قصة عشق ياسين البارت السادس6 بقلم سما


قصة عشق ياسين
البارت السادس6
بقلم سما


مر اسبوع  على اخر الاحداث وتم تقديم موعد العرس بعد موافقه الجد و والد العروس عبد الرحمن زوج ابنته احسان
وتم تحديد موعد العرس وهو في اخر الشهر الحالي اي بعد 15 يوم وكاد علي بان يطير من كثرة سعادته بعد ما علم  بموافقه الجد وزوج عمته بعدما اقنعهم ياسين بذالك ....

بدات التحضيرات لذلك العرس الضخم فهم من اثرا عائلات الصعيد ولذالك يتم التجهيز ل هذا العريس منذ الان فاهو سوف يقام ف اكبر ثرايا ف سوهاج ثرايا عائلة القوي......
ايضا دهب كانت سعيده للغايه فا هي تحب علي كثيرا ومن اجل هذا الحب لم ترد ان تكلم دراستها من اجل ان تبقا معه فا والدها يرفض زواجها قبل ان تتم دراسها ولكن بعدما رسبة مرتين وقالت بان لا رغبا لها ف اكمال دراستها وافق ع زواجها بعد خطبه دامة سنتين ...

ف شركة عائلة القوي كان العمل ع قدم وساق كي لا تتراكم عليه الاعمال ف فترة مغادرتهم القادمه فهم لم يتركو علي ف مثل هذه الايام وايضا من اجل التجهيز ل هذا العرس ف الموعد اصبح قريب وهم لم يعرفو حتي الان المده التي سوف يقضونها هناك لهذا يجب تتم كل الاعمال المتعلقه بوجودهم ف الشركه بلا وف القاهرة ايضا .....

ف مكتب ياسين كان شباب العائله. متجمعون.                  علي عمار عمر اخو عمار (دا اول ظهور ل عمر هو لسه بيدرس ف اوله جامعه وبيروح الشركه من وقت ل التاني يعني لو مش عنده محاضرات)

ياسين:متجميعن عند النبي بس ايه سبب ال جمعه ال ف مكتبي دي ...
عمر:عاوزين نعرف هنسافر امته ياريس....

نظر له ياسين بغضب. جعل عمر ينظر لمن معه كي ينجدوه من نظرات ياسين هذه......

علي:اتكلم عن نفسك يا اخ المعاد ال ياسين يقول عليه هنسافر فيه حتي لو يوم فرحي نفسه انا ما عنديش مشكله خلاص (نظر له الجميع نظره معناها حقا) الصراحه لا اهو كلام بقوله وخلاص ...
ياسين: خلاص هنسافر النهارده....

 نظر له كلنا من علي عمار عمر وقال: في نفس واحد ازاي احنا ما جهزنا حاجتنا ....
ياسين: ده اللي عندي عاجبكم ولا خليها الاسبوع اللي جاي عادي انا ما عنديش مشكله ولسه في شغل ما خلصش فا خليك موجودين تخلصوا ايه رايكم....
 رد الجميع في نفس واحد: لا وع ايه موافقين....

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 بينما في مكان اخر كانت سيلي موجوده في العياده مع الدكتور حسن تقوم بمساعدته على كشف المرضي 
وف المده الماضيه رات سيلي اغلب عائله والدها ووالدتها ولكنها لم تتمكن من رؤيه عائله والدها محمود فا الثرايا  كبيره جدا ولم تتمكن من الدخول لها او حتي المررو من امامها  وبها الكثير من الغفر والحرس الخاص ولكنها تمكنت من رؤيه شخص واحد وايقنت بانه هو الجد علي الذي كان دائما ما يتحدث عنه والدها محمود فهي وجدت الشبه بينهم لكبير جدا فوالدها محمود يشبه والده كثير ......

ف اثناء الكشف علي احد من المرضي اتى اتصال للدكتور حسن وكان مضمونه بان هناك مريض ويجب حضوره ع الفور  الي منزل ذلك المريض للكشف عليها ولكنه دل من دهابه هو طلب من سيلي الذهاب بدلا عنها ......

