قصة الوهم القاتل
البارت السابع عشر 17والاخير
بقلم ميفو السلطان
ظل مراد طيله اسبوع يتدلل علي اسيا وهيا مستسلمه تماما له تبثه حبا وعشقا وتتفاني في ارضاءه حتي احس ان قلبه سيخرج من مكانه... كانت هيا تحمد ربها انه بخير وانه في بيته.. كانت تتخيل اشياء بشعه وهيا نائمه لتستيقظ فزعه لياخذها في احضانه ويهدهدها ويتحمل ويصبر ففيها شئ خطير يوجعها.. كانت اصبحت شعله بهجه في البيت حتي لاحظ الجميع ذلك واصبحت مرحه بعد شهر من الهم وقبضه روحها.. بعد ان سمع كل كلامها احس براحه الدنيا.. كيف انها تعشقه وتحبه ليسعد ويهنأ ويهتف طالما بتحبك اي حاجه تانيه مش مهم.. خلاص يا مراد مراتك بقت ليك بس لازم تعرف هيا فيها ايه.. شوف طريقه تعرف بيها من غير ماترهبها وتوجعها.. شوف وفكر ازاي هتخليها تقرب منك وتحكي اللي جواها.. فيه فزع ووجع جواها ودا اللي متاكد منه. بس ازاي هخليها تقول.. انا شايف قدامي واحده بتلف حواليا طايره من الفرحه بعد ما شفتها ميته في بعدي من الوجع.. يا تري فيكي ايه يا قلبي.. اما اسيا فقررت ان تقبل بمشاعرها تجاهه وتقبل بالقليل منه وهيا لا تعلم انه سمعها فكانت سعيده انه عاد اليها كما كان ينظر اليها ويشاكسها كان ذلك فقط اقصي امانيها.. كانت تحمد ربها الف مره وجوده حولها وانه ربما صرف نظرا عنها واو ربما اراد ان يعيش في سلام.. كانت تحوم حوله سعيده راضيه فرحه تتمني فقط ان يشير فتجيبه.. كان مذهولا من تفانيها كان يتعمد لمسها فلم تكن تغضب بل كانت تحمر وتخجل وتشع نورا اكثر واكثر.. ليشعر بتحسن وتمر الايام ويذهب الي عمله ويقابل عمر ويعلم ان اكمل انتهي تماما ليخبره خبر سعيد اخيرا ان اصول الشركه انتقلت لاسم اسيا وان اكمل اصبح السجن وشيك به وان روحه في يده ليرتاح قليلا ليقول اديني التلفون... ليتصل باكمل ويهتف... ازيك يا دكر عالله تكون بخير واتربيت..
ليهتف اكمل..... مراد..
ليصرخ اكمل مراد بيه يا كلب..ميفوميفو
ليقول اكمل.. يا مراد بيه انت خربت بيتي عملتلك ايه لده كله وهتسجن بسببك.
ليقول مراد.. لا مش بسببي دا بسبب اسيا.. اسيا ملكت اصول شركاتك يا انجس خلق االه ولسه الحبس..
ليهتف اكمل طب هيا بنت عمي تحبسني. يا مراد بيه انا ليصرخ اكمل.. انا اكمل الهلالي هتحبس وانت السبب ارحموني..
ليصرخ مراد.. وما رحمتهاش ليه انا هعرفك معني الذل كويس يابن الهلالي هخليك كلب.. لا هخليك ايه انت بقيت كلب ولا تسوي.. واخرتها توطي علي رجل ستك اسيا تبوسها يا دكر.. عشان تبقي تعمل سبع رجاله في بعض.. ولسه اما اعرف اللي في دماغي هخلي ايامك طين وهطلع ميتين اهلك يا نجس..
ليتوسل اليه اكمل.. انت عايز مني ايه مش خدتها وخدت فلوسي عايز ايه ماتعتقني بقه يا اخي ليه الجبروت ده..
