قصة عائلة همام البارت الثامن8 بقلم نجلاء فتحي

        

قصة عائلة همام
البارت الثامن8 
بقلم نجلاء فتحي


توقف أسد بسيارتة أمام محل ونزل كرم وأشترى  لوازم الطيارة الورق  

عطر بحنق طفولى / أية الكَروَتة  دى،، هى دى الخروجة حتى منزلتش من العربية أنت مش  قد كلمتك

أسد بغضب/ بتت مستحمل قلة أدبك من يوم مشوفت خلجتك العفشة دى أياكى فكراني خدام عنديكى لع  أنا جناب الأسد سويلم همام الكل يعملة مليون حساب 

كرم بتسرع/ أهدأ يا خوى براحة جدر عجلها  [عقلها] 🧠 صغير برضيك 

أسد ضرب كفة على عجلة القيادة ،،،،   دللللللللع بناااااات مصر مش عندينااااااا 

فادية بخوف  / حجك عليا يا أبية هى ضيفة جولى أسفة يا عطر 

عطر بأصرار وشموخ / عطر بنت الدكتور عاصم مش تعتذر أنت وحش وحش وفتحت الباب ونزلت من العربية تجرى 

أسد / يانهار مدوحس نزل من العربية وجرى وراها  وكرم بيجرى وراهم وفادية مخرجة رأسها من الشباك بتلطم 

أمسكها أسد ثم صفعها على وشها لدرجة أدممت شيفاها  أتسعت عين كرم وشدها من إيدة وقال بغضب من مِتىِ  بنمد  يِدنا على الحريم دة عار فى عائلة همام ونظر لة بعتاب 

عطر بصراخ/ بكرهك بكرهك وأصبحت ترفص وتصرخ فى الشارع فهى أول مرة تجرب الضرب   ،،بابى عايزة بابى 

كرم/ مش يجصد  [يقصد]خايف عليكى 

عطر بعويل/ باااااااابى  
أخذها كرم فى حضنة بحضن أخوى وخباها داخل عبيتة حتى يحجبها عن أعين الناس بملابسة التى تتعارض مع ملابس الفتاة الصعيدية وسار بيها للسيارة وأجلسها بجوار فادية التى أستقبلتها بحماية لحضنها   ثم ركب فى المقعد الأمامي وأسد ركب على كرسى القيادة ووصلوا البيت دون كلام 
_________
          [وبعد وقت ]

روحية ضربت  على صدرها / مالك يا بتى 

عطر بكذب / وقعت على وشى 
فادية نظرت لكرم ،،،، وأستغرب كرم لماذا لم تقول الحقيقة فخدها وارم وجنب شيفاها مجروح

روحية/ ذهبت لأسد الذى يقف بلا مبالاة ،،،  وقالت بحدة بت عمك  كيف وجعت [وقعت] وهى معاك 

أسد/ لم يرد

روحية/ يا مرى يامرى  البت وشها باظ وهى أمانة عندينا 

عطر بحزن / قولت وقعت ثم نظرت لأسد ثم جريت لأعلى 

روحية/ لع وألف لع مش واجعة دى أنتى ضربتها صوح

أسد/ أَما أنااا

روحية/ لع مش أمك جول الحجيجة يا أبن بطنى  واد يا كرم أخوك أذى الضيفة 

كرم/ مليش فية عندى مذاكرة وفر هاربآ بضيق لغرفتة

روحية/ بت يا فادية  بنت خالك مالها

فادية/ نظرت لأسد وقالت بخوف  مشوفتش حاجة معرفش حاجة وجريت لغرفتها مع عطر 

روحية / كدة  بانت يا أبن روحية أنت ليك يد فى إللى حُصل

أسد/ دى ناقصة ربابة

روحية بترقب/  ضربتها صوح

أسد بثقة وغرور/ صوح 

روحية وضعت أديها على رأسها ،،يا مرى يا مرى يا مرارك  الطافح فى والدك يا روحية  ضربت البت ها يا فرحة عمتك بثينة فيا شوهت البت يا عادم ناسك جدك همام لو علم هتضيع  دة عار فى عوايدنا يا ولدى عااااار جبت العار بيدك لييييه

