قصة بنت اكابر البارت الثاني2 بقلم ندا الشرقاوي


قصة بنت اكابر
البارت الثاني2
بقلم ندا الشرقاوي 



انجي حتروحي فين مش حتقدري عليهم رجعت الي غرفتها جلست علي الفراش ؛نهضت ونظرت الي المرآة الي وجهها المشوه ؛مسكت الفرشاة كسرت المرآة بكت علي حالها؛؛
اخرجت بعض الأوراق والاقلام والألوان الخاصة بالرسم ؛؛ونزلت علي الدرج؛؛ خرجت خارج القصر؛؛ رات امير يعمل في الارض 
انجي انت مين 
 نظر امير الي وجهها الملائكي الجميل الذي تحاول تغطيته بشعرها الاشقر الطويل 
امير انا امير المصري المهندس الزراعي 
انجي محدش قالي انك شغال هنا يعني 
امير وانتي مين بقي الخدامة؛؛ رفعت انجي حاجبيها عاليا واقتربت منه عايزاك تسمعني كويس اوي
 ....انا انجي شوكت الدمنهوري.....
انت شغال عندي وبديك مرتب قالتها بتكبر
انا مش شغال عندك انا شغال عند والدك قالها بتعالي 
انت شغال في المزرعه يعني في الزريبة ووسخت المكان قالتها بقرف 
انا بشتغل في المزرعه او في الزريبة ده شئ يخصني لاني مهندس زراعي قالها ببرود 
نظرت له نظرات غيظ وتوعد انا حوريك قالتها بتحذير 
اشاح بوجهه بعيدا عنها فستانك حيتوسخ ببتهيالي تطلعي احسن من الزربية عايز اشوف شغلي يابنت الأكابر ونظر لها نظرات توعد قسم قسما انه سيكسر بها من تعالي وغرور 
لاحظ تشوه وجهها وهو سبب عندها وكرهها للجميع وضعت شعرها علي وجهها بعد ان لاحظت انه راي جانب وجههاالمشوه الذي تحاول تغطيته ارتبكت فاوقعت الاوراق والاقلام من يديها جثي علي ركبتيه محاولة منه في لم الاوراق لاحظ ان كل الرسومات لنفس المراه التي تشبها لحد كبير 
جثت علي ركبتيها سيبهم لوسمحت ولمت الاوراق والاقلام تاني مرة تبقي تعمل حدود بينك وبين اللي مشغلينك وتركته وذهبت تركته في حيرة بين غرورها وعنادها وبين وجهها الذي تحاول تخبئته من الجميع حاول استيعاب الموقف حك ذقنه بيديه مط شفاهه ورجع لعمله مرة أخرى 

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
في شرفة القصر وقفت تراقبه من بعيد في محاولة منها للايقاع به 
نورهان فظيع يجنن 
خديجه مين ده اللي فظيع ويجنن بقي 
نورهان المهندس امير المصري اصله اصله 
خديجه عاجبك يانورهان 
نورهان اوي يجنن ياماما 
خديجه معناها متسيبهوش متتجوزيش راجل غير من سنك اسمعي احنا معانا فلوس كتير اوي ممكن ترفعي امير لمستواكي لكن اوعي ينزلك لمستواه ابدا متعمليش زي خدي واحد من سنك بس من مستواكي يانورهان عشان ميجيش عليكي اليوم تكرهي وتكرهي نفسك وعيشتك معاه 
نورهان انتي بتقولي ايه انا مبحبهوش هو بس فظيع ياماما شخصيته رهيبة مع وسامته 
خديجة الغدا حيجهز كمان شويه يلا وفتحت الباب وخرجت
نورهان فظيع 

