قصة عائلة همام
البارت السابع7
بقلم نجلاء فتحي
بعد م عطر أخذت القرار وتسحبت لغرفة أسد بعد م شاورت عليها ليها فادية طرقت الباب لم يوجد رد مرة الثانية لم يوجد رد ففتحت الباب ذى ما هى متعودة فى بيت أبوها لكن المرة دى بتوجس وحذر ودخلت الغرفة البسيطة فى أساسها وصورة فوق السرير لسيدة روحية وفى جدار آخر صورة لأسد بالزى الصعيدى الكامل والصورة كبيرة جدآ بالحجم الطبيعى وملامحة جادة وساند على عطا خشبية غليظة لزوم الهيبة الغرفة تدمج بين اللون البنى الغامق فى الأثاث المطعم باللون الذهبي واللون الأبيض فى الفرش واقفت أمام هذة الصورة ووضعت أديها على خصرها وطلعت لسانها ليه وقالت ،،،، كل دى صورة بابى أحلى ،،أنت متكبر وأخذت تلحنها
وبترجع بظهرها أنصدمت بحائط أقصد صدر أسد الذى سمع طرق على الباب وهو بيأخذ شاور وف أرتدى ملابسة وخرج وجد التى تقف فى غرفتة أمام صورتة
رفعت عطر عيونها لوشة الذى يتساقط عليها حبات المياة من أثر الاستحمام ويرتدى طقم داخلى أبيض عبارة عن بنطلون أبيض واسع وتيشرت أبيض بنصف كوم خاص لزوم العباية الصعيدى بيكون تحتها لكنة يعتبر داخلى وقالت هاى
عقد ساعدة على صدرة ،،،أيه إللى دخلك أهنة وواجفة تغيظى فى تصورتى
عطر بخوف/ أنا خبطت ومحدش رد ومتعوده على كدة
تقدم ليها وهى ترجع للخلف حتى أصتدم ظهرها بالحائط وضع ساعدة وساند على الحائط ومال بجزعة فهى قصيرة وقال مدام ذى العرسة إكدة وجبانة بتعملى الغلط ليه
غمضت عيونها من قربة وأخذت تتنفض وتقول بصوت ضعيف عايزة بابى
أسد/ داخلة أوضتى ليييه يا بت عايزة تسرجينى [تسرقينى]
عطر فتحت عيونها وقالت/ لا مستحيل أنا مش حرامية أنت أبن عمى وغلط أعمل كدة مع أنى كنت بهزر معاك وجدو قالى غلط ومش نمت وفضلت مستنياك فى البلكونة لحد ما جيت وأنا بقولك سورى أقصد أنت مش بتعرف أنجليزي أنا أسفة ثم عملت بأشارة بمعنى أسفة بأيدها الصغيرة ثم قالت بمرح أسمك غريب وعجبني علشان مميز أسد ملك الغابة قوى أنت تعرف أن كل الحيوانات بتعمل حساب لية ودايما بيكون حكيم وقوى وبياكل لحمة كتييير وشعرة مش أسود زيك مش مهم أصبغة ذهبى وحلو،، وبدأت تحكى حكايات عن الأسد أقصد كرتون يعنى فهى مكونة حصيلة معرفية عن الأسد من حكايات ديزنى التى تشاهدها فى التلفاز
أبتعد عنها فهى رضت غرورة وجلس على الكرسى ووضع رجل على رجل وقال العلام خربت دماغك صوح بس عجبنى عارفتى الكلام دة كلة منين
عطر طيرت وجلس على حرف الكرسى جنبة ذى ماهى متعودة تجلس بجوار أبوها وقالت من التعليم طبعا أنت لية مش متعلم التعليم حلو يعنى مثلا لو تهت من جدو همام أو بباك عمى سويلم ترجع أزاى ،،،أمممم حد أداك ورقة وقالك أمضى عليها تمضى كدة ولا تجيب حد يقرها صغير أنت أفرض مكيدة
