قصة بنت اكابر البارت الثامن8 بقلم ندا الشرقاوي

       

قصة بنت اكابر
البارت الثامن8 
بقلم ندا الشرقاوي


وقفت انجي نظرت الي الاستراحة التي كان يعيش فيها امير اتجهت عدة خطوات اليها وفتحت الباب ودخلت جلست علي الأريكة تشم رائحته في كل مكان اغمضت عينيها وحشتني اوي 

___عند كريمة وأمير ___
أمير من ساعة ما دخلنا البيت وانتي بتساليني مفيش ياكريمة انا كويس 
كريمة بتحبها 
هز امير راسه بس مش من نفس مستوايا هي بنت أكابر وانا عايش في حارة هي بتنام علي حرير واتا بنام علي ملاية مقطعة انا معيش ولا مليم في جيبي اخر فلوس عملتلها بيها  العملية و الوديعة بتاعتك وبتاعتي كسرتها انا اسفة ياكريمة كنتي حتتجوزي بيهم 
كريمة ياامير انت راجل اوي ووقفت جنبها بس لازم تنساها 
هز امير راسه عندك حق ياكريمة انا حنزل ادور علي شغل من بكرة 
كريمة طيب ارتاح كام يوم وانزل دور 
امير مش حينفع وحنصرف منين وديون صاحب القهوة حنسددها منين انا ماضي علي وصل أمانة يعني حتحبس 
كريمة انا السبب اتدينت عشان عشان تجهزني وياريت حد حيبصلي ولاويتجوزني 
امير متقوليش كده ياكريمة انتي الف واحد يتمناكي مروان صاحبي طلب ايديك 
كريمة والنبي صحيح 
امير ايوة وانا لسة مقولتلهوش اني موافق لأنهم مش نفس مستوانا ياكريمة هما حالهم احسن منا 
كريمة بضحكة عالية اخته كانت عايزة توقعك باي طريقة عندها حق بصراحة انت راجل اوي ياامير مفيش منك يابخت اللي حتاخدك 
تنهد أمير علي حاله حنزل عشان اتفق مع مروان اقوله اني موافق ربنا يسعدك اهم حاجة متتبهدليش ويعيشك في مستوى احسن من ده عاجبك عيشتنا 
كريمة انت قلقتني يعني ايه مروان ده مضمون ولا لا 
امير مروان مضمون بس اخته مروة الشافعي حطاني في دماغها يعني لو اخدتي اخوه مش حتريحك ابدا فهمتي بقي 
كريمة خلاص ياامير أصرف نظر عن الجوازة دي خالص هو صحيح انا كبرت بس لازم بردو اختار صح 
امير ربنا يسعدك وفتح الباب وخرج نزل علي الدرج اتجه الي مخرج العمارة راي جلال امامه
امير عامل ايه ياجلال 
جلال انا كويس بس 
امير بس ايه مالك 
جلال ولا حاجة تعالي نقعد علي القهوة 
امير مالك في ايه ولو علي القاعدة اهو ادي قاعدة مالك 
جلال مفيش بس كنت عايز اتقدم لوحدة بس 
أمير متقول كده من بدري مبروك اخيرا حنفرح بيك 
جلال بس العروسة وأخوها مش حيوافقوا عشان تعليمي وكمان اني معنديش شقة وظروفي علي قدي بس انا بحبها ححافظ عليها واحطها في عيني 
أمير يابني انت اي عروسه تتمناك مين العروسه ومين اخوها 
جلال بخوف وخجل كريمة اختك 
أمير بدهشة كريمة 
جلال انا عارف اني مش قد المقام وتعليمي ومش مكمله 
حك أمير مقدمة رأسه بص ياجلال اسمعني كويس مفيش راجل بفلوسه ولا بتعليمه ولا بالشقة بتاعته اهم حاجة تحطها في عينيك كريمة طيبة اوي انا اللي مربيها بس انا زي أبوها من ساعة ماالبيت وقع وابويا وامي ماتوا وانا بقيت مسؤول عنها حتسعدها انا موافق مش حتسعدها وتحطها في عينيك نفضها سيرة خالص 
جلال ده انا احطها في عيني نقرأ الفاتحة بقي 
أمير لما نسالها الاول 
جلال عندك حق حقها بردو اطلع اسالها 
أمير متقلقش حسالها بعدين انا بس مش طايق نفسي 
جلال مالك ياامير في ايه 
أمير سبت الشغل في قصر الدمنهوري 
جلال ليه حصل ايه انت مكملتش كام شهر هناك 
تنهد أمير علي حاله مفيش 
جلال احكيلي حصل ايه ياامير 
أمير بسخرية حبيت بنت الأكابر اللي مش من مستوايا ولا انا من مستواها ورفع رأسه عاليا راي رباب تنتظره في الشرفه وده مستوايا وضحك بسخرية 
جلال انت وقعت في بنت صاحب القصر 
أمير حمشي انا عشان حروح ادور علي شغل 
جلال متدور بكرة اهم حاجة تريح هو تعب وخلاص 
امير نفس كلام كريمة 
جلال كريمة دي ست البنات 
أمير حمشي انا سلام 
جلال سلام 

