قصة فتون
البارت الثامن8
بقلم ميفو السلطان
كنا قد تركنا نعمه وهيا عازمه علي اكتشاف مكنون فريد بعد ان اعطتخه فتون كلمات الهبتها وصممت علي عدم الخنوع لفريد الا اذا اخرح ما في داخله.. لتتركها فتون وتذهب بعد ان انهت مهمتها بنجاح وقد دخلت حجرتها لتجد ادم ينتظرها فقام علي الفور :::انت كنتي فين مش طلعتي تنامي..
فهتفت لا معلش كان عندي مهمه انقاذ وتمت بنجاح وضحكت...ميفو ميفو
فهتف...::: عملتي ايه يا مصيبه عمري..
فقالت.:::.. كنت بعلم علي اخوك وضحكت وتركته ودخلت لتغير ملابسها ويتنهد ويبتسم علي قلبها الرائع المراعي لتخرج وتقترب منه :::::اخوك ده طور كبير ونفسي اروح اخبطه بحاجه.. معرفش جايب الجحوشيه دي منين.. ليضحك..:::. لا الجحوشيه طبع في العيله دي مانا كنت جحش برضه.. بس ربنا عافاني...
لتبتسم وتقول... والله اللي هوا ازاي يعني...
ليقترب منها ويشاكسها...::: من ساعه ماوقعت وطبيت كده وقلبي دق قلبت حد تاني.. انت غيرتي حياتي وقلبتي حالي اعمل ايه بس عشان تحني عليا لتبتسم.. ليهتف::: يا دين النبي يا ولاد انت ابتسمتي والنبي ابتسمتي مش كده.. ايوه العسليه ابتسمت.. ليقترب ويحملها ويدور بها ويقبلها...
لتصرخ::: بس يا مجنون..
ليهتف بحب::: شششششششش.. سيبيني فرحان انا قلبي هيقف دا البت اللي هموت عليها اخيرا ابتسمت..
لتهتف ضاحكه::: كل ده عشان ابتسامه يعني...
ليتوقف ويضعهاويشدها اليه وينظر اليها بوله..::: يا لهوك يا ادم اسكتي والنبي دي عندي بالدنيا معني ان حبيبي راضي وحاسس بيا.. اخيرا يا فتون بقالي كتير والع وانت مش حاسه بيا انت ازاي مش شايفه حالي كده.. لتتنهد وتنام علي صدره وظلا صامتين لفتره..لتهتف بهمس وبعدين معاك في كلامك ده.. قلبي مش مستحمل..ميفو ميفو
ليبعدها عنه وهو مبتسم.. بجد يا فتون قلبك مش مستحمل ايه قولي.. كنا ماشين حلو وهنقول ونسح كل حاجه قبل مانيجي بس انا عيل فقر.. ماتقول يا قوَر الانا شابط جوايا حاجات لو طلعتها هتسورقي في ايدي..
لتخجل منه وتقول.. اقوول ايه بس.. ابعد كده...
ليفتح عينيه.. ابعد كده.. دانا ما صدقت ارشق الرشقه دي.. يا بنتي دانا عشان اوصل للحته دي عدي عليا ايام كنت انا وخشب الحطان بنطحن في بعض. يا فتون شهور وانت شعللتي قلبي وانت مش حاسه وشبطالي زي العيال في العلم والعلماء.. وانا هاين عليا اجيب كتبك دي اقرقشها من غلبي تقولي ابعد والنبي استكي وطريلي قلبي.. اي حاحه والنبي.. حاسه بايه طيب..
لتحمر وجهها خحلا ليقربها اكتر انت بتحمريلي كده ليه هموت وربنا.. لتحاول ان تبتعد وتقول.. لا مانا ماقدرش علي كده اوعي انت مالك بس بقه...
ليقول طب خلاص والله ماهنطق بس قولي اعمل ايه حبيبي حلو ومحمر بين ايديا. طيب هقطم اهوه.. قولي بقه..
لتضحك اقول ايه بس.. طب هو انت حاسس بايه..
