قصة غنوة الداغر البارت السادس عشر16 بقلم ميفو السلطان

    

قصة غنوة الداغر
البارت السادس عشر16
بقلم ميفو السلطان


دخل داغر وجمال الفيلا وكانت كل من مريم َوغنوه ووالده داغر يجلسان يتسامران وناديه تحمل ملك بين يديها ليدخلا ويذهب داغر ليقبل غنوه ويجلس بجوارها وجمال يقف بعيدا ومريم تنظر اليه بغضب.. ليهتف داغر.. واقف بعيد ليه يا بومه مالك..
ليقطب جمال ويهتف... اه مانت رايق وفايق وقاعد في المكتب مروق بين الخضره والوجه الحسن..
لتقطب غنوه جبينها.. ليكمل الله يسهلو واحد رايق مش انا نكد في نكد..
لتقف مريم وتهتف... والنكد من مين يا سي جمال. 
ليهتف هو انا جبت سيرتك انا بقر علي اخوكي اللي مروقين عليه في المكتب شوفي غنوه عقله ازاي لا بتحاسبه ولا ليها دعوه بيه انما انا لو  برص بصيتله بتعض..
ليهتف داغر في سره... الله يخربيتك البت بتتشنج جنبي منك لله هرشق في الحيطه. 
لتهتف مريم.. انت اللي عينك زايغه ابيه مش زيك..
لينفجر جمال في الضحك.. اه واضح.. الا سالي كانت عامله اكل ايه يا داغر..
لتشد غنوه جسدها بعنف بعيد عنه لتتاوه ليهتف مسرعا ايه مالك..
لتنهره انت مالك حد اشتكالك..
لينظر لجمال بغضب ليهتف.... جمال لم الليله وشَف مراتك
ليهتف جمال ماشي يا عم مانت واكل وشارب ومتكيف احنا بقه ماحدش معبرنا والا ايه ليغمز له..
لتقوم غنوه وتهتف انا راحه الجنينه وتركتهم وخرجت مشتعله ليغمز جمال لداغر ويخاف اي خدمه باصي بقه..
ليخبطه بالمخده... اباصي ايه عبوشكلك.. ليقوم ويهتف مريم مفيش بيات بره بيتك فاهمه مش كل شويه انت ليكي بيت..
لتهتف ايه يا ابيه مش ده بيتي..
ليهتف ايوه بيتك بس هتباتي هتباتي مع جوزك انا مابحبش الحال المايل. 
ليهتف جمال.... قلها اللي عقلها عقل عيالي. 
لتضع يدها في خصرها.... لا والله يا سي جمال. 
ليهتف داغر.... لا انتو حالتكو صعبه انا ماشي.. ليتركهم ويذهب يبحث عن غنوه..
كانت غنوه تقف في الحديقه مشتعله.. طلع بيسحسح يا زفته يام كرش خلاص بقي فايق للسحالي وانت قاعده تطخني وخلاص بقيت كوره كرنبه.. اه وسي جمال عمال يفضحه ماهو مفضوح زيه.. اه قاعد رايق ومتروق عليه.. ماشي يا داغر السحليه بتطفحك وانت سيادتك قاعد مبسوط اه هتزعل ليه مش معاك واحده بتعض.. سيباك علي هواك.. لتظل تاكل نفسها.. طب اعمل ايه اسبله يسبسب البيه.. اتاريه بيقف يحفلط في نفسه ماشي.. بس لا والله ما هسكتلك.. انت واحد عندك عيال اتلم.. طب اعضه ازاي اقول ايه متغاظه.. اروح اجيب ست زفته من شعرها.. كانت تقف تفرك في يدها ولم تحس بذلك الذي اتي واحتضنها من الخلف وهيا تتشنج وتاكل ضوافرها ليهمس جنب اذنيها.. بتاكلي روحك ليه يا قلب داغر..
لتشهق وتقفز ليحتضنها بقوه ليهتف.. براحه فيه ايه..
لتستدير وتدفعه... انت مالك الله هو ايه انت خدت عليا اوي. 
ليهتف....يا بنتي بقه انا عملت حاجه المبرد شغال ليه والله ماعملت..