ليصرخ مراد.. اعتقك يا نجس اعتقك وانت غارز غرزتك وهعرف هيا ايه.. دانا لو طلت روحك هطلعها.. واعرف كويس ان اسيا هتعيش وهسعدها وانت هتتذل من خلق الله ولسه لينا تكمله يا انجس خلق الله لسه هعلم عليك بس اوصل للي في دماغي ورزع التليفون بغضب.. ليصرخ اكمل يا مصيبتك يا اكمل يا فضيحتك بين الخلايق.. بيتي اتخرب والبت راحت اروح فين اروح فين هيفضحني انا عارف دا تعبان ولدعته والقبر انا هتفضح يا سوادك يا اكمل عاللي هتشوفه.. اكمل الهلالي هيبقي سيرته علي كل لسان ياقهرتي يانا البت قالتله والا ماقلتش.. طب عرف.. عرف اني مابعرفش يادي الطين اللي شيلته .. طب اعمل ايه الناس هتاكل وشي.. انا دي اخرتها فضيحه وجرسه محصور والقهره في كبدي هتجرس اكتر من كده اروح فين دانا هتزف في الشوارع وقام وطاح في كل ماحوله من غله وحقده وقهرته فقد اصبح بلا حيله بعد ان فقد كل جبروته.. ميفوميفو
لياتي يوما اسيا تعود مره اخري لاحزانها وتحس بالقهر والدونيه حين تدخل عليهم كاميليا البيت وتطلب ان تتكلم َمع اسيا علي انفراد.. لتذهب معها اسيا.. كانت كاميليا انثي جميله وتعرف كيف تبين جمالها بعدم حياء.. فكانت لا تخجل من لبسها الَمكشوف او اللذي يلتصق بها ليبرز جميع َمفاتنها لتهتف كامليا.. انت اسيا صح.. فلم ترد عليها لتجلس كاميليا بثقه شديده فكانت قد لاحظت اثناء مكوثها معهم ان علاقتهم ليست طبيعيه فجربت ان تجرب حظها.. فقالت اسمعيني كويس يا اسيا.. انت ممكن ماتعرفنيش كويس بس اللي لازم تفهَيه ان انا ما اتنسيش.. فاحست اسيا بقبضه في قلبها.. فهتفت وقد اخرجت احدي السجاير لتدخن وتقول في هدوء.. مراد استحاله ينساني واكيد انت حسيتي كويس بده.. فقامت لتتمختر امامها مراد كان بيعشقني بس انا اللي رفضت عيشته َمهو انا كنت مستهتره غبيه بس اهوه اللي حصل.. اظن الفرق واضح انا مابعيبش فيكي بس انا بالنسباله كنت نجمه ومسيطره وهو كان يتمنالي بس الرضا ارضا (اه يا كدابه يا أم أورم 😠😠) هدايا وفسح وخروج عشان ابسطه واخلي لياليه دلع في دلع (ومعانا واحده مقهوره يا حزن الحزن 😭😭😭😭) انا بطلب منك لو انت مش بتحبيه انا مابحبش أئذي حد (أومااال ربنا يخدك انت واكَمل الكلب 😎😎😎) ابعدي عنه وسيبيني مني ليه ونربي بنتنا سوا واظن انت بتحبي تاليا زي ماسمعت وانا شفت بعيني انكو مش متوافقين اظن دا واضح للكل وانك مش ست تنفعله ...
فهتفت اسيا بقهر.. لتؤكد كلامها.. بس انا ماقدرش اسيب تاليا حتي لو سيبت مراد..ميفوميفو
هنا سعدت كامليا ليتاكد ظنونها لتقول خلاص طالما انت ومراد مافيش بينكم حاجه يبقي تخليكي... تاليا هتعوز حد يرعاها ومراد هيعوزني كست تاني في حياته. يبقي مش هنختلف..(مشروع حربوءه ممتاز يبقي عندنا حربوءه وكان هناك اكمل الكلب راجل بركه ونقفل القوس😁😁😁😁) نظرت اليها اسيا بقهر ورأ كيف هيا واثقه في نفسها ازاي.. فاحست ان عندها حق (😲😲😲😲😳😳دول احنا عادي ام غبائك يا شيخه😩😩😩) فقامت كاميليا سعيده بما خططته واحرزته من انتصار علي اسيا الغلبانه.. لتقول انت حد محترم بجد وسعيده ليكي وانك هتفكري في مصلحه البيت ده ومش ست انانيه ولا هتقفي في طريق سعاده مراد انت ومراد واضح انكو َش لبعض وانت اهوه موافقه ضمنيا يبقي ليه لا نسعد كلنا عموما خدي فرصتك اللي متاكده انها هتبقي لصالح مراد وانت اكيد هتشوفي اد ايه هيبقي سعيد معايا .. دا الكارت بتاعي مستنياكي تكلميني.. يلا باي.. (الاهي يدعكك اتوبيس وانت مروحه 😠😠😠) نخش عالغباء والنح يلا يا اسيا يا حبيبتي نصايه كده طلعي روحنا تاااكس.