قصة عائلة همام
البارت السادس والعشرون26
بقلم نجلاء فتحي
كريمة بترقب/ بسهولة طلجنى
الأم/ لع لسة بس دة راجل صعيدى والأرض الخصبة يجرى وراها والبور يدوسها برجلة
كريمة شعرت بنغزة فى قلبها بلعت ريقها / أماااا أنا مش بور جاسر مجربش منى لسة بختم ربى
روحية /😲😲😲😲 تجصدى أيه أمال الأمانة إللى البيت كلها شافها ،،،لم تحملها رجليها مصدومة ،،،،نظرت ليها وقالت أحكى إللى حصل جبل حكمى ميكون واعر عليكى
كريمة بشهقة ودموع / حكت كل ما حدث بالتفصيل ليلة دخلتهم وكل المواقف التى تم ذكرها فى القصة ،،،،صدجينى غصب عنى جلبى أتعلق بريان
روحية بصدمة / بت الرجال جابت العار للعيلة جاسر طلع راجل صوح وعشجك وأنتى يا عادمة ناسك طفحتى عيشتة من أمتى بناتنا ليهم فى العشج العشج الصوح لزوجك لراجلك ،،يا مرى يامرى بنتى عاشجة أخو جوزها يا فضحتى يا فضحتى
كريمة/ جاسر ميعرفش وريان بيعاملنى خيته[ أختة]
روحية بتوهان وحزم أمسكتها من زراعها بقوة ،،، أكتمى على الخبر ماجور لع يدفن ،،،الليلة جوزك يجرب منك أتصرفى واحد غيرة كان خد موقفك على كرامتة وزمانك فى التراب من يوم دخلتك أتجوزتى راجل بجد خسارة فيكى
كريمة/ ياما أفهمينى
طاااااااخ ،،،،،بتضربينى 😲😲
روحية / وكَسر دماغك يا خلفة العار صدج إللى جال خلفة البت عاااااار ثم ضربت على صدرها، جلبى حس العيب منك ورحمة إمى وأبويا لو مش أدتينى أمانتك بجد خلال سبوع أجول لأبوكى وأفضحك فى البيت بجا فادية الهطلة المخبولة تطلع أنصح منك وجننت أخوك بيها ولسة إللى فى بطنها دة تملك الدار لو طلع واااااد ،،، أنا هتجنن ماشى يا كريمة ماشي يا بت بطنى أحنا بتوع العشج الحرام يا بنت سويلم ثم أنهالت عليها بعبارات السب والعتاب كلمات أيقظت ضميرها لكن السؤال هل كريمة تفوق وتعيش حياة طبيعة هل أخطأت لما أعلنت ما بداخلها لأمها !!! تابعونى
[فى أمريكا ]
[وليد خبط على غرفة عطر وهى فتحت لة]
وليد/ لسة زعلانة منى
عطر/ لا لازم تفهم تاخد حاجة مش بتاعك غلط حرام
وليد/ كنتى جعانة
عطر/ ودلوقتى أكلت وشبعت الأكل هنا وحش أوى
وليد/ بكرة تتعودى
عطر بحزن/ لو ينفع أتكلم أقصد تصبح على خير
وليد/ تنامى بدرى كدة تعالى نذاكر سوا.
عطر بحزن/ لا ثم أغلقت الباب بطريقة شيك رمت نفسها على السرير حرفيا عايشة فى سجن تحت مسمى مدرسة داخلى
وليد شعر بضيق وألتمس لها العذر ربما سمعت كلام عنة جعلها نافرة مثل الأخرين من أصدقائة ثم رجع لغرفتة التى شهدت على حزنة ودموعة منذو دخولها لها منذو الصغر
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات
[ فى مكتب الأرض الزراعية ]
يجلس على كرسى مكتبة مثل الأسد المتربص لفريستة حقا لكل شخص نصيب من أسمة،،،، يلتقط نفس من ذلك الشئ الذى يدعى [شيشة ] ثم يخرجة فى الهواء بتلذذ وأمام تلك الفتاة التى تقف بقوة وثبات بشخصيتها التى تعاند ظروفها وسنها رغم ملابسها التى لا تصلح بسبب الفقر ووشها الشاحب والمتلوث بالتراب عيونها تحكى الكثير من القوة والجبروت لا يمكن تكون نظرة فتاة فقيرة لا نظرة لا يفهم أمثالة فقال / جاية لييييية
فراولة/ تاخد حجك ثم أعطت لة المال أمام عينة
أخذ يتفحصة بمقدمة الشيشة ثم ألقاه فى سهلة المهملات
فراولة/ بعت اللماس[ التليفون] وأخذت حج أبويا والباجى جدامك إكدة خلصت
