قصة عائلة همام البارت العشرون20 بقلم نجلاء فتحي


قصة عائلة همام
البارت العشرون20 
بقلم نجلاء فتحي


جاسر/ أنا حر إذا كان الحلال مش رايدنى وأنا شاب لع راجل وعايز أعيش حياتى عايز أخلف وأكون أسرة 

كريمة بضيق/ حد حايشك

جاسر/ لع ،،أتجوزت واحدة لوح تلج فى عرفنا واحدة منعت نفسها عن عريسها فى الحالة دى كفنها يلفها  مسألتيش نفسك لية كان فى سكينة على السرير يوم دخلتنا 

كريمة/ أنتظرت الرد فهى أستغربت وجودها لكنها أقنعت نفسها أتت غلط 
جاسر / عوايدنا السكينة جنب الشال وفى الصبحية أسلم الشال لو بنت غير إكدة 
كريمة نظرت  لة بترقب ،،،،،فقال  بقوة وثبات أرشج السكين فى صدرها  لو رفضت أنى أجرب ليها زيك أو مش بنت أنا مرضدش أعمل إكدة ،،سبينى فى حالى 

كريمة/ بلعت ريقها فهى تذكرت كلام أمها عن هذا الموضوع فقالت، ،برضو راعى شعورى

جاسر بسخرية/ لما تراعى أنا جوزك الأول وتعترفى بيا أبجا أراعى شعورك وبعدين كلها أيام وأدوق العسل 

كريمة/ تجصد أيه

جاسر/ مش أعيش راهب ولا متجوز مع إيقاف التنفيذ لع هتجوز وأخلف واحدة رايدانى وأظن الشرع محلل ٤ يا بت عمى 

كريمة/ كلامة مثل الصعقة كيف يتجوز غيرها فى أول من شهر ليس تحبة لكن مسألة كرامة  وهنا لعبت على الوتر الحساس، ،ربعت إديها على صدرها وقالت هتقدر توجع قلبك بيدك

نظر لها بثبات وقال  جلبى مات من يوم دخلتنا يا بت عمى ثم نظر للضيفة وأمسك إيدها وقبلها وقال تتجوزيني يا مريان
مريان كانت شاهدة على الحوار أعتدلت فى وقفتها ووضعت أديها على كتفة وقالت بعربى مكسر   أيوة جاسر مكسب لأى فتاة كيف أرفض أريد هذا وبشدة 

جاسر بعدم أهتمام / دى كريمة مرتى ومكملناش شهر 

مريان بلا مبالاة/ لا أهتم جاسر لو تجوز ١٠ فأنا أريدة يكفى أن أكون زوجة جاسر فقط 

جاسر/ نظر لكريمة بتشفى وسخرية 
نفخت كريمة ودخلت للقصر و هى تسب وتلعن جاسر  
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات _____
[فى غرفة ريان ]
فريال  / عندك حاجة تتغسل 

ريان/ هز رأسة بالرفض

فريال/ جهوتك ☕ جارك لو عايز حاجة جول 

ريان / أستنى

فريال/ نعم 

ريان/ أنا عايز أتكلم معاكى كلمتين ممكن

فريال بتهرب / عندى غسيل بالكوم 

ريان/ مش مهم لازم أتكلم وضعنا تعبنى ،،أسمعى أهنة مش على راحتنا تعالى نخرج 

فريال شهقت/ لوحدينا 

ريان عقد حاجبة/ أنا جوزك والبيت  والدنيا عارفة أنك مرتى يلا أجهزى وأنا منتظرك فى الجنينة نروح مكان نتكلم فية لازم لازم  ثم خرج

أخذ عقلها يفكر فهل سوف يطلب منها حقة الشرعي أم علم بمشاعرها لأسد جهزت ثم نزلت لة وركبت بجوارة السيارة لأول مرة فى حياتها تركب بجوار شاب والأهم تخرج من البيت معاة 
وبعد وقت توقف أما كافتيريا  وأخذ طاولة فى الحديقة الخارجية منعزلة ودفع فلوس كتير حتى لا يزعجهم أحد وقال مش عارف أبدأ منين فى كلام جوايا نحيتك يزعلك أنا مش ذى أسد أبن عمى ولا أخوى جاسر فى طبعهم  لا أنا واخد طبع أمى نرجس بحب الضحك والرومانسية  بحب الهدوء مش بحب أزعل ولا حد يزعل منى أنا ،،،ثم تنفس لا يوجد ما يقال كيف يفضفض ما بداخلة لشخص ظلمة معاه كما يعتقد كيف يبوح لها وهى زوجتة بعدم التقرب لها بسبب بحبة لفتاة ومن هى هى زوجة أخية كيف يكون رد فعلها فقال أنا  ٠٠٠٠

