قصة بنت اكابر
البارت الحادي عشر11
بقلم ندا الشرقاوي
اتصلت انجي بصلاح أجابها
انجي عامل ايه ياصلاح وحشتني مش بتتصل بيا ليه
صلاح انجي بنفسها بتكلمني
انجي انا بس اتصلت كنت وحيدة وعايزك تجيلي المزرعة انا مستنياك في الاستراحة بتاعت القصر وفتحت الباب ودخلت زفرت بقوة أغمضت عينيها من قربه وبعده سمعت صوته في أذنها كالهمس مقدرتيش تبعدي عني
التفت انجي لصوته ابعد عني انت انسان حقير بكل معنى الكلمة انت بعت نفسك عشان الفلوس ولسة حتبيع لانك ملكش مبدا ولا ليك سعر واتجهت الي الخارج مسك ذراعها انا اسف وبحبك
انجي انت بقي كاتب السيناريو ده قبل ماتيجي تقوليهولي اوعي تفكرني انجي الساذجة اللي ضحكتوا عليها
امير انتي انقي حاجة في حياتي
انجي كنت موافق ليه وافقت ليه علي اهانتي ضربي طول الوقت يوم لما قصولي شعري طبعا ده كان ترتيب جهنمي منك عشان تقبض اكتر مش كده نظر لها بدهشة من كلماتها وبلع ريقه بصعوبة انتي بتقولي ايه انا عملت اللي عليا وقتها ممكن تسمعيني
انجي مش عايزة اسمع حاجة خالص منك
امير بصوت عالي في أرجاء الغرفة انتي ايه مبتسمعيش غير نفسك لازم تسمعيني يوم ماعملوا فيكي كده اعترضت ومسكوني ربطوني في اوضة هنا اكتشفت انها اوضة تعذيب قديمة كان والدك مستخدمها عشان والدتك كانت هربانة منه عايزة تهرب بيكي بعيد عنه كان بيعذبها وبيهنها عشان كانت بنت اكابر وهو كان شغال عندها بس هي وقفت قصاد اهلها واتجوزته وضحك عليها وكتبتله قصر الدمنهوري باسمه لحد ماظهرت خديجة صاحبتها استغلت مرضها وتعبها كانت ممرضة في القصر ضحكت عليه ورسمت عليه الحب حتي أني عرفت ان نورهان من علاقة غير شرعية من راجل حبته واستغلها ضحكت علي الكل موتت ناريمان هانم والدتك بدم بارد خنقتها من كتر الغل منها عشان كانت بنت أكابر وهي كانت حقيرة كانت بتعطف عليها وهي كانت بتكرها بالرغم من امك وقفت جنبها في موضوع نورهان وخليتها تولد في القصر بس الغل كانت بتنيمك مكان بنتها عند الخدامين وتطلع بنتها فوق حرمتك من كل حاجة ام واب وحنان وحب انا عرفت انها كانت حتجوزك توفيق عشان تقهرك علي شبابك لما سمعت بقيت زي المجنون خوفت تضيعي مني دخلتلها كنت حقتلها ويوم مامدوا ايديهم عليكي لما قصولك شعرك انا قومت بالواجب يومها اجرت ستات عشان يجيبوا حقك وكرامتك اللي اتهانت
انجي خلصت بردو مش مصدقاك
امير لازم تصدقيني عشان دي الحقيقه
امير ححكيلك اللي حصل يومها
____فلاش باك ____
اتجهت انجي الي المطبخ رات نورهان وخديجة امامها
نورهان ايه بقي اللي بينك وبين امير
خديجة انتي فاكراه حيبصلك انتي مش شايفه نفسك حالك بقي عامل ازاي
نورهان ماتردي ياغبيه ساكته ليه
انجي عايزه اشوف شغلي بعد اذنكم
تلقت انجي صفعه قوية علي وجهها لما تتكلمي معايا تتكلمي بادب اسقطت انجي بعض الدموع من عينيها واتجهت الي الخارج
مسكتها نورهان من يديها دفعتها الي الحائط وضعت يديها علي رقبتها تنسي امير خالص فاهمة عينيك مترفعاش عليه واضح انك مش بتفهمي بالكلام انا حفهمك كويس فتحت الدرج من ادراج المطبخ اخرجت مقص مسكته قربته من شعرها
نورهان شعرك حلو اوي كان بيرفعلك خصلات شعرك مش كده ياخسارته
خديجة بابتسامة خلصي قبل ماحد يدخل المطبخ ومسكت يديها قيدت حركتها في محاولة من انجي للافلات منهم
قامت نورهان بقص شعر انجي بكل حقد بقيتي شبه الرجالة مشوهه وكمان شعرك اللي كنتي فرحانه بيه راح وبقيتي بتخدمي في البيت اتحركي نضفي الاستراحة بتاعت امير
انجي بدموع حرام عليكم ليه الكره ده