أسد بعصبية/ عار عار دى حتة جلم [قلم ] صغير على وشها مش جصة [قصة] 

روحية/ البت وشها باظ وخشمها مجروح أبوها الدكتور عمك يجول أية مش راجل ثم جلست على الأرض وتضرب على فخذها وتقول  يا حظك فى والدك يا روحية هتكون كبير العائلة بعد جدك وأبوك كيف بعجلك   [عقلك] 🧠 الشين دة  يا حسرة جلبى فى عيالى الكبير شين والصغير العلام خربط راسة أنت راجل أنت مش مكسوف من نفسك  مهما عملت ملكش طالح تمد يدك ،،،جدك ولا أبوك ولا أى  راجل مد يدة على مرا فى البيت تعملها أنت يا زرع شيطانى روح غطى نفسك بتراب الترب يغسل عارك يا أبن بطنى

أسد نظر  لأمة بغضب فلا يقدر 

يغلط فيها  وأتكلم بهدوء/ عجبك هدومها دى عجبك أهانتها ليا جدام الكل  جريت منى فى الشارع بهدومها وعيون الرجال كلتها عيزانى أعمل أية لحم عائلة همام مش للمشاع 

روحية بعقل/ دى بنت ال١٤ سنة يا والدى  ومتربية فى مصر وأول مرة تنزل عندينا أتحكم فى نفسك هى ضيفة أسبوع وترحل  البت طلعت جدعة ومجالتش الحجيجة خايفة عجلة[عقلة]  الله أعلم جواها أيه  لازم ترضيها لو كنت سمعت كلامى وجوزتك صغير كان معاك جدها  وبعدين تكرم دى على أسم جدتك عطر الله يرحمها إللى كنت بتحبها ثم واقفت وربتت على كتفة وقالت بحنان وعقل ،  أطلع راضيها جبل عمك وجدك والبيت كلة يعرف 

أسد/ لع

روحية بحزم/  أنا مش شغالة عنديك فى الأرض أنا أمك هى كلمة تطلع تراضى البت اليتيمة إللى فوج دى أغفر عملتك غير إكدة أجلب عليك الدار  وخصوصا أبوك الحاج سويلم ،،ثم عقدت زراعها على صدرها وقالت  وأنت خابر زين أبوك بيسمع كلامى أزاى تحب تشوف  يا ولد بطنى 

أسد مسح وشة بغيظ فهى مسيطرة على عقل أبوة ،،،،ماشى خلاص هتنيل أراضيها ثم صعد السلم وهو يلعن ويسب نفسة فأمة شديدة عن أبوة

روحية عدلت شالها وقالت  لنفسها، ،،سامحنى يا والدى  لازم أخرج البنى أدم إللى جواك الله يسامحك يا حاج همام زرعت الجساوة والجبروت فية من صغرة ثم قطع تفكيرها الخادمة التابعة لبثينة أخت جوزها واقفة وراء الستارة عارفتها من طرف عبايتها  
أعطت الأمان وهوب جذبتها من قفاها وقالت  جرا أيه يا مرا يا مخبولة واجفة تتصنتى علىِ أنا ووالدى
الست/ أبدا يا حاجة كنت كنت  ٠٠

روحية/ كنتى  بتسجى [ بتسقى] الزرع عاد أسمعى يا وجه الخبلانة أنتى حرف من إللى ودنك إللى شبه جعر الحلة دى سمعتة تنسيه  ولسانة لو نطج بحرف أجطعهولك [ أقطعهولك]
ثم زقتها وقالت غورى جاتك دم من تحت منك يا مرا يا نمامة يا خرابة البيوت ثم جلست على الكرسى تفكر كيف تخرج أبنها من المصيبة دى 
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات 
______
       [فى غرفة فادية ]