لتهتف بغضب.. مبرد اه طبعا مش عاجبك المبرد طبعا سيادتك مبسوذط ومروق ايه اللي هيجيبك يقعدك مع المبرد لتستدير وتذهب ليحتضنها ويشدها.. ممكن تهدي انت عامله كده ليه..
لتهتف ايه عامله ايه بعض في روحي بشد في شعري مالك بيا انا حره..
ليتنهد طب ممكن اعرف انت زعلانه ليه.. لتنظر اليه بغضب لم تعرف ماذا تقول كانت تحترق لتهتف مفيش انا جايه بكره الشغل انت فاهم.
ليقطب حبينه ليه يا قلبي انت تعبانه..
لتهتف مالكش فيه وبلا يا قلبي يا فشتي.. واوعي بقه اما اغور من هنا دا حاجه تحرق الدم ودفعته وذهبت.. ليقف مذهولا.. الله يخربيتك يا جمال البت بتاكل روحها طب اعمل ايه.. ليتنهد ويذهب ورائها ليجد مريم وجمال قد اعدو التسالي وجهزو الفيلم.. لتجلس مريم ويذهب اليها جمال ويحتضنها لتهتف.. جاي تلزق في العيله ليه يا سي جمال..
ليهتف.. بطلي بقه خلينا نسهر سهره حلوه.. وحشتيني..

لتخبطه.. كداب اوعي بقه.. ليشدد عليها اهمدي بقه عشان نتفرج كويس..ليهتف في داغر اقفل النور يا معلم.
ليقفل داغر النور ويذهب لغنوه كانت تجلس بعيدا عن جمال ومريم ارادت ان تترك لهم المكان ليجلسو بحريه فهيا تعلم مدي عشقهم لبعض لتنزوي بعيدا علي احدي الارائك الجانبيه بقهر.. اترزي بقه لوحدك كلي روحك وعدي ليلتك.. لتظل جالسه تتنهد بغلب احست بوحده رهيبه لتجد داغر يقترب منها لتشيح وجهها ليجلس بجوارها ينظر اليها كانت تريح جسدها للوراء ليقترب اكثر ويضع يده حولها لتتململ ليهتف اهدي الله يخليكي اهدي خلينا نقعد زي بقيت الخلق.. مالناش نفس يعني.. والنبي ياغنوه يوم من نفسي انا تعبت..
لتهدا وتجبر نفسها علي السكوت ليبدا الفيلم في العرض كان الفيلم به كم مشاعر كبيره انتقلت اليهم ليجلس مريم وجمال في احضان بعضهما اما داغر وغنوه فكل منهم مشاعره تنساب ليشدها اليه اكثر ويبدا في مداعبه وجهها وذراعيها لتستكين هيا وتندس في احضانه وهو سعيد بما هم فيه فهيا لاول مره في احضانه منذ زمن لتنام علي صدره وهو يمسك يدها  شفتيه تتلمس راسها بحب ويده تملس عليها وعلي بطنها وهيا مبتسمه حالمه ليمر وقت وينسحب جمال َمريم ويظلا معا وهيا تائهه لم تحس اساسا بانسحابهما ليهمس لها داغر.. بحبك.. لتدخل الكلمه الي قلبها مباشره لتتسع ابتسامتها ليختلج قلبه ويخفق بشده.. والله بحبك وبموت فيه وحبيبي جنب قلبي كده.. غنوتي قلبي والله بعشقك هنفضل كده لامتي.. كان يمسك يدها ويقبلها.. ليهَس غنوتي قلبي..
