قصة عائلة همام
البارت الثاني عشر12
بقلم نجلاء فتحي
[فى الصعيد ]
حضر أسد ومعاة شخص يرتدى بدلة كلاسيكية ويحمل حقيبة صغيرة وبنت معاة
الجد/ مين دول
أسد بثقة/ دكتور وممرضة
الجد/ لية
أسد/ لعطر
الجميع ينصتون لة بترقب
أسد بكذب / مستحملتش
الجد بغضب/ عمك يدخل الحكومة أمبارح وأنت تدخل الحكيم خلاص مليش رأى فى البيت
أسد / أنت إللى جوزتنى وأنا حر أنا شاب وليا طاقة و٠٠
الجد بحزم/ جولت أتحشم فى كلامك فى حريم وبنات فى البيت ثم قال ورايا على المكتب ثم نظر لروحية وقال واجب الضيافة للدكتور يا أم أسد
روحية/ عنيا يا عمى الحاج
_______
داخل المكتب يجلس الجد ساند ذقنة على عصاة وأسد واقف أمامة،،بجد دخلت على عروستك أمبارح من غير فرح
أسد / أيوة
الجد/ كداب
أسد/ وإللى على الشال كان أيه
الجد/ أشلح ورينى جسمك
أسد / أية
الجد/ جايز جر٠حت جسمك وطبعت د٠مك علية
أسد بتوتر لكنة أخفاة/ شايفنى عيل للدرجادى دى مرتى
الجد/ سلونا الدخلة بلدى
أسد/ الدنيا أتغيرت
الجد بمكر/ ممكن أخلى الدكتور يكشف وساعتها تبان الحجيجة
أسد بغضب / يبجا د*كر لو جرب لمرتى زعلان لية أنت أختارتها ليا وجولت عارف مصلحتى وأنا عايز أخلف بجا
الجد/ جايب الحكيم لية
أسد/ جولت البت فرفرت منى ونز٠فت
الجد/ ومجلتش لأمك لية تداويها لو الدكتور نطق بحرف تبجا رجالة عائلة همام شينة وبهايم لع البهايم فى الزريبة عندهم عجل [عقل] فى الحاجات دى أذتها جامد
أسد بكذب/ أيوة وتقريبا دراعها أنكسر
الجد بصدمة/ لية هى رفضتت وأنت كتفتها
أسد بكذب/ جريت منى وخافت وعايزة تطلع وهى ٠٠٠٠٠غصب عنى بجفل الباب جفلتة على زراعها
الجد/ أمممم علشان إكدة صرخت من شوية
أسد/ أيوة
الجد/ أبوها لو عارف تبجا نصيبة أسمع تتعالج لحد ميعاد الفرح متجربش منها وربنا يستر بجا لو أبوها وصل أبجا أخفيها ومتخليش حد يعرف بأللى حُصل جول أتكعبلت وجعت على زراعها وخلصت
أسد/ وفى جرح فى وشها وعنيها مش باينة
الجد/ من أية
أسد/ أصلها أتكعبلت وهى لبسة هدوم كريمة طويلة عليها وجعت على طاولة مليش صالح فية
الجد/ أخفيها عن عين نسوان البيت ثم ربت على صدرة بفخر ،،طلعت راجل يا ولد سويلم عايز أحفادى صبيان بنات لع ثم شاور بالسبابة أوعا تجرب منها إلا بعد الفرح
بالمناسبة الظابط والعساكر إللى جم أمبارح مع أول ضوء للشمش ملهومش أثر أطمن محدش يعرف أن أسد سويلم همام دخل على عروستة بدون فرح
أسد/ راحوا فين
همام/ نجلتهم برا الصعيد كلة
أسد بسخرية/ يعجبني دماغك ثم قَبل إيدة وقال بتصنع أنا خدامك وتربية يدك سامحنى مجدرتش البت حلوة ومرتى حلال
الجد/ لولا بحبك كنت دفنتك
أسد/ أهون عليك أول حفيد تعمل فيه إكدة
الجد/ ماشى يا بكاش يلا خد الحكيم لمرتك وطمنى
ثم خرجوا وأمر الجد ممنوع حد يطلع غرفة أسد
روحية/ أسد عمل فى عطر أية
الجد/ ملكيش فية
