قصة بنت اكابر البارت الاول1 بقلم ندا الشرقاوي


قصة بنت اكابر
البارت الاول1
بقلم ندا الشرقاوي 

 

امير المصري شاب وسيم من طبقة فقيرة يبلغ من العمر 30 عام 

انجي الدمنهوري فتاة مشوهة الوجه حادة الطباع تبلغ من العمر 28 عام 

                       °°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
في قصر يتميز بالفخامة والرقي لكنه يفتقد الكثير من الحب 
كانت نائمة تلك المشوهة الجميلة علي سريرها الذي يشبه النعش ربما لم تشعر بالسعادة ولو مرة في حياتها من قسوة ابيها وزوجة ابيها وابنتها عليها بكت وبكت كثيرا حتي تورمت أعينها حتي غلبها النعاس استيقظت من نومها 
علي صوت الخادمة الخاصة بها 

منيرة انجي هانم اصحي الشمس طلعت ونورت الدنيا 
انجي خليني نايمة شوية 
منيرة لبس حضرتك جاهز تعالي قيسي عشان الحفلة بعتتهولك خديجة هانم 
انجي مش عايزة اقيس حاجة ومش عايزة حاجة منها 
منيرة طيب عشان خاطري انا ياانجي ياحبيبتي تعالي قيسي ادام المرايا حيبقي حلو عليك أوي ده حتي لون بشرتك  ولون شعرك 
انجي مبحبش المرايات يامنيرة 
منيرة حضرتك جميلة جدا شبه الاميرات بس 
انجي بس ايه بس مشوهة العملية مش حعملها بردو وحعملها ليه ولمين عشان كرم اللي سابني لما عرف اني اتشوهت ولا مرات بابا اللي بتكرهني هي وبنتها ونفسها تخلص مني باي شكل ولا بابا ضعيف الشخصية قصادها 
هزت منيرة راسها متزعليش ياحبيبتي انا حخرج خديجه هانم وبنتها نورهان مش حيرحموني عشان اتاخرت علي تجهيز الفطار عن اذنك 
انجي ماشي روحي انتي وانا صحيت خلاص 

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
في منزل صغير؛؛ في حارة شعبية حيث تتصف بالبساطة ؛؛في غرفة صغيرة من المنزل حيث كان نائما علي ذالك الفراش المرقع المهتري ؛؛استيقظ ذلك الوسيم علي صوت 
مكبرات الصوت بائعين الشوارع 
امير اوووف يارب مش عارف انام من الأصوات دي كلها 
كريمة انت صحيت ياامير  
امير أيوة صحيت ياكريمة هو حد يعرف ينام في البيت ده والشارع ده 
كريمة ياسيدي ربنا يكرمك وتشتري بيت في مكان احسن منه
امير مش باين انا اضطردت من شغلي  
شهقت كريمة علي ذلك الخبر لطمت علي صدرها يعني ايه وشغلك وشقاك راح كده خدت مرتبك ولا لا 
امير بنت صاحب المزرعة كانت بترسم عليا ولا مديتهاش وش طردتني احنا شكلنا كده للتسالي ولا ايه لبنات الأكابر
كريمة متزعلش ياخويا ابدا ده انت راجلي انا من غيرك اموت متعملش في نفسك كده انت السبب أني اتعلم واخد الدبلوم 
أمير ياريتك كملتي ياكريمة 
كريمة ياخويا سيبك وجلست تكمل باقي تنظيف المنزل المهم متشلش في نفسك انت دور علي شغل تاني انت مهندس زراعي اد الدنيا 
هز امير رأسه طيب اتصل بصديقه جلال رد 
امير ايه الاخبار يابني عرفت انهم طردوني 
جلال هي اصلا وظيفة مش لايقة عليك واضح انها متعرفش امير المصري ميبعش نفسه لست ابدا المهم في مزرعة الدمنهوري طالبين مهندسين روح وجرب حظك بس هي عايزة سفر العربية معاك حتعرف تشتغل هناك 
أمير انا أشتغل في اي مكان بس العربية حتصرف فيها حاجرها 
جلال تمام صحيح كريمة عاملة ايه 
أمير بخير وبطل تغلس عليها هزارك تقيل المرة اللي فاتت زعلت تقلت في الهزار اوي احرجتها عشان السن كريمة زعلت بجد 
جلال والله مكنتش اقصد هاتها اعتذرلها 
امير مش وقته سيبها في حالها صحيح الواد مروان طلب ايديها بس انا مش موافق عايز ياخدها ويسافر وكريمة خايبة متعرفش حاجه علي نياتها 
جلال بتلعثم تتجوز مروان 
أمير ايوة يابني في ايه مالك كريمة مبقتش صغيرة لازم تتجوز ومروان مش وحش 
جلال طيب انا حقفل عشان شغلي في الورشة 
أمير طيب واتجه الي المرحاض بعد ربع ساعة خرج اتجهه الي غرفته مرة أخري راي التي تراقبه من بعيد ابتسم لها واغلق الشرفة وزفر بقوة كل يوم نفس الحكاية وقفالي في الشباك عايزة مني ايه دي 
كريمة بتكلم نفسك ياامير 
امير اه بكلم نفسي رباب وقفالي في الشباك طول النهار والليل زي ماانتي شايفة غير بنات الحارة فاكرني عشان بتكلم مع كل واحدة كويس يبقي حتجوزهم 
كريمة ومالها رباب عروسه زي الفل بنت صاحب القهوة طيب صباح طيب نجلاء طيب ابتسام وقف بجانب الباب ارتدي حذائه وفتح الباب وخرج 
كريمة خليك كده اعد جنب اختك 