لتنظر اليه بهيام.. ليقبل انفهها ووجهها ويتلمسها بشفتيه ليهمس هموت مش قادر والله كفايه حرام.. قلبي انت والله حقك عليا.. يا ربي قلبي قمر قدامي وسايح ولا عارف اتحرك هنشل رباعي.. ليتلمس شفتيها بشفتيه ويهمس وحشتيني والله وحشتيني.. لبمسك وجهها وينظر لعينيها ويتلمس وجهها بشفتيه.. قلبي بيصرخ وهيخرج من مكانه وبيقول بحب والله بحب.. غنوتي حاسه بيا وخاسه بناري ولوعتي.. ليلمس شفتيها بشفتيه.. ويهمس حاسه اني خلاص هموت من بعدك غنوتي ايقبلها قبلات متفرقه وهيا تائهه لينمس بجوار اذنها بحبك ليتلمس رقبتها لتذوب في نعومته وهمساته ليهمس.. عايزك ترجعي ليا بتاعتي وحبيبتي عايز اشبع من قلبي اللي تاعبني.. لبقبل عيونها والله هحطك في عيوني.. غنوتي بطلي سرحانك ده انا قلبي بياكلني لينحني ويلتقط شفتيها في قبله ناعمه اهلكت قلبهما لتلف يدها حوله ليريحها قليلا وينهال عليها ويتوه معها في عشق مهلك وهو يراعي ويهمس لها بحبه وهيا تاهت وتشده اليها ليحس انه سيموت من فرحته ليتجلد ويبتعد قليلا.. ليهمس .. غنوتي لسه بتحبيني..
لتتنهد وتهمس.. انا.. انا.. لتفتح عيونها عن اخرها وتصرخ.. انا بولااااد..
لينفزع من صراخها ويهب من مكانه لتصرخ مره اخري.. اااه بطني اااه
ليهتف... طيب طيب اهدي ايه مالك..
لتصرخ... مالي ايه بقولك بولد الحقني..
ليهتف طب اهدي اهدي خلاص ويهب يساعدها ويصعد بها للاعلي ويستدعي امه لتساعدها وعلي الفور ياخذها ويتجه بها الي المشفي وكان قد اعد مسبقا تنظيمات لاجراء عمليه الولاده وشيئا اخر لتدخل غنوه حجره العمليات وتظل فتره ليخرج لهم الممرضه بطفل جميل  ليحمله داغر بحب ويقبله ويبدا التكبير في اذنه لتنهمر دموعه ويدعو الله ان يجعله نبتا صالحا لتاتي امه وتاخذ الطفل وتحتضنه وتشعر بسعاده لان الله من عليهم بالرزق الجميل اما غنوه فاستمرت بالداخل لفتره طويله ليمر الوقت وتخرج غنوه مخدره لتذهب الي غرفه الافاقه ثم الي غرفه خاصه لهَ.. ليوضع الطفل في غرفه الاطفال وتمكث الام لفتره ثم تعود متعبه الي البيت ومعها جمال ومريم ويبقي داغر بجوار زوجته ليظل جالسا بقربها سعيدا بما اقدم عليه لتبدا هيا في الافاقه ليسمعها تنادي عليه.. ليقرب منها.. حبيبي انت فقتي.. عمري..
لتهمس.. داغر حبيبي..
ليهمس بحب.. قلبي يا ناس وهو تايه كده اعمل ايه بجماله ده
لتهمس... داغر انت هنا يا قلبي..
ليقبلها ويهتف... ايوه يا عمري انا هروح فين من غيرك..
لتهمس... انا هقوم اموتك والله هموتك..
ليقبلها ويبتسم.. طب يا عمري لما تفوقي موتيني براحتك..
لتهمس.. بتحب سحليه عليا والله لاقتلهالك واقتلك وراها. 
ليضحك.. يا بنتي بقه ظل يضحك لكلامها وهيا تتوه وترجع من اثر البنج.. لتهمس داغر انا مش حراميه ماسرقتش حاجه. 
ليغمض عينه بوجع ليهتف حقك عليا يا قلبي قطع لساني ولسان اي حد عارف اني وجعتك واديني شايل الطين وساكت..
لتكمل.. انت هتتجوز سالي صح ويوم الفرح هاجي اموتهالك انا مش هسكتلك انت بتاعي انا..
ايبتسم.. يادي الهنا يا قلبي يوم المني يوم ما ابقي بتاعك والنبي لا فيه زفت وطين منك لله يا جمال الزفت البت بتهلوس بسحالي وابراص.. قلبي يا ناس غيران عليا وبيحبني.. وهيموتلي السحليه وهبقي بتاعه.. طب ايه هفضل في المرار ده كتير نفسي ابوس القمر واخده في حضني. ليقبلها .
لتهمس.. داغر وحشتني اوي ماتبعدش عني تاني.
ليهمس.. وانت وحشتيني ابعد ايه بس انت ااي بعداني لما انهريت..
