قصة غنوة الداغر البارت الواحد والعشرون21والاخير بقلم ميفو السلطان

     

قصة غنوة الداغر
البارت الواحد والعشرون21والاخير
بقلم ميفو السلطان


كانت غنوه تتجه اليه سعيده فرحه لتسمع حديثه.. لسه فاكره يا ميساء تعتذري.. وعايزه ترجعيلي.. بتحبيني... بينا عشره عندك حق.. وانا سنين ما قصرتش معاكي ولا فتحت بقي في موضوع الخلفه.. انت غلطتي يا ميساء فيا وفي البيت.. بتغيري تقومي تعملي كده.. والمطلوب... عايزه ترجعي ترجعيلي انا.. ممكن تبطلي عياط.. عايزه ايه  .. حاضر هاجي اقابلك حاضر بطلي طيب انهيارك ده... حاضر يا ميساء هفكر في طلباتك .. ليتنهد ارجوكي بطلي انا مش ناقص وجع كفايه اللي فيا.. بطلي عياط... هشوفك بكره حاضر وهعملك اللي عايزاه خلاص بقه..
لتتراجع غنوه وتضع يدها علي قلبها وتحس بحرق في قلبها وتنهار وتهرب مسرعه.... (ما هنشوفش فرح احنا.. انا عارفه 🤣🤣🤣). هيقابلها بكره.. عايزه ترجعله هتعملها اللي عايزاه هترجعلها.. قلبي هموت لتعود ادراجها بقهر وتنسحب من سكات ودموعها تنهمر لتدخل حجرتها لتنفجر في البكاء عشان كده بطل يصالح مهو هيرجع للهانم اه ماهي حب حياته وانت هتبقي ايه مربيه لولاده.. اااه قلبي هموت ليه كده دانا بعشقه ليه.. خلاص كده راح راح مني ايه الوجع ده ايه الموت ده انا كده مت بالحيا هستحمل ازاي اعيش معاهم ازاي يا حسره قلبي هيرجعلها حبيبي انا هيرجعلها.. هيقابلها بكره.. لا داغر لا طب وانا ايه دا اتهمتني دا قضت علي حياتي.. يسامحها يرجعلها.. لا لا والله ماقدر.. طب ايه قلبي هيقف.. دانا هموت عليه خلاص زهق مني. راحلها خلاص هو انا واقعه اوي كده يحب فيا ويسيبني براحته.. لا وانا اللي بدلع وراحه احضنه وهقله بحبك يا مصيبتك يا غنوه لتقوم وتدخل الحمام وتقفل علي نفسها وتقف تحت الماء كانت المياه تنهمر عليها ودموعها تنهمر معها ولا تكف ولا يبرد جسدها الي ان احست انها انهكت لتلبس ملابسنا وتخرج لتجد داغر جالسا علي السرير لتشيح بوجهها وتذهب الي الجانب الاخر من السرير وتندس فيه وتنكمش وتنام.. كان هو ينظر اليها مستعجبا فهيا يبدو عليها البؤس فكان قد قرر ان يذيب ما بينهم من بعد قربها منه فلم يستطع ان يبتعد ليجدها تنكمش َتنام ليقطب جبينه.. هيا مالها اتقلبت ليه كده.. ليقترب منها ويضع يده علي كتفها.. غنوه حبيبتي انت كويسه..
لتحس بلسعه من يده وترتجف ليقطب جبينه لتقول.. انا كويسه تصبح علي خير لتشد الغطاء وتنام في هدوء وهو مندهش من سكونها ليظل يفكر مابها فهيا في الأسابيع الماضيه كانت تلاحقه بعيونها وتدعوه ان ياتيها ولكنه كان يتجلد ليمر الوقت ليقترب منها وياخذها في احضانه كانت نائمه تنتفض بين الحين والاخر ليمسد علي جسدها محتضنا اياها ليمر وقتا ليرتخي هو ايضا لتنتفض فجاه وتصرخ كانت تحلم به وانه تركها وهيا ترجوه ليعود ليوقظها من تشنجاتها لتستيقظ فجاه لتجده ملاصقا لها لتندفع وتحتضنه فجاه ليشدها اليه ويهمس.. قلبي اهدي اهدي دا حلم مفيش حاجه عمري فيه ايه مالك لتظل فتره تنعم في احضانه لتتذكر مكالمته لتنزوي وتبتعد عنه وتعود لتنام ليحتضنها.. مالك يا قلبي..
لتهمس عايز انام من فضلك لتصمت وتحاول ان تستدعي النوم وهو متعجب مما تفعل وقلبه ينهشه..مالها دي كانت عسليه تحت وقلت هاخدها وافرح.. مالها بس اتقلبت وشكلها يوجع القلب ليه كده. مالك يا عمري طيب.. كنا ماشين حلو وحبيبي عيونه عايزاني منك لله يا ميساء حبيبي كان هيبقي في حضني انهارده.. قلبي يا ناس كان عيونه بتقول بحب وانا كت هفطس ايه اللي حصل بس. 
توالت الايام وهيا اصبحت شاحبه لا تاكل وتنزوي بمفردها وناديه حاولت كثيرا ان تعرف مابها وكذلك مريم اتت اكثر من مره وحاول هو ليعرف مابها ولكنها قوبلت بالصمت.. ليحس انه يريد ضربها ليعرف مابها.. كانت هيا علمت انه قابلها وكانت تنتظر ان ياتي ليخبرها بعودة زوجته حتي تخرج من حياته وكانت تعيش جحيم الانتظار فلم تعد تقوي... ولا تعلم لماذا يخفي عليها. 
دخل عليها داغر ليجدها تقف في الشرفه ووجهها يشع حزنا ليهمس طب واخرتها طيب فيكي ايه بس قلبي وجعني..
ليدخل اليها كانت تاكل روحها من تاخره في اخبارها.. ليهتف.. هتفضلي كده كتير مش كفايه بقه. 