ليهتف.. شياط.. والع... الدخان عايز سرينه نطافي تيجي تلحقه....ميفو ميفو
لتبتسم وايه كمان.. ليقول حاسس اني اخيرا عايش وعايز اخش دنيا مع البت اللي هموت عليها.. انا بحبك يا فتون قوي انت اتخلقتي عشان ادم يحبك وبس...
.. لتقول طيب وانا كمان حاسه زيك.. وتدفعه وتذهب بعيدا من الحرج..
ليقول:: حاسه زيي وسيباني وبتزقيني طب اعمل ايه اكل نفسي ليقوم ويشدها طب اللي هو ايه.. قولي يا روح ادم.. دانا عايش معاكي بتمني اللحظه دي.. دانا من بعد ماقلت الكلمتين يوم الفرح وانا بعض في روحي من يوميها وانت سقتي فيها وخلصتي عليا.. هو ايه اللي كت فيه ده.. كل يوم حلوه وقمر وواخد عقلي اخش عليكي ومعتبراتي سوسن اخوكي ولا انت هنا لا و بتنصحيني احب ازاي.. دا كان قهر وكلبشه.. وحبيبك الجنان وصل لعنده وشبط فيه وانت ولا هنا مفيش يوم عدي الا واتمنيتك وانت بريئه قدامي كنت عايزه اهجم عليكي بس اعمل ايه خفت لتعتبريني مجنون والا يوم التلاجه وربنا كنت هعيط زي العيال وقلبي هيقف وقضيت ليله طين .. لتهتف باستغراب تلاجه ايه مش فاهمه.. ليقول بغلب.. اقول ايه بس خليها لبعدين هقول كل حاجه عشان لو قلت دلوقتي هتخافي مني اسكتي خالص باللي قايم جويا وانت هبله َهتخافي وتسورفي في ايدي ياقمر انت يا مشعوطني.. بحب مزه يا ناس يا تونتي دانا ايام نمت احلم بيكي اقلك ايه بس فيه حاجات لو قلتها هتسورقي عن حق وربنا..ميفو ميفو
لتخجل منه وتقول.. اعمل ايه مانا ماكنتش اعرف حاجه وانت لما قلت انك بتحب انا احترمت حبك..
ليقول بسخط.. احب ايه واتزفت ايه.. دانا ماشفتهاش الا اما كنت جنبك وانت مش حاسه بيا خالص ووانت ماصدقتي شبطتي في الكلمتين الزفت اللي قلتهم.. واستناكي تحسي ماحستيش بس علي مين.. لقيت نفسي بقول انت اهبل يا ادم هتموت عالبت وهيا اصلا بتاعتك.. لا والنبي مايحصل.. وحبيت حبيبي اوي وحبيبي خد باله.. مش خد باله برضه ليحتضنها بحب ويشدها اليه ويرفع وجهها.. بحبك يا تونتي..
لتشعر بقلبها سيقفز من مكانه وتقول.. انت ازاي بقيت كده انت كنت واحد تاني انا حاسه بقلبي بيدق جامد...
لينحني ويقبلها بشده ويحتضنها ويقول.. ازاي بقيت كده.. مانا اعمل ايه مانت سوتيني عالجانبين وانتي مش خاسه بحاجه.. فتون نفسي اخدك في حضني وتبقي بتاعتي وماسيبكيش ابدا.. احتضنها بشده وقلبهما سيخرج من مكانه واحسا بالدنيا تتلاشي.. لتتململ هيا باحراج لتشعر بخروجهما عن السيطره لتقول و تبتعد::: بس بقي سيبني انا هلكانه وهموت وانام..
ليهتف ::: بس كده عيوني يا روح الروح دانا هموت وربنا ليحملها ويتجه للسرير...
لتصرخ:::انت بتعَمل ايه يا مجنون...
ليهتف :::هاخد قلبي في حضني وانام هعمل ايه تاني يا غلبك يا ادم ..
لتحاول ان تتنصل منه..::: ادم بس بقه...
ليضعها ويضمها بشده.:::. ابس بقه انا يتقلي كده... طب اهدي عشان انا جتتي مش خالصه وانت قريبه كده.وقمر وبتنوري في الضلمه.. .
