قصة عائلة همام
البارت الرابع عشر14
بقلم نجلاء فتحي
[أتى موعد الفرح ]
فى الصباح رائحة الأكل الشهى تملا البلد كلها وحالة من الفرحة تملا البيت والخارج الجد و الأبناء سويلم وجابر وجوز بثينة منصور يباشر الدبا٠يح فقد أمر الجد بذ٠بح ١٢ من العجول الكبار وخلى البلد كلها تاكل والفقير تملى ثلاجتهم
وفى الغرف فريال وكريمة يلطموا وفريدة حزينة و فادية فرحانة وعطر عادى شوية تفرح وشوية حزينة مش فاهمة لكنها سعيدة أكثر بسبب رؤية أبيها فى أى لحظة
ريان وأسد مضايقين وكرم وجاسر مبسوطين
[فى المطبخ]
روحية/ بثينة نادى بناتك العرايس ونادى بتى كريمة وحصلنى على أوضتى علشان نجهزهم للعرسان بالليل
بثينة بضحك/ عنيا وعطر
روحية/ لع دى طفلة مش لازم وبعدين أسد شاف وإللى كان كان هههههههه
بثينة / هههههه برضو البلد متعرفش بالموضوع خليها تعيش فرحة البنات
روحية / ماشى ثم صعدت غرفتها وأخذت معها صنية عليها أشياء لتجهيز العرايس 🤭
[وبعد وقت ]
روحية / الدور عليكى يا عطر تعالى كريمة خلصت
عطر بخوف/ لا
روحية / أنتى عروسة
عطر/ no
روحية/ ها
عطر بخوف/ مش عايزة
فادية بكذب/ مش بيوجع
عطر / لا
روحية/ طيب أشوف حاجة لو ينفع ينفع منفعش بلاش كدة كدة ولدى أتبس خلاص هههه
عطر صوتت وتزق إيد روحية وبعد وقت زهقت وقالت خلاص خليكى مش عارفة أشوف أنتى حرة
أما بثينة كانت جهزت بناتها فادية وبتجهز فريال أما تلك المسكينة فريدة تخدم عليهم وتنظر لكريمة بحقد وتتمنى أن تكون مكانها تتجهز لجاسر حب عمرها
أستغلت عطر أنشغال الجميع وتسحبت للخارج بدون أذن عند سماع الغفر يرحبون بالدكتور عاصم أبوها وجريت للخارج وحين وجدت أبوها صرخت بااااااابى حبيبى
ألتقطها بحضنة وأعتدل فى وقفتة مما جعلها تتعلق فى رقبتة وأرتفع رجلها عن الأرض وسار بيها حتى جلس على كرسى فى الحديقة وهى على رجلة يقبل وجهها وقال وحشتينى يا عطر أسبوعين مش شوفتك هتجنن عليكى أنتى مرتحالة هنا
عطر/ الكل هنا بيعاملنى حلو
عاصم/ وأسد
عطر/ طنط روحية بحبها
عاصم/ أسد عامل أية معاكى
عطر/ كريمة وفادية بيلعبوا معايا
ذاد القلق فى قلب عاصم وتفحص وجهها وجد جرح عامل قشرة سمراء بمعنى بنتة تعرضت لأذى ،،مين إللى عمل كدة
عطر/ أس٠٠٠
وهنا أتى أسد لان الغفر بلغوة بوصول حماة الدكتور وقال وجعت على وشها ثم أتسع عيناة فهى ترتدى بجامة ببنطلون وعليها القطعة العلوية بنصف كوم وشعرها مفرود بجامه عادية لكن فى عرف الصعايدة لمتزوجة عاااااار خلع شالة الصعيدى ورماها عليها حتى وشها أخفاه من عين الغفر وأخواتة ثم خطفها من حضن أبوها أخذت عطر ترفص وتنادي بأسم أبوها
عاصم بغضب/ أنت أتجننت
أسد/ نسيت عوايدنا يا عمى بتك مرتى كيف تخرج آكدة
عاصم أدرك أن أسد كلامة صحيح فقال ،،بس بنتى تربيتها غير هنا بيقا مش عليها ملامة
وأحترم وجودى
أسد لكى يستفز عمة لانة على صوتة علية فقال بجوار أذنة،،،،جريب هتكون جد أصل بنتك طلعت جامدة أمال لما تكبر هتكون أزاى