لتنظر اليه بغضب.. ليبتسم طب دا تطور كويس حبيبي غضبان من ايه بقه..
لتنظر اليه.. حبيبك اه واضح لتتركه وتدخل...
ليرفع جبينه لا دا فيه حاجه  وحاجه كبيره.. خش اتنيل شوف دماغها فيه ايه..
ليدخل ويهتف .. طب بتتريقي ليه مش حبيبي برضه..
لتنظر اليه بغضب وتقترب منه.. ماتبطل بقه خليها للي هتموت عليها. 
ليقطب.. هيا ايه يا قلبي اللي هيموت عليها ماتفهمني يا واكل قلبي اعمل ايه فيكي بس. 
لتضع يدها في وسطها.. ابقي اسال الهانم تقلك يا اخويا
ليقطب جبينه الهانم.. هانم مين..
لتنظر اليه بغضب بطل بقه انا ماعتش مستحمله بطل والله ماهسكتلك انت فاكرني هبله..
ليبهت.. اه هبله.. دلوقتي هبله فيه ايه بقه عشان انا زي الاطرش في الزفه وحبيبي والع مني طيب عملت ايه. 
لتقترب منه وتخبطه.. لا برئ يا اخويا وكيوت.. تصدق صدقت.. بس قلي هتكتب امتي عشان احضر بدله الرقص وارقصلك. 
ليهتف بغرابه اكتب وبدله رقص..
لتصرخ انت واقف تندهش هو ايه ده انا عرفت كل حاجه وماهسكتلكش يا كداب قاعد سنه تقلي بحبك وبزفتك والاخر تعمل كده امال كت بتكدب ليه وتقول بتحبني وفاكرني هعديهالك. 
ليهتف.. لا اللسع عالي طيب نكمل بقه اما نشوف اخرها ايه.. طب الواضح اني عملت حاجه ماعرفهاش طب ماتعرفيني طيب. 
لتاكل روحها وتقترب منه ليهتف... ايه انت هتضربيني فيه ايه..
 لتصرخ ماتبطل ماعتش متحمله والله لاسود عيشتك مش ام عيالك انا اخرتها ترجع السحليه البيت بتموت في العقارب انت تستاهل اوي بتحبهم... .🌿 استغفروااااا 🌿
ليهتف بغلب.. سحالي وعقارب.. هو انا داخل السيرك فيه ايه. 
لتقترب منه وتهتف.. شوف بقه يانا ياهيا وهاخد عيالي من نن عينك واقعد انت بالسحليه بتاعتك ان شالله تبلعها واستدارت لتخرج ليمسكها ويهتف.. لا لا ماهو مش تهبليني وتمشي طب اديني فكره عن السحالي طيب. ... ميفو السلطان...
لتدفعه استعبط يا اخويا بقالي اسبوع مستنيه البيه يجي يقلي انما ايه عاملها مفجاه هتخش عليا بفستان الفرح وانا اطبلكو والله يا داغر البت دي لو دخلت البيت لاقطع رجلها واقتلهالك عشان تبقي تتجوز عليا تاني رجل البرص دي..
ليقطب قليلا اتجوز انت جبتي الهبد ده منين.. غنوه انت عقلك خف. ..🌿 صلوا على الحبيب 🌿
لتحس انها ستقتله لتقترب منه بطل يا كداب انا سمعاك بوداني روحتلها يا بيه عدتو الامجاد خلاص وانا ايه قولي بس والله ماهسكتلك فاكرني هبله واسيبك تفرح وتجبها دانا اقطع رجلها..
ليذهب لينام .. لما تخلصي هبد وحرق ابقي عرفيني وتركها وصعد علي الفراش لتحس بنار بداخلها لتهجم عليه وتدفع ليقع علي السرير وتصرخ.. طب ابقي اعملها كده والله لاموتهالك عشان تسيبني وتروح للسحليه مراتك ايه حنيت للهانم خلاص قلبك واكلك..
ليستدير وينظر اليها ليشدها لتقع في احضانه ليستدير بها ويثبتها.. نلم نفسنا بقه كده وبطلي حرق بدل صدرك اللي هينفجر ده..
لتصرخ....... اوعي سيبني انت ليك عين. 
ليثبتها ويهتف.. خري بقه بالنار االي جواكي وجواز ايه وسحليه ومراتي يلا هاتي اللي في عبك كله..
لتصرخ...... سمعتك يا غشاش وانت بتكلم مراتك الهانم اللي سرًقتني وانت هتقابلها وهتعملها اللي عايزاه ونازله حب وسحسحه َعايزاك ترجعلها.. ليظل ينظر اليها ويتذكر ان ميساء كانت تحتاجه وتمر بازمه ماليه وحاولت استعطافه لتقابله لينفجر في الضحك.. ليقول وده بقي اللي حرقك اوي كده والغلايه شغاله..
لتصرخ لا والله اطبلك وارقص..
لينظر اليها بهيام.. يا لهوي لما قلبي يرقصلي دا قلبي مز اخر حاجه وهو ده بقه اللي عامل فيكي كده. 
لتصرخ.... انت بارد ليه انت فاكرني لعبه في ايديك توجعني وترجع تراضيني لما الهانم جت ترجع توجعني وانا اسكتلك لا دانا هسود ايامك كانت تتملص تحته وهو متحكم فيها
ليبتسم ويهتف.. طب مش انت اللي بقالك سنه مش عايزاني زعلانه ليه عايز اعرف..