نزل امير علي الدرج خرج من باب العمارة صباح الخير 
صاحب القهوة صاحب الخير يااستاذ امير اتفضل
امير مرة ثانية إنشاءالله مستعجل 
رباب قمر قمر 
نجوي بتكلمي نفسك يارباب 
رباب بكلم القمر 
نجوى اه قصدك امير ابن محمد المصري متحاوليش معاه مش حيبصلك 
رباب ليه بقي ده انا بحبه 
نجوى هامسة وانا كمان 
رباب بتقولي حاجة 
نجوى ابدا بس هو أصله مش حياخد واحدة تشتري بفلوسها ابوكي واخد عليه وصلات يعني ممكن يحبسه كله عشان يجهز كريمة فهمتي بقي ده انا سمعت الواد جلال اخويا وهو بيتكلم معاه في التليفون الصبح قال ايه في بنت ناس كانت عايزة تعمل معاه علاقة بس هو رفض امال عنده كرامته اهم من اي حاجه 
رباب خلاص بقي هو انابحبه من شويه امير وهو امير اوي اسم علي مسمي ملوش يعيش معانا هنا شكله قمر ابن الايه 
نجوي بغيظ منها حروح اشوف الشاي 
هزت رباب راسها وهي شاردة 

وقف امير علي اخر الشارع وقف ميكروباص 
بعد شوية نزل دخل احدي الكافيهات باحثا عن عمل 

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
__عند انجي __
خرجت انجي من الغرفة بعد ان ارتدت ملابسها 
خديجه اخيرا صحيتي ياانجي كل ده نوم
انجي في حاجة ياطنط خديجه هو انا نايمة في اوضتك ولا حاجة
نورهان بتكلمي ماما كده ليه احترمي نفسك 
انجي ولو محترمتش حتعملي ايه 
خديجه شايف بنتك ياشوكت بنتك بتهني انا وبنتي ازاي 
شوكت اعتذرلهم ياانجي 
انجي حاضر يا بابا حعتذر انا اسفة ياطنط خديجه انا اسفة يانورهان 
نهضت خديجه من مقعدها واتجهت إليها قبلت وجنتيها بقرف وشك المشوه ده مضطر ابوسه للاسف نصيحه مني متلعبيش معايا لأن باباكي زي الخاتم في صباعي زي ماانتي شايفة 
اسقطت انجي بعض الدموع وهزت راسها 
خديجه شاطرة ياحلوة 
انجي هامسة انا شوفتك امبارح مع صلاح المحاسب ياطنط خديجه وتركتها وذهبت 
خديجه بخوف غبية 
نورهان تعالي ااعدي ياماما مالك في ايه 
خديجه مفيش انا تمام ..... تمام وجلست علي الكرسي 

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
رجع امير الي الحارة بعد عدة محاولات فاشلة للبحث عن وظيفه 
جلال مقولتلك روح اشتغل في القصر احسن
 مسمعتش كلامي 
امير شكله كده هو ده اللي حيحصل حطلع انا بقي عشان تعبان اوي 
جلال ماشي 

