قصة عائلة همام
البارت الثامن والعشرون 28
بقلم نجلاء فتحي
وقفنا البارت إللى فات لما فريدة بدأت تحكى لأمها على الذى فعلة أسد زوجها معها ومع بنتهم
شوفوا البارت السابق وأنتهى الحوار على توبيخ بنتها كالعادة حزنت فريدة فلا تجد من ينصفها من بطش زوجها وأتهموها مش عارفة تعيش
____
رجع كرم من شغلة فقد ألتحق بعملة وأصبح دكتور يباشر ويمارس مهنة الطب ،،دخل غرفتة وأبتسم وجد
فادية جالسة على الأرض ترتدى عباية بيتى مشجرة بنصف كوم وضيقة للغاية وبنتها صاحبة السنتين على رجليها ترتدى نفس فستان من نفس جلباب فادية فهى شاطرة فى التفصيل وأشترى كرم ليها ماكينة خياطة لذلك تفصل لنفسها وبنتها من نفس القماش وترتدى زيها ،، منظر فادية هى وبنتها جميل ومحبب لقلبة يشعر تعب اليوم بيروح من نظرة عينهم
فادية أعتدلت فى وقفتها وقالت بفرحة ،،كرملتى خلصت الخلجات حلوة وأخذت تلف حوالين منها وهى شايلة بنتها
كرم/ حلو أوعا حد يشوفك بيها دة مجسم عليكى
فادية بخجل/ لع أطمن ،،هنا فى الأوضة بس
كرم/ أخذ بنتة باسها فهى طفلة طبيعية وليست مثل فادية وقال ،،، حد دايجك فى غيابى
فادية/ لع أقصد ،،من أول اليوم فطارنا سوا كلنا وبعد أنت م روحت شغلك طلعت هنا أخلص الخلجات دى خياطة وبس كرملتى البت بتعيط كتير مش عارفة لية
كرم / البت ساكتة
فادية/ كل لما أجول لأما بثينة مش عارفة أسكت البت تزعج فيا وتجول عبيطة خلفت بت أكيد زيك
تعصب كرم وقال لية محدش مصدق البت طبيعية أووووف حتى لو زيك مش معترض دى هدية من ربنا أسمعى جريب هنرتاح من الهم دة أهم شئ ذى معودتك أى حرف بينا هنا ممنوع حد يعرفة فى البيت مستنى الموافجة وأنجل مصر لية حج عمى عاصم ساب جدى وطفش
فادية / مصر مرة واحدة وأسيب أما بثينة وأخواتى
كرم/ لمصلحة بنتنا
فادية بحب / لع مش عايزة تتربى أهنة تضيع جدى صعب ماشى موافجة،،،، ثم قالت لنفسها بصوت عالى هوووووش يا فادية كلام كرملتى ميطلحش برا الأوضة، ،،ضحك كرم على حب عمرة إللى أختارها وقال فوفتى تعالى أجرب العباية الجديدة وأجولك رأئى
فادية بكسوف وهروب / البت
كرم / أخذها أعطاها لأمة التى فهمت وضحكت وأخذتها منة
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات
______
فى مكان شبه العشة من الخوص يتكون قاعدة على الأرض يجلس أسد وأمامة الشيشة وصنينة عليها شاى وبجوارة فتاة ترتدى عباية رقص من التراث القديم عبارة عن عباية من الستان وبيها فاتحة من الجنبين من رجليها لحد فخذها وراسمة وشم على زقنها ٣ خطوط وترتدى كردان ذهب ه أدوار يدارى صدر العباية المفتوح وعلى خصرها قطعة من التل رابطة وسطها وفى رجليها خلجال والذهب فى زراعها جلست وهى تنهج من الرقص وقالت بدلع عجبك رجصى يا أسد بية
أسد رفع حاجبة / حلو وأنتى حلوة جوى النهاردة ثم لمس وشها
الفتاة/[ضحكت ضحكة خليعة] النهاردة بس ،،،عندك حج حلوة علشان الكبير مشرف عنديا ،،مالك شكلك مهموم فضفض أنا خدامتك يا بية
أسد / أخذ نفس من الشيشة ورجع رأسة للوراء وقال خلفت بت ونفسى أخلف واااد
الفتاة/ وأية يعنى خلف تانى
أسد بزعل/ فريدة مرتى شايلة الرحم بعد ولادة البت
الفتاة/ أتجوز تانى
أسد مط شيفاة بسخرية/ الجد همام يوافق بتحلمى
الفتاة/ متزعلش منى يارب يموت
أسد بتمنى/ ياريت ،،موتة حجات كتير تتعدل وتتغير
الفتاة بدلع وأيدها تعبث فى شالة ،،،،أنت جاى تروج يلا ولا ملكش مزاج ليا
أسد / عايزك تنسى الأسد أسمة تجدرى
ضحكت الفتاة وللأسف فعلوا ما حرمة الله ونهى عنة 🥺🥺
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات
_____
وصلت الطائرة مطار القاهرة الدولي بسلام وعطر معلقة زراعها فى زراع وليد الذى أصر على الالتحاق بكلية الطب فى القاهرة وأقنع أبوة على شرط لا يسبب لة مشاكل وطلب يقابلوا
[ أمام المطار]
عاصم بضيق/ تعال تستريح عندى
وليد/ شكرا يا عمى لازم أقابل بابا هو يبعت ليا عربية هنا
عاصم لم يجادل معة بسبب كرة لة ثم أخذ عطر بالقوة ورجع القصر وهو مرعوب خايف أبوة يعرف بوجود عطر وخصوصا أسد فهى تعتبر على زمتة حتى لو جواز عرفى لم يطلقها بعد شفوى