فريال / جول إللى جواك مهما  كان كلامك هجدر 

ريان/ لية مطلبتيش حجك الشرعي  أجصد مسألتيش لية متجاهلك أقصد ٠٠

فريال/ عادى خابرة زين جوازنا غصب ومحدش يجدر يكسر كلمة جدى ،،،،،،كيف أطلب حجى الشرعي،،، أنا بنت يا ريان أخجل  ،،،وسكتت علشان مش عايزة أقصد مش حابة أكون تجيلة على حد عارفة جلبك مش ملكى 
أتسعت عين ريان فقال لع جلبى فاضى

فريال أبتسمت بمرار / الجلب إللى بيحب حد بيحس بجلب الشخص إللى جدامة إذا خالى ولا فاضى  لازم تفهم كريمة بجت مرت أخوك وخلاص  وأنت بتحبة وبتحترمة وهو بيعشجها شوفت يوم الفرح كان عامل أزاى ماسك النجوم بيدة  لازم تنساها لو بتحبها ثم قالت بترقب هى عارفة بحبك ليها 
توترت ريان من كلامها وقال لع فاكرة بعاملها ذى خيتى ما أنا معنديش أخوات بنات 

تنفست فريال / لازم تفكر إكدة  جاسر لو حس مش يرحمك  ولا حد يرحمك  

ريان بتوتر/ أنا ٠٠٠

فريال/ خلينا أصحاب ي عالم بكرة مخبى أية

ريان/ ساعدينى أنساها 

فريال/ نظرت لإيدها التى بين كف إيدة وأتوترت أبتسمت بصدق وقالت حاضر ،،،،،،،ثم قالت لنفسها وأنت خلينى أنسى أسد هو لية حياتة برضو  

ريان/ تجاهل جملتها أو مش ركز لما قالت ان  الجلب إللى بيحب حد بيحس بجلب الشخص إللى جدامة إذا خالى ولا فاضى ،،،،،، وقال مش زعلانة منى

كريمة / لع

ريان/ جبل جوازنا بعتبرك خيتى وبعد جوازنا طلعتى زوجة يتمناة أى حد ودة تعبنى شايفة طلباتى كلها ،،ثم قال بحزن عارف دلوجتى بتتعذبى من جواكى  

أهزت رأسها بالرفض والحقيقة تتعذب ليس من كلامة هى عارفاه قبل لسانة م ينطق بل تريد تريح ضميرها مثلة وتبوح أنها تعشق أسد  وتريد أن يخليها تنساة   رفضت الكلام فهذا الكلام سهل للراجل حتى لو متزوج أم للبنت أو للمتزوجة عاااااااااار والنتيجة معروفة التراب يسترها  وفضيحة للعائلة كلها ،فأين حق الفتاة فى الحرية والحب !!!!!!!!!

ريان/ سرحتى فى أية

فريال/ ها  ،،ولا حاجة معاك  ،،
أبتسم ريان وأمسك إيدها، ،   تعالى تتمشى شوية 

تنفست هى وسارت معة وعقلها يصرخ بريان جوزها ذو قلب طيب العاشق المجروح  وقلبها يعاند ويقول أسد وبس  هل هذا الصراع سوف ينتهى ولصالح من
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 

       [ فى مطبخ القصر ]

دخل الضيف التى أتى مع جاسر المطبخ وجد التى تقف تبكى فهو ظن فى بداية الأمر أنها خادمة بسبب عدم أندماجها مع الجميع فقال أنسة فريدة 
شهقت بخضة فقد سكبت على إيدها القهوة التى تسكبها فى الفنجان للجد   
 جرى ليها الضيف وأمسك إيدها بسرعة ووضعها تحت المياة وكانت أمامة أو داخل حضنة أخذت ترتجف ومصدومة ثم أنتبهت حررت نفسها منة وقالت أخرج أخرج 