عاصم أخذ ضربات قلبة تضرب وتسرع معقول طفلتة المدللة أصبحت آمراة وفى أى لحظة سوف يعلن طفلها عن وجودة
أسد أستغل تشتت عمة ودخل بيها البيت وقال بصوت عالى أما روحية يا أمااااااااا
نزلت روحية بخوف فهى لاحظت أختفاء عطر ،،،،خير يا أسد
أسد/ كشف وجة عطر وقال كيف ترحل بدون أذنك ليا حج أحبسها
روحية بترقب / هى خرجت للرجال إكدة
أسد/ ربنا ستر محدش غريب والغفر محدش يجدر يرفع عينة ينطخ طوالي
روحية/ شكلها هتتعبك يا والدى
أسد بسخرية/ لسة حساها دلوجتى
روحية/ البت معدنها طيب وحنينة عودها على طبعك عجينة شكلها صدقنى هتفرق معاك
عطر مش فاهمة حاجة/ انطى ممكن أروح مع بابا😭😭😭
روحية/ نزلها وسيبها عطر بتسمع الكلام وشاطره
أسد/ لع تتحبس فى الأوضة
روحية خافت عليها / نزلها إلا بالله العلي العظيم لكون كسرة عينك جدامها بجولك سابها دى عروسة ومليش طالح دخلت عليها جبل الفرح دى من حقها ذى أختك تفرح
أسد بضيق/ عايز يرمها لكن هو أمام أمة فأنزلها برفق ثم أخذ شالة من عليها وخرج
روحية طبطبت على شعرها وبدأت تعاتبها وتعلمها ممنوع الخروج كدة والمفروض اللبس دة فى غرفة النوم وبرا الأوضة فى لبس أخر وفى الأخر حضنتها
عطر/ أنتى طيبة قوى من ذى أونكل أسد
روحية/ بلاش الكلمة دى جولى أسد وبس دة جوزك وراجلك وأبو ولدك جريب
عطر/ أبو ولدى أنا أزاى معنديش بيبى
روحية / ملست على بطنها بتمنى وقالت جريب ذى ما أبوة أول حفيد لازم ولدة أول حفيد
أوعى تتنططى كتير وخلى حركتك براحة اليومين دول
عطر/ لية
روحية بيأس/ كل حاجة تعرفيها فى وجتها تعالى أتحممى مش كفاية مش جهزتك لعريسك بالليل
عطر/ يعنى أية
روحية / أجصد تستحمى
عطر/ هو أنا ألبس فستان ذى فادية و أبلة كريمة وأبلة فريال
روحية/ أيوه بس تسمعى الكلام
عطر بفرحة/ شدت أيدها لأعلى لكى تأخذ شاور
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات
[ أتى وقت العطر ]
جلست الحريم فى بهو المنزل والمعازيم والخدم من الحريم يخدمون عليهم وسيدة كبيرة تغنى أغانى من التراث الصعيدى القديم
والعرايس يجلسون بعبايات بيتى نصف كوم وبشعرهم على كرسى وسيدات متخصصات يضعون الحنة على إيدهم ورجليهم ويرسمون لهم
ولا ننسى عطر فرحانة وسعيدة هى و فادية وفريال وكريمة ملامحهم جامدة
والزراغيط تحيط بيهم ومازالت فريدة تنظر لكريمة وتتمنى تكون مكانها وواقفة تخدم على السيدات التى ترسم الحنة لأخواتها
روحية/ مالك
نرجس/ كنت نفسى فى بت
روحية/ معاكى والدين صلات النبي عليهم والنهاردة دخلتهم وزعلانة يا حزينة على عمرك
نرجس/ برضو البت فرحتها لها طعم كان نفسى أدوج طعم الفرحة وأنا بجهز بتى لعريسها زيك الصبح أنتى وأم فريال
أتت بثينة/ بنات البيت بناتك يا أم الرجالة خلاص بجيتى حبيبتى جاسر والدك أتجوز بتى فريال
نرجس بمكر/ يعنى مرت أخوى بجت حبيبتك
