قصة بنت اكابر
البارت الثاني عشر12
بقلم ندا الشرقاوى
انجي بدموع عندك حق الا الحب واسقطت بعض الدموع وأغلقت الهاتف فجأة رأته امامها مرة أخرى اقترب منها وجثي علي ركبته ومسك يديها قبلها بعدك بيعذبني ودموعك بتقتلني
انجي بقوة انت عايز ايه مش كفاية اللي حصل من شوية في الاستراحة بسببك ونهضت من مقعدها
أمير اللي حصل ده مكنش بايدي ولا بايديك ده كان بسبب حبنا لبعض واقترب منها
انجي عمري ماحبيتك كنت بكدب عليك واشاحت بوجهها بعيدا عنه
أمير طيب بصيلي بصة في الارض ليه
انجي متعذبنيش ابعد عني بتعمل فيا كده ليه
رفع امير وجهها اليه ليه الدموع دي ووضع جبهته علي جبهتها وزفر بقوة وتنهد وتابع بانفاس عالية بتعملي فيا كده ليه بتبعذبيني وانتي قريبة بتعذبيني طول الوقت ليه حبعد عنك خالص مش حزعجك تاني وقبل راسها وتركها وخرج
انجي بدموع امير
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
علي الببت جاله امر ازاله يااستاذ امير وهدوا البيت خلاص
امير كريمة جوه وركض سريعا الي البيت راي امامه البيت كوما من التراب وضع يديه علي وجهه و جلس علي الارض فجاه راي امامه حذاء من الكعب العالي رفع راسه عاليا ليري ملامح تلك المراة
خرجت من فمها تلك الكلمات قولتلك مش حرحمك وده اول انتقامي بقيت في الشارع
امير انا اللي مش حسيبك في حالك مش حخليكي تتهني ابدا
انجي بضحكة عالية انت مسكين اوي حتعمل ايه
امير حسيبك متعلقة كده لاطايلة سما ولا ارض متجوزة ومش متجوزة صدقيني مش حسيب حق اختي اللي بقت تحت التراب بسببك واسقط بعض الدموع ذنبها ايه عملتلك ايه انتقمتي منها ليه كريمة كانت انظف حاجة في حياتي
انجي ولسة حتشوف دي البداية
مسكها امير من رقبتها تحبي ادفنك جنبها دلؤتي راي ملامح الخوف في عينيها تابع كلامه مش حرحمك قولتلك مش حرحمك
جلال سبها حتموت في ايديك ياامير كريمة كانت برة البيت وقت الهدد انا شايفها بعيني
ترك امير رقبتها مش عايز اشوفك لو شوفتك مش حرحمك وخبط لها علي السيارة اطلعي بالعربية نظرت له بقسوة وانطلقت بالسيارة
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
بعد ساعة اتصلت كريمة بأمير من رقم مجهول اجابها مين معايا
كريمة ايوة ياامير انا كريمة
امير كريمة انتي فين
كريمة انا في عند عمتك زينب
امير وايه اللي خلاكي تروحي من غير ماتقوليلي
كريمة حروح اريح شوية عندها وقفلت الهاتف
امير كريمة عند عمتي زينب وليه في الوقت ده
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
___عند أنجي ___
كريمة انا عملت اللي انتي عايزاه سبيني بقي
انجي لا ياكريمة مش قبل ماتعرفي حقيقة اخوكي امير اخوكي مش محترم ولا راجل شريف زي ماانتي فاكرة اخوكي نصاب وحرامي جه هنا رسم عليا الحب باتفاق مع خديجة ونورهان في المقابل حياخد فلوس وهما ياخدو ورثي مش كده وبس كان متفق معاهم علي موت بابا ده غير حبوب الهلوسة اللي كان بيدهالي وغير النصب والسرقة علي الناس كتير اوي تحبي احكيلي عن مروة الشافعي اللي عمل معاها علاقة وخبي عليكي وقالك مروان راجل حقير عشان خاف ليتفضح ادامك بيتهيالي انا قولتلك حقيقة اخوكي وانتي حتنوريني هنا شوية