لتخبطه..::: ابعد انت لازق كده ليه..
ليقول بحب::: لا يا عمري اللزق عن حق هتشوفيه بعدين داحنا كده بنسخن انا راضي بكده نامي يا عمري لتتنهد بعنف وتنام وهيا متيقنه انها تعشقه ليقبل راسها ويحس بالسعاده... اخيرا حبيبي في حضني وراضي وحاسس..لينام واحس انه ملك الدنيا بين يديه...
في الصباح كان ادم استيقظ مبكرا لينزل الي جده ليكلمه في نقل جزء الشركه الخاص به التي اتفق عليها قبل زواجه من فتون فلم يكن الجد قد نقل الشراكه بعد ليدخل الجد وما ان سمع بذلك فهتف ايه:::: يا ادم برضه كل دماغك الشركه وبس مافيش حاجه تانيه..ميفو ميفو
ليهتف ادم باستغراب ..:::: حاجه ايه يا جدي.. مش ده اللي اتفقنا عليه يا جدي من زمان ووقتك تنفذ...
ليقول الجد.. ورجعت في كلامي يابن حكيم.. وعايزك تعيش حياتك وتخلف من فتون..
احس ادم بالغضب الشديد فجده زاد عن حده في تدخله في حياتهم وتجبر عليه اكثر وخلف بالاتفاق ورغم حبه لفتون الا ان شخصيته لم تستحمل تحكمات الجد فهو شخص عملي يضع حدود لكل شخص وحياته خط احمر..
ليهيج ادم :::انت ايه بتلعب بينا زي مانت عايز فاكرني شخشيخه في ايدك..
ليقول الجد::: انا هكتب الشركه باسم فتون وانت استسمحها وبعد ماتخلفو نبقي نشوف..
فهاج ادم اكثر.:::. لا والله كتر خيرك دانت عملت كل حاجه ومرمط فيا علي اد ماقدر... اتجوز فتون حاضر يا جدي.. خدها َمعاك حاضر يا جدي... وقهرتني ساعتها وسكت وبلعت جزمه.. وعايزني دلوقتي اخلف منها علي كيفك واقول حاضر يا جدي برضه .. خلفت ايه وزفت ايه.. انت مين عشان تجبرني اخلف منها.. فين كلمتك َعايز تكتب ليها شركتي هيا مالهاش علاقه بيها بتاع ايه.. دا كان اتفاق رجاله مش نسوان انت تنسي الكلام الفارغ ده.. انا اتفقت اتجوزها وتكتبلي الشركه انما كل اللي انت قلته عليها ماتتحكمش فيه وبالنسبالي كلام فارغ.. انسي انت فاكرني عملت كل ده ليه عشان شركتي وبس واوصل للحظه دي عملت فوق طاقتي.. جايلي دلوقتي تقلي اعمل عيله وخلف لا و تكتبلها شركتي.. انت بتتحكم فينا ليه احنا مش عرايس كل واحد ليه حياته اللي عايز يعيشها من غير ماتفرض عليا حد او تفرض عليها حد احنا بني ادمين مش شغالين عندك مش زرار هو ادوسه اروح اخلف منها وانبسط.. انت اتفقت معايا وخلفت الاتفاق عشان تاني تبوظلي حياتي.. بس استحاله يحصل ودا حقي وهاخده يا جدي يا تنسي ان ليك حفيد.. خلفه مش هخلف من فتون عشانك ولو انطبقت السما عالارض مش هخلف منها انت مالكش انك تقول ده كفايه اجبرتني مره انا مش عيل صغير هتخططلي حياتي.. شركتي ترجعلي وسمعت كلامك واتجوزتها عشان الشركه وخلف وشروط منك ده كلام فارغ مايمشيش معايا..ميفو ميفو ... ليسمع في الخلف شهقات عاليه ليحس بأن قلبه هوي في اقدامه ليلتفت برعب... ليري فتون واقفه وهيا تهز راسها والدموع تنزل من عينيها..