لتحس بقهر ووجع.. لم تعلم ماذا تقول فهيا تحبه ولا تريد هدر كرامتها.. لتصرخ ايوه بس ماتفضحنيش وليها عين اصلا تيجي هنا بعد عملتها السوده.. بس طبعا طالما البيه موافق انطق لسه عايزها وبتحبها ليه دي زباله بتحب فيها ايه انت.. لو فاكر اني هقعدلك والله ماهيحصل واوعي بقه انت ايه ده.. كان ينظر لها  بحب فهيا مشتعله من الغيره لينزل عليها ويلتهم شفتيها لتبهت من فعلته كان يلتهمها بحب فقلبه كان سينفجر من فرحته وهيا تتلوي تحته ليبتعد وينظر اليها ولعتيني يا شيخه اعمل فيكي ايه بهبلك ده..
لتصرخ.. ا...اوعي بقله ادبك دي اوعي..
ليهتف بوله..  بحبك لتفتح عينها وتنظر اليه مصعوقه وقلبها يعلو ويهبط.. ليهمس والله بعشقك يا قلبي وانت والع نار كده وقمر غيران يا عسليتي..
لتتململ تحته اوعي بقه هو ايه كتمه النفس دي بطل كدب لتدفعه وتقوم تقف امامه تحترق من الغضب.. بص بقه ده بيتي والسحليه بتاعتك لو دخلته هطلع روحها. والله هدبحها عالباب لو دخلت هنا.. كل حاجه بتاعتي كل حاجه هنا بقلك اهوه
ليبتسم ويهتف.. طب ما لو مش عيزاني ارجعها ماتقولي. 
لتصرخ.... وانت هتسمع كلامي مانت خلاص قابلت واتفقت يا خاين يا كداب امال كت بتضحك عليا ليه ونازل حب وسحسحه اخص عليك انت ازاي كده. 
ليقترب منها ويشدها ويهتف..... طب ممكن تهدي وتقوليلي ايه اللي مزعلك انا عملت زي ما قلتي سيبتك في حالك مش ده اللي عايزاه..
لتحس انها ستنهار لتنزل دموعها وتبتعد بقهر.
ليهمس بقربها.. بقالك سنه مش عايزاني يا غنوتي.
لتخفض راسها وهمست.. عشان كده رجعتلها هو انت ماصدقت صحيح غنوه خلاص  بتبرطم من غلبها تقوم تبعد وتروح.
ليشدها اليه يعني طيب ماتقولي عايزاني انا متساب بقالي سنه وبيتعض فيا. ليرفع وجهها عايزاني يا غنوتي قولي والله اللي  هتعوزيه هعمله..
لتسيل دموعها لتهمس بطل ماتروحلهاش هيا وحشه والله مش كويسه لترفع عيونها بحب ودموعها تسيل والنبي ماترجعلها هيا وحشه ليحن قلبه ويشدها اليه يحتضنها حاولت ان تبتعد ليهمس قلبي والله بطلي يا عمري انت هبله اعملك ايه وبتصدقي..
لترفع عيونها بقهر لتهمس.. خلاص هتروحلها..
ليمسك وجهها.... اروح فين بس بعيد عنك يا قلبي. 
كانت دموعها تتساقط لتقول... انت رجعت تحبها انا سمعتك ماتوجعش قلبي بقه. 
ليبتسم ...حبيبي موجوع والنبي اخص عليا.. طب يا قلبي مش نفهم طيب.
لتهمس.. انت حبيتها قول والنبي.
ليهمس بحب انا ما بحبش الا حبيبي.
لترفع عيونها ليهز راسه... حبيبي اللي مغلبني سنه كامله ووجع قلبي
لتلين قليلا وتهمس... انت كداب كلمتها وسمعتك..
ليضحك ويقول.. اه كلمتها بس مش عشان ارجع ميساء كانت  في ضيقه واه كانت عايزه ترجع ومحتاجه فلوس قابلتها وحليت مشاكلها
لتسأله بسرعه يعني مش هتتجوزها وتسيبني يعني مش بتحبها خالص. 
ليبتسم ويشدها اليه.. اتجوز ايه مانا متجوز وبحب والله بحب وبموت عاللي بحبه وهري قلبي..
 لتخجل منه وتهتف.... انا اتوجعت منك اوي. 
ليتنهد بحب... قلبي والله كت حمار وحبيبي عسليه  ليرفع وجهها لتنظر اليه بحب ليقول غنوه انا بحبك..
لتخفض راسها وتهمس وانا كمان والله وكنت خلاص قلبي صفي بس انت وحش وسيبتني وانا كنت عايزه اتصالح معاك وحصل اللي حصل..
ليهتف بحب.... قلبي يا ناس عايز يتصالح دانا قلبي هيقف..
لتهتف... اه واستنيتك كتير بس انت وحش وبعدت عني وزعلتني وخلتني زي الوبور انا كنت بعض في روحي بسببك وشويه ميساء وشويه الست سالي السحليه  لتدفعه وعشان كده هخاصمك لما  بعد كده ما تبعدش كده وتركته وذهبت.