فادية/ بطلى عياط أبية أسد طيب وحنين أنتى غلطانة الأول

عطر/ ضربنى وعورنى
وهنا دخل أسد بعد ما خبط وقال فادية أرحلى عايز بنت خالك لوحدينا 

فادية بصوت منخفض/ أوعا تضربها تانى أزعل منك خليها تشوف حنينك أنا مجربها 
أبتسم ليها وربت على رأسها بحنان وشاور ليها أنها تخرج 

عطر/ أول لما لمحتة خرجت للبكونة 

حاول يتحكم فى نفسة فهو هيتزل لطفلة ،،،،لية مجلتيش أنى ضربتك 

لفت لية عطر وقالت / معرفش

تقدم ليها أسد وقال  كِيف متعرفيش

عطر تقدمت وواقفت أمامة ونظرت للأرض وهى مشبكة إديها فى بعض وترتجف وتبكى
رفع زقنها لأعلى، ، بنات عائلة همام رأسهم مرفوعة تعالى نجعد نتكلم خابر جوا عجلك [عقلك]🧠 الصغير دة حبة عجل [عقل]🧠 كبير 
عندينا أهنة مينفعش تلبسى إكدة لحمك دة غالى محدش يشوفة غير جوزك وبس وشعرك الحرير دة يتلم  و٠٠٠

عطر بأعتراض/ أنا مش صعيدية ولا يمكن ألبس ذى فادية والبنات هنا الجو حر و٠٠

أسد/ هى الحشمة وحشة المفروض أبوكى جبل م يكون دكتور  هو راجل صعيدى كِيف يسمحلك بالمسخرة دى عاد

عطر/ أنا  أنا مش فاهمة بتقول أيه أنت أبن عمى وحبيتك وحبيت أسمك أووى تعرف بابى عمرة مضربنى وكل إللى أنا عايزاة عندى معدا حاجة واحدة أهلى أنا إللى طلبت أجى هنا وحبيتكم أووى حبيت طنط روحية وطنط نرجس وعمتو بثينة  وبنات البيت وبتصرف عادى معرفش كل دة غلط هنا وأمبارح  زعقت ليا علشان طلعت على السطح بلعب  وبالليل يومها زعقت علشان خرجت للجنينة أنت إللى بتزعق ليا ليه

أسد/ الكل أهنة بيعملك ضيفة وماشية  أنا بعملك بت عمى لحمى يعنى لحم عائلة همام وسمعتها من سمعة خيتى [أختى] كريمة 
عطر ببكاء ومعاتبة وضعت ايديها على وسطها،،،،لو أختك كريمة أخويا أقصد لو ليا أخ ضربها أنت بقا تعمل أية

أسد  بغضب/ جتلتة 

عطر/ أنا بقا معنديش أخ يعمل كدة ومش هقول علشان بابا مش هينزلني الصعيد تانى أنا عارفاه. ثم جريت لشنطة السفر  بتاعتها وأخرجت دفتر رسم وفتحتة وقالت شوف  راسماك أية
أخذ منها الدفتر فهى راسمة جسد أسد و وشة هو ومتلون  فقال أنت بترسمى 

عطر/ أيوة،   شيفاك أسد  قوى من كلام الكل عنك علشان أوريك لأصحابى وأتحمى فيك بعد بابا وأقول أبن عمى أسد محدش يقرب منى  تقوم أنت تعمل فيا كدة ، ثم مدت إديها لتقطع الورقة بغل رفع أيدة لأعلى وقال لع الصورة تلزمنى تتعلج( تتعلق) فى أوضتى على العموم أسف حجك عليا

عطر/ لا

أسد أنحرج فهو خذلها  / حاوط كتفها ولصغر حجمها غاست تحت عبايتة الصعيدى   وأخذ يقبل رأسها ويراضيها  وهى من داخلها فرحت يكفى أنة أتى وحاول يصلحها   فتصنعت الزعل لأنها شعرت بحنان مختلف طعم حلو غير حنان أبوها شعرت بمشاعر  ورجفة غير معتادة عليها،،،، فقال بوست رأسك أهو أعمل أية تانى 