بثينة/ لازم نفهم يا بوى
همام/ ومن مِتى المرا بتفهم عندينا أكتمى أنتى وهيا
خليكم يا نرجس طرشة عامية خرسة دى إللى تعيش مش الواعية أللى تخرب بيتها
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات
_____
[فى غرفة أسد]
أسد/بتعمل أية
الدكتور/ أكشف جنابك ومين دى
أسد / دى مرتى
الدكتور بصدمة/ جنابك أتجوزت
أسد بضيق/ كتبنا الكتاب أمبارح وهى وجعت شوف دراعها شكلة كسر
الدكتور بضيق/أكشف أزاى وجنابك رافض ألمسها
أسد بأمر / خلى الممرضة دى تتعامل معها وأنت جول تعمل أية
الدكتور/ لو الممرضة تعرف يبجا لزمتى أيه
أسد/ متعودش أعيد كلامى
بلع الدكتور ريقة بخوف فهو أبن البلد وعارف مين هو أسد سويلم همام
وبعد وقت أنتهى الدكتور من عمل جبيرة لعطر فلديها شرخ فى الزراع بسيط أسبوع بالكثير ويخف ونظف جرح وجهها وأعطى لها أدوية تقلل الورم والتلوث الذى حدث وطبعا الممرضة هى التى تتعامل مع عطر بدل الدكتور
الدكتور/ إكدة خلصت خلى بالك لازم تتغذى العلاج فية مضاد حيوي حقن علشان يفعل مفعول سريع ودة جوى لازم التغذية فراخ لحمة ألبان مشتجتها فاكهة إكدة يعنى
أسد/ تخف بعد جد أيه علشان الفرح بعد شهر
الدكتور بضيق/ لو نفذت تعليماتى أسبوع أو ١٠ أيام
أسد بمط شيفاه/ تعليماتك
الدكتور/ أجصد الروشتة
أسد/ خلصت برا
الممرضة/ ممكن أبجا معاها
أسد/ دورك خلص ثم أخرج من محفظتة فلوس كتير للممرضة والدكتور وقال برا
خرج الطبيب وصعبان علية عطر وقعت بين مخالب الأسد لكنة مستغرب بغض النظر عن صغر سنها لهجتها مش صعيدية
عطر/ دراعى حصل أية أنا مش فاكرة حاجة
أسد بكذب/ هربتى من ورايا وطلعتى على السطح وخدتى ضربة شمش واغمى عليكى وجعتى على طوبة وفادية
ندهت عليا
عطر/ أيوة فعلا أغمى عليا وأنا حاضنة فادية بس أنا كنت مستخبية علشان أروح لبابا فى مصر
أسد/ هى مصر دى فى الشارع جنبنا دة سفر
عطر/ معرفش بقا أنت لية زقتنى على الطاولة عورتنى
أسد بصدق/ مكنتش جاصد
عطر/ عايزة ميشو
أسد/ لع الجط( القط )دة ميدخلش أهنة
عطر/ من أمبارح مش شوفتة عايزاة
أسد/ كلمة زيادة أتخلص منة
ولازم تكلى علشان علاجك وبعديها أبجا أشوف حكاية ذى زفت ميشو سامعة
عطر بخوف/ سامعة أنا مؤدبة وبسمع الكلام
أسد/ إللى يسألك جولى الباب جفل على دراعى وجعت على وشى
عطر/ طب أقول الحقيقة
أسد/ ومالة وساعتها ميشو برا البيت
عطر/ خلاص إللى أنت عايزة أعملة
أسد/ تاكلى
عطر/ ok
أسد/ ها
عطر/ أقصد أيوة
وبعد وقت جلب ليها صنية أكل وعمل مشكلة مع أمة روحية وزعلت منه لانة رفض يدخلها الغرفة
نظرت عطر للصنية عليها فرحة بلدى محمرة أول مرة تشوفها وطبق فية أرز أبيض وطبق فية شوربة وطبق مخلل بيتى
عطر/ يع
أسد/ دى فروج أجصد فراخ محدش طايل
عطر/ لا دى مش فراخ
أسد/ لع دى إللى عندينا حماتك الحاجة روحية مربيها على الغالى مش بتاعة مصر الفروج الأبيض المليان أمراض وعلف مغشوش