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
في المساء اغلقت خديجه الباب من الخارج علي أنجي دقت انجي علي الباب عدة مرات 
انجي افتحوا افتحوا حرام عليكم وجلست علي الأرض دخلت في نوبة بكاء
نورهان احسن حاجه عملتيها انك حبستي الغببة دي حتفضحنا في الحفله حتخوف الناس بوشها بس انكل شوكت حنقوله ايه 
خديجه انكل شوكت من السهل يتضحك عليه يلا عشان منتاخرش علي الضيوف
ضربت انجي الباب بيديها افتحوا افتحوا 

____في منتصف الليل ____
 أمير بصي ياكريمة انا مسافر 
كريمة تسافر فين يالهوي حتسبني لوحدي من غير راجل 
امير ياريت تيجي معايا بس انا حسافر دلؤتي عشان الحق اوصل الصبح قصر الدمنهوري حشتغل في المزرعه مهندس عندهم 
كريمة خدني معاك حعيش لوحدي بطولي في البيت 
امير خلاص تعالي معايا حقول انك شغاله معايا 
كريمة يعني حنعيش فين 
أمير لسة ومش عارف لحد دلوقتي اجهزي يلا انا مستنيكي
كريمة حاضر ياخويا ودخلت غرفتها 

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
في صباح اليوم التالي في قصر الدمنهوري 
وصل كلا من امير وكريمة الي القصر 
كريمة يالهوي كل ده قصر وكل ده شجر وتمصمصت ده احنا مش عايشين علي كده 
أمير المهم الشغل ياكريمة يلا عشان نتفق مع صاحب القصر علي الوظيفه 
دخل الي القصر فتح لهما احدي الخادمات
كريمة يالهوي زي مابيطلع في الافلام القصر ايه حكاية ياامير اول مرة اشوف قصر بجد ياامير والنبي اشوف النافوره 
امير خلاص ياكريمة اسكتي حنتفضح
خديجة انتوا مين وايه الدوشة دي 
امير انا المهندس الجديد جيت عشان الارض ياهانم ودي كريمة اختي وكمان بتشتغل معايا 
نورهان وهي تنظر لوسامته اهلا وسهلا اتفضل يااستاذ 
امير اسمي امير المصري اهلا بحضرتك 
نورهان وهي تحت تاثير وسامته اهلا وسهلا
خديجه نادي عمك شوكت 
نورهان هامسة انكل شوكت سكران من امبارح وتعبان ونايم 
خديجة اتفضل يااستاذ امير اتفضلي ياانسة 
كريمة اسمي كريمة ياهانم 

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
__بعد عدة ساعات__
خديجه تطلعي تفتحلها الباب قبل عمك شوكت مايصحي 
نورهان حاضر وصعدت علي الدرج اتجهت الي غرفة انجي فتحت الباب وجرت سريعا نزلت علي الدرج 

استيقظت انجي من النوم رات نفسها نائمة علي الارض نهصت وقفت علي اقدامها
 وضعت يديها علي اوكرة الباب فتحته وخرجت 
انجي حتروحي فين مش حتقدري عليهم رجعت الي غرفتها جلست علي الفراش ثم نهضت ونظرت الي المرآة الي وجهها المشوه مسكت الفرشاة كسرت المرآة بكت علي حالها
فتحت الدولاب اخرجت بعض الأوراق والاقلام والألوان الخاصة بالرسم ونزلت علي الدرج خرجت خارج القصر رات امير يعمل في الارض 
انجي انت مين 
 نظر امير الي وجهها الملائكي الجميل الذي تحاول تغطيته بشعرها الاشقر الطويل 
امير انا امير المصري المهندس الزراعي 
انجي محدش قالي انك شغال هنا يعني 
امير وانتي مين بقي الخدامة رفعت انجي حاجبيها عاليا واقتربت منه عايزاك تسمعني كويس اوي ....
انا انجي شوكت الدمنهوري 
انت شغال عندي وبديك مرتب قالتها بتكبر
انا مش شغال عندك انا شغال عند والدك قالها بتعالي 
انت شغال في المزرعه يعني في الزريبة ووسخت المكان قالتها باستحقار
انا بشتغل في المزرعه او في الزريبة ده شئ يخصني لاني مهندس زراعي قالها ببرود 
نظرة له نظرات غيظ وتوعد انا حوريك قالتها بتحذير 
اشاح بوجهه بعيدا عنها فستانك حيتوسخ ببتهيالي تطلعي احسن من الزربية عايز اشوف شغلي يابنت الأكابر ونظر لها نظرات توعد قسم قسما انه سيكسر مابها من تعالي وغرور 
لاحظ تشوه وجهها وهو سبب عندها وكرهها للجميع .

                    البارت الثاني من هنا 

تعليقات