😣😣😣) ... هنا فكرت اسيا (ويا ريتها مافكرت وتقعد بركه زي اكمل كده.) . ان فعلا ايوه.. فعلا كاَميليا تستحق مراد وان هيا هتسيبه عادي ماهو خلاص ماعتش بينهم حاجه ومراد رمي طوبتها وقرر يعيش حياته (مين قال يا ولاد 😳😳والنبي ماحد فتح بقه 😂 )لتحس بالقهر الشديد لتصعد الي حجرتهاوتعتذر للسيده حكمت وانها متعبه لتظل تاليا مع الخادمه وتدخل هيا لتقفل علي نفسها وقلبها وعقلها... كانت زياره كامليا كالضربه القاضيه بالنسبة اليها.. امراءه جميله عن حق متفجره الانوثه ومراد ظل متمسكا بها يبقي اكيد َكان فيه حب وانسجاَم... يا تري يا اسيا هيفضل عمره كده.. قاعد مع اللي بتربيله بنته.. ماحدش هيصدق اصلا انت ازاي مصدقه نفسك ومكمله في علاقه لازم تنتهي...انت ازاي انانيه كده. مفيش راجل بيقعد من غير ست انت مجنونه يا اسيا ايه االي هرضي بقربه وبالقليل.ايه اللي هتغير وهسعده انت مصدقه نفسك . انت مش البطله في القصه انت مش االي هتقرري.. هو البطل وهو اللي في يوم هيعوز بطله في حياته.. ساعتها هتعملي ايه ما أهوه من بدري اعقلي وبطلي انانيه..انت كده بتموتي صحيح بالحيا بس الواقع واقع وماتضحكيش علي نفسك وان مراد بجلاله قدره هيكمل لباقي عمره معاكي.. تبقي مش طبيعيه لو كملتي.. كاميليا عندها حق.. البنت هتبقي في وسط اَمها وابوها.. ومراد هيبقاله ست تنام في حضنه ويسعد بيها وتسعد بيه.. ظلت صامته طب وانت يا اسيا.. انت مالكيش تفرحي انت مالكيش تبقي جنب حبيبك حتي لو فتره.. طب ماتسكتي جايز مايرجعلهاش ويقعد معاكي كام سنه لحد اما يطلب يتجوز.. انت غلبانه اوي يا اسيا.. بتاجلي دبحك وتستنيه طب مايتجوز من دلوقتي.. انت لما اتفقتو هو قال لو عاز ست هيتجوز.. يبقي خلاص يا اسيا يتجوز يبقي متجوزني عشان تاليا ومتجوز كاميليا عشان نفسه (البت البتنجان عيلا عندها عللالي المراره رشقت في السقف 😀😀قرص علاج مكثف في الخانكه علي حسابي )...
ظلت تفكر والهم ياكل قلبها ولم تخرج من الحجره حتي حل الليل والقهر ياكل قلبها لتدخل تاخذ حماما لعل الماء الساخن يهدي من روعها وتحاول ان توقف وجع قلبها قليلا ....
في تلك الاثناء كان مراد قد اتي بعد يوم عمل طويل ليجد البيت هادءا ليستغرب ليجد امه تجلس بمفردها فيدخل ويقبل يديها.. ويقول ايه االي ومقعدك لوحدك..
فهتفت بحزن والله يابني من الصبح قاعده القعده دي ومستنياك..ميفوميفو
ليهتف.. خير يا امي امال فين تاليا واسيا..
فتنهدت تاليا يابني الخادمه نيمتها واسيا من صباحيه ربنا قافله عليها القوضه ماخرجتش ولا عايزه تخرج..
احس برهبه.. ليه يا امي حصل ايه..
تنهدت الام وقالت... اللي منها لله كاميليا جت وخدتها المكتب ال ايه عايزه تكلمها ومن ساعتها َهيا في حاله تانيه اتقلبت يابني حاولت اكلمها اعرف اي حاجه.. اتقلبت خرسا وقافله علي روحها.. ماعرفش عملت فيها ايه او قالت لها ايه كنا قاعدين مبسوطين جت نكدت علينا منها لله ..