أقترب منها ،،أيدك  فقالت ملكش صالح بيها أحب على يدك أخرج وجودك أهنه لوحدينا بموتى 
،،،   فقال الضيف  فريدة لازم كريم على إيدك ،،،، قالت وهى بتلطم وعيونها على الباب    يالهوى حد جاى ثم أمسكت إيدة وأخرجتة من باب المطبخ الخلفى التى يخرج للحديقة وبعد ما أغلقت الباب حمدت ربنا محدش أتى والموقف عدى فهى قالت لة هذا حتى يستطيع أن يخرج ،،،نظرت لأيدها ثم فتحت درج وأخرجت عبوة كريم وقامت بدهن الحرق الخفيف  وعقلها يصور وضعها مع الضيف وهى بين أيدة أخذت تستغفر ربها وتقول لو كان هو جاسر أةةةةةة وحلال  أكيد طعمة الموقف دة حلو 🥺🥺🥺🥺

ترجل الضيف  فى الحديقة وأخذ يفكر فى فريدة لماذا حزينة هكذا لما هاجمتة فهو غير قاصد شئ غير أخلاقى بمجرد مساعدة  وحكم الموقف لكنة أبتسم فكانت بين يدة مثل الغزالة الرقيقة وهى تتنفض  ثم تحولت لأسد يهاجم أعدائة 
【أستوب نتعرف على الضيف 】
 صاحب جاسر يربطهم صداقة قوية بسبب الشغل من القاهرة وعايش فى أمريكا  مريان صاحبتة الانتيم وساعدتة كتير فى الأقامة هناك تعرف عليها صدفة فى بداية حياتة وحيد لذلك قرر الأقامة وكان نفسة يحضر فرح جاسر لانة يعتبرة أخوة ،،ولم يجد حجز طائرة فى هذا الميعاد  فنزل لة فى هذا التوقيت أما مريان نزلت لسبب ما سوف أعلن عنة فيما بعد   ،،،،،مريان غنية جدا وفى بلدها ثروتها تعادل ثروة الحج همام  كلها  تزوجت ٤ مرات وليها علاقات 🤭🤭 لا عدد لها فهذا مباح فى مجتمعهم  معدا صديقها المصرى محمود  الذى يرفض التقرب منها بهذا الوضع عرضت علية الزواج فرفض لكنها متمسكة بصداقته  وبشهامتة أنقذها أكثر من مرة لذلك هى تدين بروحها له 
 ولا ننسى أن محمود الضيف دة فى مصر ليس لة قيمة أما فى أمريكا معروف فهو صاحب أكبر سلسلة من الذهب المصرى الحر هناك ولو أسمة وسمعتة هناك  
وسوف أعلن كيف تعرف على جاسر فيما بعد 

______
[فى شقة عطر ]
عطر/ صرخت وتهز فى جسدة ماذا تفعل والست التى معها أسد جعلها ترحل فى وجودة جريت لباب الشقة  وجدتة مغلق فتحت البلكونة دور عالى أوعى،،، ماذا تفعل وليس معها تليفون بأمر من أسد منذو كتب الكتاب 
أخذت تهز فى أسد  وهو طريح الأرض لا يرد زراعها وجعها  وقع عينها على الفون تبعة  وجدتة من غير رقم سرى وسهل الفتح أخذت تبحث فى القايمة عن أسماء لم يوجد كلها أرقام أو رموز   فهى عارفة غير متعلم فكيف يهتم بكتابة الأسم   فكرت لو أتصلت على أحد من البيت فلا تعرف أرقامهم كتبت نمرة الفون تبعها وأخذت ترن أكثر من مرة  وجدتة مغلق  تعصبت وقالت لو كنت سبت معايا فونى كان نفعنى حتى وأنت كدة  ميت غلس ،،، هل تتصل على أبيها  وتذكرت المسافة من القاهرة للأقصر  طويلة فلا تجد حل أخر وبالفعل كتبت رقم أبيها ومع أول رنة فتح بعصبية وقال   خير يا زفت 

عطر/ بابى ألحقنى
أتنفض فى مكانة وقال ضربك تانى 

عطر ببكاء/ أونكل أسد شكلة مات وأنا فى شقة فى دور عالى  والباب مقفول ومش لاقية المفتاح  

الأب/ لية أنتى عايشة فى البيت الكبير 

عطر/ معرفش بقا ألحقنى مش معايا فون غير بتاع أونكل أنا خايفة  

الأب  بلهفة / طيب طيب أهدى عطر  قوية شاطرة بنت الدكتور عاصم همام بطلة مش تخاف غير من ربنا  أطلعى البلكونة وصورى فيديو المكان إللى أنتى فية وأبعتى على النت الفيديو أو الواتس 