ليقف مبهوتا... ايه ده هتخاصمني تاني هو انا لحقت ليذهب مسرعا ليقول لا لا لا نعقل بقه حبيبي عسليتي انا والله هكب جاز من كل ناحيه. ليحملها ويذهب بها للفراش لتصرخ ليهتف يمين بالله ماهيحصل ال تخاصميني دانا ماصدقت حبيبي عايز يتصالح ليضعها علي الفراش ويحتضنها ويهمس لها دا حبيبي شفايفه من اول يوم ما هجم عليا ولع قلبي غنوه انا بحبك وبعشقك من اول ماعيني شافت عينك ولما لمستك جننتيني وحسيت بجسمي بيصرخ وعايز قلب حبيبه ولما حصل الي حصل كنت بموت في بعدك كنت منهار حاسس ان قلبي انشق عشقتك عشق.. يوم ما جه البيبي حمدت ربنا ان فيه حاجه تربطنا كنت خايف منك عشان حبيبي متهور وممكن يعمل حاجه.. حبك هو اللي رجعنا حبك لملك هو اللي دخلك هنا وحبك ليها هو اللي صانك ليا لولالها كنت مشيتي وسيبتيني.. عمري انا اسف والله اسف عارف وجعتك يا عيوني سامحيني يا قلب داغر..عارفه يا غنوه انا كنت شخص تاني ممكن تقولي اهوج متسرع بيحب للحب وبس انما لما فقدتك عرفت ان الحب ثقه. الحب امان وانا مادتكيش الامان ده وانا كمان كنت فاهم الحب غلط. الشهور اللي بعدتها عنك خلتني اتغير في تفكيري يعني اي حد يوديني ويجبني يعني ايه هقابل ربنا ازاي وان ما تبينتش.. انا اتعلمت كتير اولها خوفي من ربنا اني اظلم خوفي اني اتجبر.. حتي لو كان حقيقي مش من حقي اتجبر واجرح وابقي فاجر في الخصومه اتعلمت ازاي احفظ لساني اتعلمت ازاي ابقي صادق مع نفسي اني اعترف اني كت اهوج ومتسرع. بعدك رباني من اول وجديد بقيت كل يوم ابصلك وانت نايمه واتعلم حاجه جديده اتعلمت ازاي احب اتعلمت ازاي ابقي راجل وسند واهم حاجه اتعلمت اني مافجرش واجرح . دنيتي بعدك اسودت كنت الاول منجذب ليكي وحبيتك وانا ماعرفش وكان لازم اعرف ان الانسان حتي لو ماتعرفوش لازم تديله الفرصه يتكلم يدافع مش يحكم وينصب نفسه حاكم.. كنت بقعد اصلي وادعي ان ربنا يسامحني اني رميتك بالسوء ولقيت احساسي بيكي فوق الحب الوفات عشقتك وصبرت عشقتك واتربيت عشقتك وبقيت واحد تاني.. ممكن اللي حصل تسامحي عليه بس عمري ما هنسي اني وجعتك عمري ماهنسي اني كنت حقير واذيتك وهفضل عمري كله ندمان.. الواحد مهما كبر ومهما علي لازم يعترف انه ولا حاجه انه لسه بيتعلم ومن السهل انه يقع في الخطأ انا مين اصلا عشان اعمل كده  واهين واتجبر انا مين ولا حاجه وفعلا كنت نايم جنبك حاسس بالقرف واني ولا حاجه.. فلوس ايه وزفت ايه وانا عايش مرار وقهر.. لو رجع بيا الزمن وامسح اليوم ده لانه بيوجعني والله بيوجعني بيحسسني اد ايه كنت قليل وهايف وامعه. اد ايه كنت مسحوب من ودانه والراجل لو انسحب من ودانه يستاهل عيشه سوده.. ربنا بلاني بواحده وصبرت عليها والله ولا يوم عايرتها بس عيشتني سواد لما نسمه حصلها اللي حصلها  اتوجعت عليها لانها كانت طيبه كان نفسي اخرج ميساء من حياتي بس خفت ابقي واطي بس بعد اللي حصلنا حسيت اني استحق ميساء ماستحقكيش . ربنا اداني الشر ومشيت ورا الشر وانا مغيب واهبل.. ممكن ماكتش واعي اوي بشرها ماعرفش بس خدت جزاتي بعدك ورميك ليا ونظرات القرف اللي كت بشوفها كانت بتقطع فيا بس ماكتش بزعل منها والله ما كت بزعل لاني بستحقها ولو قدري عمرك كله زعلانه ماكتش هنطق لاني واعي للي عملته.. انا وعيت اني حبيتك وعشقتك بعد اللي حصل وعيت اصلا يعني ايه حب بجد. عشان ابقي راجلك لازم الاول ابقي راجل وانا ماكتش راجل. الراجل ما يتجبرش ولا يقسي ولا يجرح الراجل يسكت ويحفظ لسانه ربنا بيقول الناس هتكب من السنتهم يوم القيامه وانا قلت كتير طلعت ارف حسسني اد ايه كت مؤرف.. عارفه لو ماكتيش بعدتي كنت هفضل مؤرف برضه لان بعدك رباني وعلمني ازاي ابقي راجل جدع. الجدع جدع لنفسه قبل مايبقي جدع لاهل بيته انا اللي خدته منك الحلو بعد ماديتك الوحش بتاعي انا بقيت حد تاني يا غنوه بسببك والله بسببك وهفضل عمري كله شايل جميل تغيرك ليا.. كنت فاكر اني لما اعتذر يبقي المشكله خلصت مانا بحبك وانت بتحبيني بس لا انت بعدتي ففهمت عشان ترجعي لازم انا ارجع راجل واتغير الكل شايف اني راجل كويس وبعمل خير َمحترم بس  اللي عاشر عرف اني ماصنتش الامانه.. انت امانه ربنا ليا.. سيدنا النبي قال رفقا بالقوارير.. ولو كرهتوهم سرحوهم بالمعروف. ربنا اقسم بالكاظمين الغيظ والعافين عن الناس.. كان لازم اكتم غضبي واعفي واتيقن كان لازم حتي لمااغضب امسك لساني كان لازم اخرس وماهينش.. لتنزل دمعه من عينه ليهتف.. انا هينتك اوي وقلبي وجعني ازاي اعمل في اللي ربنا هيحاسبيني عليها كده ربنا هيحاسبني اني ماسيبتش بالمعروف ربنا هيقلي كان معاك نعمه عملت ايه لينظر اليها من بين دموعه.. انت بس اللي في ايدك رضا ربنا عليا في اللي عملته. ليمسك يدها لتحس بمشاعرها تنساب لتمد يدها وتمسح دموعه ليقبل يدها ويهمس انا اتولدت من اول وجديد اتولدت بسببك واحد تاني والله بقيت واحد تاني شوفي بتقولي مسمحاني وانا مش مسامح نفسي وعهد عليا لا يوم ارجع داغر القديم ولا هقبل ابدا اني ارجع حد بالشكل ده انت نعمه ربنا اللي غيرتني وبعترف اني كنت زباله راجل اهبل بيتاخد ويتجاب راجل ودني مابيتحققش ولا بيتاكد راجل مافهمش يعني ايه حب من اساسه ويعني ايه خلاف والاحترام في الخلاف وسعيد انك زبلتيني والله استحق الشخصيه دي لو كت كملت فيها كان هيبقي ماليش امان ههين تاني وتالت ماللي مابيترباش مابيتعلمش وانت حبك وقلبك بعدهم هو اللي علمني صح انا كنت بحبك بس ماكنتش فاهم الحب صح اه اقول بحب وخلاص انما الحب الصح ادي امان. ادي ضهر وسند ادي قلبي الف بيه قلبك واللي يقرب منه يمزع قلبي الاول.. لينظر اليها بحب وتسيل دموعه..سامحيني يا قلبي سامحيني والله والله وربنا شاهد عليا اني اتغيرت وطالب سماحك لخوفي من ربنا الاول وحب وعشق ليكي.
