قصة بنت اكابر
البارت الثالث3
بقلم ندا الشرقاوي
نادت خديجه علي انجي تعالي ياحبيبتي عايزاكي
مسحت انجي دموعها و هزت راسها حاضر جاية وذهبت اليها
خديجة ملبستيش اليونيفورم ليه انتي مش عارفه ان شغلك بيبدا من 5 بعد مابابا ينام
انجي حاضر حلبسه واتجهت الي غرفتها فتحت الباب ودخلت اخرجت الثوب ارتدته ونزلت دخلت المطبخ
خديجه ده الغدا الخاص بالمهندس امير واخته اتحركي عشان يتغدوا
انجي حاضر
""خرجت انجي من المطبخ اتجهت الي الاستراحة خبطت علي الباب فتحلها امير
انجي بدموع حاولت إخفائها الغدا
أمير بدهشة من ملابسها ومن انكسارها امامه شكرا اتفضلي ادخلي"" هزت انجي راسها واتجهت الي الداخل"" اتفضل الغدا انا تحت امرك ونظرت الي الارض
امير بيتهيالي انتي بنت شوكت الدمنهوري بنت الأكابر ايه اللي حصل فين التكبر فين الغرور فين العند فين عزة النفس نظرت له بقوة ولسة زي ماانا انجي شوكت الدمنهوري ومفيش حاجة اتغيرت وابتعدت عنه بعض الخطوات فاجاها بكلماته مش باين اللي شايفه ادامي واحدة شغالة خدامة عندهم
اقتربت انجي منه بعض الخطوات اسمعني كويس انا حفضل زي مانا انجي شوكت الدمنهوري وانت شغال عندي
امير انتي مش شايفه نفسك لابسه ايه رفعت انجي يديها لتصفعه مسك يديها وضعها خلف ظهرها هامسا في اذنها حسكتلك المرة دي
انجي سيب ايدي
أمير لا مش حسيب ايدك غير لما تعتذري
انجي انا لايمكن اعتذر لراجل وخصوصا انت
امير ليه خصوصا انا
انجي سيب ايدي بتوجعني
ترك امير يديها وادارها اليه تامل وجهها حقا تشبه الاميرات جميلة في كل شئ وقفتها مشيتها انفها شفاهها شعرها لون عينيها حتى تغير بشرتها الذي تشوه نظر لها نظره شاملة
انجي بضعف امام ذلك المغرور الوسيم ونظراته لازم امشي
أمير رايحة فين
انجي حخرج عشان شغلي
أمير شغلك في القصر اللي بقيتي خدامة فيه
انجي شئ ميخصكش
أمير باستفزاز امال يخص مين ها يخص مين
انجي انت عايز مني ايه ابعد عني لوسمحت
أمير حاضر يابنت الأكابر حبعد عنك امممم اعمليلي قهوة
انجي بغيظ منه حاضر ياامير بيه واتجهت الي الخارج واصطدمت بكريمة
كريمة اهلا ياهانم
انجي بتهكم هانم لا انا شغالة هنا خدامة عندكم كلكم
كريمة متقوليش كده ياهانم
هزت انجي راسها عن اذنك واتجهت الي مطبخ القصر
كريمة جميلة بس للاسف وشها اتشوه عايشة ازاي كده مستحمله ازاي نظراتهم قوية اوي
امير بارتباك محاولا تغير الموضوع وعدم التفكير بها
سيبك منها
كريمة هي اللي جابتلك الاكل
امير أيوة زي ماانتي شايفة
كريمة حكايتها تحزن اشتغلت خدامة في قصرها عشان القصر مبقاش ليهم عليهم ديون كتير اوي اتداينوا لخديجه هانم بس شكلها مش هي دي المشكلة ايه اللي مسكتها علي الاهانه دي
مط امير شفاهه معرفش
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
دخلت خديجة المطبخ
خديجة القهوة دي لمين ياانجي
انجي بسخرية لامير بيه
خديجة اتكلمي عنه بادب
انجي حاضر ياخديجه هانم
خديجة تخلصي القهوة وتجهزي في حفلة بليل عايزاكي تنضفي القصر ابتدي بالحديقة يلا
هزت انجي راسها حاضر
خديجة نسيتي القهوة ولا اقولك تعالي يانورهان ادي القهوة للمهندس امير
نورهان حاضر واخدت الصينية واتجهت الي الخارج دخلت الي الكوخ رات امير جالسا بأريحية عاري الصدر يدخن سيجارته شاردا
نورهان بنظرة فاحصة لذلك الوسيم القهوة
أمير بعدم اهتمام شكرا ياانسة نورهان مسك قميصه قام بارتدائه