فاقترب من امه وقبلها وقال ماتقلقيش يا حبيبتي ان هشوف فيها ايه.. هنا هتفت امه مراد انت مالكش في كيد النسوان خلي بالك هيا ممكن تكون قلبت اسيا عليك دي واحده حربايه يابني وممكن تخش تلاقي اسيا بتفكر في حاجات غريبه اوعي تصدق اي حاجه هتقلهالك يا حبيبي.. اهدي واعرف ان الست من غلها ممكن تشقلب حال ست قدامها خصوصا لو حد طيب زي اسيا...
ظل يفكر في كلامها ليتنهد ويقول ادعيلي يا امي عشان انا تعبت..
فهتفت بحنان ربنا يسعدك يا حبيبي ويهديكو لبعض..
صعد وهو يعلم انه سيجد اسيا اخري متحوله فزوجته عندما تتحول لا يعرف لها مدخلا استعاذ بالله ودخل الي حجرته بعد ان اطمئن علي ابنته اولا ليجد الحجره صامته ليعرف ان اسيا في الحمام ليبدل ملابسه وظل ينتظرها ولكنها لم تخرج..( البت مسورقه جوا من القهر والخضه😩😩😩)
كانت اسيا مغمضه العينين تفترش البانيو وتحس بالخدر الشديد في جسدها من الماء الساخن وعقلها مشوش كانت في عالم اخر تحاول ان تريح قلبها.. اما مراد بالخارج انتظرها ليشعر بالقلق فقد مر وقت طويل لينقر بهدوء علي الباب فلم تستجب في البدايه كانت سرحانه ليعيدها مره اخري.. اسيا اسيا انت كويسه اسيا حبيبتي سمعاني..
لتنتبه له وانها نست نفسها لتقوم بسرعها وتنشف نفسها وتضع برنسها عليها وتهتف ايوه يا مراد دقيقه... ظلت جالسه علي حرف البانيو مرتبكه ولا تعلم ومحرجه من منظرها غير تلبكها من الهم الذي بداخلها.. لتفتح الباب اخيرا وهيا تشعر بالخجل..
ليبتسم علي منظرها الجميل وحمار وجهها.. ليقترب منها ويقول ايه ده كله انت نمتي جوا..
فهتفت لا والله بس سرحت شوي معلش..
ليقترب اكثر ويقول ممكن اعرف في ايه لتتنهد بغلب وتبتعد عنه ليمسكها من يدها وياخذها ويجلسها علي حرف السرير لترتبك وتلملم برنسها حتي لاينكشف جسدها.. وبدا هو في القول يلا يا ستي انا سمعك.. قررتي ايه بقه جوا الحمام... ماهي القاعده الطويله دي الواحد بياخد فيها قرارات مصيريه.. قولي قولي سامعك يا قلبي... نظرت اليه بذهول فكيف عرف ذلك... ليضحك علي منظرها ويقول... شفتي عارفك وحافظك الدماغ دي مش سهله ونفسي اعرف جواها ايه..
فهتفت.... مراد.. فاقترب منها وقال عيونه... فخجلت واطرقت وقالت... انا كنت عايزه اتكلم معاك بخصوص اااا.. اااا بخصوص.. كانت متلبكه...
فاردف هو.... بخصوص كاميليا خير كملي... فنظرت اليه بدهشه فهز راسه بابتسام..... ايوه عارف انها كانت هنا وانها خدتك وماعرفش عملت فيكي ايه خليتك تتحولي وتقفلي علي نفسك من الصبح. اخيرا خدتي قرارات مستني اسمعها.. اغمضت عينيها لتبذل مجهود لتسيطره علي نفسها لتفتحهم ليمسك يدها بحب... قولي سامعك..
فسحبت يدها حتي تستطيع التكلم.. ولملمت نفسها وملابسها بشده وتشجعت وكان هوا مبتسما ومنتظرا ان تقول شيئا غبيا لانه يعرف تفكير زوجته.. فهتفت.. بص يا مراد انت عارف ان احنا مرينا بفتره عصيبه. وكان فيه خلافات وانت كنت متجوز ست يعني كويسه وهيا صحيح اللي طلبت الطلاق وانت ماكتتش عايز تسيبها بس ندمت فكنت بقول انك يعني.. يعني..
فهتف هو.. ارجعلها صح..
فاحست بقبضه في قلبها وهتفت بهمس وقهر.. اه...