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°′°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
____عند نجوي ورباب ____
نجوى امير ضحكته حلوة اوي 
رباب هو انا بحبه من شويه قمر وراجل فاكرة لما لحقني يوم الحريقة البيت 
نجوى بغيظ ايوة فاكرة بس بردو ابوكي ممضيه علي وصلات امانة 
رباب ماهي دي المشكلة يبقي عشان كده مش بيبصلي 
نجوى يمكن ادخلي ابوكي شافك وانتي واقفة وانت يااختي واقفة ليل نهار في البلكونه 
رباب الله مش بحبه 

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
___بعد عدة أيام ____
أمير مفيش ولا شعلانة كله رافض اول بيسمع اسمي امير محمد المصري كان حد موضي عليا اني اترفض 
كريمة ازاي يعني 
أمير معرفش كل ماروح شعلانة يسمعوا اسمي ميوافقوش مع انهم بيشوفوا الورق بتاعي مقولتليش بقي رايك في جلال جننتي معاكي 
كريمة انا موافقة ياامير موافقة عشان السن عشان خلاص الحارة كلها بتتكلم عن كريمة اللي عدت الثلاثين 
امير عشان السن بس يابنت بطلي هبل جلال طيب وبيحبك وشبهنا 
كريمة وانت حتعمل ايه 
أمير حشتغل في مزرعة مروان الشافعي واخته 
كريمة يالهوي دي جنب مزرعة انجي هانم 
أمير طيب واحنا مالنا بيها 
كريمة جلال بيتصل عايز ينزل يجيب الشبكة 
امير ردي عليه وقوليله يطلع انا مستني 
كريمة حاضر وردت علي جلال 
جلال عاملة ايه ياست البنات 
كريمة بكسفة انا بخير بيقولك امير انه مستنيك 
جلال هوا واكون عندكم 

بعد شوية طرق الباب فتحت كريمة 
جلال صباح الخير 
أمير صباح الخير تعالي ااعد 
كريمة حعملكم شاي 
جلال اي حاجه من ايديك ياست البنات 
كريمة بخجل تشكر ودخلت المطبخ 
أمير كنت عايز تنزل تجيب الشبكة انزل هاتها وافرحوا ياجلال انا عايز كريمة مبسوطه 
جلال ياريت نفسي نتجوز النهاردة قبل بكرة بس الشقة 
امير انا حتنازل عن حقي في الشقة لكريمة عشان تتجوز فيها 
كريمة يالهوي انت بتقول ايه 
جلال انت ازاي تعمل حاجة زي دي 
امير انا اصلا حشتغل اغلب الوقت في المزرعه بتاعت مروة الشافعي وبعدين انت مش عايز تتجوز ولا ايه 
جلال عايز بس مش بالشكل ده انت ايه مش خايف مني اطلع ندل واطمع في الشقة 
أمير  انزلوا هاتوا الشبكة يلا ومسكوا من ياقة قميصه لو زعلتها انا اللي حزعلك ياجلال 
كريمة بابتسامة يلا ياامير 
امير روحوا انتوا تعالي ياكريمة 
هزت كريمة راسها خير ياامير 
امير جلال معهوش يكمل غير حق الشبكة خدي دول 
كريمة جبتهم منين ياامير 
امير اتصرفت فيهم ملكيش دعوة يلا عايزك تفرحي 
حضنته كريمة انت طيب اوي ياامير و راجل اوي 
امير كريمة الفستان حتاجري و تقيسيه 
كريمة بابتسامة حلبس فستان فرح كمان 
امير ليه هما اللي بيلبسوا فساتين فرح احسن منك يلا عشان متتاخريش يلا روحي ياجلال شوف خطيبتك عمالة تعيط  
جلال يلا ياكريمة عشان منتاخرش 
مسحت كريمة دموعها حاضر جايه 

