قصة عائلة همام
البارت الثامن عشر18
بقلم نجلاء فتحي
[فى القاهرة ]
ضربها بنتى أناااااا تنضرب أسمعى
٠٠٠٠٠٠٠٠
_ تحت أمرك يا دكتور
_______
مر أسبوع أخر على أبطالنا والحال هو الحال معدا أسد الذى تعود على وجود عطر ومتحمل تصرفاتها الغريبة بالنسبة لة وأصبحت تلبس زيهم غصب عنها
روحية/ رايحين فين
عطر بفرحة / أخيرا أونكل أسد يفك أسرى
روحية بشهقة/ جاتك دم من تحتيك يا واد بطنى هتطلجها
أسد بضيق/ لع أفسحها
روحة تنفست براحة وأبتسمت ،، ومالة ربنا يسعدكم
ثم أمسك إيد عطر وخرج دون كلام وهى تضحك مش فاهمة كلام روحية
نظر لها فهى أول مرة تجلس وهى زوجتة فى سيارتة وأبتسم بصدق سار كتير بالعربية
عطر ربعت إديها على صدرها / نلف كتير
أسد/ بفسحك
عطر/ حد قالك مشلولة
أسد بضيق/ عطررررر
عطر ببراءة / أونكل أسدى بليييز عايزة أروح الملاهي فى هنا
أسد وقف العربية فجأة ونظر ليها وقال أسدى أول مرة تجولى إكدة
عطر شبكت كفوف إيدها فى بعض ،،،،وحش
أقترب منها ولمس وجهها بظهر إيدة،،،، حلو لو جولتى أسدى من غير أونكل دى
أرتعشت حدقية عيونها وبلعت ريقها بصعوبة ثم نظرت للشباك حتى تهرب من عيونة التى تجعلها تتعرض لمشاعر ليس لها تفسير بالنسبة لها
أبتسم بفخر لاحظ سيطرتة على صغيرتة القردة كما أطلق عليها
وأثناء وهما فى الملاهي نسى نفسة نسى أنة أسد سويلم همام أخرج فونة وألتقط لها صورة وهى تضحك مرة وهى تجرى ومرة تطلع لة لسانها لماذا فعل ذلك لم يعلم
أسد/ مبسوطة
عطر بفرحة/ أوى يا أونكل عايزة طلب صغنن
أسد بضيق/ برضو أونكل ، جولى
عطر/ أممم أيس كريم
أسد / ها
عطر مش عارفة توصلة المعنى
فأتصل أسد على أخوة كرم الذى أخذ زوجتة وأصر يسافر الإسكندرية لقضاء شهر العسل
وبعد وقت جلب لها وقال خدى أسمة جَلاتى
عطر/ جلا أيه !!!!🤣🤣🤣🤣
NO
أسمة أيس كريم ثم أخذتة وبدأت فى لعقة
أسد بدأ ينظر يمين وشمال وقال واةةة وجفى كِيف تعملى إكدة فى الشارع لسانك غلط
عطر بضيق/ أيس كريم أكله أزاى بالشليمون 🤣🤣🤣
أسد / بت أتكلمى عربى أفهمك
عطر / أونكل مش عايزة أخرب الخروجة انت عايز أعمل أيه
رضت غرورة بكلامها وقال خليها لما نعاود الدار وكُليها
عطر / نعم نعم هى مصاصة دى تسيح الجو حر بص بدأت تسيح ثم ،، لعقتها
نفخ أسد بغيظ وفرد زراعة يخفيها عن أعين المارة وهو ينظر لها فقط بتأمل وهى جالسة على كرسى خشبى وتمرجح رجليها وتأكل الأيس كريم بسعادة وقالت نفسى أجى هنا على طول
أسد/ يعنى مش عايزة تهربى منى ذى م جولتى
عطر / لو ضربتنى تانى مش هتشوفنى
أسد نظر لها قد هى جميلة ،، ثوانى أسد قال أية ياجماعة جميلة هو شافها جميلة
قطع تأملة أمرأتان منقباتين يتحدثهن معة بتوسل فأندمج معهم وهو مش فاهم هما مين وعايزين أية وفجأة صرخت عطر وقالت أسسسسسد ألتفت لها و٠٠٠٠٠٠٠٠٠
_______
[فى الإسكندرية ]
خجلانة من الخلجات دى
كرم/ لية دى أحسن من العباية السمراء دى لأمى وأمك لسة بدرى عليكى
فادية/ بس يا كرملتى الخلج بتبص عليا