سيلي:يا انكل بس انا ....
حسن: يا بنتي اسمعي الكلام و روحي مش هتخصري حاجه العياده زحمه النهارده وبيدين ف مريض مش هنقعد نتناقش وبعد ما تخلصي الكشف  العربيه ال واقفه مستنياكي دي هتروحك بس انتي قوليله عاوزه اروح بيت الحج عبد الصمد زناتي وهو هيروحك .....

غادرة سيلي بينما شرد حسن فيما فعله ف الصباح

فلاش باك

دخل حسن ثريا عائلة القوي بعدما طلب راية الجد علي

ف غرفة. الصالون كان الجد علي يجلس ع الكرسي وع الكرسي المقابل له حسن ورضوان ومحمد كلا منهم يجلس ع كرسي ب جانب والدهم وبعد السلام والترحيب تحدث...

علي الجد:كيفك يا ولدي يا دكتور حسن اني سالت عليك بعد
غياب الغالي عرفة. وجتها انك سافر تشتغل ف مستشفي ف البندر اكده ياولدي ما تسالش عليه بعد ال عمله محمود ....
محمد:مامنوش فايده يابوي الحديت ده دلوك ال جولي يا دكتور حسن انت ما عتعرفش حاجه عنيه ...

راضي شعر بان هناك شئ وان حسن لا يريد التحدث امامهم
فنظر لا اخيه وقال: جوم ياخوي اني عاوزك ف موضوع امهم بلا اذن يا حسن نتجابل وجت تاني يا ود عمي ...

وتركا المجال كي يتحدث حسن

حسن ب لهجته الصعيديه : انا كنت جاي اتحدت وياك بخصوص محمود .......
علي الجد :محمود ولدي كيفه. ل يكون حصل حاجه عفشه وياه يا ولادي جول .....
حسن: لا اطمئن يا عمي بس انت ما نفسكش شوفوا عاد.     وب كفايه غربه لحد اكده.....
 الجد علي :يا ريت يا ولدي يرجع بجا كفياه ا كده اتوحشته  وامه كماني  عتتوحشه جوي بس انا ما اعرفش اي حاجه عنيه ياولدي.....
 حسن: ولو جولتلك اني عند اللي يرجعوا لحد. اهنه.....
 الجد على: يعني انت يا ولدي عارف مكانه
 جولي يا ولدي فين وانا هاروح لحد عنديه اجعه وترجع يرجع لي هنا.....
 حسن: مكان بعيد هو مش ف اي حته ف مصر  يا عمي وبعدين محمود مبجاش ل وحديه بجا عنديه ولدين ادهم وادم رجاله كماني حتي ان ادم كتب كتابه ع بتي اميره ....
علي:يعني هو اتجوز بت ل جنبيه كيف ما سمعت والله مسامحه اني عارف ان جوازه من بت عمه ال معيريدهاش غلط من لول بس الله يسامحه ابوي جوزه بت اخوي اليتيمه علشان يحافظ عليها وع مالها وانا وفجت ع مساومة ولدي ف انه يكمل علمه ويتجوز بت عمه او هينطرد من الثرايا  جوله ياولدي يرجع جوله يعاود داره من تاني.......
حسن :هو مش عيعاود من نفسيه اكده بس اني عندي ال يخليه يرجع اسمع ال عندي يا عمي وبعديها فكر سيلي بت محمود موجوده امعايه اهنه ف البلد ....
علي: كيف ما جبتهاش امعاك وكيف هيا اهنه اني عاوز اشوف بت ولدي ....
حسن:هي مش بت محمود هي بت مرته بس محمود عيحبها كيف انها بته وهو ال مربيها وهو بنسباله ابوها هي جايه اهنه علشان تصلح ال حصل زمان عاوز محمود يرجع ليكم وعاوزه اعياله يسمحوه وكماني عاوزه تشوف عيلة امها وابوها عاوزه ترجع تعيش وسط اهل ابوها ومش عاوز ورث من اخر اكده هي عاوزه اتصلح ال حصل زمان بعد هروب امها من البلد اهنه محمود مش هيرجه اهنه غير بسب بته لو هو عرف ان بته اتجوزة من غير شوره ومن غير رايه تتخيل ممكن يعمل ايه عمي انا عاوزك اتجوزها ل واحد مش شباب العيله .....
علي:بس ياولدي الشباب كلتهم(صمت قليل ثم قال) ما فيش غير ياسين ولد محمود هو مطلج بت خاله من سنه ونص واحنا عنحاول نرجعهم ل بعض بس هو مش رايد اني ممكن اجنع ياسين ان دي جوازه ل فتره اكده بس هي ممكن توافج ع اكده ....
حسن:هي عاوزه تتعرف عليكم من بعد واني هعرف اجنعها انها تجبل ب جوازه دي بس من غير ما تعرف انك عارف هي مين ومن غير ما جولها هي هتتجوز مين اني هجولها هنطلب الحمايه منيك وانها هتجعد عنديكم فتره اكده لحد ما موضوها يم بس انحا هنخليها تتجوز ياسين وهتوافج كمان. .
علي:طيب اني عاوز اشوفا ياولدي ...
حسن:هتشوفها النهارده هي دكتوره فا انت هتعمل المريض يعمي اصلا ما ينفعش اخليها تيجي اهنه من غير اي سبب بس مش محتاج اجولك يا عمي ان ماحدش يعرف بلا اتجال بينا حتي ياسين مش لزم يعرف كل ال لزم يعرف انه بيجدملك خدمه مش اكتر من اكده هي لو عرفت اني بجولك اكده مش هتجبل وممكن اتعاود بلدها تاني وما عترجعش لا هي ولا محمود ولا حتي احفادك ....
علي:لاه اني هعمل اي حاجه عشان محمود ولدي يرجع يعيش وسطينا اهنه ......
حسن: طيب استاذن اني دلوك يا عمي وهنتجابل تاني ...
علي:مع السلامه ياولدي شرفت ......