نورهان خد راحتك زي بيتك بظبط
امير شكراً واشاح بوجهه بعيدا عنها ثم اتجه الي الخارج راي انجي تقوم بتنضيف الحديقة
نورهان اصلها بتنضف عشان في حفلة الليلة لازم تحضر
هز امير راسه بعدم اهتمام واتجه الي الداخل مسك بيديه فنجان القهوة ثم خرج مرة أخرى
نورهان بنظرة فاحصة اليه والي وسامته وجسده انت لم يتركها تكمل باقي كلماتها تركها وذهب الي تلك المتمردة
اراد ان يشاكسها وقف امامها سكب كوب القهوة علي الأرض اخرجت نورهان ضحكة عالية للسخرية من موقفها
انجي بعدم تصديق ونظرات قاسية حملت بعض ادوات التنظيف وقامت بتنضيف الأرض
أمير الارض لازم تتنضف كويس مش قولتلك بنت أكابر
انجي وانا قولتلك زي زي اي خدامة هنا واقل كمان
رفع امير خصلات شعرها عن وجهها
بللت شفاهها بطرف لسانهاانت ازاي تتجرا تقربلي
اقترب أمير من وجهها هامسا بصراحة كاني شايف لوحة ادامي من الجمال
انجي بارتباك لوسمحت ابعد عني
اقتربت نورهان من امير ووضعت يديها علي كتفيه مش حتجهز ياامير ولا ايه وانتي نضفي كويس عايزة الجنينه تنضف والحمام عايزاكي تنضفي تشوفي فيه وشك فاهمة
امير بخنقة نزلي ايديك لحد يشوفك
نورهان بابتسامة خايف علي شكلي ادام الناس
انجي بغيظ منهم اخدت ادوات التنظيف واتجهت الي الداخل دخلت الي المرحاض
وقفت أمام المرآة نظرت لنفسها وبكت علي حالها بين ذلك الوسيم الذي دخل حياتها ويلاحقها وبين اهانتها امامه
وإهانة الجميع لها
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
__في المساء__
خرج امير من الكوخ اتجهه الي القصر انا مش عارف الحفلة بيتلبسلها ايه بصراحة اول مرة احضر حفلة عندنا في الحارة مفيش الكلام ده
نورهان بالرغم من انك مش لابس بدلة بس تجنن
امير شكراً واشاح بوجهه بعيدا يبحث عن تلك المتمردة
نورهان بتدور علي حد
امير ابدا بس الجو غريب عليا شوية
نورهان حتتعود
امير مش فاهم حتعود علي ايه
نورهان بعدين حفهمك الضيوف وصلوا عن اذنك الحفله حفلتك
هز امير راسها تمام
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
___عند انجي ____
انجي معقول بابا نايم لحد دلوقتي
خديجة باباكي سكران الخمرة جننته خلاص يلا عشان تلبسي اليونيفورم وتجهزي
انجي مش حينفع اخرج بيه عيلة بابا كلها حتحضر حتبقي فضيحه
خديجة حتخرجي باليونيفورم وحتخدمي علي الناس في الحفله وتركتها انا بحذرك من اي تصرف غلط
انجي بدموع حاضر واخرجت اليونيفورم من الدولاب نظرت له وتنهدت ثم ارتدته ونزلت الي المطبخ حملت الصينية في يديها مليئة بالكاسات
اتجهت الي داخل الحفل مرت الي المدعويين بين المندهش من تشوه وجهها وبين المندهش من مظهرها وعملها فهي ابنة شوكت الدمنهوري
اتجهت الي داخل الحفل اتفضل واصطدمت عينيها بعينيه نظرت لوسامته عن قرب وكان عينيه تسالها عن حالها وسبب صمتها علي افعالهم معها فهو يعلم انها امراة قوية منذ ان راها وهو مهتم بتفاصيل يومها ربما عندها ارغمه علي عشقها
امير بصدمة وخجل من موقفها شكرا مبشربش واشاح بوجهه بعيدا
نورهان كملي شغلك شوفي الناس تشرب ايه
هزت انجي راسها بخجل وابتعدت عنهم عده خطوات تفاجات بان وضع احد السكاري يديه علي خصرها تعالي ياقمر صحيح وشك مشوه بس تنفعي بردو
انجي سبني انت اتجننت ولا ايه
سمع امير صوتها ركض نحوها مسك الرجل من ياقة قميصه لكمه في وجهه عدة لكمات
وكانها ملكية خاصة له مسك يديها وخرج خارج الحفل ........