لتقول.. داغر انا بحبك..
ليقول بفرح.. قلبي انت وانا بموت فيكي.
لتهمس.. بس عارف انا موجوعه منك ونفسي اسامحك بس مش عارفه.. لتهمس انا ماخدتش والله فلوس.
لتنزل دمعه من عينه ويهمس حقك عليا يا عمري انا اللي كت زباله.
لتقول.. بس والله فاكرني هبله هقوم ارقدك في المستشفي هخبطك لما اخلص عليك ماصدقت ابعدك تهز ديله والله لاقطعلك ديلك ده.. ليضحك.. واحد تانيه تقرب منك هشرحها بقلك اهوه داغر بتاع غنوه وبس.
ليهمس وهو يتلمس يدها بشفتيه.. هيفضل بتاعها لحد مايموت يا قلبي.
لتهمس.. انا هقوم اروح الشغل اقطعلك السحليه وارجع ماشي هاتلنا عربيه وهات اكياس كتير عشان هقطعها فرافيت ليضحك بشده لتظل تثرثر وهو يضحك علي كلامها الي ان بدات تفيق وتتأوه وتعي ما بها.. لتهمس داغر..
ليهمس.. عيوني من جوا..
لتهتف عندي صداع هو انتو رابطين راسي ليه فيه ايه..
ليهتف مفيش يا قلبي انت بس وقعتي بعد الولاده ودوختي وربطولك راسك ماحستيش..
لتهمس.. حاسه بوجع في وشي..
ليهتف ارتاحي بس هتبقي كويسه.. ليمر يوم في اثنان ليتخطي الامر اسبوعا وكانت هيا متعجبه.
لتهتف.. داغر هو انا هفضل مربطه كده هو فيه ايه وقعه ايه دي اللي تربطني كده..
 ليدخل عليهم الطبيب ليهتف حمدالله عالسلامه يا مدام غنوه.. نشوف بقه ونقول يا رب نفك الرباط من علي وشك وان شالله خير. 
لم تفهم شئ ليبدا في ازاحه الرباط من علي وجهها رويدا رويدا ليبتعد ويهتف الرجل فتحي يا مدام.. لتفتح عيونها برويه ليخفق قلبها بشده لتستدير وتنظر الي داغر وتدمع عيناها ليبتسم لها.. ليهتف الطليب ويبتسم ايه نقول مبروك..
لتنزل دموعها لتهمس انا بشوف بعيني صح انا بشوف اهوه شيفاكو.. لتنظر لداغر انا شيفاك يا داغر كويس. 
ليندفع ويحتضنها سعيدا ليهتف حمدالله عالسلامه يا قلب داغر.. ليستدير الي الطبيب يعني كل حاجه كويسه يا دكتور
ليهتف الطبيب العمليه الحمد لله والنتيجه اهيه ربنا يتم شفاكي علي خير والف مبروك.. لينصرف وتظل هيا صامته تفكر.. لتتنهد وتهتف.. اتكلفت كام العمليه يا داغر..
لينصدم من سؤالها ليهتف ليه يا غنوه ليه يا قلبي بتسالي. 
لتتنهد.. عشان اعرف انا مديونالك بكام. 
ليهتف غير مصدق.. مديونالي.. انت عقلك خف. 
لتهتف.. خف ليه مش دفعت فلوس ليا يبقي دين. 
ليقوم منفعلا ماتبطلي بقه يا شيخه ايه غباوتك دي بدل ما كت فرحان لا ازاي لازم تحرقيلي دمي وتنكدي عليا.. بجد حرام بقه انا تعبت ايه الذل ده وقام غاضبا وتركها ورحل
لتظل هيا تاكل نفسها ايه ما يزعل والا يتفلق لا مش عايزه منه فلوس انا. ويرجع يقلي فلوس وجربوعه لا ياخد فلوسه يدفعلي بتاع ايه.. استغفر الله يا رب بقه مش عارفه هو راح فين وسابني.. لتظل فتره بمفردها ليدخل عليها مره اخري ويجلس بعيدا ولا ينظر اليها لتقطب جبينها ايه ده هو هيقعدلي قامط كده ايه زعلان مايتفلق انا حره.. بتاع سالي عبوشكلو.... طب ايه هيقعد بعيد كده.. انت يا زفته ماهو كان نقرب بتعضيه ليه.. مابتعرفيش تقعدي بلا عض.. لتدخل الممرضه بطاوله الطعام لتضعها جانبا.. لتهتف غنوه مش عايزه ماليش نفس وتحني راسها بخزن فهيا تحتاجه بشده ولكنها عنيده.. ليهز راسه بغلب ويقوم ويحضر الطعام ويحلس بجوارها ليقول ناكل بقه عشان لازم تتغذي.
