قصة عائلة همام
البارت الواحد والثلاثون31
بقلم نجلاء فتحي
رجع أسد المستشفى بلهفة هل خلصت العملية بسلام أم فقد أبنة من خلالها وجد فراولة منهارة أكثر فجلس على أقرب كرسى فتأكد ما يخشاة حدث
أبتسم براحة عند
خرج السرير النقال وعلية أبنة
جرى علية منعة الطبيب حتى لم يقرب منة ويلقط عدوى ف الطفل فى مرحلة نقاهة
ثم تم تسكينة فى العناية المركزة بسبب خطورة العملية فلا يعطى الطبيب رأى نهائي إلا بعد مرور ٤ أيام على الأقل فقد حاول الأطباء أرجاعة للحياة مرتين خلال العملية وكالعادة لطمت فراولة ف الخطر مازال محاوط الطفل
____
[فى القاهرة بيت عطر ]
دخلت عطر ومعلقة زراعها فى زارع وليد
عدل كرم نظارتة الطبية وأمسك مقبض كرسية بغل من منظرها فهو رجح هذة الفتاة عطر كانت ترتدى بنطلون أسود ضيق للغاية وكعب عالى أسود وشنطة باج على الظهر وبلوزة بيضاء بحمالة رفيعة وجزء من نصفها العلوى ظاهر 🤭 ومكياج جرئ وشعرها طويل فقال لنفسة يانهار مدوحس يارب متكنش عطر لع أسد يجتلها دى أنثى متفجرة االانوثة هى دى عطر دى صعيدية وهنا رجع لأصلة الصعيدى وغار على بت عمة ومرت أخوة لكنة ألتزم الصمت كأنة لم يعرفها حتى تظهر الحقيقة وأغلق فم فادية المفتوح من الصدمة فهى مصدمة من لبس البنت ولم تعلم أنها عطر بنت خالها المتوفاه
عطر لمحتهم ونظرت لأبيها الذى هز رأسة بمعنى يعمل أية
عطر أبعدت إيدها من زراع وليد الذى خطبها وقالت دكتور عاصم عندك ضيوف أجى لحضرتك فى وقت تانى ثم شدت وليد لخارج البيت لكن توقفت وغمضت عيونها من كلمة كرم وقال مش تسلمى عليا يا مرت أخوى عطر عاصم همام المتوفاة برافو كل دة وأنتى فى أمريكا سبحان الله أدرس الماجستير علشان أقابلك كدة صوح عمى ألف حكاية موتك ودفنك وطول السنين دى مزرش جبرك لية علشان أنتى عايشة ثم قال بغضب أسد أخوى يوم ما عرف بموتك أنهار ومين إللى معلجة دراعك فى دراعة يا هانم يا محترمة يا متجوزة يا صعيدية
عطر بتوتر/ دة خطيبى وأية متجوزة دى أخوك مات
كرم بغضب / ماااااااااات أخوى حى يرزج طبعا أكيد عمى ألف حكاية موتة برافو يا دكتور مؤلف مبدع كمان ،، طاااااااخ ،،،،أنت بتضربنى بتضربنى يا دكتور لعلمك زرتك اليوم علشان يبان الحجيجة
عاصم / بنتى أتجوزت غصب ولعلمك بنتى بنت ذى ماهى أخوك مجربش منها والجوازة باطلة
كرم / لع الجواز مش باطل لسة على زمتة والجواز أشهار والناس عارفة كتب الكتاب مجرد وثيقة زمان مكنش فى كتب كتاب عطر مرت أخوى
عطر بتوهان / أسد عايش ثم نظرت لوليد المصدوم من الكلام وجريت لغرفتها
عاصم بغضب/ ارتحت براااااا بيتى برااااااا ،،،،ثم زق وليد للخارج وقال وأنت كمان برااااا بنتى ملكى محدش ياخدها دى بتاعتى دى إللى عيشت راهب علشانها وأنا فى عز شبابى ،،،عطر فى غرفتها سمعت كلام أبوها ومنهارة
____
[فى بيت كرم ]
أدخلت فادية بنتها لغرفتها ،،،فهى تبكى منذو صفع عاصم لزوجها وقالت وجعتك معلش ثم أستطالت على أطراف أصباعها وقبلت خدة وربتت علية برفق أنا زعلانة من خالى عاصم ومش أكلمة أبدآ