،، ثم توقفت قبل الخروج ونظرت له بنصف عين وقالت جبت لماس جديد
أسد أعتدل فى وقفتة وسار
حتى أصبح أمامها/ لع هو تلفونى إللى سرجتية يا سراجة
فراولة بحزم/ لع مش سراجة أنت خابر وشايف وأنا بخدة جبتة أزاى
أبتسم بسخرية/ لماس بعشر تلاف جنية يتباع ٣٠٠ جنية لع نصحة أنا واصل يا بت ممكن أدمرك
فراولة أتسعت عيونها وأخذ تعد على أصابعها،،،،عشرة يتعد أزاى دة،،،،،،أجصد مدام واصل إكدة وأكل حج أبويا لية
أسد/ هى الدنيا إكدة
فراولة/ لم ترد ثم قالت أنت خدت اللماس بتاعك من الراجل وأكيد بالجوة [ بالقوة ] و أنا بعتة ب٣٠٠ جنية إكدة مديونة للراجل منك لله يا بعيد أنت راجل أنت
أتسعت عين أسد ثم صفعها على وشها، ،،،،لم تهتز هذة المسكينة بل وقفت على كرسى حتى تكون أمامة وردت لة الصفعة لم تكن بقوة صفعتة لها ،، أكثر شئ أهانة بت تضربة وتتحداة
أسد / نفسة الساخن من الأنفعال هو عنوانة لفح وشها فتقابلت العيون الحادة لبعض الممذوجة بقوة ،،،،، قال بهدوء عكس غضبة ،،تمن الجلم [القلم]دة غالى تمنه غالى يا بت الأُجرى
فراولة/ وأنت كمان أبن الأُجرى ،،بوك الحاج سويلم شغال عند أبوة وكلهم شغالين عند الحج همام جدك يبجا كلنا ذى بعض
تخلى عن هدوءة وامسكها من زراعها، ،،المرة إللى فات جولتى الكلام الماسخ دة وعدتها وربى حسابك تجل جوى
،،زقتة بكل قوة ليها فشلت، ، جولتلك بَعد يدك عنى ربنا بيحب مرتك خدها بعيد عنك رحمها منك يا عرة الرجال ،،من كلامها أو ذكرها لأسم عطر جعل قبضة إيدة ترتخى وأبتلع غصبة بقلبة معقول ربنا عاقبة وأخذ عطر بأبشع موتة وهى حادثة أنتبة لنفسة لم يجد فراولة التى أستغلت هذا فخرجت ثار نعم ثار غضب ثم خرج للخارج ومعة الغفر بتوعة
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات
______
[فى البيت ]
ريان/ مش متجاهلك أنتى بتسدى السكة فى وشى كل المسافة تجرب مننا تبعديها
فريال/ خايفة تندم
ريان غمض عيونة جولتلك ساعدينى أنسى حب كريمة حتى لما جربت منك لما نسهرنا فى البلكونة صدتينى
فريال بتوتر/ أنا
ريان/ أظاهر علاقتنا أصحاب يا بت عمتى
حزنت فريال فهناك مشاعر بدأت تنمو أتجاه ريان قررت محو حبها لأسد السرى فهى تشعر بتأنيب الضمير خصوصا لم تجد فى ريان شئ تجعلها تكرة بيها قررت تقرب هى منه فحمل أختها الصغرى فادية وبطنها التى تكبر حركت داخلها غريزة الأمومة تريد تجريب هذا الأحساس ومن من من ريان زوجها ذلك العاشق البائس ذو قلب طيب مثل أمة نرجس
_______
يقف أسد أمام بيت قديم من الطين نزل من على ظهر الخيل وضرب الباب برجلة فتحة وأخذ ينظر بقرف للمنزل
أتنفضت فراولة وأمها فى وقفتها
الأم/ خير يا بية
أسد/ بتك أهانتى
الأم/ لم تعلم بالموضوع ذهابها لة مرة ثانية فقالت كِيف
الأب الذى يرقد على الأرض طريح الفراش مريض / مهما كان جلبك أبيض سامحها
أسد بخبث/بتك شتمتني ومدت يدها عليا
الأب بخوف/ أحب على يدك بت صغار متفهمش حاجة
أسد/ الكلام دة لحد غيرى ثم شاور للرجالة يدخلوا أبوها فى غرفة بالفعل نفذ رجالتة ووضعوة على الأرض ثم شد فراولة داخل الغرفة وأغلق الباب عليهم هما الثلاثة أما رجالتة بالخارج ومنهم مانع الأم تدخل
ماذا يفعل الأسد مع فراولة فى الغرفة أمام أبيها!!!!!!!!!!!!!!