نظر ليها بنصف عين فكلامها صح وقال ،،عندك كام سنة
عطر / أممم ١٤ سنة فى ٣ أعدادى يا أونكل
أسد/ لو بناتنا زيك إكدة يبجا علية العوض ومش نعرفوا نسيطروا عليهم و لا لينا حكم عليهم ملناش عازة فى حياتهم
عطر/ يعنى أية
أسد/ أرحلى وأياكى تتكرر وألاجيكى جصادى مرة تانية وتلاشينى غضبى وحش يا أم لسان طويل
عطر بترقب / يعنى مش زعلان منى
أسد بضيق/ لع
عطر / قرصت خدودة برفق وقالت كميلة خالص لع دى حلوة ثم خرجت من الغرفة وضع أيدة مكان فعلتها وأبتسم وهز رأسة بيأس فتلك بلوة صغيرة لا كبيرة متحركة ولازم يتجاهلها فهى تضيع وضعة وبرستيجة
ثم أنتبة وقال هى البت دى أزاى تلبس إكدة وواجفة جصادى باللبس الشين دة
فهى كانت ترتدى بجامة بيتى بنطلونها بار مودة فوق الركبة والقطعة إللى فوق كت ونصف بطنها عارية فقال كِيف عمى يتركها إكدة ثم مط شيفاة وقال بسخرية تربية مصر وإللى بيجى منها
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات
______
[ فى صباح اليوم التالى ]
أجتمع الجميع وآمر الجد ممنوع فتح موضوع عطر مع أسد يقصد لما أتريقت على أسمة فلا آحد يعلم بزيارتها لغرفتة غير فادية
نزلت عطر تجرى على السلم بشعرها المفرود وملابسها التى لا تليق بلبس بنات الصعيد المحتشم وقالت هاى
عاصم / أسمها صباح الخير
عطر بأبتسامة/ صباح الخير
الجميع/ صباح الخير
عطر/ صباح الخير يا جدو يا عسول
الجد بأبتسامة/ صباح العسل على العسل
فادية بصدمة / وأنا
الجد بأبتسامة/ أنتى العسل كلة
فادية بنصر / أيوة صوح أنا عسل
عطر/ فين أونكل أسد
الجد بخبث/ فى أوضتة شكلة مش نازل
عطر/ أنا صالحتة أمبارح وقطع كلامها وجريت على نصف السلم لأنة كان نازل ومش ناوى يفطر لم يلحق يتكلم فقد أمسكت إيدة وشدتة على السفرة وقالت جدة ممكن تقوم
الجد/ ليه
عطر / قوم بس
الجد / حاضر يا بتى
عطر/ زقت أسد مكان الجد وقالت هو دة مكانة ،،،،،،صمت أحتل المكان الأنفاس توقفت
عاصم بترقب / كدة غلط
عطر/ لا يا بابى ،،،هو أسد ملك الغابة أقصد الملك يبقا يقعد على رأس السفرة وأحنا حوالين منة فى الكرتون بيكون كدا ثم سندنت على كتفة بكوعها وقالت حضرة الأسد تحب تأكل أية خلى اللحمة بالليل
أسد كرسى جدة تمناة كتير شعور الكرسى ذادة غرور وقوة هذة البلوة حققت حلم صعب تحقيقة فمنذو الصغير يريد الجلوس علية فى الخفاء ويفشل والأن يجلس أمام الجميع وجدة واقف جنبة،،، حاول يبين ضيقة فقام من مكانة وأجلس جدة وباس إيدة وقال معاش ولا كنت يا جدى ربنا يبارك فى عمرك طفلة مش تقصد
الجد بتفهم/ خابر يا والدى خابر
عطر/ وقفت جنب جدها وقالت جدو قوم دة مكان الأسد أنت طيب ممكن يأكلك أو بنفيك برا الغابة أقصد البيت