كريمة امير بطل من زمان من هو وعدني كنت بشوفهم بيعاملوه وحش اوي و اسقطت بعض الدموع أمير انتي متعرفهوش كنا صغيرين روحتلوا الشقة اطمن عليه من ورا بابا قولت انضفله الشقة شافني ياسر صاحبه وانا بمسح الأرض استغل ان امير مش في البيت اتهجم عليا ودخلني الاوضة بالعافية حظي ان امير جه بس متاخر علي صوت صواتي لقيت امير وسكتت
رفعت انجي حاجبيها عاليا عمل ايه
كريمة قتله من كتر الضرب مات في ايديه
انجي بصوت مخنوق وبعدين
كريمة طلع ياسر لسة عايش من حظه ان جه حرامي كمل علي بقيته كان لسة فيه الروح
بعدها جابوا امير عرفوا ان هو كان ليه طرف في الحكاية اتحبس ابويا مستحملش حبس امير وقع مات روحت لعمي عشان يقف جنب امير مرضاش يساعدني قالي تتنازلوا عن ورثكم اتنازلت علي نصيبي وهو عمل توكيل من السجن تنازل علي نصيبه بعد ماخد الورث معملش حاجة خد عياله و راحوا سافروا برة
بعدها امير وطلع انه كان بيدافع عن شرفه اخته وأهل ياسر اتنازلوا عن القضية عشان الفضائح لانه كان في جسمه نسبة مخدرات
سبنا بيتنا وورثنا وهربنا من الشارع خالص
امي راحت عاشت في بيتنا القديم فضلت أنها تستحمل الإهانة من الناس طول الوقت ان ابنها قاتل وبنتها اغتصبها صاحب امير استحملت كلام الناس عشان تعيش في بيت محمد المصري كانت بتحبوا اوي استحملت كتير امير كان كل يوم يجيلها لحد ماراحت خالص زي ماكل حاجة بتروح
كريمة امير عمره ماحب غيرك صدقيني
خرجت انجي خارج الغرفة حكت رأسها بيديها
وزفرت بقوة
صلاح مالك ياانجي فيكي ايه
انجي ابدا جيت امتي مخدتش بالي خالص
صلاح لا خدي بالك اه متيجي نخرج
انجي خليها بعدين تعبانة شوية
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
بعد يومين دخلت انجي ومعها صلاح الي الملهي الليلي الذي يعمل به امير جلست علي الكرسي ووضعت حقيبتها علي المنضدة
الجرسون اامروا يافندم
صلاح تشربي ايه ياانجي
انجي لا انا عايزة ده يخدم علينا
الجرسون امير المصري مبيخدمش علي الترببزات
انجي وانا عايزاه
صلاح خلاص ياانجي
انجي انت تعالي اصطدمت عينيه بعينيها كان يشتاق لها شعرت بقشعرة في جسدها من نظرانه التي كانت أن تحرقها
تعشقه وتشتاق له بلعت ريقها بصعوبة اقترب من المنضدة الخاصة بها روح انت ياممدوح انا حشوف الهانم تشرب ايه
اؤمري ياهانم
انجي انت بتعرف تعزف علي البيانو
أمير ايوة ياهانم بعرف تحب اعزفلك ايه ولا اقولك خليني افاجاك احسن وتركهم واتجهه الي البيانو المقابل الي المنضدة الخاصة بهم
صلاح انتي كويسه ياانجي
انجي انا تمام تمام
بدأ امير بالعزف وكانه يعزف علي الحان قلبها الحزين نظر لها رآها سارحة بين خيالها وبين جمال العزف أغمضت عينيها واسقطت بعض الدموع راي حالها سرع في ايقاع الموسيقى اراد ان يري ابتسامة علي شفتيها ابتسمت في نفسها راي ابتسامتها اخيرا قلبه يرقص من الفرحة أما عنها فكانت سارحة في عينيه قاطعها صوت صلاح ترقصي هزت انجي راسها بالموافقة
وضع صلاح يديه علي خصرها لم تنتبه كل ماكان يشغل تفكيرها اشتياقها الي امير
حاولت انجي التخلص من ذلك الابله باي شكل انا حروح التواليت اغسل وشي حاسه اني دايخة شوية
صلاح تمام روحي
ذهبت انجي الي المرحاض وقفت أمام المرآة تعنف نفسها عن غباءها وذهابها اليه تفاجات بقطع مولد الكهرباء