كرم / حضنها وتنفس فى رقبتها وقال لع دة مهما كان عمى أنا عليت صوتى علية ودة ميصحش جوزك إللى غلطان
فادية/ خدك شبة حتة اللحمة الحمرا
كرم / بوستك طيبت مكانة يا أم جلب أبيض
فادية/ عطر كِيف تلبس خلجات آكدة
كرم/جوزها يلمها وهو حر فيها يسامحها أو التراب يلمها
بعدت عنة فادية بصدمة وقالت هى متعرفش حاجة فكرت أبية أسد مات
كرم/ ملكيش دعوة بالحوار دة شكلها فيها دم
فادية/ يا كرم ٠٠
كرم/ باس كفاية أدخلى غيرى هدومك لحد مجهز العشاء
[ملحوظة فادية ملهاش فى شغل البيت وكرم متولى هذا بحب وعلى قلبة ذى العسل ]
____
وبعد أربع أيام لم يغادر أسد المستشفى وأغلق فونة والجد فقط يعلم بذلك والجميع عقلهم مشغول علية
أعطى الله فرصة ذهبية لأسد ونجى أبنة من الموت وشفاة لكن ليس شفاء كُلى يكفى مرحلة الخطر زال سوف يخضع لعقار مدى الحياة خاص بالقلب
مرت أيام طويلة
خرج الطفل وأسد يحمله على كتفة أشترى لفراولة ملابس فخمة رفضتها حتى الأكل رفضتة بمعنى أى شئ فية فلوس ترفضة فراولة لديها عزة نفس قوية بجانب شخصيتها القوية
ووصل القصر وقال لا يمكن أبنة يتربى بعيد عنة وبسبب نفوذة وسلطتة سجل عقد الزواج بتاريخ قديم فى نفس الوقت إللى أعتدى على فراولة فية صعب تحديد اليوم لكن فراولة سهلت المهمة فهى لا تنسى يوم
د"" بحها وموت أبوها و حر" ق بيتها ،،،فقال أوعى لسانك يغلط فى أمى الحاجة روحية ولا مرت عمى نرجس ولا عمتى بثينة دول خط أحمر صدجينى هنسفك
لوحت فراولة بحركة سوقية على أساس هيرحبوا بيا ويخدونى بالحضن ،،دة مش بعيد يجتلوا ولدى هتجدر تحمية من بطش أعدائك
أسد / لية شيفانى شيطان
فراولة بسخرية/ الشيطان جارك ملاك يا أبن الأكابر مش عجبك ذى مجلتلك أمشى ومحدش يعرف خبر جوازنا
أسد/ بالله لو بت لكنت دفنتكم أنتم الأثنين
فراولة بسخرية/ وياترى خلفت أية بت ولا واد ولا متجوزتش بعد عطر
هنا أسد أنتية فقد نسى عطر وأنشغل بموضوع أبنة فقال أتجوزت بت عمتى ستك فريدة وخلفت بت العيب مش منى منها
فراولة حبت تضايقة ،،،شاورت لة بأحد أنمالها وقالت الجسم دة وخلف بت علشان إكدة جريت على ولدى
أمسكها أسد بعنف من زراعها فأنكمش الطفل فى حضنة وقال بوى بلاش إكدة بخاف
ترك أسد زراعها / لمى لسانك وأجهزى فى أى وقت عايز حجى الشرعى منك أكيد هتكونى حكاية بشرستك دى
فراولة/ لو كنت جدرت عليا مرة علشان كنت صغيرة ،دلوقتى بعينك لو بموتى لما أحس أنك راجل يا عرة الرجال يا رمامة النسوان
قبل ميكون لة رد فعل خرج الجد وفتح الباب وقال أدخلوا ،،أتنفض الجميع بالداخل فقد قال لهم الجد أن أسد متزوج قبل فريدة ولازم يعيش بأبنة هنا وهو مريض وهذا كذب
روحية بلهفة / هات الواد
أسد/ خلى بالك جلبة تعبان وعمل عملية ولسة تعبان محدش يحضنة جامد
حضنتة روحية بفرحة والزرغوطة ملت المكان وقالت ماشاء اللة الولد كبير لية مخبى عننا جوازك الشرع محلل ٤ يا ولدى آكدة فريدة تبجا الثلاثة
أسد/ العروسة طلبت إكدة
فريدة/ مش فى رأسها الكلام دة فهى ملهاش نفس فى الدنيا وكرهها أما بثينة أمها النار كوتها