عطر/ أممممم بوس هنا كمان 

أسد بضيق/ حاضر ثم باس خدها  وهنا دخلت فريال وشهقت وقالت يا سوادى أسد أبن خالى بيحضن ويبوس العيلة الصغيرة طب كنت أجفل على نفسك الباب الأول يا سَبع الرجال إكدة تنجس أوضة خيتى[ أختى] فادية النقية أخس  

أبتعد أسد وقال بغرور / مين أنتى علشان تحاسبيني أعمل إللى فى راسى وبس 

فريال/ لا أنا شايفاك قافش فى خشم البنية و٠٠٠٠ قطع كلامها وأترعبت عندما ضرب الأرض بقوة بعصايتة الخشبية ،،، أكتمى يا بنت عمتي من مِتى  بناتنا صوتها فى البيت  

فريال بتوتر/ شوفتك وأنت

عطر  بغضب / شوفتى أيه  من ساعة مدخلت البيت أنتى مش متقبلة وجودى معرفش لية دى مشكلتك أنتى ودلوقتى بتتهمى الأسد أقصد أونكل أسد باسنى فى بؤى لا يا حبيبتى هو باسنى على خدى علشان أنا طلبت كدة وأتحايلت علية كمان وبعدين الأسد ملك الغابة يوةة أقصد ملك البيت يعمل إللى هو عايزة   ثم طلعت ليها لسانها 

فريال/ أباااا أباااااا أنت طفلة أنت دة أنا إللى طفلة جدامك 

عطر واقفت أمامها  بتحدى  / طفلة أه بس متعلمة وأعرف أخد حقى مش ذى ناس بتقول كلام كدب   محصلش وبعدين عيب تقولى على أونكل أسد حاضنى لا عيب 

ربعت فريال إيدها على صدرها/ وأية كمان  جدى عندة حج [حق] التعليم عار للبنات ودى النتيجة مش هرد عليكى وأية إللى فى وشك دة طلعت شديد يا أبن عمتى 

أسد بهدوء وخبث/ فهم قصدها، ،وأنتى بجا عارفتى الحجات دى أزاى يا فريال  ورجلك مبتخطيش باب الدار 
فريال اتلجلجت 

عطر شدت عباية أسد/تقصد أية بشديد دى

أسد ربت على رأسها / م تحطيش فى رأسك  فريال بتجول حديد ماسخ 

فريال/ أنت أنت أيه مخلوج  من أيه 
أسد قطع كلامة عطر، ،مخلوق من الشهامة والجدعنة وعلشان تغيظ فريال شيلنى ونزلنى لتحت 
فقال،نعم

عطر/ طلعت على الكرسى وقالت بجوار أذنة  شيل ولا يا أسد ضعيف وذى ميشو 

فريال بعصبية/ بتجولوا أيه

أسد/ حملها على كتفة  وراسها لاسفل 

عطر/ لاااااا مش كدة هو أنا شوال

أسد بين أسنانة ،نزلها، /،،،،بت عايزة أيه 

عطر/  شيلنى كدة وقفزت  فلحقها على زراعها تعلقت فى رقبتها  وتمرجح رجليها فى الهواء وقالت يلا بقا نزلنى تحت  ثم قالت بجوار أذنة ولا أقول باسنى فى بؤى وقالى كلامى عيب وأنا مؤدبة وضربنى

أسد بين أسنانة/ أستغفر  الله العظيم ثم توجة بيها للخارج  وهى طلعت لسانها لفريال فهذة حركتها المشهورة 

فريال شهقت/ أمتى تغورى كان نفسى يا أسد تلفحنى على يدك إكدة ليلة دخلتنا مش المرا المتنكرة فى طفلة دى 
_____
[فى الأسفل ] 
الجميع أتجمع على سفرة الغداء وعاصم واقف من منظر وش بنتة وأسد يحملها والجميع أيضا 

روحية/ طلمت فى الخفاء وقالت أذتها تانى  يا وَلد بطنى 

        

تعليقات