عطر زمت شيفاها بزعل طفولى،،مش متعودة على الفراخ المعصعصة دى عايزة فراخ إللى باكلها فى بيتنا ومش بحب الشوربة وبدأت تقول أسماء أكل بالإنجليزية
أسد بغضب/ بتتتتتت كولى
عطر/ مش بتشوف أكل أزاى دراعى اليمين مربوط حرام أكل بالشمال بابى قالى كدة
أسد/ أمسك قطعة فراخ بأيدة وقال كولى
أبعدت فمها / يع أغسل إيدك الأول محدش يأكل كدة عايزة شوكة وسكينه ثم نظرت لقطعة الفراخ بتأمل وقالت لية المسكينة عملتوا فيها كدة دى صغيرة بيبى نونه
أسد/ لع هو الفروج البلدى إكدة
عطر/ مش عايزة عايزة أكل،،، أكلى بقاله أسبوع مش عارفة أكل وبابى بيشرى ليا أكل معلبات ،،،
أسد رمى اللحمة على الصنية ثم أمسك فكها وأكلها غصب طبق الأرز كلة ونصف فرخة وأعطى لها الدواء ثم مسك أديها وضربها على ظهر إيدها وقال أياكى تجولى على نعمة ربنا يع ،،ياتيك الهم دلع بنات مصر الماسخ دة مش عندينا أتاريكى ١٤ سنة ولسة ظهرك ذى بطنك ممسوحة عندنا أهنة البنات عودهم فاير من الوكل الصوح وأصغر منكى كُمان
عطر/ مش فاهمة
أسد/ عنك م فهمتى
عطر/ عايزة أعمل تويلت
أسد/ ها أيه دة
عطر/ من أمبارح معملتش ولما أكلت عايزة
أسد بعصبية/ يعنى أية
عطر/ أنت مش بتعمل
أسد/ أنا راجل لع مش بعمل إللى جولتى علية دة بلا مسخرة
عطر وهى تتلوى/ أزاى أى كائن حى بيعمل يوةةةة أقصد حمام عايزة الحمام بطنى مش قادرة
أسد/ متجولى حمام أوووف
عطر / أقوم أزاى الهدوم طويلة خايفة أتكعبل
أسد/ عايزة حمام أهو مليش فية
عطر ببكاء / مش قادرة أعمل على نفسى شلنى 🤣🤣🤣🤣
أسد /أستغفر الله العظيم ثم حملها على زراعة وأدخلها الحمام ثم أنزلها فقالت نادى طنط روحية مش عارفة أرفع هدومى
أسد بتسرع/ لع ثم مد إيدة لرفع ملابسها ضربتة على رأسه من فوق بكف إيدها السليم وقالت عيب
أعتدل أسد فى وقفتة وأحمرت عيونة أنتى أنتى ضربتينى
عطر بخوف/ أيوة مش كفاية قولت أمبارح أقلعى عيب
أسد / أنا جوزك يا 🐮 بجرة
عطر بهجوم/ وأية يعنى ثم قالت بمسكنة محتاجة الحمام
أسد/ هغمض عينى
فكرت عطر شوية وأستلمت فغمض عيونة وأنزل ملابسها ثم ساعدها تجلس على التوليت لقضاء حاجتها وهو أعطى لها ظهرة
أسد/ أففففف أية الريحة العفشة دى يا ساتر ريحة صرف صحى جلب
عطر ببراءة/ منك أنت على فكرة
أسد لف ليها/ لية هو أنا إللى جاعد بتنيل يا أم بطن عفشة
شهقت عطر وبالصدفة ألتقطت إيناء ألمنيوم بأيدها السليمة كان جنبها وحدفتة فى وشة وقالت، ،أنت مش مؤدب عيب كدة بتبص عليا وحين لا تجد رد منة غير عيون حادة تنظر لها وخط دم خفيف نازل من جبينة فقالت ببراءة أونكل أسد تقربيا أنت أتعورت
زام أسد عليها وأخذ يخبط بكفوفة على حائط الحمام ويشتمها
عطر بخوف/ أونكل أنا خلصت
عطر/ يوم شين لما ظهرتى يا بنت **********
عطر بترقب/ أونكل بقولك خلصت طب تعالى أفتح الماية خلينى أقوم دى ناحية دراعى التعبان مش عارفة