ليهتف الجد.:::.. فتون يا بنتي انا اسف وحقك عليا كنت فاكر اني هسعدك كنت فاكر ادم هيتغير ويسعدك كنت فاكره هيحبك زي فريد بس اعمل ايه كل همه الشركات... سامحيني يا بنتي ..(طينتها يا حاج)....
ليصرخ ادم.. انت بتقول ايه حرام عليك. بتعمل فيا كده. ليه.
لتحاول ان تمسك نفسها لتقول.:::. تسعدني يا جدي لا بجد كتر خيرك.. انتو الاتنين فعلا اسعدتوني...
ليقترب ادم برعب... :::فتون انت فاهمه غلط...
لتهتف::::. من فضلك يا ادم كفايه اوي اهانات لحد كده والا ايه يا جدي ولسه بتجبره وبدات تصرخ::::: انت ليه بتعمل فيا كده عملتلك ايه عشان تهيني بالشكل ده ناقصه ايد والا رجل.. ليتجمع الجميع علي صرخاتها...
ليهتف ابيها :::فيه ايه يا فتون بتعلي صوتك علي جدك.. .. لتلتفت والحقد ياكلها:::. اهلا حمدالله عالسلامه وصلت افتكرت تسال عني هو يعمل ويرميني وانت تقول امين افتكرت تعليه الصوت واللي ليك انما اللي عليك لا.. عندي اهل بس ماليش اهل دا نعمه اليتيمه ماحدش عمل فيها كده.. انما انا ليه تأذيني ليه كده تجبره يتجوزني وتجبره يخلف مني وهو مش عايز ليه عملنالك ايه..
ليهتف ادم :::فتون اسكتي انت مش فاهمه حاجه افهمي انا هفهمك والله يا قلبي اهدي .ميفو ميفو.
لتصرخ::: بس بقه تاني يا ادم تاني انتو جايبين القسوه دي منين .. بس لا انا اللي غلطانه انا اللي كان لازم اقف قصاد جدي مش انت يا ادم..ادم دور علي مصلحته وشركته مالوش يتلام.. انما انا ليه يتعمل فيا كده.. ماحد يقلي يا ناس بتعرضني عليه عافيه ليه... ناقصني ايه واحد مش عايز وواقف يقلهالك في وشك.. تسيبه وتسكت؟؟؟ لا ازاي لازم اديله فتون فوق البيعه وبالمره يخلف منها اصلي رخيصه وبتجاب واتحط.. انتو ازاي كده... بس هو قالهالك لا مش هيحصل وانا بقلهالك مش هيحصل...
واتجهت الي ادم::: وانت اظن كفايه تمثيل كفايه كده انا لا واخده شركات ولا عايزه منه حاجه كان نفسي يبقي ليا حد اروحله دلوقتي بس للاسف ماعنديش لتنظر لنعمه وتقول احمدي ربنا انك لما طفشتي لقيني مكان يلمك ويبعدك عن العالم دي.. وانت.. يا ريت تطلقني بقه عشان انا حاسه بقرف مالوش وصف.. اما انت بقه يا جدي اعتبرني مت خلاص ماهو اللي يبيع لحمه بسهوله كده.. لحمه مايدورش عليه.. لتستدير وتجري الي حجرتها وادم خلفها كان كأن روحه تنتزع منه نزعا والكل يقف مبهوتا والجد تهالك علي الكرسي. وهو يهتف :::حقك عليا يا بنتي....(ياخي اتنيل بقه)
كانت تجري كأن الشياطين تطاردها وهو يجري ورائها كان روحه تفارقه لتدخل حجرتها وتقفل علي نفسها ليرزع الباب ويهتف::: افتحي الباب.. انت فهمتي غلط افتحي يا قلب ادم والله انت فاهمه غلط.. افتحي نتكلم وهقلك عالحوار من اوله. حرام عليكي ما تسيبينيش كده هموت عليكي انا مش همشي الا لما تفتحي حقي تسمعيني.. كانت هيا مدبوحه مقهوره وعماله تسمعه وتبكي و قلبها يقتلها..ميفو ميفو
لتنعي حالها:::طب ليه دانا كنت في حالي ليه تعمل فيا كده. لا اذيتك ولا جيت جنبك اصلا.. يا ربي علي وجع قلبي...
