد/لفى إكدة
الست / لع يا بية الموت أهون من إكدة
أسد بغضب/ أخرسى يا مرا يا مخبولة عايزة تاكلى وتعيشي ،،،تبعى بنتك
الست بصدمة/ أيييييية ،،،،أ٠أ٠أبيع بتى دى دى صغيرة
أسد/ بلغت
الست برعب/ أيوة من فترة
أسد/ ليها فى المطبخ
الست/ هو فين الأكل إللى تطبخة
أسد بضيق/ انجزى يا بت٠٠٠٠
الست/ أوجات بتروح معاي بيوت الأكابر تخدم معايا فى المناسبات الكبيرة وعارفة تطبخ وشغل البيت كلة
أسد/ تعالوا معاي على المكتب ثم جلس ووضع رجل على رجل بتكبر وعيونة تأكل وجة فراولة المتسخ فقال تعالى أهنة
الست حضنت بنتها برعب ،،،،نظر ليها أسد مما جعلها تتركها ترجلت لة وواقفت أمامة وقالت عايز أية
أسد وضع إيدة على وشها ،، ثم أتسعت عيونة لما زقتة بل عضتة فى إيدة ورفعت سبابتها فى وجة وقالت أياك تجرب منى الفقر واكلنا أة بس مسمحش تقرب أنت يا أبن الأكابر منى محلتيش غير شرفى يا أبن الأكابر
نظر لها بتمعن فعطر تخاف منه أما هى تعلى صوتها وتهاجمة رفع ليها حاجبة وأنتى يا جربوعة يامطينة أبصلك يابت الأُجرى أبوكى خدام عندى
فراولة بثبات/ لع مش خدام هو بيشتغل وبيجبض زيك لما بتشتغل وبتجبض من جدك معنى إكدة أنت خدام عند جدك
أدممت شيفاها بخط دم لم تبكى لم تهتز فقالت بقوة ،،إللى يمد يدة على مرا أو بنت ناقص مش راجل سامع مش راجل بيدارى خيبتة بالشخط والنطر
الست/ تلطم على وشها وتضرب بنتها ،،معلش يا بية عيلة مش تقصد انا إللى غلطانة سيباها فى الشارع ليل ونهار تلعب جدامى على الدار يا خلف العار والشوم
فراولة/ مغلطش ياما جينا نطالب بحج بوى ،،،ثم نظرت لأسد التى وقف وأصبح يفوقها فى الطول بمراحل وقالت بثبات ،،بوى أشتغل عنديك ٣ أسابيع بالتمام والكمال هات عرجة (عرقة)وتعبة ومش ماشية من أهنة
أسد / ملكيش حاجة عندى
الست/ يامرى يامرى جدامى يا عادمة ناسك جدامى جَبر يلمك
فراولة/ نظرت يمين شمال لم تجد غير فونة وقالت ،،،أخذ اللمااااس أبيعة وأخذ حج بوى والباقى أرجعهولك
عقد أسد ساعدية على صدرة وقال بسخرية ،،،وجاية على نفسك لية لو بت راجل صوح خطى الباب دة برجلك ومعاكى تلفونى أكسرى كلمتى هتشوفى النجوم فى عز الظهر يا بت الأُجرى
فراولة مطتت شيفاها / ملعون أبو الفلوس إللى تخلى صاحبها يتحكم فى النفوس ،،،، وخرجت
كسر أسد مكتبة فهذة البنت أثارت غضب و جحيم الأسد وأرسل غفير وراها و٠٠٠٠٠
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات
[فى غرفة ريان ]
دخلت فادية الغرفة وتحمل صنية عليها كوب لبن دافى جرى ليها كرم وأخذ الصنية بأيد ووضعها على المكتب ثم ساندها وأجلسها على حرف السرير بالإيد الثانية
،،،،،،
فادية وضعت إديها على بطنها
البارزة وبتنهج/ كنت خايفة يندلج منى على السلم
كرم/ أشربية تحت
فادية/ لع أنا شربت جولت لأما بثينة دفى كوباية لكرم علشان بيذاكر ثم نظرت للصنية ، معلش أندلج حبة صغار منة