خرجت انجي وهي تشعر بالخوف في حد هنا تفاجات بيد تسحبها اليه شعرت بانفاسه تعرف رائحته لمساته أقترب منها حملها علي كتفيه وخرج بها الي خارج الملهي ووضعها في السياره
انجي نزلني نزلني بقولك ياامير وقف العربية حقول انك خاطفني
أمير هششش واغلق الباب وذهب الي مقعده انطلق بسرعه
انجي صلاح مش حيرحمك ومش حيسبني
ضحك امير عليها بسخرية انتي فاكرة ان صلاح ده يهمني ولا يخوفني حتة عيل اهبل
انجي متقولش عليه كده
امير عاجبك أوي طبعا عشان معاه فلوس يابنت الأكابر
انجي متخلنيش اكرهك ياامير
امير عادي وايه الجديد يلا وصلنا ونزل من السيارة واتجهه اليها فتح الباب انزلي
انجي طبعاً العربية دي انت سرقتها مش كده
امير لا بتاعت ابراهيم صاحب البار ومسك ذراعها دخل الي منزل صغير لا يتكون الا من غرفة و صالة ومرحاض ومطبخ
انجي بحيرة ايه البيت ده
أمير بيتي البيت ده عمره فوق عمري بكتير بيت محمد المصري البواب بتاع العمارات الأغنياء اللي راح بسبب ابنه امير محمد المصري اللي كان نفسه ابوه يطلب حقه من عمه عمه اللي نصب علي ابوه واخد حقه منه بس في الاخر كان حسابه عند ربنا اتشل وصرف كل الفلوس علي المرض كان عايز يتجوز ام امير المصري ولما رفضت وكانت عايزة تعيش علي ذكري جوزها طلعها من البيت وطردها وبقت تشتغل في البيوت خدامة لدرجة انه جابلها شغل تخيلي عند مين عند صاحبي ياسر عرف اني عايش عنده شوفتها واتفاجات ادام صحابي عرفت منها أنه هو اللي جابلها الشغل ده عشان يذلني لاني طلبت الورث بتاعي واتخانقت مع ابنه كريم كريم وضحك ضحكه عاليه مات من الشم ضيع كل حاجة ورثنا كله أبوه مستحملش اتشل فيها كان بيذلنا من واحنا صغيرين
عيشت طفوله صعبة اوي ووضع السيجارة علي شفاهه المثيرة لها استمعت له جيدا وكانها ارادت تصديقه
ثم وضعها في يديه مرة اخري وتابع كلامه كنت صغير اوي كان لازم اروح المدرسة لازم ابقي مهندس او دكتور عشان ابن عمي ميبقاش احسن مني اللي ابويا بيقارني بيه طول الوقت انه احسن مني بكتير سمعت الكلام واجتهدت دخلت مدرسه علي قدنا علي قد فلوسنا مكنتش بدفع المصاريف كنت بتعاقب كل يوم اقف بالساعات علي رجلي قدام زمايلي وهما بيتنمروا عليا طول الوقت امير المصري لازم يضرب كل يوم بعد المدرسه ماميعادها ينتهي كل يوم رايح بكيسه في ايدي فيها سندوتش والكراسات والكتب والاقلام والالوان اصلي كنت غاوي رسم من صغري المهم اتخرجت ودخلت الاعدادي والثانوي و دخلت الجامعة وضحك ضحكه عاليه الحلم ووضع السيجارة علي شفاهه واسقط بعض الدموع حاول اخفاءها عنها لحد ما وبلل شفاهه بطرف لسانه كنت بروح بنفس اللبس كنت بستلف من صحابي هدومهم في المقابل كنت شغال عندهم اجيب طلبات ليهم بقيت بشتغل وابيع اللوح اللي برسمها كنت في يوم برسم ولقيتها كانت زي الملاك بريئه او زي ماتخيلت واتمنيت كان نفسي اكلمها واتجرات وروحت عندها كانت ياسمين ياسمين مصاحبة