بثينة/ لع بجت خيتى[ أختى]
روحية/ ربنا يخلينا لبعضينا
أتت الخادمة التى تبع بثينة وقالت لامؤاخذه يا حاجة بثينة المرا إللى جاعدة بتعيب فى سى أسد بية وبتك فادية وبيجولوا كلام عفش عليها وبيجولوا ستى فريال وستى كريمة مش بيضحكوا مغصوبين على الجوازة والنساوين بينموا
أمسكت روحية بثينة من زراعها ،،،،رايحة فين
بثينة بغل/ أعرف المرا دى جمتها
روحية بخبث/ لع متخربيش الفرح بالعجل [بالعقل] يا أم مخ تخين
بثينة/ أبا أبا عجل[ عقل]أية لازم تتربى
روحية/ شاورت للخادمة ترحل ثم شاورت لسلفتها نرجس الطيبة أم جاسر وريان وحمات بنتها كريمة تبعد لأنها ملهاش فى المشاكل
ثم شدت بثينة وقالت / تعالى معايا يا بت عمى
بثينة/ من زمن مش سمعت الكلمة دى يا مرت أخوى
روحية/ تعالى نخلص المصلحة دى يا أم مخ تخين وبعدين نتكلم يا حمات أبنى الدكتور
وقفت روحية هى وبثينة وراء الستات إللى بتتكلم
الست بلوية بوز الأولى/ حسرة على بناتى مش لاجين خطاب والمخبولة تتجوز لع وأية دكتور
أمسكت روحية بثينة قبل الهجوم على الست لأنها تقصد فادية
الست الثانية / ولا أسد أتجوز عيلة شكلها هبلة ذى فاديةبس حلوة شوفى شوفى خرات البنات مخرطهاش جسمها طفلة عجبة فيها أية دة بنتى جدها ١٤ سنة ومربرة وجسمها فاير يجى حاجة وعشرين سنة
الست الأولى/ شوفى شوفى فريال وكريمة الابتسامة مش شجت خشمهم
الست التانية/ دول أغنية دة أنا سمعت د٠بحوا ١٢ عجل
الست الأولى/ عمرك شوفتى حد يجوز أربع عرسان بأربع عرايس فى ليلة واحدة
الست الثانية / لو فى حفيد خامس كان اتجوز فريدة
الست الاولى/ الست نرجس والست روحية يا بختهم جوزوا عيالهم مرة واحدة والست بثينة دول عالم معاهم فلوس ذى الرز مش زينا غلابة يلا ملناش صالح بحد
جلست روحية هى بثينة على الكنبة وبينهم الستات إللى أتكلمت
روحية بأبتسامة مصتنعة ربتت على رجليها / منورة يا حبيتى
بثينة بغل ربتت على كتف الست التانية وقالت حجيجى منورة
نظروا الستات لبعض وبلعلوا ريقهم وقالوا فى نفس واحد دة نور العرايس
روحية/ مالك يا حبيتى وشك ضرب ألوان إكدة لية
بثينة/ شكلهم يا أم أسد كانوا بينموا على العرايس والعرسان
وهنا الصمت حل بالمكان فكل واحدة نمت إيضا من الحاضرين لكن لسوء الحظ هما سمعوا دول
روحية/ ينموا لية عاد هما بنات وشباب الحج همام يتعابوا
بثينة/ مستكترين على بتى فادية ولدك الدكتور كرم
روحية تشدقت بفمها / الحب يا حبيبتى الحب ومالها فادية جلبها أبيض وعاجبة الدكتور ولدى ملناش صالح دى زينة البنته فى الصعيد كله
بثينة/ فريال وكريمة مش بيضحوا ،،مكسوفين بنتة متربية كلها ساعات ويكونوا فى حضن عرسانهم
روحية نظرت ليهم وقالت ولا أية
الستات نظروا لبعض
الست الأولى بتوتر / ربنا يبارك فيهم ويسعدهم يا أم أسد
الست الثانية/ ربنا يرزجهم بالخلف الصالح يا أم فريال