لتسمع صراخه ::::لو مافتحتيش هكسر الباب انا بقلك حقي انك تسمعيني انت مش فاهمه حاجه..
لرتجف من الغضب لتفتح الباب:::. عايز ايه انت ليك عين تيجي تتكلم انت ايه يا اخي ايه الجبروت ده.. انتو عيله مَاتتعاشرش.. الله يخربيت فلوسكو وشركاتكو.. انت عايز ايه مني.. تقرب مني ليه بالشكل ده وتوجعلي قلبي وتخليني احبك قوي كده.. لينظر اليها وتجمع عينيه الدموع..
لينقهر.:::. يعني يوم ماسمعها منك تبقي موجوعه كده.اسمعها منكووانت كده يا قلب ادم واماقدرش اخدك في خضني واحس بيها.. . انت ممكن تهدي وتسمعيني...
لتصرخ فيه::: ليه.. ليه اسمعك هتقول ايه يرجعلي نفسي.. اقتربت منه ودموعها تنزل::: ليه يا ادم فهمني ليه تعمل كده.. دانا كنت في حالي وماقربتش منك واحترمتك واحترمت قراراتك ليه تقهرني كده..
ليهتف بغلب :::والله يا عمري انت في قلبي.
لتصرخ.. :::. بس بقه بس.. بطل كدب انا سمعت كل حاجه...
ليقترب منها.:::. لا مش كدب وانا ماحدش جبرني اني اقلك كده انا وقفت قدام جدي عشان حاجه واحده.. مالوش يتدخل في حياتنا احنا اللي نقرر نعمل ايه هو يتحكم فينا ليه والله يا قلبي انا ما كان قصدي حاجه دانا هموت عليكي وربنا دانت دنيتي اللي هموت واخشها.. اوعي تفهمي اني مجبور اكمل معاكي او مجبور اقلك بحبك والله بحبك..
لتجلس والقهر يحاوطها.::::. للاسف يا ادم مش مصدقاك ومش عايزه اصدقك.. انا عيزه ابعد عنكو كلكو بس ماليش حته اروحها عشان كده لازم اعمل لنفسي كارير واعتمد علي نفسي.. كفايه مهانه لحد كده وكل واحد يشوف مصلحته ويعيش حياته..ميفو ميفو
ليصرخ فيها::: وانا ماليش حيله بعيد عنك ولا هسيبك انت بتاعتي ومراتي وروحي.. اقترب منها ليه يا عمري توجعي نفسك وتصدقي كلام مش موجود..
لتهتف :::انت عايز ايه تاني مش هتاخد شركتك ماتسيبني بقه..ماعنديش حاجه اديهالك... ليشدها اليه ويحتضنها لتحاول ان تنفلت منه الا انه شدد عليها وانفجرت هيا في البكاء وظل يشدد عليها ويحتويها ويقبل راسها...
ليقول بوجع :::والله بحبك اوي وهموت في بعدك انا مدبوح علي دبحتك دي.. والله يا قلبي مافيه اي كلام من ده كانت تبكي وهيا موجوعه..
لترفع عينيها اليه وتهز راسها وتقول... مش قادره اصدقك.. سيبني من فضلك كفايه كده...
ليهتف بغضب َاصرار:::: لا مش هسيبك علي موتي كانت تحاول ان تبعده الا انها لم تقدر عليه.. لتستكين وهيا تبكي بقله حيله.. ليمسد علي جسدها لتسترخي.. وتهدأ.. وتنهدت وقالت:::: ادم من فضلك سيبني.. الاانه اخذها من يدها وجلس واجلسها في حضنه.
ليقول بحنو شديد::: طب ممكن بس نفكر بالعقل.. هو ليه انا اعمل حاجه زي كده ليه لو ادخلك حياتي واجبرك واتعب لحد ماوصل لقلبك الا لو ماكنتش بحبك.. انا بحبك حب فوق الوصف.. جدي اتكلمت معاه بطريقه يفهمها انما انت مالكيش دخل والله.. اقسم بالله هموت عليكي.. ظل يكرر كللماته وحبه لها لتصمت وعقلها يصارع قلبها ابتعدت عنه وقالت :::انا مش حاسه ده يا ادم.. فيه حاجه واقفه بينا وانا مش هضغط علي نفسي من فضلك احترم قراري زي ماحترمت قرارك..