______
بثينة/ مالك
روحية / يا ساتر جلبى أنجبض جبضة عفشة جوى ثم أرتعشت عنيها ،،
بثينة/ أستغفرى
روحية/ أستغفرت وذكرت الله حاسة عيالى فيهم حاجة عفشة
بثينة/ كرم فوج مع فادية
وكريمة جدامك أهى بتغسل المواعين
روحية/ يبجا أسد ،أسد ولدى ضربت على صدرها، ،أسترها عليا يارب
_______
[فى بيت فراولة]
بجا أنا مش راجل
فراولة لم ترد لكنها خايفة ،،،
أسد/ أنا بجا أعرفك لو كنت راجل صوح ولا لع ثم زقها على الأرض وتجرد من ملابسة العلوية وجثى فوقها بشكل كامل
مشهد هذا صعب لأب بنتة أمام عينة بهذا الوضع لم يقدر على الحركة فهو عاجز فى رجلة توسلاتة لم تشفع لبنتة
الأم بالخارج / تلطم وتولول
فراولة / أخذت تزقة بكل قوة فشلت كيف تحرر نفسها وهى فتاة ١٤ عام أمام شاب بل راجل ذو بنية وقوة جسدية مثل أسد الذى يبلغ ٣٥ عام صراخها سبها العالى يجعلها تدفع الثمن نعم فقد صدق الأسد فى وعدة وتلك الفراولة الشهية البيور تلوثت بالعار مدى الحياة بشئ ليس ليها ذنب فهى قررت ترجع حق أبيها من مخالب الأسد وتمنها شرفها الذى تتباهى بيه ويزينها سلب منها سرقة تحت حكم الأسد الغادر وبعد وقت ليس بقليل أرتدى ملابسة كاملة ثم نظر ليها وهى تكعورت فى زاوية تستر نفسها بأيدها ترتجف وعينها على أبيها المصدوم العاجز كلاهما يخشى النظر لآخر
أسد بخبث / طلعت راجل ولا لع ،،، دة عقابك يا حلوة جولتلك هتدفى التمن غالى ثم خرج من البيت وطلع على ظهر الحصان وأشار للرجالة الذين أخرجوا فراولة التى سترت نفسها بحصيرة وأبوها وأمها للخارج فى الشارع وولع فى البيت كلة
ورحل بعد ما أخمد الحريق لحالة فلا يجد شئ يشتعل من أجلة
الأم / حضنت بنتها الباكية وجوزها التى ساءت حالتة وعيونها على بيتها التى أصبح كوم رماد أنتبهت على ثقل على صدرها فقد فارق جوزها الحياة بسبب عدم تحملة لابشع موقف ممكن لأب أن يتعرضله صرخت الأم صرخة دامية أما تلك المسكينة فراولة شالت دم أبوها بين إيدها العمر كلة وعارها
رجع أسد وباشر أعمالة ولا كأنة عمل حاجة ٠
ثانية واحدة ،،،معنى كدة أسد متعود على هذا الشئ معقول ولا أول مرة رأيكم أيه
____
مريان / تتجوزنى
جاسر/ أعجلى [ أعقلى] جوازنا لعبة علشان كريمة تغير الموضوع يجلب جد ولا أيه
مريان/ مالى سوف يكون لك
جاسر/ أفهمى جلبى ملك لكريمة
مريان ببكاء / لماذا علقتنى بيك
جاسر/ مطلبتش منك حاجة أنتى سمعتى كلامى مع محمود وطلبتى تكونى مرتى لعبة ونفعت
مريان/ رد لى هذا المعروف مرة واحدة لا أريد زواج مرة قبل السفر
جاسر بضيق/ ميت مرة أجولك أنا راجل صعيدى مينفعش إللى عايزاة حراااااام
وبعد جدال أخرج من جيبة تذكرة طيارة لأمريكا وقال حجزت ليكى طيارة خلال ٤ ساعات بجد بشكرك ثم تركها
جلست مريان ولعنت نفسها/ غبية لماذا بوحتى بالحقيقة لكريمة لماذا أخبرتها بالزاوج الوهمي ثم نظرت لجواز السفر فى إيدها وتنهدت وعلى الفور جهزت حقيبة السفر للرجوع لبلدها
_____
كريمة بتوتر / جاسر عارفت الحقيقة
جاسر/ وأنا كمان
كريمة بلعت ريقها معقول عارف بحبها لريان أخوة ،،،ونظرت لة بترقب ، فقال أمك جالت ليا أنك جولتى مجربتش منك لية