باك 

حسن:  ربنا يسمحني بقا بس دا لزم يحصل ...

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

عند سيلي دخلت تلك الثرايا وكان بانتظارها راضي الذي استقبلها وتوجه بها الي عرفة ذالك المريض دخلت الغرفه وجدة الكثير من الناس سيدة عجوز تجلس بجوار ذالك المريض وامراه اخره ف اواخر الاربعون تجلس من الناحيه الاخره وهناك امراتان ايضا غيرهم وغير الفتياة ورجل غير الذي اتا بها الي هذه الغرفه نظرت لهم بعضب....

وقالت:ممكن افهم ايه ال بيحصل دا ازاي كل العدد دا موجود مع المريض ف اوضه واحد معاه ....
محمد:ابونا وجعدين جنبيه عشان تعبان ....
سيلي: حضرتك ما ينفعش كدا غلظ ممكن الكل يخرج من الاوضه وما يفضلش غير شخص واحد .....
محمد:كيف دا احنا ما عنخرجش غير لمه نطمن عليه ...
راضي:يلا الكل يخرج الدكتور عنديها حج وانت ياخوي خليك امعاه ...

خرج جميع من بلا غرفه بينما ضل محمد وسيلي كشفت عليه بينما هو يدعي فقدانه للوعي وهي طبعا عرفة ذالك ما ان انتهت حتي نظر لها محمد وقال: ها ماله ابوي عنديه ايه ...
سيلي:هو بس ضغطه وطي شويه ممكن تجبله الدواء هو عباره عن فيتمينات ومقويات وفنوع برشام هيضبطله الضغط ...نظرت ل ذالك النائم ع السرير وقالت :ممكن بس كوبايت ميه دا بعد اذنك .........
غاد محمد ثم نظره سيلي لذالك الذي فتح عينيه لتو وقالت: ممكن اعرف ليه رعبتهم عليك كدا ...
الجد علي:عتجولي ايه انتي اني صح تعبان .....
سيلي:انا كشفت عليك وصحتك كويسه جدا ....
الجد علي:عتحسديني اياك ...