وبعد دقائق وصلت سيارة فخمة سوداء وركب وليد فيها بعد م تعرف علية السائق وطول الطريق ينظر للشارع للناس يشعر أنو منهم شعر بالانتماء لماذا والدة رماه منذو عمر ٧ سنوات دون رحمة فى مدرسة داخلى وبلد غريبة ولولا عطر كان ظل فى أمريكا وبعد مدة رفض أبوها يستقبلة فى بيتة وأستقبلة فى الشركة أنتظر فى مكتب السكرتيرة ما يقارب الساعتين وأزيد فى دخل غرفة مكتب أبيها فأخر مرة شاف أبيه من ٥ سنوات تغير لا كلاهما تغير أقترب وليد لكى يحضنة وقفة الأب ومنعة وقال بجفاء جاى لية وعطر دى متلزمكش
وليد بحزن/ لييييية
الأب/ هى تعرف أنك أبن غير شرعى ولولا أبويا مكنتش أعترفت بيك ودلوقتى عندى شغل أسمع هتدرس هنا معنديش مانع أوعا حد يعرف أنى أبوك لو عرف قول تشابة أسماء وفلوسك هتوصلك كل أول شهر وفى شقة فى ****** دى منطقة راقية غير كدة مشوفش وشك تانى أنت غلطة وندمان
عليها بر اااااا
خرج وليد وهو حزين تمنى الموت فى هذة اللحظة فعقلة ١٩ عام لم ينضح بعد أتصل على عطر
وليد/ مينفعش أقيم عندك
عطر/ لية الفيلا فيها غرف كتير
وليد/ الدكتور يرفض
عطر بسخرية/ يرفض على أساس ٣ سنين مش عايشة فى مدرسة دخلى مشتركة
وليد/ هسكن فى شقة فى منطقة ٠٠٠
عطر/ واو دى راقية جدا بباك زمانة فرحان بيك
وليد غير الموضوع ثم قال بحزن لازم أقفل قربت أوصل
عطر شعرت يخفى شئ لكنة ألتزمت الصمت فلا يجوز التعدى على أحد فى مشاعرة هكذا تعملت فى المدرسة الدخلى
________
[مرت ٣ شهور ]
فى القاهرة
كرم فى قمة سعادتة فقد تحرر من لعنة جدة وحقق حلمة وسافر القاهرة وقدم على عمل وألتحق فى مستشفى ونقل أقامتة فى القاهرة ومعاة فادية وبنتة عمل مشكلة كبيرة وفى نهاية المطاف خرج من البيت وأشترط ممنوع ويحرم من الميراث وافق كرم وقرر شق طريقة بمفردة لم يحزن فهو متوقع هذا
وفى نفس الوقت أتت لة فرصة أن يدرس لكى يحصل على درجة الماجستير
سؤال هل يقابل عطر بنت عمة وزوجة أخبة هناك أم لم يتعرف عليها بسبب شكلها المتغير
______
[ فى أسيوط ]
كريمة بفرحة / حتة يوم يالهوووووى جامد جوى وحياتى عندك فسحنى كمان
جاسر شدها لحضنة/ بجد انبسطى
كريمة/ جوى جوى يا أبو ولدى حد يصدج علاقتنا تكون إكدة
جاسر/ طول عمرى بحبك وأنتى شايلة عالى الحمد لله منعك لية ثم سكت حتى لا يفسد تلك اللحظة
كريمة برفع الحاجب / جول فاكرنى مش بت ولا نسيت
ضحك هو وقبل رأسها وقال فى ثانية بتجلبى عليا
كريمة بترقب/ لسة بتحبى
جاسر/ أممم السؤال دة عملى يا إللى دوختينى معاكى ثم 🤭🤭🤭
كريمة خلال هذة المدة لم يعرف حد بحبها لريان أخو جوزها غير أمها وفعلا طلع حب أخوى فجاسر وأبنها لهوا عقلها وأصبحت تنتظر رجعوعة بفارغ الصبر فقد جلب لها فون وتلفزيون فى غرفتهم جعلها متفتحة شوية
ملحوظة كدة الشباب ملتزمين معدا أسد
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات
[فى كلية الطب ]
خرجت عطر من باب الاسانسير ومعها وليد وصدفة دخل كرم هو الاسانسير ولم ينتبه كلهما لبعض ،،، كرم ينظر فى ورقة وعطر واكلة دماغ وليد الحزين التى تعتبر حزنة طبعة هادى
_____
عطر/ أوووووف أيه الصداع دة تعال نشرب حاجة فى الكافتيريا
وليد/ ok الدكتور دة شرحة معقد
عطر/ ههههههه ولسة ثم قالت بالإنجليزية نحن فى أول الطريق عزيزى
【وبعد وقت
وصلوا الكافتيريا 】
تقف عطر بطلتها الأجنبية ب ملابسها وقالت واحد قهوة من فضلك وواحد كوفى ميكس
الشاب/ أعتذر أخر فنجان قهوة الدكتور أخدة
عطر بهجوم/ أنا واقفت الأول يبقا ملكى وأنت قولت تمام ووافقت من الأول
الشاب/ دة دكتور مقدرش أكسر طلبة وأنتى طالبة
وليد/ محصلش حاجة خدى المرة دى كوفى ميكس
عطر بعند / مستحيل بطل سلبيتك دى فين بقا الدكتور دة لازم أخذ قهوتى
الشاب/ واقف هناك بيتكلم فى التليفون على فكرة دة بيدرس الماجستير ودكتور بجد وممارس
عطر/ يبقا طالب زينا والمعاملة ميرى الدكتور برا الكلية هنا طالب يعنى طالب وأنطلقت بغضب للدكتور
وليد/ مجنونة أستنى عطر عطر
وقفت وراة وخبطت على كتفة و٠٠٠٠٠