حمدت ربنا ،، هى وقالت أصل أصل ولكى تدارى توترها وتهرب من أجابتها لية تضحك عليا بجوازك الوهمي لمريان
جاسر/ علشان تغيرى عليا خطة
ربعت إديها على صدرها وقالت، والخطة نجحت
جاسر/ جوابها عندك
كريمة/ موافقة تجرب ليا أمى مش ترحمنى
جاسر بغضب/ لع لع مش عايزك غصب لو إكدة كنت خدتك من أول يوم لازم برضاكى سامعة برضاكى
كريمة أبتسمت بصدق وقربت منة وأبعدت شالة وعمتة وقالت أسفة على كل حاجة دايقتك مسامح يا جوزى
نظر لها فهى قالت جوزى مش أبن عمى ،،،،، أنتى جولتى أية
كريمة بخجل/ جوزى وأبو أبو عيالى
جاسر/ كريمة أوعى تكونى بتلعبى بيا
كريمة/ لع،
جاسر حضنها ومنتظر تزقة مثل كل مرة لم تفعل واحدة واحدة ربت على ظهرها أبعد حجابها وهى غير معارضة نظر لشيفاها غمضت عيونها قبلها قبلتة الأولى حلم بعيد وقد تحقق فرح لم تمانع مما جعلة يطمع فى المزيد والمزيد حتى أنهى المطاف وختمها بصك جاسر جابر همام فرحة عارمة على قلبة أما هى لم تشعر بمثل هذة السعادة صدقت مريان جاسر السعادة كلها فهل يدوم طويل هذا الحب أم غلطة تندم عليها كريمة
______
أستنى عندك
ألتفت لة ،،،جدى جاى تعبان
الجد/ بجالك شهور مرتك ماتت الحى أبجى من الميت
أسد/ يعنى أية
الجد/ تتجوز
أسد/ مبسوط إكدة
الجد/ أوعا فاكرنى نايم على ودنى جريك وراء الغوازى ريحته فاحت
أسد بثقة/ معملتش حاجة
الجد رفع حاجبة / البت فراولة الغلبانة وبيتها ها
أبوها مااااات بحسرتة يا جبروتك جدام أبوها جلبك ميت
أسد بغرور/ دى تمن إللى يعادى الأسد
الجد/ البلد كلها بتقول عيل رمى عود كبريت فى كوم الجش [القش] وراء البيت أنا إللى نشرت الأشاعة
،،،وطبعا إللى عملتة مع البت محدش يعرف ولا أمها نطقت دى فضيحة
أسد/ أمال عارفت أنت أزاى
الجد بغرور/ جدك واصل يا بن
روحية
نفخ أسد من الأخر عايز أية
الجد/ تتجوز تانى تحمى نفسك
أسد / تانى وتموت
الجد / ههههههههه هو أنت أتجوزت أولانى عطر أتجوزتها ولحد لما ماتت وهى بت أوعا فاكرنى عبيط الأمانة مش بتاعت عطر إللى شوفناها كل صدج حتى أبوها وأخوك الدكاترة وأنا لع عارف لية علشان فاهمك من عينك لو جربتلها هيبان فى عينك يا أسد أنت تربية يدى أفهمك عن أبوك
نفخ أسد/ أيوة عطر بت وعلاقتنا مكنتش جواز أرتحت
الجد/ لع
أسد/أية
الجد بمكر / لو مش عايز تتجوز أنت حر ،،،،، أبتسم أسد براحة ،،،،،فقال الجد،،،ومن بكرة أشيع المحامى يجى أهنة ويعدل وصيتى ومن بعدى جاسر هو مكانك ومش فارفة أنتم أحفادى وهو جوزك خيتك كريمة جولت إية
أسد بصدمة/ لع موافج
الجد أبتسم براحة/ كنت متأكد ،،عروستك فريدة بنت عمتك بثينة وكدة كدة لو عطر مش ظهرت وأتجوزتها فريدة مرتك سبحان الله كل الأحداث دى ومكتوب فريدة ليك المرة دى أمك وأمها هيدخلوا معاك وياخدوا الأمانة أقسم بالله كلمتى لو مش أتنفذت لنفذ وصيتى
أسد أنحنى وقبل إيد جدة ثم نظر لة ،،،،خدامك يا جدى لو عايز عيل ليل نهار ٠٠٠٠٠ والعيل يجى من فريدة المهم رضاك عنى يا جدى
الجد أبتسم بفخر لحفيدة وقال الجدع إللى يمتع نفسة ومحدش يشوفة خف من الغوازى والمشى البطال شوية لحد الدنيا متهدى فراولة هى وأمها راحوا بلد تانية بعتهم
أسد بخبث / هز رأسة بالموافقة
هل كنتم تتوقعون شخصية أسد كدة