ابن راجل اعمال جامد اوي وضحك بصوت عالي في ارجاء الغرفة قالتلي انت فنان ياامير رسمك هايل اوي بس انت جبت طلبات مراد واصحابه اه والقميص بتاعك لسه شايفاه علي ياسر امبارح لقيت الكل ضحك عليا مشيت وبعدها لقيت جاسر الملكي نزل من العربية هو وصحابه عشان هي قالتله ان امير المصري ابن البواب بيعاكسني فجاه لقيت ياسر واصحابه ساعدوني ووقفوا جنبي بس طبعا عشان مقابل عارفة ايه هو واشعل سيجاره اخري ووضعها علي شفاهه كان عايز يستغل موهبتي في الرسم وتزوير الفلوس قالي هجيبلك كل حاجة حتي الشقة خدها بس ترسملي زي دول بظبط وحديك اللي انت عايزه عجبتني الفكره وسيبت بيت اهلي ابويا قالي مترجعش تاني حتي في دفنتي خرجت ومهمنيش حد عدت الايام وبقت شهور لحد ما لقيتها فجاه ادامي جت برجليها فرحت ان بقي معايا فلوس ذلتها يومها طبعا استغليت شكلي اللي اتغير وهدومي الفلوس غيرتني خالص انبهرت بشكلي اعجبت بيا قالتلي امير المصري
قولتلها اه امير المصري ووضع السيجارة علي شفاهه ثم ووضعها في يديه وزفر بقوة دخانها لقيتها بتحاول ترسم عليا عايزه تعمل معايا علاقة اصلي عجبتها اوي تابع بسخرية قولتلها تيجي تستناني عند ياسر جت واستنت كتير اوي فجاه دخل عليها جاسر الملكي تابع بخبث كلمته وقولتله ياسمين بتخونك مع صاحبك شككته في كل صحابه في الاخر بعتله العنوان جه زي المجنون كسر الباب وكان حيموتها بس لقاني انا امير المصري مع ياسمين بنت راجل الاعمال المهم استغليت طولي وحجمي وضربته محاولش حتي يدافع علي نفسه كان بيتحامي في صحابه المهم سبت الشقه ومشيت ورحت لاول طريق النصب لما بقي معايا فلوس كتير اوي كان ابويا مات حرموني من حضور الدفنه واني اخد عزاه عمي بقي وضحك مره اخري واشعل سيجاره اخري عرفت ان في ورث وحرم ابويا منه كان بيشوفه وهو مش لاقي ياكلني انا واختي كريمه كان عايز ياخدها لابنه عشان باقي الورث يروح خالص علينا وقالي نورا بتحبك وضحك ضحكه عاليه نورا كانت حب حياتي انا اللي مربيها بعدت عنها كانت نقيه ونضيفه اوي
ضغطت علي شفاهه من الغيظ والغيره كنت بتحبها اجابها بصوت مخنوق واسقط بعض الدموع من عينيه اوي
بس مش زي ماحبيتك حبيت كل حاجة فيكي
انا اسف مكنتش عايز كل ده يحصل صدقيني انا حطلقك رفعت عينيها ونظرت له بقسوة وحبعد خالص حجوز كريمة واسافر بعيد بعيد اوي عن الناس
انجي عايز تتطلقني
امير خلاص كفاية كده انا تعبت من كل حاجة حوالين مني نفسي ارتاح حطلقك وخدي حريتك اتجوزي وخلفي وحبي من جديد وعيشي مع حد محترم يستاهلك يقدرك يخاف عليكي ويحميكي حتي من نفسه ابن اكابر زيك نضيف ملهوش ماضي قذر
انجي عندك حق ياامير انا حخرج من هنا وحبدا من جديد وانت حتعيش لوحدك وفتحت الباب راته وراءها دارها إليه عايزه مني ايه حتعملي بيا ايه واحد ملهوش مستقبل
انجي صح وبللت شفاهها بطرف لسانها انت اتجوزتني وحتسبني واسقطت بعض الدموع وخلتني احبك اعشقك اموت فيك اغير عليك اعيش معاك اجمل قصه حب كان فيها انتقام وحب شكراً ومدت يديها تصافحه مع السلامه
سحب يديها اليه اصطدمت شفتيها بشفتيه نظروا لبعض وهما يلهثان صمت رهيب من الذي يبدا هي اعشقك واريدك هو اعشقك واريدك نظروا لبعض نظرات عشق لم يستطيعوا السيطرة علي انفاسهم ولا مشاعرهم تبادلوا القبلات فصل قبلتهم تلك الكلمات اسف .... اسفة ؛؛بحبك ...بحبك ...مش قادره اعيش من غيرك ....ولا انا وتبادلوا القبلات من جديد