الجد/ تصنع الضحك حتى يعدى الموضوع وقلبة سخرية ففعلتها لا يغفر لها من خطأ أرتكب
أسد جلس مكانة وهو ينظر لهذة الفتاة الجريئة وشعر بغرور الطاووس من كلامها
وبعد مدة ف الجميع ملاحظ منذو أمس عطر بتاكل بالشوكة والسكينة لكن أسد أول مرة يأخد بالة وبعد أنتهاء الأكل
أسد/ أستأذن بقا يا جدى أباشر الشغل
الجد/ ماشى يا والدى خد فى طريجك جاسر أبن عمك
أسد بضيق/ ليه
الجد/ هو أمر نفذ
جاسر/ لع هروح بعربيتى
الجد / هى كلمة تروحوا وتيجوا مع بعض خلى البلد يعرفوا ولاد العم أخوات أياكوا فاكرين نايم على ودانى عاد ولا كبرت وخرفط إللى حُصل فى الأرض بيناتكم البلد بيتكلموا علية بيجولوا أحفاد الحاج همام مش طيجين بعض ثم نظر لأولادة سويلم وجابر وقالوا لو أهليكم مش ربتكم جدكم يربيكم فنظر سويلم وجابر فى الأرض بخزى فهم فشلوا من مصالحة هذا الثنائى العنيد ،،، من الأن جدام أهل البلد حتى العيال الصغار تتعملوا أخوات وجلبكم [قلبكم ♥️] على بعض
جاسر وأسد بضيق/ حاضر
جريت عطر ومسكت زراع أسد وقالت يلا
عصام/ رايحة فين
عطر/ مع أونكل أسد حضرتك عوتنى إللى أعوزة أعملة يا بابى
عاصم/ تعالى هنا هما رايحين الشغل
أسد/ أبعد إيدها وقال ،،مينفعشى بنات همام العمال تشوفهم بالخلاجات دى
عطر/ خلا أيه
أسد بضيق / أجصد الهدوم دى
عطر/ ههههههههه أنت بتتكلم غلط بابى أونكل أسد بيقول على الهدوم أيه هههههههههههه
ضحك أسد وضربها بخفة على رأسها وقال عايزة تنزلي معايا
عطر / Yes أقصد أيوة
أسد/ موافج روحى ألبسى من هدوم فادية ولا كريمة وتعالى
عطر بغرور وثقة / عطر بنت الدكتور عاصم مش بتلبس من هدوم حد عطر تلبس الغالى وأول لابسة
فادية وضعت إيدها فى وسطتها / لية بجا ما أنتى مستعملة سريرى وحمامى ومرايتى وبلكونتى ومش زعلت
كرم بتسرع / مش تجصد يا فادية على حسب متعودت
أعجب أسد بيها أكثر ثم أمسك زراعها وقال عندك بنطلون طويل وبلوزة بكم وواسعة
عطر / لا أحنا فى الصيف مش فى الشتاء
الجد/ بتتوشوشوا على أيه سمعونا
أسد/ ولا حاجة ثم قال بجوار أذنها وعد هفسحك بس مش دلوجتى
عطر شاورت له بالسبابة / مدام وعدت تنفذ الأسد شجاع مش بيخلف وعدة
أبتسم بسبب كلامتها البريئة تزيد غرورة بنفسة ثم رحل
الجميع أستغرب من طريقة أسد معدا الجد الذى أبتسم بمكر وعاصم خاف من نظرة أبوة وقرر ينهى الزيارة بسرعة
فريال لنفسها / معجول حتة بت لا راحت و لاجات تاكل بعجلك حلاوة يا حبيبى
______
طول اليوم أندمجت عطر على حريم البيت وبناتة والجميع حبها معدا فريال
فادية/ تعالى ألعبى معايا
عطر/ تمام،يلا فى الجنينة
فادية/ ممنوع فى رجالة برا
عطر/ قصدك الحرس
فادية/ أيوة
عطر/ عادى بيتنا كدة وبلعب وهما موجودين وساعات كتيييير جدا بابى مش موجود