أسد/ أةةةةةةةةة بلوة دعوة وأتلبيت بيها عمرى مدخلت مع حد الحمام وكمان تضربينى
عطر بترقب/ مش أقصد وشك إللى جة فى إيدى
أسد بمكر / مد إيدة وفتح المياة بضغط عالى صرخت عطر واقفت من على التويلت وهوب راحت المايه لوش وفم أسد
عطر وهى واقفة والعباية نزلت
على رجليها / ههههههههه يع شربت ماية التويلت ههههههههههه ثم قالت بالإنجليزية هذا ما تستحقة
ثم أمسكت طرف العباية وخرجت للخارج ولكنها تعرقلت كالعادة ووضعت على ظهرها وبسبب المياة رجلين أسد مبلولة وبيجرى علشان يضربها رجلة فلتت على سراميك الغرفة فسقط فوقها بل غاست تحتة
فى نفس الوقت دخلت روحية الغرفة وضربت بكلامة عرض الحائط فهى أمة وسمعت صوتة عالى فكرتة بيضربها وجدت الوضع دة ولحسن الحظ وش عطر الناحية السليمة كانت نحيتها فقالت بفرحة مش على الأرض يا أسد الرجال،،،،
أسد خاف يقوم أمة تشوف دراع ووش عطر فقال أطلعى برا ياما
روحية/ بت يا عطر بلاش صوتك العالى تتحسدى وأنت براحة عليها لوووووووووى مبارك يا ولدى مبااااااارك أوعا تخرج الغدا أعملة ليك بيدى عريس وشجيان لولووووووو ى ثم خرجت
(بذمتك حتة الحمام دى أتكررت فى حتة قبل كدة أنا أختلف عن الأخرين فخورة بنفسى 😎)
بثينة/ فى أية
روحية بفرحة / ولدى راجل أوعى تجربى للوكل أنا أعملة ثم شدتها ،،،لع غرفة العرسان محدش يزعجهم
بثينة/ أوعى إللى فى رأسى صوح
روحية/ صوح
بثينة بلطم على وشها / بوى جال ميجربش إلا بعد شهر
روحية/ أبا أبا مرتة حلالة تعالى تعالى نطلع على السطح عايزة ولدى يتغذى هاتى دكر بط لع أثنين و٨ أجواز حمام هو بيحبة
بثينة/ لولولوى يا نهار الفرح خلى عنك دة ذى أبنى لو كنت خلفت واد أجصد
روحية أنتبهت على جرح أبنها لكنها فسرت أن عطر خربشتة وهما أحم فعادى
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات
_____
[فى غرفة أسد ]
أعتدل أسد فى وقفتة ووقف أمام المراية يتفحص جرحة ويشتمها
عطر كانت ثابتة مكانها وكأنها مغيبة وضع جديد عليها نظرت لة وقالت بصوت داخلى قليل الأدب لكنها لم تفهم كلام روحية حماتها ولم تسمعة ثم أخذ أسد ملابس نظيفة ثم دخل أخذ شاور وخرج بكامل أنقتة ثم نظر ليها وهى على حالتها مسطحة على الأرض ثم صفف شعرة وخرج خارج الغرفة
حاولت تقوم بصعوبة وجلست على السرير بل تكعورت وبكت فى صمت تريد أبوها
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات
________
جاسر/ أية رأيك يا ست البنات
كريمة بضيق/ ملكش صالح بيا
جاسر / أمسك زراعها ووقفها وقال أنا جوزك
كريمة بهجوم/ بَعد يدك عنى ثم رمت السلسلة الذهب الذى جلبها لها فى الأرض
جاسر/ ليه أنا عشجك
كريمة لنفسها وأنا عاشجة أخوك
،،،أتت فريدة ألتقطط السلسلة
فريدة بحب فهى تحب جاسر/ حد يرمى حاجة جاسر جابها
كريمة /٠٠٠٠٠
جاسر /٠٠٠