قصة عائلة همام
البارت الثاني2
بقلم نجلاء فتحي
روحية/ أنتى إللى فيهم يا فادية زينة البنتة بثنية أمك مخلفتش غيرك
فادية بصدمة / فريال وفريدة يبجوا آيه
روحية بلوية بوز/ دول ميصلحوش يفتحوا بيوت بجولك تتجوزى كرم
فادية/ بحزن لع
روحية / ليه دة كلها شهور ويبجا دكتور جد الدنيا
فادية/ كرم أبن خالى ذى أخويا
بثينة/ جرا أية يا روحية يا مرت أخويا بتسمعي البت أيه البت لسها صغار جواز أية ونيلة أيه خوتها الكبار يتجوزوا الأول
روحية بلوية بوز/ يبجا جنيتى على فادية العمر كلة وتبجا عانس
فريال / هو كرم جال عايز يتجوز يا مرت عمى لو رايد يبجا يبجا ٠٠
ثم قطع كلامهم حضور الجد همام وجلس على رأس السفرة وأصبحت روحية ونرجس زوجات أبناءه وبنتة بثينة يجرون لتجهيز السفرة
روحية/ منك لله الكلام خدنا والحاج نزل جبل الفطور ميجهز
نرجس/ تسمعك
روحية/ مش بخاف أنا أهنه مرات الكبير أقصد مرات الأبن الكبير
نرجس/ هزت رأسها بيأس من أفعال روحية وبثينة
بثينة/ بتجولوا عليا أيه
نرجس / ولا حاجة يا أم البنات
بثينة بضيق/ ميت مرة أجولك بلاش أم البنات دى عاد أووف أسمى بثينة وخلاص
شهقت نرجس وضربت على صدرها وقالت / كِيف أناديكى بأسمك إكدة حاف لع أنتى أخت جوزى وأكبر منى يبجا أحترمك مدايجة علشان بجول أم البنات خلاص أجول خالتى بثينة
بثينة بضيق/ لع أم البنات أرحم جبر يلمك مش خابرة أخويا جابر سيييد الرجال أتجوزك على إيه
روحية بضيق/ لمى تعابينك يا بثية يا أخت جوزى وأعملى أعتبار أنا أهنه ست الدار وملكيش صالح بالغلبانة نرجس من يوم م دخلت البيت أهنة وهى فى حالها ومش تقصد تهينك
نرجس بزعل/ مش أقصد يا أم أسد دة أنا حتى نفسى أخلف بت مش طايلة
بثينة بحقد/ معاكى رجاله وزعلانة
روحية بهجوم / أعوذ بالله من عينك دول عيال أخوكى بجولك خطى طبج الجبنة دة على السفرة بدل رغيك الماسخ دة عاد على الصبح
بثينة أخذت الطبق وخرجت من المطبخ فلا تقدر تتكلم وتعترض فمن العادات مرات الأبن الأكبر هى ست الدار فى حالة حماتها متوفية وفى نفس الوقت أبوها همام موجود بالخارج
روحية ربتت على كتف نرجس بحنان / ولا يهمك بثينة شينة وطول ما أنا وهى نتكلم خرجى نفسك أنتى جلبك أبيض مش يمشى معها
نرجس/ أنتى إللى فى البيت دة يا أم أسد
روحية/ طيب يا خايتى[ أختى] هات الماية وتعالى ورايا
________
أجتمع أهل البيت على الفطار
الجد همام وأولادة الذكور وزوجاتهم وأولادة وبنتة بزوجها ببناتها إيضا
همام/ أخبارك فى الجامعة إية ياولدى
رد كرم فهو الوحيد الذى دخل
الجامعة/ زين يا جدى أها آخر سنة أدعليى أشتغِل فى القاهرة المحروسة أم الدنيا وأبجا ذى عمى عاصم
الجد/ واه أياك عايز تسيب البلد وأبوك وتهاجر مصر ذى عمك عاصم العلام خربت دماغة وتركنا لحالنا وجال إيه علم بته كُمان