عطر بضيق/ إللى ذى أونكل معندوش فيس أو واتس أكيد

الأب/ لا عندة يلا بسرعة وإياكى تبكى سامعة ثم أغلق  الخط
 بسرعة عطر نفذت إللى طلبة منها أبيها وأستغربت لدية فيس وواتس لكن الشات ليس كتابة بل صوتى  لم تهتم بالفعل أتصل عليها أبيها تانى وبلغها فى نمرة أخرها ٤٥ ،،،بتاعة كرم وهو عرف المكان وحدد العمارة فعطر ركزت على شكل العمارة والمدخل وأدق التفاصيل  وقال سوف يأتى لها اليوم وكرم نصف ساعة ويكون عندها لان العمارة بعيدة عن  مكان الشغل   
مرت نصف ساعة   كأنها سنة  والخوف متمالك الصغيرة أتنفضت على خبط بقوة على الباب وصوت بالخارج يقول متخافيش أنا كرم يا مرت أخوى 

عطر جريت / الباب مقفول  ومش لاقية المفتاح 

كرم/ أبعدى عن الباب أكسرة  وبعد محاولات  لم يقدر على كسر الباب فأستعان بالبواب حتى فتح الباب وأنصدم من ملابس عطر  ،،،،،، الأول بهذة الملابس طفلة أما الأن أنسة  🤭 شدها لحضنة يحجبها عن أعين البواب فهى بت عمة ومرت أخوة وخلع شالة الصعيدى ووسترها من شعرها لحد رجليها وقال أسترى نفسك بسرعة ألبسى أى حاجة جريت هى لأوضة بدون كلام فهى نسيت    ثم جرى لأخوة يتفحصة رغم لسة طالب فى أخر سنة فى كلية الطب لكنة لدية خبرة فهو يطلع الأول على الدفعة كل سنة  وبعض من دكاترة الجامعة عارضوا علية العمل معهم فى المستشفى التى يمتلكونها وبالفعل ألتحق منذو سنة بعقد من الباطل وأتدرب حتى يحصل عليها  حين ينهى شهور الدراسة ثم يعمل فى المستشفى كطبيب رسمى فرصة ذهبية لمن مثلة   وبسرعة قدر يشخص حالة أخوة لكن لا يقدر يعلن عن التشخيص غير لما يتأكد  وحملة بصعوبة هو والبواب ونزلة بسيارتة وأنطلق للمستشفى ومعة عطر 

              [حل المساء]

المستشفى التى يتدرب فيها كرم   أمتلات   بعائلة الحج همام الذى يسند ذقنة على عصاتة رغم سكونة عكس عاصفة غضبة الداخلية 
والحريم تساند روحية التى تولول على أبنها  وكريمة تولول على أخيها   وفادية تبكى من الموقف وتربت على كتفها وفريدة تبكى وواخذة كريمة فى حضنها فهى تعتبر أسد أخوها   أما فريال تجلس على كرسى منهارة الجميع يظن حالتها هكذا على أسد أنة أبن خالها وأخوها ومتربين مع بعض حتى جوزها ظن هذا لكن حزنها أن أسد حبيبها بهذة الحالة 

سويلم واقف فى حالة ضعف على حال ولدة الكبير وأول فرحتة وحوالين منه أخوة جابر  يواسية 
عطر تجلس فى زاوية غير مهتم بيها أحد تبكى  ومنهارة لوحدها  لم يعلم أحد لماذا هم أختفوا وتواجدوا فى هذة الشقة   ثم وصل أبيها المستشفى  بهيبتة  وبدلتة السمراء  لمحتة عطر  وجريت لحقها فى حضنة وضمها بأشتياق  وسار بيها وهى معلقة أيدها حوالين رقبتة ثم أنزلها أمام غرفة أسد التى شاورت عليها لم يكلم أحد بل أقتحم الغرفة وجد أسد طريح الفراش فى العناية المركزة  ومتوصل بالأجهزة  وعلى نفسة جهاز الأكسجين نظر بسرعة نظرة تفحصية للأجهزة ومارس عملة كطبيب ثم قال لكرم الذى يقف جنبة لا يفارق أخوة  بلغة عملية حالتة أيه 

كرم/ ٠٠٠٠٠٠

عاصم /  لازم   يعمل أشاعة *****

كرم/ مش موجودة أهنةولا فى الأقصر كلة دى جهاز عالى وحديث يا عمى 

تنفس عاصم  بغضب / يبقا ٠٠٠٠٠٠٠
كرم 

        
تعليقات