كرم/ على شياكتك أنتى بجيتى مرت دكتور أجصد كلها كام شهر وأتخرج وبعدين دة كل الحكاية بنطلون وعلية بلوزة طويلة وطرحتك صغرتيها ولابستى شنطة وبس إكدة لبستك خلجات تناسب سنك يا فافتى
فادية/ مش تندم فى يوم على جوازك منى مش جادرة أنسى نظرات النسوان يوم الفرح لع وكُمان سمعتهم بودنى أنا عبيطة وبكت
كرم / جذبها لحضنة وقال إللى أنتى فية بيد ربنا وهو كرمك بطيبة جلب تسيع العالم كلة
فادية/ الناس أبعد
كرم/ تعالى ثم أمسك إيدها وأخد يرقص ويتنطط ونزل لمستوى عقلها على شاطى البحر
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات
_____
[فى الأقصر ]
بثينة/ مالك يا حزينة على عمرك
فريال/ مالى يا أما مليحة
بثينة/ هى دى فريال بتى لع جوزك مزعلك
فريال تنهدت فهو متجاهلها بمعنى كلاهما متجاهل الأخر / لع ريان طيب
بثينة بحيرة/ ريان وكرم الاثنين ضحكة البيت وريان من يوم كتب الكتاب لحد النهاردة الصبح مش بيضحك أسمعى حولى تدلعى جوزى أفهمية أمسحى حزنة فى حضنك
فريال بغيظ/ جولت مفيش ياما مفيش
قطع الكلام دخول ريان/ السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
فريال وبثينة / ردوا السلام
بثينة / جومى يا بهيمه جوزك راجع من شغلة تعبان أطلعى وراة ساعدية
فريال / هو صغير
بثينة بحدة/ همد يدى عليكى
طلعت فريال وراة لغرفتهم وجدتة عارى الصدر أتوترت وغمضت عيونها وكانت هتخرج
أمسكها وقال عادى أنتى مرتى
فريال / أول مرة أشوفك إكدة
ريان/ أبتعد ولابس عباية بيتى مريحة ولم يرد كالعادة ثم جلس يدخن فى دوامة حزنة
فريال جلست إيضا على حرف السرير قلبها يكاد يقف فهى كانت بين إيدة وبهذا الوضع ثم نفضت هذة الأفكار فقلبها معلق بأسد الذى يعاملها مثل كريمة أختة
_____
[فى غرفة جاسر ]
رن الفون بتاعة أكثر من مرة
كريمة لديها حب الأستطلاع للأشياء فهى لا تملك فون لكنها تعرف تفتح الخط وترد أمسكت الفون ولم تستطيع قراءة هوية المتصل فهى غير متعلمة نظرت لجاسر الذى يدخن فى البلكونة وغير سامع الرنة بسبب البلكونة مغلقة فهو لا يدخن بالغرفة حفاظآ على كريمة ترددت فى الأول لكنها فتحت وأنتظرت الرد وسمعت ،،أهلا جاسر أنا فى المحطة أنت فين ألو ألو
ثم دخل جاسر وخطف الفون وأتكلم حمدلله على السلامة ١٠دجايج وأكون عنديكى سلام
وبعد ما أغلق الفون تجاهلها
كريمة/ مين دى
جاسر/ ملكيش فية
كريمة/ أنا مرتك
جاسر/ ههههههه بأمرة أية دة أنتى لسة بختم ربك ،،،وبعد وقت وقف أمام المراية يصفر ووضع برفان وأرتدى شالة وأخذ عصا لزوم الوجاهة وأرتدى نظارة شمسية وخرج
كريمة شعرت بضيق/ ندهت علية لم يستجيب لها الموضوع شغل بالها حاولت تتجاهل الموضوع لكنها لما وجدت حبيب القلب يخرج من غرفتة فقالت بحب كِيفك يا واد عمى
ريان وعيونة فى الأرض هذا هو حالة منذو زواجها ،،،بخير يا مرت أخوى
كريمة غمضت عيونها هذة الكلمة تذبحها ،،مرت أخوى لع جول كريمة ذى الأول