كرم بأبتسامة/ باس رأسها ثم سكب إللى فى الصنية فى الكوب ورفعة أمام عينة وقال ولا يهمك يا حبيبتى كدة الكوباية رجعت مليانة صوح ثم شربها مرة واحدة بتلذذ
فادية بتعب/ صوح
كرم/ رايحة فين
فادية/ أممم،،،أخرج خليك تذاكر بكرة أخر يوم أمتحان أوفر ليك هدوء
كرم / أمسكها وأجلسها برفق على رجلة وسند الكتاب على بطنها وقال سمعى ليا
فادية/ واة واة تتمجلس [تتريق]عليا مش بعرف
أجرأ [ أقرأ]
كرم/ أخلص كلية بس وبعديها أعلمك مش شرط تدخلى مدرسة المهم تفكى الخط حتى تذاكري لأبننا أو بنتنا
فادية بأعتراض/ التعليم شين للبت جدى يجول إكدة
كرم بحب/ التعليم ينور العجل [العقل] ويخليكى تعرفى تخدى حجك وتجِرى [تقرأئ] أى كلمة مش يضحك عليكى تعليمك سلاحك الصوح
فادية/ مش فاهمة
كرم/ مش مهم المهم إللى عايزه اعملة بأذن الله
فادية/ كرملتى هو أنا بجيت عفشة الحمل نفخنى ذى بلونة العيد
كرم رمى الكتاب وراء ظهرة وغمز لها وقال عفشة قطع لسان البهيم إللى يجولها أحلى حاجة المهلبية جشطة بغوص فيها يا بووووووووى، ،لم يعطى لها فرصة فقبلها بقبلة تناسب طيبة قلبها لم يتمادى فبسبب حملها أصبحت تعانى من ضيق التنفس وحرفيا الحمل أثر عليها وجعل جسدها الرفيع ممتلئ للغاية لكنها حلوة فى نظر حبيبها
⚘️ما أجمل أن يكون لك وليف لا يرى فيك عيوب يجعلك بنظرة أحسن أنسان فترضى عن شكلك وتحبة ⚘️
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات
_____
[ فى غرفة فريال وريان ]
دخلت فريال وهى تحمل فى إيدها طبق فاكهة ووضعتة على رجليها ثم قشرت تفاحة وقطعتها ووضعتها فى طبق ثم أعطتها لريان ،،، أخذة منها وشكرها فأبتسمت
ريان قطم قطعة من التفاح،،، أى رأيك نسهر سوا
فريال أخذت قطعة من الموزة/ نسهر أول مرة تجول إكدة مش عايز تنام بدرى ذى عوايدك
ريان / لع،،، تغير
فريال/ ماشى نسهر أزاى
ريان/ أستنى
نظرت فريال لريان فقد رجع لطبيعتة قبل كتب الكتاب فهو وكرم بسمة البيت وبعد وقت قام بالنداء عليها دخلت البلكونة وجدتة فرش سجادة صغيرة فى أرضية البلكونة ووضع مخدات صغيرة وطاولة عليها فاكهة ومياة وسجاير ونزل المطبخ جهز عصير كل هذا تراقبة جلس ثم شاور لها تجلس جوارة أبتسمت بخجل فهى تجلس بجوارة تحت أمام الجميع أما داخل الغرفة علاقتهم صداقة فقط
ريان/ فتح الفون وشغل مسرحية " عائلة ونيس "
نظرت لها بتمعن فهى لا تعرفها وممنوع دخول التلفاز والراديو فى بيت الحاج همام
ريان/ أحمم،،ملوش لازمة تغطى شعرك أخر مرة شوفتة جبل متتحجبى وأنتى صغيرة أوعى يكون أكرت
فريال / نعم نعم أزاى طول عمرة حرير
ريان بتردد/ أنا جوزك عادى لو شعرك شوفتة أو تغيرى الخلجات دى لحاجة خفيفة
توترت فريال وبحركة غير إرادية، ،وضعت إديها على مقدمة طرحتها تثبتها ،،وقالت مرتاحة إكدة
ريان أخرج من جيبة باكو 🍪 بسكويت وأعطاه لها
فريال أخدتة وقالت / أيه دة
ريان/ بسكوت حلو جوى بالكريمة