فادية/ جِدى ِ وخالى سويلم وخالى جابر منعين
عطر/ أوووف يبقا بيتنا أرحم طب نلعب فين
فادية/ أهنة أو فى أوضتى أو على السطح
عطر/ فى خشب رفيع وأكياس وحبل
فادية/ لية
عطر/ نعمل طيارة نطيارها فوق السطح
فادية/ فكرة حلوة بتعرفى تعمليها
عطر بضحك/ لا
فادية بضحك/ ولا أنا
عطر / أونكل أسد بيعرف
فادية/ معرفش
عطر /معاكى نمرتة
أتى كرم وقال: نمرة مين يا بنات
فادية/ عايزة نعمل طيارة ورج [ورق]
كرم وهو يمسك 📚 كتبة ،،،دى للولاد
عطر/ لا مفيش حاجة أسمها كدة
كرم/ خلاص أعملها أنا بس لازم أشترى الخشب والخيط والغراء والاكياس
عطر/ أخرج معاك
كرم/ ممنوع
الجد / الذى يتابع الحديث من أولة وقال خدها خرجها هى مش متعودة على الحبسة وبالمرة خد فادية
فادية/ أحلى جِدى ِفى الدنيا
كرم بسعادة / لو إكدة يبجا موافج
وبعد وقت ركبت السيارة عطر وفادية فى عربية كرم وفى نفس الوقت أسد داخل بعربيتة القصر وقال رايح فين
كرم/ حكى له الحوار
أسد/ عطر لبسة أيه
كرم / متجلجش مش هتنزل من العربية واصل
أسد بضيق/ لع أنزلوا وتعالوا معايا أنا أفسحهم كدة كدة وعدت المخفية
عطر أخرجت رأسها من الشباك
،،،،،أونكل المخفية دى أنا صح
أسد/ يعنى فهمتى كلامى دلوجتى
عطر/ أيوة ومسمحاك يلا فسحنى ونزلت من العربية وأتخانفت هى وفادية مين تقعد جنب أسد رغم فى عربية كرم الأثنين جلسوا فى المقعد الخلفى
أسد كان على أخرة وأقنع نفسة هى ضيفة وتغور من أمامة
فأقترح كرم أن أسد يسوق وبجوارة عطر ويجلس هو وفادية فى المقعد الخلفى وأقنع حبيبتة أنها ضيفة تعمل إللى هى عايزاة وفى ضميرة يريد الجلوس بجوار فادية فهى فرصة ذهبية بالنسبة له
أسد/ على مزاجك الخروجة دى
كرم نظر لفادية وأبتسم / جدا يا خوى
أسد/ برضيك متنفعكش
كرم بحزن قال لنفسة / إللهى ينكتب عليك العشج يا وَلد أبوى
هل الخروجة تنتهى بخير
تابعونى
[فى القصر ]
جاسر/ كريمة
كريمة بملل/ خير
جاسر/ شايفك مهمومة اليومين دول
كريمة/خليك فى حالك يا ولد عمى ومتركزش معاى ثم رحلت
خبط جاسر على قلبة وقال لنفسة عجبك الإهانة إكدة عشجت لوح تلج
فريدة شهدت على الحوار/ ولا يهمك سيبك منها وخليك فى جلب ♥ حبك
جاسر نظر لها بعدم فهم وتركها
فريدة/ مش حاسس بيا ليا عجبك كريمة إللى بتهينك وحزنت
[فى نفس الوقت]
ريان /كريمة
كريمة بحب/ كيفك
ريان بعشق/ زين طول م بنت عمى زينة
كريمة بخجل/ زينة لما شوفتك وجريت للأعلى
ريان نظر لأثرها وقال بصوت عالى / واااه يا بوى ثم نزل على السلم وخرج برا البيت وجد أخوة جاسر حزين
ومع الكلام رفض جاسر البوح لة
ملحوظة جاسم وريان أخوات وبيحبوا كريمة لكن كريمة بتحب ريان وهو بيحبها ومحدش بيعلن للتانى محدش يتلخبط
وفريدة بتحب جاسر وهو مطنشها