خديجة لو اتكلمتي او حكيتي لحد عارفة حعمل فيكي ايه ححطك في مستشفى المجانين ابوكي حخلص عليه
هزت انجي راسها حاضر واتجهت الي الخارج
كان يري ويسمع انين بكاءها شعر بتمزق في قلبه كان يراها من بعيد وهي تتالم تحت قبضة يدي تلك الحية خديجة وابنتها نورهان
امير فكني خليهم يسيبوها حعمل اللي انت عايزه يارافت بس خليهم يرحموها ابوس ايديك
رافت دي تعليمات عندي من خديجة هانم انك تتفرج علي المشهد ده
امير طيب خليني الحقها حرام عليكم بتعملوا فيها كده ليه
رافت امير متعملش فيها حبيب انت جاي نصاب وحتمشي نصاب وخدت نص حقك وحتاخد الباقي
امير مش عايز حاجه منهم فكني بقولك مش حرحمك يارافت صدقني مش حرحمك
رافت حتعمل ايه يعني
امير فكني وحتشوف يارافت
رافت بخوف من ذلك المجنون خلي عينيكم عليه مايطلعش من الاوضة دي غير لما أقولكم
دقت انجي باب الاستراحة فتح لها امير نظرلها بدهشة من مظهرها مين عمل فيكي كده
انجي محدش عمل فيا حاجة انا جيت عشان انضف الاستراحة
مسكها امير من يديها واغلق عليهم الباب مين عمل فيكي كده
انجي بدموع مفيش حد انا قصيت شعري
امير ووشك ضربتي نفسك كمان
انجي بين شهقاتها ودموعها مفيش حد مفيش حد وحضنته بقوة ربما كان طوق النجاة بالنسبة لها وضع يديه علي ظهرها حضنها بقوة انتي جميلة بشعرك او من غيره
انجي بقيت مشوهة وكمان شعري راح مبقاش ليا حد لا يحبني ولا يحميني كل حاجة راحت
امير هششش انتي اجمل واحده شوفتها حجيبلك حقك منهم حقف جنبك
___باك ___
روحت لرافت ليلتها تقريبا من كتر الضرب معرفوش ملامحه مراته وبنته وابتسم سرحت انجي في ابتسامته ووسامته ضعفت امامه وامام دفاعه عنها وكانه فهمها اقترب منها حساعدك واجيبلك حقك منهم كلهم
انجي بضعف ابعد عني
امير ليه انتي مش بتحبيني انتي مراتي ووضع يديه علي خصرها حتي تالمت انتي لسة بتحبيني ياانجي وانا كمان بحبك واقترب من شفاهها
انجي ابعد عني حتعمل ايه
امير حلعب بالنار واقترب من شفاهها كان يشتاق لها تحولت قبلاته الرقيقة الي قوية علي وجهها ورقبتها وجسدها وكانها ملكا له ضعفت امامه انتي بتحبيني قولي انك بتحبيني قولي انك سامحتيني عشان محسش بالذنب
انجي بين قبلاته وبين كلماته وبين اشتياقها له فصل قبلاتهم صوت صلاح انجي انجي
انجي وامير وهما يلهثان نظروا لبعض مرة اخري بعشق
انجي هشش متطلعش من هنا عمري ماحسامحك وفتحت الباب وخرجت
امير وهو يلهث واضح وزفر بقوة
صلاح مالك ياانجي انتي كويسه
حاولت السيطرة علي نفسها ومشاعرها وان تبان قوية مفيش ياصلاح اجابته وهي تلهث انا تمام تمام تعالي نقعد في المكتب
صلاح تعالي تقدمت قبله وتبعها حتي دخلت الي المكتب
صلاح لما كلمتيني جيت علي طول
انجي عايزاك تخلصلي ورق البيت بتاع امير المصري
صلاح البيت ايل للسقوط ودي حاجه سهله اوي
انجي عايزاها ينام في الشارع ويجي ندمان ياصلاح تابعت كلامها بخبث انا مش بثق في حد غير فيك ياصلاح
صلاح انا دائما جنبك ياانجي انتي عارفه انا بحبك اد ايه
انجي عارفة عارفة ياصلاح
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
جلال انا خلصت كل حاجة ياهانم بس
انجي بس ايه ياجلال انت حبيتها ولا ايه
جلال يعني انتي محبتيش امير
انجي حبيته حبيته اوي بس كسرني وضحك عليا
جلال بلاش كريمة ملهاش ذنب
انجي يعني انا كان ليا ذنب ياجلال حديك حق الحب ده
جلال الحب مش بيشتري بالمال ياانجي هانم
انجي بدموع عندك حق الا الحب واسقطت بعض الدموع وأغلقت الهاتف فجأة رأته امامها مرة أخرى اقترب منها وجثي علي ركبته ومسك يديها قبلها بعدك بيعذبني ودموعك بتقتلني ....