لتهمس مش عايزه ماليش نفس.
ليهتف عشان النونو طيب. ليفتح في الاطباق ويقترب ويبدا في اطعامها وهيا تامل بهدوء فقد حلت عليها سكينه فجأه ليظل يطعمها حتي انتهي ليقوم ويزيح الطعام ويرتب لها السرير ويشدها ويجلس بجوارها واضعا يده حولها ليهمس حاسه بايه لسه  موحوعه..
لتنظر اليه وتدمع عيناها لتهمس اه اوي..
لتدخل الكلمه الي قلبه ليملس علي بطنها ليهمس انا معاكي والوقت هيعدي والله هيعدي اي وجع. لتتنهد ليضمها ويهمس ارتاحي وريحي قلبك شويه. لتتنهد وتضع يدها علي عينها ليبتسم شفتي بقه بقو قمرات ازاي عيونك دي بقت بتلمع وزي القمر
لتبتسم بجد يا داغر حاسس باختلاف فيها.
ليهمس لمعتهم يا قللي كنت فرحانه وبيلمعو نفسي يفضلو يلمعو كده نفسي افضل تحت رجلك ولا ان لمعتهم تروح.
لتنظر اليه لتهمس بس انت دفعت كتير اوي وانا
ليضع يده علي شفتيها.. وادفع عمري كله عشانك انا ملكك وليكي وماليش حيل في نفسي.. دانت روحي حد يستخسر في روحه. ليرفع وجهها.. والله روحي.
لتقطب جبينها وتتنهد ليمسك يدها ويقبلها ليهمس اهدي بس وبطلي تفكير شويه وريحي ده عشان كفايه عليه تعب كده
لتهمس لا اراديا.. ده اتكتب عليه التعب..
ليستدير ويمسك يديها ويهمس.. ده انا نفسي اخده في قلبي واحطه مكانه احب فيه واطبطب فيه لينزل علي قلبها يقبله لتضع يدها  علي رأسه ليظل يسمع دقاتها ليهمس.. سامع قلبك بيدق َنفسي افضل كده قلبك وقلبي مكانهم في حضن بعض لتظل تداعب شعره وهو نائم علي صدرها يحس انه دخل عالم اخر لتتململ ليرفع راسه ليحدها مرتبكه وتريد ان تهرب من مشاعرها ايقترب من وجهها ويهمس اسه موجوعه.. كان ينظر اليها بحب وهو ملتصق بها وهيا ستنفجر من كبتها لمشاعره ليهتف.. عارفه لو اطول اموت عشانك هعملها.
لتنزل دمعه من عينها ليقترب بشفتيه يتلمسها لترتعش من قربه ليهمس قولي حاسه بايه
لتهمس مفيش وجع خلاص..
ليبتسم بحب ويقبل شفتيها ليهمس اوعدك الوجع هيروح بس اديني فرصه لترفع يدها تتلمس وجهه ليتسمر مكانه وهيا هائمه فيه ونظراته تلتهمها لتظل تنظر اليه وعيونها تلمع وتشع حبا ويداها تجوب وجهه لتتحرك وتتلمس شفتيه بنعومه وهو يقبل اصابعها ليهمس قلبي والله انا بحبك اوي.. لتبتسم وتغمض عينيها ليهب ويشدها اليه يحتضنها ويعتصرها بين يديه هموت عليكي دلوقتي يا ربي ايه ده.. لتظل جالسه في احضانه مشاعرهم تنساب وهما حالمان   لتسمع خبطا علي الباب  ليبعدها بهدوء ويقبل خدها لينفتح الباب هنا عادت لنفسها واحست ان بداخلها نار وانها ستنقض علي زوجها تقتله حينما....



تعليقات