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
طرقت الباب فتح لها لم يتكلم لم يسال عينيه كانت تتكلم كان يشتاق لها يعشقها 
قالت كلماتها ممكن ادخل 
امير طبعا اتفضلي بس حتقعدي في البيت القذر ده احنا مش من مستواكي يابنت الأكابر 
اغمضت انجي عينيها من كلماته قاطعها لوكنتي جاية عشان تحبسيني انا جاهز اتحبس 
انجي جاية اقولك اسفة وعايزاك تقف جنبي 
أمير اسف بطلت خلاص اقف جنب حد لان مليش صلاحيات ولا صفة 
انجي تمام واضح انك لسة زعلان طيب انا حمشي وحستناك بس افتكر اني جيتلك اه انت ماضي علي عقد انك تلتزم بيه واتجهت الي الخارج 
 وقفت امام باب المنزل دمعت عينيها بين ابتعاده واشتياقها له نظروا لبعض نظرات اشتياق وقسوة 
امير انا عرفت انك انتي اللي كنتي بتوصي عليا في الشغل معقول مقهوره وبتكرهيني للدرجادي 
بلعت انجي ريقها بكرهك ايوه فعلا بكرهك
امير عارف وعارف اني عديت حدودي ومش ححاول اتخطاها تاني عن اذنك ونزل علي الدرج لحقته انجي نزلت وراءه انا مش بكلمك استني مسك امير ذراعها ودفعها الي الحائط واغلق باب العمارة عايزه ايه 
انجي بضعف عايزاك تقف جنبي 
امير ليه قولتي دلؤتي انك بتكرهيني وعينيكي مليان حب قولتلي ابعد عني وجيتيلي لحد هنا عايزة ايه انتي حتي خايفة تعترفي انك غلطانة تعترفي بحبك ليا انتي ضعيفة ياانجي وحتفضلي كده مش حتتغيري ابدا انا موافق اشتغل عندك تاني وحقف جنبك ياانجي هانم قال كلماته 
وفتح الباب وخرج 

خرجت انجي من المنزل وعيون الجميع عليها 
رباب مين دي يانجوي 
نجوى معرفش بس شكلها نضيف اوي دي عربيتها سدت الشارع كله بس بصراحه قمر شبه الأميرات 
رباب دي خرجت من بيت أمير 

فجاة تعرض لها احدي المارة في الشارع 
الشاب ايه العسل ده 
هجم أمير علي الشاب الذي تعرض لها 
الشاب ملكش دعوة انت يااستاذ امير الامورة تلزمني واخرج من جيبه سلاح مايسمى بالمطواة 
انجي بخوف عليه امير خلي بالك 
امير بسبب طول وحجم جسده هجم علي الشاب لكمه عدة لكمات في وجهه وركله في جسده واخذه منه المطواه 
امير الكلام للشارع كله الهانم انا شعال عندها يعني ضيفة عندنا في الحارة اركبي العربية 
انجي بنظرات عتاب حاضر

   
                  البارت التاسع من هنا 


تعليقات