ريان نظر ليها وحشته ملامحها ،،، مينفعش بجيتى فى عصمة راجل يا بت عمى ومش أى راجل دة جاسر أخوى الكبير
كريمة بحزن/ عامل أية مع فريال
تنهت ريان وقال بصدق طلعت بت حلال شايفة طلباتى ثم سكت وقال لنفسة ،ظلمتها معاى بسببك وهى مستحملة لكن لا لازم جلبى أشغلة بحد غيرك يا كريمة مش ناقص مشاكل مع أخوى مشكلتى مش أعترفت بحبك يمكن لو عملت إكدة كنتى بجيتى مرتى يا كرم وفادية
كريمة / سرحان فى أية
ريان بأبتسامةمصتنعة/ فى مرتى ثم تركها
كريمة/ للدرجادى سعيد معجول حبى ليك وهم ومش شايفنى غير مرت أخوك طب معملتك ليا الأول كانت أية
فريال سمعت كلامهم لأنها خرجت وراء ريان تعطى لية النظارة الشمسية وأبتسمت وقالت معجول ريان بيفكر فيا ومش جرب منى كل دة معجول عارف بحبى لأسد ولا هو ملوش فى الجواز أممممممم
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات
[فى القاهرة]
عاصم بغل / وراك يا أسد وبنتى ملكى وأخدها حتى لو بعيالها
______
[أتى المساء ]
فى غرفة أسد
عطر بخوف/ أنا مالى لية كل خروجة معاك بكارثة أول مرة قبل جوازنا وبرضو ضربتنى فى الشارع والنهاردة اليوم برضو كان حلو ومبسوطة، ،،ثم قالت بهياج وختمتة وزعقت ليا أنا مالى
أسد/ وإللى عملتية دة أية
عطر / أعمل إللى عايزاة
أسد/ مرت أسد سويلم همام مش إكدة دى ست البلد مرت الكبير الناس كلها تحت نعل جذمتها
عطر بتزمر/ وأنا عطر عاصم همام وإللى عايزاة أعملة وبابى بيوفرلى ليا أى حاجة مليش ذنب فى إللى حصل
أسد بغضب/أنتى إللى ألحيتى نخرج
عطر/ أنت وافقت تبقا خلصت
أمسكها من زراعها وأخذ يرجها / مين أنتى علشان تعلى صوتك عليا الأسم متجوز والفعل طفلة كِيف جدى يعمل إكدة فيا عايز أخذ حجى الشرعي منك مش عارف
عطر مش فاهمة كلامة / أوعا إيدك أنا كبيرة وعندى ١٤ سنة مش صغيرة
تركها وقال بخبث ،،كبيرة ثم أقترب و فى لمح البصر شق ملابسها العلوية وهنا أنصدم من فعلتها فقد وضعت إديها تدارى جسدها وتتنفض
أتعصب وقال أنتى طفلة بتدارى منى أية وأبعد إيدها ونجح وهنا لفت نظرة أنها بدأت أنوثتها فى الظهور فأدرك أنها بدأت تلبس محتشم غير عادتها ودة السبب
نظرت لة بعتاب وأنحنت على حرف السرير أخذت شالة الصعيدى وسترت نفسها نعم عطر أتكسفت منه رغم ملابسها العارية نلتمس لها العذر فكانت طفلة والان تخطُى أول درجة لسلم الأنيسات وقالت بعتاب لية كل مأحبك أفعالك تكرهنى فيك يا أونكل أنت وحش وحش أوى كمان
أسد فاق من شرودة أنتى مرتى
عطر/ بابى وبس وأنت لا أونكل جاسر وأونكل ريان بيعاملوا مرتتهم حلو و٠٠
وقطع كلامها صفعة على وشها وقال بغيرة لأول مرة،،، أياكى أسمعك تنطجى أسم راجل غيرى
عطر وضعت إديها على وشها وقالت يبقا أنت إللى حكمت وتركتة وجلست فى الأرض ضمة رجليها لصدرها تبكى لم يراضيها بل خرج من الغرفة كلها
يا ترى عطر هتنفذ وعدها التى قالتة لأسد لو ضربها وأية إللى حصل فى الخروجة تسبب فى المشكلة ومين البت إللى جاسر هيقبلها