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
في مكان آخر في القصر وقفت تراقبه من بعيد 
وهو يعمل فجاة رفع عينيه نظرلها نظرات قاسية بادلته النظرات 
انجي غبي ومغرور
امير بصوت عالي الهانم اعدة عادي زينا غريبة يعني كنت فاكرها جاية من كوكب تاني 
انجي الهانم تبقي صاحبة القصر يعني من السهل تطردك في اي وقت 
امير طيب ومعملتيش كده ليه من بدري 
نزلت انجي وتقدمت خطوات نحوه صدقني انت اتفه من اني افكر اطردك ولا لأ 
امير فعلا الهانم فاكرة نفسها ايه بقي اشترت الناس كلها بفلوسها 
انجي بسخرية تؤتؤ انت واضح انك بتتقمص بسرعه 
نورهان خلاص ياانجي كفاية انتي ايه محدش قدك ولا ايه بتهزقي عمل ايه هو عشان كل ده 
انجي بس ياحلوة خليكي في حالك 
نورهان انني عشان مشكلة تشوه وشك عايزة تجرحي كل الناس بنظرة تحذير روحي علي المطبخ 
نظر امير الي الارض حتي لايجرحها اكثر 
اغمضت انجي عينيها محاولة عدم اسقاط دموعها أمامهم وتركتهم وذهبت الي غرفتها القت بجسدها علي الفراش انفجرت في البكاء اخرجت انين غير مسموع لم يشعر احد بوجودها ولا بالامها 
نهضت من الفراش نظرت الي المرآة هي دي حقيقتك ياانجي انتي مشوهة كل شايفك كده لازم تعترفي بده نظرت بعينيها من الشرفة رات امير ونورهان يتحدثان معا 
نورهان عن اذنك 
امير اتفضلي ورفع عينيه راي انجي تحاول تجاهل نظراته 
زفرت أنجي بقوة وجلست علي الفراش محاولة منها لتهدئة نفسها نهضت واتجهت الي خارج الغرفة نزلت علي الدرج 
نورهان بسخرية مش حتاكلي ياانجي 
خديجه هامسه اكلك في المطبخ زي كل يوم تاكلي بعدنا فاهمة خلي بالك لوشوكت عرف اللي بيحصل انتي عارفه حعمل في ايه اظن ده ميعاد الدوا بتاعه وانتي فاهمة قصدي كويس انا حذرتك 
هزت انجي راسها حاضر وخرجت خارج القصر 

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
_في كوخ صغير _
كريمة مالك ياامير 
امير بحيرة ولا حاجة ياكريمة 
كريمة صحيح الكوخ ده صغير بس حلو وفتحت الشباك مين القمر دي ياامير شبه الاميرات بظبط 
أمير دي بنت صاحب القصر بس بس 
كريمة بس ايه مالها يعني 
امير مستفزة اوي وخرج خارج الكوخ راها بعيدا غارقة في دموعها جالسه علي الارض تحت الاشجار ماسكة بيديها بعض الروايات الرومانسيه سارحة في أحلامها 
كريمة هي دي شكلها حلو اوي 
أمير لا حلو ولا حاجة انا حروح اكمل شغلي 
كريمة روح ياامير وانا كمان حروح المطبخ اشوف حاجة تتاكل وذهبت الي مطبخ القصر
كريمة عاملين ايه انا كريمة أخت البشمهندس امير المصري انتوا مش عايزين مساعدة انتوا مبتردوش ليه اكل مين ده 
منيرة اكل الانسة انجي حد يناديها عشان تاكل 
كريمة هي مبتاكلش معاكم ولا ايه 
اشارت منيرة الخادمات بالخروج لا مبتاكلش معاهم بتاكل هنا في المطبخ اوامر خديجه هانم كده 
كريمة ليه هي مش صاحبه القصر 
منيرة صاحبته بس ده كان زمان قبل ماشوكت بيه يداين بقت بتشتغل في القصر زيها زي اي حد نضفتلها اوضتها امبارح  
مط كريمة شفاهها يعني صاحبة القصر وشغالة فيه 
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
نادت خديجه علي انجي تعالي ياحبيبتي عايزاكي 
مسحت انجي دموعها و هزت راسها حاضر جاية وذهبت اليها 
خديجة ملبستيش اليونيفورم ليه انتي مش عارفه ان شغلك بيبدا من 5 بعد مابابا ينام 
انجي حاضر حلبسه واتجهت الي غرفتها فتحت الباب ودخلت اخرجت الثوب ارتدته ونزلت على الدرج دخلت المطبخ 
خديجه ده الغدا الخاص بالمهندس امير واخته اتحركي عشان يتغدوا 
انجي حاضر 
خرجت انجي من المطبخ اتجهت الي الاستراحة خبطت علي الباب فتحلها امير 
انجي بدموع حاولت إخفائها الغدا ....

           
                    البارت الثالث من هنا 


تعليقات