كادت بلا حديث مجددا ولكن وجدت جميع من كانو ف الخارج دخلو الغرفه ..

ام محمود:طمنيني عليه يا بتي ...
سيلي:حضرتك هو كويس جدا بس ضغطه كان واطي شويه استاذن انا ...
الجد علي: يعني خلاص عتمشي...
سيلي: اه بس هاجي تاني علشان اطمن عليك وبلا مره نكمل كلمنا ال مكملنهوش ........

غادرة سيلي الغرفه بينما نظره له زوجته وقالت:  عجباك اياك جول لو عاوزني اروح اخطبهالك ....
صفيه بغمزه ل عمها:وكيف ما عتعجبوش يا مرات عمي البت كيف الجمر ودكتوره ومتعلمه اصغيره اكيد عجبته ....
اكملت نوره:هههع والله ياخيتي عندك حج ولا عنيها شفتيهم كيف حلوين ما شفتش جبل اكده عيون زاي اعيونها ......
نظرت لهم هبه التي كانت ف زياره ل عمتها: مش جد اكده ياعني مهياش حلوه اني احلي منيها .....
نسمه :لا ماهو باين انك احلي مش اكده يا صفا .....
صفا: ماهو باين اها عيونك خضر وبيضه حتي البياض هينط من وشك ... 
هبه: سامعه يا عمه عيجولولي ايه بس ع الاجل اني مرت ياسين القوي ولد اكبر عيله ف البلد ....
صفيه: هو انتي ما عتعرفيش ان ياسين طلجك من سنه ونص وان عتتلسجي فيه عشان يرجعك وهو معاوزكيش...
هبه :ياسين عيحبني بس هو عيكابر مش اكتر عاوز يعلمني الادب كيف ما بوي وامي عيجولو......
نسمه: مهو واضح ان انه عيحبك بامارت انك عتتحايلي عليه عشان يرجعك ههههه .........
هبه:سامع ياجدي عيهزاوني واني ف بيتك يا جدي اني همشي احسن ما تطردوني امنهنه .........
الجد علي: اسمعي يابتي الكلمتين ال عجولهملك. دلوك ياسين ماعيرجعكيش وهو جالها اكده صريحه انه مش عاوزك فا شوفي حالك يابتي وربنا يكرمك بواحد احسن منيه ......
هبه: حتي انت يا جدي بس انا ما عسيبش ياسين وهو عيرجعني عشان هو عيحبني.....

(رخمه اوي البت دي 😄😄 )

الجد علي: والله بجا لو شفتيه متجوز واحده تانيه ما تزعليش وجتها بجا ......

غادرة هبه دون ان تقول اي كلمه اخره

ثنيه: ليه اكده يا عمي بت اخوي عتحبه وانا هكلمه وهو هيسمع كلامي وهيرجعها ....
ام محمود:اسمع ياثنيه بت اخوكي احنا حملناها  كتير ولدك معيز هاش وبعدين انت مش ملاحظه ان من يوم ما هي تطلجت وخرجت من السرايا اهنه والسرايا هادي وكل اللي في السرايا مرتاحين........
صفا :والله عندك حج يا جدتي .......
ثنيه:انتو ال ماعتحبوهاش وجرشين ملحتها ......
نسمه:بجا احنا ال مش طيجينها دي هي ال نافشا ريشها علينا من ساعت ما ياسين اتجوزها وهي شايفه علينا وعتكلمنا من طرطيف منخيرها اتجوليش مزكومه ....
نوره:ههههه والله عندك حج يابت يا نسمه ....

ف صباح اليوم التالي استيقظ جميع من ف السرايا 
ع اصوات الضجه التي ف الاسفل خرج جميعهم من الغرف ونزلو الي الاسفل كي يعرفو من هئؤلاء الذين تجراو ع دخول سرايا عائلة القوي ولكن حين نزولهم من الدرج اعتلت البسمه وجوه الجميع ف....



تعليقات