كرم بهجوم/ تعليم البنته زين تنفعهم فى حياتهم وتفتح مخهم وياخدوا حجوجهم عاد يا ريت أختى كريمة أتعلمت محدش أتعلم غير عطر بنت عمى عاصم
الجد / وقف وضرب الطاولة بكف إيدة الأثنين وقال بغضب ،،،شايف يا سويلم خلفتك الشينة واجف يرد عليا الكلمة بعشرة ممكن أحرمك من العلام خااااالص
بثينة بمكر/ ولا العيال كبرت
وبجوا ينطحوا فيك يا حاج
،،،أما روحية نظرت بغل لبثينة ولم تنطق بسبب كلام بثينة على أبنها
سويلم/ سماح يا حاجِ المرة دى عيل صغير ميدركش ،،ثم نظر لأبنة وقال تعال يا واد حب على يد جِدك وأطلب السماح
كرم غصب عنة نفذ كلام أبوة حتى لا ينفذ جدة تهديدة
رضا الحفيد غرور الجد وهدأ ثم قال لو مكنتش رضيتنى كنت منعت تعليمك أوعاك تكرر فعلتك دى تانى وتجف جصادى سامع يا أبن روحية
هز كرم رأسة بذل
أسد يتابع الحديث ومكعور إيدة من الغضب فجدة أهان أخوة الصغير أمام الجميع لكنة سكت ولم يأكل وتحجج وخرج للعمل
نظر له همام الجد نظرة ذات معنى
فريال تحجت وقامت من على السفرة بأنها تريد دخول الحمام ثم خرجت من باب المطبخ ولحقت أسد قبل ميركب السيارة
فريال/ أسد أستنا
أسد بضيق/ أخفى من جدامى دلوجتى
فريال بحنان / لع كيف تخرج من غير فطور تتعب يا أبن خالى
أسد/ أدارى من جصاد الغفر يا بنت عمتي وملكيش صالح بيا عاد وأياكى تخرجى برا الدوار أتخبلتى فى مخك عاد ثم تركها وركب سيارتة وأنطلق للخارج ،،،، ،ثم دخلت فريال للداخل حزينة فهى تحب أسد
[فى المطبخ]
فريدة / كنتى فين
فريال/ مع أسد
فريدة / هووش أكتمى تعالى معايا ثم قالت ،آما طلعين نأكل الحمام على السطح
بثينة/ ماشى
فريدة/ جلست فى عشة الحمام ، وعقدت ساعدها على صدرها، كنتى مع أسد أزاى بجا
فريال/ حكت ليها الحوار ثم قالت ببكاء أسد مش شايفني خالص
فريدة بضيق/ ولا شايف حد غير نفسة كبرى دماغك منه
فريال / أنا عاشجة أسد ولد خالى سويلم ذى أنتى م عاشجة جاسر ولد خالى جابر
فريدة بتوتر/ أنا أيه الكلام الخايب دة عاد لع أنا٠٠
فريال بحنان/ أنا خيتك [أختك] لع توأمتك حظنا وجعنا [وقعنا] فى الجساوة كلها جاسر وأسد مش بيطيجوا بعض وجساوة الدنيا فيهم
فريدة/ أكتمى حد يسمعنا وجدى يدبحنا
فريال/ خايفة أتجوز حد غير أسد
فريدة / وأنا كمان بس لع محدش بيشوفنا أصلا علشان نتجوز
فريال بتمنى / يارب أتجوز أسد أبن خالى سويلم
فريدة/ يارب أتجوز جاسر أبن خالى جابر أنا كمان
بقلم نجلاء فتحى عاشقةالكلمات
______
[[فى الأرض الزراعية ]]
يقف أسد بالزى الصعيدى وملامحة الصعيدية الأصيلة وجسدة كأنة يلعب ألعاب قوة بسبب العمل الشاق الذى يبذلة فجدة رمى علية الحمل ،،،واقف فى عز الحر وقت الظهيرة ودرجة الحرارة عالية فقال أنت نعسان فى الشغل جوم جامت جيامتك
الراجل بتعب/ تعبان يا أسد بية
رفصة أسد بالرجل فى بطنة وقال ،،،،تعبان ألزم دارك بدل متعدى وتمرض الزرع
الراجل حاول ينهض من الأرض لم يقدر فتقيئ🤢🤮
أسد / ٠٠٠٠٠٠