لتنظر اليه بحب... سامحتك يا قلب غنوه دانت قلبي والله اه تعبت معاك بس انت رجعتلي نفسي وعملت عشاني كتير وصبرت عليا عشان كده حبيتك واتمنيت ابقي معاك
ليقبل شفتيها بهيام ويهمس اخيرا قلبي هيبقي معايا..
لتهمس هو طول عمره معاك..
ليقبل موضع قلبها لتذوب معه ليهمس طب ايه.. انا كده كتر خيري وعايز ادلع بقه دانا قلبي شقق والله تعبت وبقيت عامل زي العيل الصغير اللي نفسه امه تبصله.. انا تعبت وقلبي تعب من بعدك ومن تانيبي لنفسي.. نفسي حبيبي ياخدني في حضنه. 
لتضحك.... انا هدلعك دلع لما تفطس بس تحبني وبس. 
ليهتف.... يا لهوي هدلع اخيرا يا رب ايه ده حببيي هيدلعني احبه بس دانا هحرقه حب وحالا هيتوه ويبقي عسليه اجمد يا عسليه عشان قدامنا مردغه جايه والله هترقدي هنا شهر. 
لتضحك.. اتلم عيب بقه. 
ليهتف نهارك اسود عيب اطفحه ان كت شفته.. دانا هعيب وهعيب وهطرشق عيب لما اشبع بس بس بس.. اهدي بقه وسيبيلي نفسك عشان انا بقالي سنه نايم جنبك باكل في المرتبه. 
لتخبطه... مش كت وحش ومخصماك. ..🌿 استغفروااااا 🌿
ليغمز لها... طب ماحنتيش يا قمر دانا كت والع جنبك. 
لتتنهد بخجل.... لا حنيت والله وكنت هموت عليك . 
ليهتف يا دين النبي القمر احمر يا قلبه ياني حبيبي والله بحبك انا حاسس اني قلبي هيقف ولسه ماعملتش حاجه امال لو عملت ياختااي. 
لتتململ... بطل بقه ايه قله ادبك دي..🌛 ميفو السلطان 🌛
ليمد يده يداعب وجهها ورقبتها لتشعر برعشه ليقول... قله ادبي هتطلع وتطيح دلوقتي وماسمعش نفسك الا انا شايط.
لتهمس... لا والنبي نفسي افضل في حضنك كده احس بحبك وقلبك. ..
 ليقوم ويشدها اليه ويشدها لتحضانه ندلع القمر بقه طالما عايز يبقي في حضني ليحملها ويدور بها ويفتح احد السيديهات لتنتشر الالحان ويدور بها ويهمس.. انا بحبك حب ماحدش حبه قبل كده.. كان يدور بها لتنساب مشاعرها ليهمس.. انت الدنيا اللي نفسي فيها وهموت عليها انت قلبي اللي بيدق وبيقول بحب.. ليهمس.. بالالحان..لولا حبك مش هاكون انا وعمرى كلة ليك هاعيش انا
يا اغلى ما في الكون انا حبيتك بجنون ياروح قلبى انا
خلينى بقربك على طول صدقنى حبك مش معقول
انا قلبى معاك والروح عشقاك يا حبيبى انا
قرب يا حبيبى رد عليا حرام عليك وحياة عينيك
اعطف على شوقى ليك
ليهمس وهو يحَلها وينظر الي عيونها بعشق. هموت عليك يا قلبي َانت جوا قلبي طب اعمل ايه والله دا من غلبي..ليرفعها ويدور بها ويهمس باذنها يتلمس رقبتها..هموت عليك وانت حبيبي غالي وشاريك وانت نصيبي العين عليك وانت حبيبي 
انا شاري ومهرك غالي انا شاري وكل الغالي هيرخصلك وانا أد الشوق قلي بتحلم بإيه يا حبيبي فحبنا
حلمك قدر عليه من عيني يكون هنا
دا حبيبك هو انا وما ليش بعدك هنا
انا نفسي آخدك بحضني واطير فيك بالسما
العين عليك وانت حبيبي..
ليدور ويدور واله حبيبي وقلبي وروحي.. ولا يوم الا قلبي اشتاق لقلبه ولا يوم الا وعيوني سهرت تناجي حبه. حبيبي  عارفه لو مش عايزاني اقرب والله ماهقرب.. بس يكفيني ان حبيبي راضي..انا والله راضي. راضي بقرب حبيبي راضي ان حبيبي بيحبني. راضي انه سامح وعايزني والله راضي بقلبه وبس راضي انه جنبي مبسوط وفرحان وعيونه فيها نور انا قلبي هيقف عيونك بتطلع حب حاسس اني ماستهلوش
لتشده اليها وتهمس بعد كلامك ده كله َماتستهلوش ازاي.. حد يقول ده كله َمايستاهلش.. انت اتغيرت قوي انا فرحانه اوي ان حبيبي فهم َعرف انت خلتني احبك بزياده واحترمك بزياده لتقبله علي خده وتضغط عليها وتهمس وبعشقك بزياده..