ونرجس عادى جواز أسد وأبنة مش فى رأسها ولا يضرها
كريمة بفرحة/ آكدة أبنى لجى حد يلعب معاة ولو خلفت بت يتجوزها ولا يتجوز بت كرم
أسد كل إللى يهمة أمة وأخوة وأختة ودول فرحانين أى حد تانى لا ولسة رد فعل كرم فقال أن شاء الله عريس بتك دة وعد لو خلفتى بت
جاسر/ مش مصدق فلدية رواية أخرى دى من ضحايا أسد
ملحوظة
جاسر يعرف أن أسد جوز أختة بيعمل مع البنات 🤭🤭🤭 لكن ميعرفش أنة بيخلص منهم
الجد/أسد خد مرتك وولدك فى الأوضة دى يلا أختارت الأوضتين جار بعض ميفصلش غير حيطة يا جوز الأثنين
حل المساء دخلت روحية غرفة أسد بدون أستأذن كما هو متعودة فى غرفة فريدة ضرتها
نفخت فراولة بغيظ/ مخبطيش لية وكالة من غير بواب
شهقت روحية/ أبا أباااا يا عادمة ناسك أنا ست الدار
فراولة بغيظ / أنتى ست الدار وولدك أسد الكبير جرفتونا
روحية/ يعايبة ،،بتعيبى فينا يا رمامة الشارع وأنا كنت جاية أشوفك مكسوفة مش عايزة تاكلى معانا لية
فراولة/ مش أطفح أنا حرة لما أشوف ولدك راجل صوح
روحيةضربت على صدرها /يا مرى يامرى كِيف مش راجل وخلف واد
فراولة بسخرية/ الرجولة مش بالواد ،،،،،،،،،،واخدة وحيد أبنى على فين
روحية/ حفيدى أقسم بالله متشوفية العمر كلة وخرجت مسرعة لخارج الغرفة وهى تنادى على أسد
أسد / فى أية يا حاجة
روحية ببكاء/ مرتك طولت لسانها عليا وضربتنى ضربت أمك يا كبير أمك أنضربت فى أوضتك يا أسد
أسد/ لييييية
روحية/ طلعت أشوفها مش كلت معانا لية عملت إللى عملتة ،، ثم قالت بصراخ وكذب شوفتها بتكتم نفس وحيد والدك بالمخدة حاولت أمنعها بهدلتنى ،،،،،،طلجها يا والدى طلجها وأحرمها من والدها خليها تتربى
أنقبض قلب فراولة فمهما كانت قوية عند أبنها ضعيفة ،،،هزت رأسها بالرفض من منظر أسد أدركت أنها مهلكة ،،،،فقام أسد برفصها فى بطنها صرخت نعم صرخت من قوة الضربة ووقعت على الأرض تتألم تحت رجلة
نرجس بخوف على تلك الفتاة / كفاية يا أسد كفاية
أمسكتها روحية وقالت أهدى يا سلفتى أسد راجل هيجيب حج أمة
نرجس/ مش إكدة البت هتفرفر
بثينة/ بس يا مرت أخوى أنتى خايبة خليها تتربى المرة دى أهانت حماتها المرة الجاية تهنى أنا وأنتى أضرب يا أسد أضرب
【عزيزى القارى 】 بثينة عمت أسد وحماتة ومن وقت ما ظهرت فراولة والنار تكويها لكن مدارية ففرصة جات ليها على طبق من فضة ٠
فريدة جثت على الأرض وأخذت تلك المسكينة لحضنها / منك لله حتى إللى خلفت الواد إللى هتموت علية مش رحمتها
بثينة/ شدتها وضربتها فى كتفها وقالت بغيظ ،،وأنتى مالك واحد بيربى مرتة
فريدة/ دى ضرتى و أنا وهى فى مركب واحدة
فراولة نظرت لفريدة المفروض عدوتها الأولى فهى ضرتها ،، لا الوحيدة هى فريال إللى خايفين عليها وأكيد نرجس أم قلب طيب ،،،حاولت تقوم من على الأرض وهى تتحسس بطنها التى ورمت فقالت بقوة مصتنعة مدام راجل إكدة وجبت حج أمك قول أتجوزتنى أزاى جول ولدك دة جاى الدنيا أزاى خليك راجل لمرة واحدة بس وأعترف
هنا سمعوا صوت صراخ فريال وفريدة وبثينة