فريال بفرحة فهى لا تعرف هذة الأشياء ومش متعودة عليها،، فقالت بترقب أفتحة ، هز رأسها بالموافقة ، فتحتة وشمتة وأبتسمت ثم أخذت قطعة قربت لفمها وقطمت حتة وأتسعت عيناها،،،جميل جوى غير إللى بنعمله فى العيد ،،،، ثم أخذت قطعة ووضعتة فى إيدة وقالت دوج
أبعد إيدها ثم أخذ باقى البسكوتة إللى أكلت منها وقال عسل شهد وأبتسم
عضت على شيفاها السفلية بقوة وأخذت تبربش وقالت تسلم مجايبك
ريان بأبتسامة/ المرة الجاية أدوجك الشكلاطة[ الشوكولاته ]
فريال بترقب/ ريان بفكرك أنت بتحب كريمة وعلاقتنا صداقة وبس
،،،،،،قام ريان من جوارها بدون كلام ثم نام على الكنبة مكانة للصبح
فريال / لعنت نفسها فهى تشعر ريان فى الفترة الأخيرة مندمج معها والأن حضر ليها مفاجأة فقالت أنا جولت إكدة علشان أفكرك صدقنى يا ريان تستاهل كل خير بس جلبى متعلج بأسد ثم بكت ،
[[[عزيزى القارى ]]]
فريال غبية بكل المقاييس تفتكروا الموقف دة لو لم تذكر فريال كريمة كان الأمر أخذ خطوة تغير حياتها لكن لا فريال هى فريال لم تتغير ،،، تبا لعقل الأنثى الذى يفسد لحظات لم تكرر تبآ لحمقات تجعل حياتها مثل سواد الليل غبية غبية يا فرياااااااااال
أما كرم يصتنع النوم وعقلة
شغال / شكلى مش أعرف أنساكى بسهولة يا كريمة لع أعجل [أعقل ] دى مرت أخوك أستغفر الله العظيم الصبر والثبات يارب
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات
______
[فى غرفة جاسر ]
مريان / جاسر فوق هناك أحد يطرق الباب
جاسر بأثر النعاس/ سبينى أنعس يا كريمة
مريان/ أنا مريان أستيقظ
أعتدل جاسر ونهض من على الكنبة فهذا هو نومتة عندما يكون عند مريان ،،،فتح الباب وجد كريمة تنظر لة بقرف وبعدم أهتمام ، أما عايزاك
جاسر/ هو دة وقتة
نظرت لة بنصف عين ثم للداخل وجدت مريان ترتدى قميص نوم 🤭 وعاقدة ساعدها على صدرها ثم نظرت للسرير المتبهدل وقالت معلش خمسة وأرجع بلا قلة أدب
أغلق الباب وهو يضرب قلبة بأيدة وقال لعنة الله عليك ثم أنتبة على لمسة إيد مريان على صدرة ،،،أبعدها برفق ،،،،
مريان/ أستطالت على أطراف أصباعها تريد 😘 تقبيلة
جاسر بضيق أبعدها / مينفعش وأظن أتفاقنا واضح وأنا بحكى لمحمود ظروفى وأنتى عارضتى تقدمى مساعدة ليا ثانية واحدة إية إللى لابساة دة ثم نفخ وشد شعرة بغيظ فقد فهم كلمة كريمة فى الأخر ، مريان الاتفاق واضح تمثلى أنك مرتى وجو الغرفة دى كل واحد لحالة
مريان/أنت حلو أوى أريدك لمرة مرة متعنى مرة فقط
نفخ جاسر / أفهمى أنا راجل صعيدى ودخولك البيت أهنة على أساس مرتى أوعى تفكرى لابسك دة هيأثر فيا حتى لو من غيره خالص محدش بيحرك جاسر غير كريمة ،،وكرامتى متسمحش أجرب من واحدة أتجوزت ٤ مرات والحالة دى متاحة عندها من غير جواز جلبى عاشج كريمة وكلة كوم وأنتى أكبر منى ومش عارف لية شكلك صغير إكدة
مريان برغبة/ تضيع نفسك من أجل حمقاء لم يعلم آحد بالموضوع مرة فقط