ليهمس طب انا والله غلبان بزياده وقلبي هينشق.. غنوه انا عايز اخدك في حضني واتوه معاكي..
لتشده اليها طب هو كان حد منعك الله..هو التوهان مش حب برضه. 
ليهتف بلوعه يا قلبه يانا والله هموت كده بتدلعي لما هفطس. 
لتداعب وجهه وتقترب منه لتهمس ايه بلاش ادلع قلبي اللي غاب عني شهور ورجع فرحني باحلي كلام.. دانت قلبي والله
ليهمس بهيام والنبي قلبي..
لتهمس بدلع اه والله لتمسك يده حتي شوف بيدق ازاي ووضعت يده علي قلبها لتهمس بيدق وكل دقه بتقول بحبك. والله بحبك. بيدق وجواه انت.. كلك انت.. ماعتش مكان الا انت.. بيدق وبيقول بحب حبيبي وعايز حبيبي. بيدق وانهري من البعد وعايز ينام في حضن حبيبه.. عارف حبيبه وعايزه ينور دنيته ويدخلني جنته.. قلبي بيدق وهيطلع من مكانه مبسوط بقلبك اللي رجع ليا فرحان.. لتقترب وتقبل شفتيه وتحرك يده علي قلبها لتهمس قلبي ماعتش مستحمل دقاته  ليحس بمشاعره تتوه.. ليظل صامتا ينظر اليها بهيام. 
لتهمس له.. ايه يا دودي رحت فين. 
ليهتف... وقلبه ينهج وصدره سينفجر.. دودي هيا فيها دودي.. دا دودي ساح وشويه وهيبقي طاح..
لتهمس.... ساح ليه هو انا جيت جنبك. 
ليهمس.... بلوعه انت جيتي علي قلبي قلبي ساح وشاط وبيدق لما هيخرج وينطق ويقول بعشق يا ناس..
لتهمس بحب.. بيعشق ازاي. 
ليبتسم ويحملها لا نقول ازاي بقه سيبيني اقول..
لتلف يدها حوله قول يا قلب غنوه انا كلي ليك وعمري ليك وقلبي مش عايش الا بيك. 
لينزلها فجاه ويضمها بقوه ويعتصرها ليهمس بحشرجه من فرط انفعاله غنوتي بطلي قلبي مش متحمل وظل يشدها اليه ويتلمسها ويقبل راسها ويهمس انا كده ماعتش قادر ليبعدها وينهال  لتستجيب له  ليحملها ويذهب بها الي الفراش ويريحها ويهمس بحب.. وحشتيني وحاسس اني خلاص قلبي هيخرج بس اخيرا حبيبي بقا ليا مش ليا والنبي. 
لتهمس.. ليك يا عمري ليظل ينظر الي عيونها وظل فتره ينظر ولا يحيد عن عيونها ليهمس هو انا استحق ده كله. 
لتقول.... وتستحق قلبي يقولك بيحبك فوق الحب عشق. 
لينهال عليها  بحب وهيام لتذوب وتذوب ويتصاعد مشاعر طاغيه الهبتهم  وتاه معها  وهام كل منهم بالاخر في وصله من الحب الحارق لتنام اخيرا غنوه في احضان حبيبها عاشقه محبه هائمه ارتاحت وارتاح قلبها من دنيا ظنت انها ليست  لها عاشت غنوه وحيده شارده بلا حبيب ولا سند.
مرت الايام في سعاده ليدخل عليها داغر ومعه علبه كبيره ليقترب ويحتضنها ويقبلها ليهمس قمري وحشتيني لتبتسم وتقترب منه وتحاوطه ليهمس اعمل ايه قلبي هينفجر من السعاده اسبوع عايش في الجنه..
لتهمس صحيح يا دودي مبسوط.
ليشدها مبسوط.. دانا قلبي حاسه هيقف من فرحته. 
لتهمس بعد الشر يا قلبي..
ليهتف طب انهارده بقه مجهز حفله كبيره للبيبي ولينا واننا رجعنا لبعض حبيبي لازم يفرح وافرح بيه ليحملها ويدور بها ليذهب بها الي العلبه ويهتف افتحي بقه  لتفتح العلبه لتجد ملابس رائعه برسومات موحده لتتلمسهم بسعاده فكان اللبس يخطف العقل ومطبوع عليه صوره ملك والطفل لتصرخ بسعاده وتحتضنه قلبي ربنا يخليك ليا..
ليقول. ويخليكي ليا يا عمري ليقبلها.. لتقول انت بقالك اسبوع فيه ناس في القوضه اللي جنبنا بتعمل ايه فيها  وخبط انت بتبني ومحرم عليا اخش ليهتف لا دي مفاجأه تانيه عايزك بس انهارده تلبسي في قوضه امي وماتخشيش قوضتك ممكن. لتقطب جبينها ليهتف حبيبي يقول حاضر وطيب..
لتبتسم حاضر يا قلبي. 
ليهتف يلا بقه استعدي وانا هنزل اشوف الناس.. ليمر الوقت ويتجمع الجميع وتدخل مريم وجمال في سعاده طاغيه ويتجمع الجميع ويحتضن داغر اولاده وزوجته وغنوه تشع سعاده ليقف داغر ويهتف في وسط الجميع.. حابب اقول في وسط الناس اللي بحبهم ان ربنا دخل حياتي اجمل غنوه  ليقترب منها ويحتضنها وهيا تحمل ملك وهو يحمل طفلهم ليقبل راسها ويهتف.. ربنا يديمك في قلبي ودنيتي.. لتهمس بخجل ويخليك ليا..
لتقترب مريم َتحتضنهم ليهتف جمال بسعاده عقبالنا يا عم لما نونتنا تنور الدنيا ليشد مريم سعيدا يقبلها لتصدح الالحان ويبدا الجميع في المرح وداغر لا يفارق حبيبته والسعاده تشع وناديه سعيده بسعاده اولادها ليشد داغر غنوه ويهمس وحشاني وانت جنبي.
