قصة عائلة همام
البارت السادس والثلاثون 36والاخير
بقلم نجلاء فتحى
[مر شهر ]
خرج أسد من المستشفى وقال أول جملة بعد تعبة ودونى بيت الحج همام ونام فى غرفة نومة وطلب يجمع الجميع ولأول مرة يحس بوجود بنتة التى رفضها
حاول يحضنها مش عارف ساعدتة فريدة بسبب جلطة إيدة ورجلة
أخذت البنت تبكى خايفة منة بسبب ضربة لها
فقال بتعب/ فراولة وأحنا فى المستشفى طلبت الطلاق وطلقتها وأنتم مين فيكم عايزة تطلج
نظرت فريدة لعطر
عطر/ ملوش لازمة الكلام
أسد بحدة/ كلامى واضح
فريدة/ مش عايزة أطلج خلينى على زمتك علشان البت تتربى إكدة إكدة محدش يتجوز واحدة مبتخلفش
أسد/ سامحيني يا فريدة أنا زجتها من على السلم وسبتها تتصفى علشان البت تموت فى بطنها
روحية/ يعنى كلامها صوح
أسد/ مسمحانى
فريدة بكت/ أيوة يكفى أعترافك دة ربنا يشفيك
أسد/ وأنتى يا عطر
موقف صعب ف منذو زواجها الرسمى ولم يهينها ومتحكم فى أعصابة معها فقالت أنت عايز أية
أسد بزل / مش عايز أطلجك بحبك جوى
غمضت عيونها فقالت لما تخف و٠٠
أسد بمقاطعة/ لع قرارك دلوجتى جدام العيلة فريدة على زمتى وأحاول أعوضها
بكت عطر وبشدة وقالت أنا أنا مينفعش أسيبك أنا حامل فى ٣ شهور ومخبية عليك
أسد/ لو عايزة تطلجى موافق
عاصم/ أيوة أرمى اليمين بالثلاثة
عطر/ بابى من فضلك مش عايز أبنى أو بنتى يتربوا فى جو مشاكل هعيش معاك بس بشرط أنا أتولى تربيتة ويتعلم حتى لو بنت
أسد / موافج المهم خليكى معايا وبنتى من فريدة علميها
عاصم بضيق/ غبية غبية
عطر/ أتغير يا بابى من حقة يعيش
شاور أسد لكرم وقال هات الوصية الأصلية وقال دى جدى كتبها بكامل قواة العقلية ثم شاور بواحدة تانية وقال دى مشكوك فيها صح ورفض الكلام والجميع فهم أنة ضل
ورجع ونفذ الوصية الأصلية إللى الكل عارفاها وهى يمسك الشغل فقط وجاسر معاة
ومن ضمن الوصية المستشفى وبيت عاصم ملك الدكتور عاصم من الأخر رجع الحقوق لأصحابها عايز يعترف بما أرتكبة فى حق البنات وجدة فقد قت"لهم وأخوة كرم شاهد خاف عطر تسيبة فأخفاة وحاول يتوب فهو منذو زواجة الرسمى بعطر لم يقرب لفتاة واكتفى بعطر فقط
فقال/ جاسر لية مش سبتنى وفرحت فيا طلجتك من أختى وأنتم سبتوا البيت و٠٠
جاسر بمقاطعة / أنت أبن عمى لع أخويا وكنا سر بعض أختك عايشة فى بيتى وحكى لة حكايتهم
ريان/ صدجنى فى الأول الدنيا صعبة دلوجتى عملنا شغل وأسم لحسابنا أجولك على خبر فريال حامل
جاسر / وكريمة خيتك حامل برضو
عايزين العيال تتربى على الحب
أسد/ غمض عيونة فظن أن ربنا يعاقبة ولن يطول الولد وعطر سوف تنجب فتاة لم يعلم لطف ربنا كبير وبيكافئ وأنة غفور رحيم
[مرت سنين طويله أوى ]