ليصرخ بها :::احترم ايه وزفت ايه. انت عايزه تموتينا احنا الاتنين.. بس لا يا فتون انت مر اتي وهتفضلي مراتي وهنعيش لاخر نفسي مع بعض انا هسيبك تهدي ومش هضغط عليكي بس برضه وانت جنبي يعني هنروح بيتنا وازعلي زي ماتحبي انشالله تقطعي فيا مش هفتح بقي.. بس ازعلي وانت في حضني..ميفو ميفو
لتهتف :::انت مصدق نفسك اوي ليه كده..
ليصرخ بها ::عشان بحبك يا غبيه لتنزل دموعها... اما هو فاحس بالجنون كيف لا تحس... يلا اجهزي عشان هنمشي. هنمشي انهارده وهنرجع بيتنا وهتيجي معايا بكيفك او غصب عنك فاهمه..
لتهتف.. هتغصبني يا ادم انت كمان... ...
ليتالم ويقترب منها :::عمري ماهغصبك علي حاجه الا حاجه واحد حبي االي انا عارف انه جواكي.. احنا اتفقنا زي ماقلتي خلاص نمشيها اتفاق.. اعملي الماستر انا مش هضغط عليكي كملي اتفاقنا للاخر يا فتون يلا انا مستنيكي تحت... تركها وهيا متخبطه لا تعلم ماذا تفعل وقلبها يوجعها علي حبها الذي تحطم وكلماته تتردد بداخلها ولكنها مهزوزه ولا تعرف ماذا تفعل.. قررت فجاه ان تكمل حياتها وترجع الي نفسها القديمه وفعلا تكمل اتفاقها مع ادم ساعتها هتكون خدت اللي عايزاه مستقبلها وشغلها وبس .. لترتاح قليلا لما وصلت له لتنزل بهدوء لتجد امها ونعمه يبكيان لما حدث لتحتضنهما وتذهب لجدتها وتبوس يدها وتذهب في صمت ليحس الةد ووالدها بالوجع. فالجد وجعها بتحكمه وابيها لم يكن سند لها ولا عون
رحلت معه وهيا مصممه ان تكون لنفسها شخصيه مستقله عن هذه العائله ولا تحتاج لاحد...ميفو ميفو
اصبح الكل موجوع وتفرق كل حبيب عن حبيبه لتبدا حكايتهما تبدأ من اولها ليستعيد الحبيب حبيبه مره اخري وترجع بينهما الثقه.. ففريد يحاول ان يقترب من نعمه ولكن بعد ما حدث مع فتون شعرت بالخوف منهم وتبتعد عنهم جميعا.. كانت تجلس وحيده ولا تفارق جدتها ودا ئما شريده.. لينفذ صبر فريد ويذهب اليها ويشدها من يدها ويقول لجدته معلش يا جدتي عايز فتون ويصعد بها لحجرتها ويدخلها ويقغل الباب لتنظر له بدهشه ليتركها ويذهب ويجلس وينظر اليها لتغضب بشده::: انت اتجننت ايه اللي عملته ده وازاي تجرني كده هو انا بقره.. كانت غاضبه
ليقول.. خلصتي والا لسه هتاكلي في نفسك كمان... ..
لتقطب جبينها.. نعم انت جايبني هنا عشان تتمسخر.. ليضحك.:::. لا لسه عالمسخره شويه لتحمر خجلا..
لتهتف::: انت عايز ايه...
ليقول ببرود:::: اما تهدي انا مش عارف انت متنرفزه ليه لتهتف ساخطه ::::انت اللي بارد وتلاجه..
ليضحك عليها وعلي غضبها::: طب هو انا لسه مافتحتش بقي زعلانه ليه طيب مش لما افتح بقي يا قلبي..