لتهمس بطل بقه الناس بتبص علينا.
ليهتف طب ماتيجي نمشيهم ونسهر فوق.
لتهتف بطل جنان هنتفضح وتدفعه وتذهب لياتي جمال.. ماتهمد يا مفضوخ مش ليك قوضه.
ليخبطه.. انت مالك يا بومه سيبني افرح دانا استويت وقلبي شقق..
ليهتف جمال ماشي يا كبيرالله يسهلو ربنا يسعدك يا حبيبي
ليمر الوقت. ينصرف الجميع وياخذ جمال مريم وينصرف سعيدا وتاخذ نعمه الاولاد ويقبل داغر وغنوه والدته ويصعدا الي حجرتهم ليهتف نغمض عنينا بقه.
لتبتسم وتهتف انت عامل ايه جوا بس..
ليهتف لا نقول ايه..
لتتنهد... حاضر يا عمري.
لتغمض عينها ليدخل بها ويحتضنها ويهمس فتحي..
لتفتح عيونها لتجد الحجره مزينه بالورود وهناك حائطا كاملا قد ازيل من الحجره واحل محله ديكورا خشبيا محفورا بروسومات رائعه في وسطه فتحه كمدخل الي الحجره الاخري  لتجد امتدادا واسعا امام حجرتها مجهز بانتريه عصري علي احدث الطراز وملحق به مطبخ مجهز بكل ملتزماته لتنظر اليه مصعوقه.. لتهتف انت عملت كل ده امتي ..
ليهتف عجبك..
لتقول كل ده ليا يا قلبي.دا روعه. 
ليهمس.. حبيبي لازم يقعد في مكان ماينقصوش شعرايه تقعدي براحتك ماتتقيديش بحد.. وبالليل تبقي براحتك. .
لتستدير وتحتضنه كتير يا قلبي ربنا يخليك ليا..
ليحملها ويذهب بها الي المطبخ.. احنا بقه نفتتح البتاع ده تعالي نشوف فيه ايه..  لتضحك علي منظره ليبدا في اخراج الاشياء تعالي هعملك عصير ليخرج الفاكهه ويضعها ويبدا في العبث بالاشياء لتسرع وتمسك يده.. والنبي يا دودي هعمل انا هتبوظ الدنيا مالحقتش افرح بيهم..
ليدفعها ويهتف لا حبيبي هيعمل حاجه تانيه لياخذها ويذهب بها الي الدولاب ويخرج علبه لامعه لتقطب وتنظر اليه لتفتحها لتشهق وتخجل وتهم ان تبتعد ليشدها.. لا لا ماتضربيش الليله حبيبي يلبس وانا هعملو احلي عصير ليدفعها الي ويقبلها ويبتعد لتكمل فتح العلبه لتجد قميصا حريريا من اللون النبيتي بحمالات سوداء رفيعه وكنار دانتيل اسود قصير وروب شفاف اسود كان القميص رائعا لتلبسه وتتنهد لتنظر لنفسها.. يا لهوي ايه ده والله يا دودي انت قليل الادب لتخجل من منظرها لتلبس روبا قصيرا اخر عليه وتذهب تراه لتنصعق من منظر المطبخ لتقترب مسرعه ايه انت داخل حرب ايه يا دودي ينفع كده..
ليهتف اعمل ايه مش عارف اشغل البتاع ده وطرطش عليا..
لتتنهد وتقترب طب ابعد انا هعمل..
ليمسك يدها ويقبلها وينظر اليها.. ايه ده فين الحلويات لا هتخمي هزعل دانا بضبط في الليله دي من اسبوع..
لتدفعه روح غير وانا هعمل العصير ليداعب روبها ليهتف استني بس ابص بصه قلبي مولع. 
لتدفعه وبعدين يلا روح.. ليتركها علي مضض وتذهب هيا تنظف المطبخ.. وتبدا في تقطيع الفاكهه لتجده يحاوطها ويقبل رقبتها ويهمس لسه كتير.
لتقول.. خلاص اهوه هحط اللبن والكريم شانتيه هعملك احلي عصير..
ليهمس لا انا مش عايز اشرب.. انا عايز اكل..
لتقطب جبينها انت جعان يا قلبي.
ليتلمس رقبتها اوي ويبدا في تحريك يده علي جسدها.. واقع والله عالاخر.
لتتململ.. بطل بقه الله امال موقفني اعمل ايه..
ليهتف ماتسيبك من البتاع ده وتعالي اعلمك حاجات تانيه هموت واعلمهالك الا انت لبخه وبتدوبي في ثانيه.
لتدفعه بطل قله ادب اوعي وبدات في وضع الفاكهه وهو يشاكسها وتضحك لتنتهي وتصب له كوبا ليشرب رشفه صغيره ليهمس احلي عصير من ايد حبيبي لتهمس حلو يا كوكي..
ليهتف بوله.. هو حلو بعقل.. دا خد قلبي لتاخذ الكوب َتشرب ليقترب منها ويتلمس شفتيها ويزيل العصير من علي شفتيها ليشدها ويقبلها بهيام وحب ليهمس احبك اكتر من كده لفين.
لتحاوطه وتهمس لحد عمري كله.. انا اللي قلبي شايف سعاده كتير عليا..
ليحملها ويدور بها.. عسليتي والله ماعارف نفسي اسعدك واجبلك الدنيا كلها.
لتنظر اليه وتهمس انا مش عايزه الدنيا.. لتضع يدها علي قلبه انا عايزه ده وبس. احبه ويحبني وبس..