جاسر بغضب/ أمسكها من زراعها بقوة ، تحبى تشوفى غضب الصعايدة وأهو مرة وتجربى بالمرة جولت ربنا نهى على إللى أنتى عايزاة حراااااام ،، تحبى أبلغ محمود أنك بتلغى الأتفاق
مريان بتوتر/ لا لا لقد أضعت فرحة ذهبية بين إيدك
جاسر ارتدى عبايتة/ مريان أغزى الشيطان دة وحلى عنى أنا ملك لكريمة وبس ثم خرج
مريان/ أحمق مثل صاحبك محمود تبا لكم تتمسكون بخرافات لا أساس لها من الصحة تضيع حياتك من أجل فتاة حمقاء مستحيل،،،،،،، أريدك جاسر لم أرحل غير لما أجربك واو ذلك الشاب الصعيدى سوف يصيبنى بالجنون كما هو وسيم ،،،يوما ما سنكون هنا سويا ثم نظرت للسرير بخبث
【أتفوةةةةةةة على أمثالك يا بعيدة سورى يا جماعة
أندمجت 】
________
[فى الأسفل ]
روحية/ خير أن شاء الله
فادية ربنا يكمل ليها على خير أيام وتولد ،،،،وبتى مفيش بشارة إكدة ولا إكدة طمن جلبى بنتى زينة جوازك من السحلية على بتى فى أجل من شهر واجع جلبى
جاسر باس رأسها /
أطمنى يا مرت عمى جريب حفيدك من بتك فى حجرك وبعدين فريال بنت عمتى وأخوى مخلفوش
روحية بتوتر / دة أنيل أنت وأخوك أتأخرتوا ليكونوا عندكم مشكلة تمنع
كعور تمام بجوارة بغضب حتى يتحكم فى نفسة فهو لم يلمس كريمة ولا غيرها حتى أخوة لم يعلم أنة كذلك فقال بهدوء مصتنع أنا تمام الخلفة بيد ربنا
روحية بتوسل / أسد ولدى ومرتة ماتت وكرم متجوز فادية وأنت خابرها زين مش حاطة أمل العيل يجى الدنيا سليم ،،وكريمة بنتى هى أملى عايزة أشيل عيالها يا جاسر أمك لحد الان بتتكسف والمفروض كلامى دة منها أنا بكلمك مش حماتك ولا مرت عمك بكلمك بصفتى أمك التانية إللى ربتك مع أسد وكرم أحب على يدك عايزة حفيد
جاسر وضعة صعب ماذا يفعل فهز رأسة بالموافقة ثم قبل إيدها بأحترام وقال أدعيلى ربنا يصلح حالنا بس ثم مال بجزعة عليها بجوار أذنها ،، يا ريت توعى بتك بكلامك العسل دة بتك عايشة دور أخت الرجالة حجها وشئ يميزها لكن معايا عايزها مرا صوح فهمانى يا مرت عمى وخلى دة سر بينا أنا بحب كريمة جوى ومش عايز أخسرها ،
زاد الخوف بقلب روحية ، تجصد أيه بكلامك دة
جاسر تنهد / مقصدش حاجة عفشة بنتك دماغها واعرة بتعاملنى غريب لية دة أحنا متربين مع بعضينا وأكثر من إكدة مرضاش أجول لازم تتأكدى جلبى عاشج بتك
روحية بلوية بوز/ والعاشج دة يتجوز واحدة زى مريان وكاشف لحمها للناس يا بن عائلة همام
جاسر/ كل حاجة هتعرفيها فى وجتها وساعتها تشكريني
ثم تركها وذادت حيرتها لم تجد غير طريقة واحدة وهى الصعود لبنتها فى غرفتها وقالت بمكر مبروك طلاجك يا بتى الأجنبية حامل وأكلت بعقل جوزك حلاوة أتبسطى كلامى طلع صوح
كريمة بترقب/ بسهولة طلجنى
الأم/ لع لسة بس دة راجل صعيدى والأرض الخصبة يجرى وراها والبور يدوسها برجلة
كريمة شعرت بنغزة فى قلبها بلعت ريقها / أماااا أنا مش بور جاسر مجربش منى لسة بختم ربى
روحية /😲😲😲😲