الأباء توفوا والأمهات ،،، روحية وسويلم ،، جابر ونرجس ،، وبثينة ومنصور جوزها ،،،والدكتور عاصم، ،،وأصبح البيت يضم أسد وعطر وأولادة وهم طفلين ذكور من عطر وفتاة من فريدة زوجتة أيضا فقط التى بدأ يعاملها بلطف ولين ،،،،،،
[ملحوظة ]أسد مازال الجلطة مأثرة على زراعة ورجلة اليمين ويستند على عكازة الذى كان رمز للوجاهة وللقوة
_____
ريان وجاسر منذو خرجهم من البيت أشتغلوا وبدأوا من تحت الصفر وأصبحوا الأن ليهم أسم وسمعة واشتروا بيت كبير وكونوا عائلة مثل عائلة الحج همام يضم البيت ريان وزوجتة فريال وأولادهم البنات
وجاسر وزوجتة كريمة وأولادة الذكور وسمى البيت ببيت جابر أبوهم والاحفاد تربت كلها أخوة ولا أحد يفرض عليهم الزواج وأهم شئ أتعلموا وعيال أسد متعلمين
كرم أستقل بحياتة فى القاهرة بفادية ب بنتة وأولادة الذكور الأثنين وألتزم خوفآ من عقاب ربنا ويفقد حد من أولادة ومازالت فادية نقطة ضعفة وحب عمرة
وبدأ مثل أى طبيب فى بداية حكاية بما يرضى الله وبعد موت عمة الدكتور عاصم، ، قررت عطر أن كرم يمسك المستشفى لكن فى الأصل من ممتلكات عطر التى أصبحت دكتورة مشهورة فى الصعيد وبنى لها أسد مستشفى خاص وفيها جزء كبير مجانى والحالات الصعبة يتكفل بيها أسد الذى أصبح رمز الخير فى البلد وسمى المستشفى على أسم أبنة المتوفى 【وحيد 】وعطر غير معترضة فهذا الطفل سبب فى توبة أبوة
وليد بقا/ رفض الجواز وعايش فى أمريكا وبنى نفسة بنفسة ومش أحتاج أبوة لان أخواتة من الأب وأخواتة من الأم لم يعطوا لة ورثة ويعتبر عايش جسد بلا روح وآلة للعمل وبس ولا يعلم شئ عن عطر 🥺🥺
فراولة مثل أى فتاة تعرضت للظلم ولم يشعر بيها أحد مهما كانت قوية ظلت وحيدة تائهة فى الدنيا
_____
كدة الشباب أتجوزا وأنجبوا وكونوا عائلة كل واحد فيهم،،،،،
فيهم إللى ظل فى البيت ومنهم إللى سافر ومنهم إللى ترك البيت ياترى مع مرور الزمن الأباء تتعلم من أخطاؤها وتترك الأبناء لهم حرية الحب والزواج والعمل أم عائلة همام سوف تكرر مرة ومليون
______
النهاية سعيدة ذى طلبكم عن نفسى مش عايزة كدة عطر لازم تتجوز وليد وأسد يتعاقب هو وكرم بس يلا علشان خاطركم
تمت بحمد الله يوم الأحد الموافق ١١/ ٢/ ٢٠٢٤
شكرا لكل الدعم والتقدير منكم ليا ♥️♥️♥️♥️
أنتظرونى فى الجروب التانى
جاهزين روايات وحكايات ,N"F [ قصة جوسكا]
نوعها أجتماعى ،حزين ،كوميدى ،
ورمانسي ،كوكتيل يعنى النهاية أية معرفش الأحداث هى إللى تحكم
تقيمك للقصة
حلوة ،مكرره، ،عادية ،،وقابلة النقد عادى
فرحانة خلصتها ومش أتلخبط فيها بكم الأبطال دول وزعلانة ك أى رواية عشت أحداثها وترحل
تمت بحمد الله