ليشدها يعتصرها.. ليهمس وده دايب فيكي والله دايب ليبعدها  ويخرج من جيبه سلسله صغيره كانت تخطف العقل كانت قلب  ليلفها ويلبسها ايه لتتلمسها لتفتحها لتشهق دودي دي روعه كانت قلب به صوره له ولها معا والاخري لاولادهم لتدمع عينها وتحتضنه بحب ليحملها ويدور بها لتقبله وتهمس بحبك بحبك بحبااااك وبموت فيك..
ليبتسم.. لا كده خطر عليك يا قلبي والله هفرتكك كده ليقبلها بهيام .. لتظل محتضناه لفتره لتتنهد وتبتعد ليشدها راحه فين انت. 
لتقول... هلم الحاجه .
ليهتف... لا حاجه ايه داحنا هنبعتر الدنيا تعالي بس ويمد يده لروبها لتخجل وتهتف بس والنبي ايه اللي انت  جايبه ده انت قليل  الادب .
لييغمز لها هو فيه احلي منها تعالي بس اما نشوف قلبي نشعوطه اكتر ماهو والع ليزيح روبها ليطلق صفيرا  لتحمر خجلا ليهتف يا ليلتك النار يا واد يا داغر انا هكمل معاكي كده ازاي كتير علي قلبي والله لا وربنا داحنا ليلتنا صباحي ليذهب ويشغل الجهاز ويذهب اليها ويحضر وشاحا لتهمس.. انت بتعمل ايه..
ليهتف هوقف قلبي اكتر ماهو واقف.. ليبدا في تحريكها وملامستها بحب كانت خجوله في البدايه ليتلمسها بحنان لتنسجم معه وتبدا في التمايل وهو يديرها وينظر اليها بعشق صارخ ليظل ياكلها بعينيه وهيا تزيد من دلعها عليه وترقص وتتمايل عليها وهو قد اشتعل تماما ليقترب منها ويحتضنها ويظل معها لفتره لا يفعل شيئا سوي انه يعتصرها بين احضانه ليهمس اخيرا.. غنوتي.. راضيه يا قلب داغر
لتنزل دمعه من عينيها وهيا تنظر له بوله.. راضيه ايه دانا قلبي هيقف من فرحته. 
ليقترب من شفتيها وانا قلبي هيقف من جَمال حبييي والله حبيبي ليمسك يدها ويتلمسها بشفتيه.. عايز ادخلك ضلوعي واقفل عليكي.. ليحملها ويذهب بها للفراش ويريحها.. ليهمس قلبك بيدق يا قلبي وانا خلاص حاسس بنار جوايا  ونسكت  بقه عشان انا خلاص جبت اخري
لتهمس بس انا عايزه افضل باصه في عيونك كده وخلاص لتتلمسه باصابعها وهو يقبل اصابعها لتظل هائمه في وجهه واصابعها تتلمسه بحنان لياخذ اصابعها ويقبلهم برويه وهيا عيونها تشع حبا هلك قلبه ليمسك وجهها ويهمس.. عيونك ولعت فيا يا قلب داغر حاسس بصدري هينفجر ليهمس غنوتي داغر خلاص والله خلاص.. بحبه يا عالم وهموت عليه لينهال عليها ياخذها بعشق ورغبه عارمه من تاجج نيران حبه وعشقه لها لتذوب وتذوب وتصبح جزأ منه ليصدح عشقهم اخيرا ويكتمل ذلك العشق وينتظر اياما واياما يزيد و يزيد ويفيض لتستكين اخيرا في عالم العشق والخيال. 
 استمر العشق ايام وسنين فغنوه دخلت  الي حياته عنوه وعاد هو ودخل هو الي قلبها عنوه محبا عاشقا لتعاود وتستجيب له ليحدث في قلبها وجعا لتنفضه بعيد ومع نفضها لها تنفض معها كل السئ بداخله ليعاود هو وقد تغير وترك ما وجعها منه ورماه تحت قدمها ليتغير وتتغير نظرته للحياه ايضا عنوه لانها لن تدخله فعافروعافر وعافر وصبر حتي عرفت ان حبيبها اصبح حبيبا عن جداره اصبح سندا محبا عاشقا وفوق ذلك اصبح الامان هو الغالب اعطاها الامان والثقه التي عاشت عمرها تفتقدهم وعي ان حياتها لن تكتمل وَتسعد الا بالامان والثقه ليكب عليها ويغرقها في امانه وفوق ذلك حبه.. فهم الداغر العشق كيف يكون من تلك الغنوه لتصدح الالحان في قلبه وتصدح وتعلو  وتذوب الالحان وتذيب معها كل الالم والشجن.. لياخذها داغر. عاشق لها محبا ليضمها بين احضانه لتكمل حياتها كحبيبه الهبت  فؤاده اقتحمت حياته عنوه ليستجيب لها محبا عاشقا ليكمل حياته سعيدا هائما بتلك الغنوه التي  تذوب بالحانها في غياهب قلبه ليتشبع بتلك الالحان لتصدح عاليه وتنشر نغماتها لتعلو  صوت  الفرحة في قلبه واصبحت غنوته هيا الدنيا بحالها مطمن وهيا جنبه هيا في قلبه تدندن الحب كله بداخل قلبه لتلين هيا وتلين وتنساب وتختم الخانها علي جدران قلب الداغر ليدق بغنوته ابد الدهر محبا يشع الامان من حولها لتدور وتدور . لتنساب الغنوه وتقف علي عتبه قلب الداغر تنتظر وتنتظر ليفتح لها باب الامان والعشق لتخطو بقدمها وتقف في منتصف قلبه وتدور بالحانها ليضخ القلب كل ما بوسعه ليسود العشق اخيرا  وتهيم الغنوه في قلب الداغر  لتصبح اخيرا غنوه هيا عن حق غنوه الداغر.
                          تمت بحمد الله


وايضا زورو قناتنا سما للروايات 

 من هنا علي التلجرام  لتشارك معنا لك

 كل جديد من لينك التلجرام الظاهر امامك
تعليقات