لتضع يدها في خصرها :::اتفضل اشجيني.. ليقوم وهو يهز راسه ويقترب منها ويقول:::: طب احنا هنفضل كده لحد امتي.. انا اتهريت وربنا وانت بقيتي قاسيه قوي ليه يا عمري وانا ندمان والله انا بحبك وبحبك اوي.. انت مش فاهمه ليه طبيعه شخصيتي الغبيه اني اتذل ليكي كده اكيد عشان انت روحي..
لتهتف :::برضه يا فريد برضه نفس النغمه..
ليتأفف :::بصي يا عمري انا مابعرفش اتكلم ايه رايك ماتيجي تعلميني..فاقترب منها والتصق بها وهتف بحنان شديد:: علميني ابقي زيك حنين انا مختلف يا نعمه انا طوبه تلاجه زي مابتقولي بس هنا جوا بيحب.. اقفي جنب حبيبك وخدي بايده يخرج من اللي هو فيه علميني ابقي الحبيب اللي انتي عايزاه..ميفو ميفو
لتنظر اليه وهيا لا تصدق ان فريد بعنفوانه يطلب منها ذلك لتحس بنقطه ضعف بداخله يحاول ان يتغلب عليها لتهدا قليلا.. لتهتف :::ماعرفش يا فريد انت صعب ولو حاولت تاني جايز اتوجع وتفضل زي مانت يبقي قلي ساعتها ايه الحل.. ليهتف::: وهو انت لو ما حاولتيش مش هتتوجعي.. البعد في كل حاله وجع وانا ماقدرش ابعد سنتي لو فيها روحي.. ليقترب :::انت بتاعتي يا نعمه ومفارقتك مستحيله اقترب اكثر::: انا فريد الحكيم بيجي لحدك ويقلك انا عايزك وهموت لبعدك ابعدي عن غضبك وفكري في قلبك اقترب منها بشده تقدري تبعدي.. انت تقدري.. لتحس بحنين وتهز راسها نفيا.. ليبتسم علي براءه حبيبته ليمسكها يحتضنها.. يبقي ندي لنفسنا فرصه... ونسيب نفسنا الايام تداوينا...
لتتنهد بغلب:::.. طب لو زعلتني تاني اعمل ايه..
لينظر الي وجهها ::::استحاله اتربيت صح.. والله اتربيت.. لتبتسم.. ليضمها بشده وكانت هيا مستسلمه وهو يحس بمشاعره وروحه تعود اليه فهيا اقتنعت وبقي عليه ان يسقيها حبا.. ظل يمسد علي جسدها وهيا ساكنه
ليهتف.::: ويقول نعمه انت نمتي يا قلبي هو حضني حلو كده لتشهق وتخاول ان تبتعد ليضحك::: راحه فين يا هبله هو انت هتفضلي كده.. لتهتف متزمره:: انا هبله.. ليكمل::: وقمر ومزه.. انت يا بت حتهه مزه نااا ر حاجه تشعلل كده...
لتخبطه... ماتبس بقه عيب...
ليقول بغلب ماكر::: يا رب عيب ايه بس انت عبيطه يا بنتي.. يا صبرك يا فريد هتعب معاكي اوي بس هبقي مبسوط موت .. لتنظر اليه وتحمر بشده :::طب يلا اخرج. ليقول لها:: خايفه مني.... لترد بسرعه::: خايفه خايفه من ايه اخاف من لي.. ليقرب منا ويغمز لها :::ما انت لازم تخافي اصلي ناوي عالعيب كله لتشهق.:::. اخرج يا فريد واحترم نفسك.. ليقترب َمها عيوني يا مزتي وخطف منها قبله طويله اذابتها وهتف هتوحشيني ياعمري بحبك اوي يا قلبي.. وانصرف وهو يقول يا صبرك يابن حكيم قرب الماسافات يا رب...... لتبقي هيا ساهمه ومشاعرها لم تعد قادره من السيطره عليها لتتنهد وتقول وانا يا فريد بحبك او ي ..ماشي يا فريد هساعدك يا قلبي ربنا يهديك ليا..