روحية بمكر / أمين يا حبيتى أنتى وهيا ،،،ثم ألتقطط كوب شربات وأعتدلت فى وقفتها ثم عملت زيها بثينة فقد فهمت دماغ مرات أخوها وبت عمها فقالت روحية بصوت عالى علشان آكدة لازم تشربوا حلاوة الفرح وفى نفس الوقت سكبوا الشربات على رؤوس الستات فى وقت واحد
الست الأولى/ لية إكدة يا أم أسد
الست الثانية/ كيف تعاملوا ضيوفكم إكدة
روحية بحزم رفعت السبابة للجميع وقالت/ كل مرا أهنة طفحت وملت كرشها وطلبت وكل لعيالها فى الدار ومحدش أعترض خير ربنا كتيررر الحمدلله لكن تعيبوا فى عيالنا وفى دارنا للللع وألف لععععع
بثينة بغضب/ أى مرا أهنة تجعد تهنى وتبارك أهلا وسهلا أما شيطانها يوزها يمين بالله متخرج سليمة
روحية/ وهى ورزجها بجا معانا سامعين يا مرا أنتى وهيا نسوان نمامة متختشيش
ثم ندهت على الخادمات يخرجوا الستات إللى تكلمت وإللى سكبوا عليهم الشربات من الباب الخلفى الموجود فى المطبخ وأى غفير يعترض يقولوا أمر الست روحية حتى لا يلاحظ الرجالة هذا بالخارج
بثينة/ وجفتوا لية عاد دة فرح
زرغطى يا مرا أنتى هيا
وهنا أشتعل الفرح عند النساء تانى
جريت ليهم نرجس / برافوا عليكم مجدرش أعمل إكدة
روحية/ ساعات بحس فادية المفروض بتك بجواك خلى فى واحدة فى الدار زيك
وأخذوا يضحوا
عطر/ كالعادة مش فاهمة حاجة غير أنها فرحانة بالأجواء
فادية/ زعلت لكن فرحت لما أمها ومرات خالها أو حماتها أخذوا حقها
فريال وكريمة أتعس يوم بحياتهم
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات
[أتى المساء ]
وأرتدت العرايس الفستان الأبيض لكن بستايل صعيدى محتشم وغطت شعرها بطرحة تبع الفستان وعملت خلصة من شعرها تزين وشها ومكياج كامل وجلسوا فى بهو البيت تانى وأمتلأ البيت بالنساء أكثر فأكثر
وتجلس سيدة تغنى وتطبل والجميع تصقف تخيلوا المشهد 😎
الست/بس الولا يجى
الجميع / بس الولا يجى
الست/يجى عندى برا بس الولا يجى
الجميع / بس الولا يجى
الست/ يجى على القنايا
الجميع/ بس الولا يجى
الست /وأعملة جنايا
الجميع/ بس الولا يجى
الست / يجى على الرساى وأعملة فراخ
الجميع/ يجى
الست / يجى ميجيش
الجميع/ يجى
الست/ميهمنيش
الجميع/ يجى
الست/يهنايا يامااااا
الجميع/يهنايا يامااااا
الست/ دة عريسى واجف براااا
الجميع / يهنايا ياماااا
الست/ يهنايا وأتهنيت
الجميع/ يهنايا وأتهنيت
الست/جبت الحنة وأتحنيت
الجميع/ يهنايا وأتهنيت
الست/أحنا إللى طلعنا العالى
الجميع/ أحنا إللى طلعنا العالى
الست/ونسبنا النسب العالى
الجميع/ أحنا إللى طلعنا العالى
الست/أحنا إللى طلعنا العلوه ونسبنا الناس الحلوة
الجميع/ أحنا إللى طلعنا العلوه
الست/هيالة يا هيالة
الجميع/ هيالة يا هيالة
الست / أبوها يحلف ويجول مهر البت ٧ عجول ومفيش كلام يا رجالة
الجميع/ هيالة يا هيالة
الست/عمها يحلف ويقول وخالها يخلف ويجول مهر البت ٧ عجول ومفيش كلام يا رجالة
الجميع / هيالة يا هيالة
[ والخارج عند الرجالة]
أسد/٠٠٠٠٠٠