ليسكت قليلا ثم يكمل طب وانت هتروحي فين يا قلبي ... كانت تحاول ان لا تبكي فقالت.... ما هيا قالتلي اني هفضل علي زمتك عشان هتعوز حد لتاليا كانت تتكلم ببراءه..
فرفع حاجبيه مصعوقا غير مصدق .:: لا والله هيا قالت كده كتر خيرها وايه كمان كملي كملي دانتي لقطه...
فقالت هيا ندمت والله يا مراد وهتبقي الست بتاعتك وانت اكيد هتعوز ست وبنتك تبقي َامها موجوده وانا قالتلي هفضل اخلي بالي من تاليا ..
فهتف ضاحكا....ونفرح كلنا وتبقي عيشه لوز.. تصدقي يا اسيا تاليا بنتي لو فكرت ماهتجيبش ربع االي جه في دماغك ده.. طب وانتو اخدتو القرارات دي َ َهتنفذوها امتي ان شاء الله يعني شاركوني في المعلومه..ميفو ميفو
فقطبت.. مراد انت بتتريق..
فصدحت ضحكته اتريق لا يا شيخه ازاي.. قولي بس هنفذ امتي..
فاستغربت.. لما انت تقول...
فاكمل ضاحكا... اما انا اقول لا كتر خيركو بجد سيبتوالي حته ابرطع فيها براحتي كان يضحك يابنتي مش انتو قررتو وجوزتوني اتنين وعيشتوني سعيد ومبسوط وهنقول هيه كلنا يبقي لازمتي ايه.. كيس الجوافه يتحط ماطرح ماتقولي.. فنظرت اليه ببلااهه مراد انت غريب ليه كده بطل طريقتك دي ..
فهتف ومسك يدها وقبلهم لتشعر برجفه في قلبها.. غريب بقي يا مفتريه تجيلك واحده عقربه زي دي وتلفك علي صباعها وتخليكي بالشكل ده..وتنزلي هبد لما تشبعي دانتي هبدتي هبد لسنين قدام..
لتهتف بصدمه.. عقربه😲😲...
ليكمل هو.... امال فاكره ايه انت عقلك ده متركب ازاي انت هبله يا اسيا... انت فاكره اني ممكن ارجع لدي او افكر حتي فيها.. دي صفحه سوده وانتهت..
فخفق قلبها يعني مش عايزها بجد ولا عايز تتجوزها... فاقترب منها وقال والله و لا طيقها حتي واللي عايزها عقلها ترلللي خالص وبتنحان عالاخر...
فقطبت جبينها بقهر وغلب .. يعني انت فيه حد عايزه يا مراد لتشعر بالدموع تقفز لعينيها وتقوم لتبتعد..ميفوميفو
ليقوم ويشدها اليه ويحتضنها ويقول اهدي والنبي اهدي وماتتحوليش.. وحياه مراد عندك اهدي.. فرفع عينيها لتنظر اليه.. بصيلي كده كويس واعرفي حاجه واحده كان يشددد عليها وركنها عالحائط حتي لا تهرب ويستطيع ان يسيطر علي نوباتها.ايوه عايز وعايز اوي وهموت علي اللي عاوزه.. ليشير اليها.. عاوز ده وهموت والله خلاص ماعتش قادر.. عاوز حبيبي اللي قدامي كله علي بعضه . مفيش في حياتي حد ولا عت بشوف حد الا انت..... لتنظر اليه ويخفق قلبها.. وقلبي بقي معاكي وعارف ومتاكد انك بتحبيني زي مابحبك... والله بحبك وبعشقك والله مابشوف غيرك يا ستي ولا عايز غيرك.. انت اللي مغلباني يا اسيا بالله عليكي يا عمري.... لتحس بكلماته تنزل كالبلسم علي قلبها وتهيم به حبا فقد طال بعده عنها ليكمل.... علي فكره انا سمعت كل كلامك في المستشفى لتفتح عينيها ويخفق قلبها بشده ليضع راسه في شعرها ويقترب من عنقها بشده و هو يشدد عليها ويقول سمعت اللي ماكنتش اتخيله. سمعت اللي شقلب حالي ووقفلي قلبي.. سمعت اللي ردلي روحي ... سمعت الف مره بحبك... وسمعت الف مره عايزاك.. وسمعت الف مره بعشقك.. هتجنن يا ناس.. وانا بقلك اهوه وضغط عليها بشده ان فوق الالف الوفات بحبك ومش بس عايزك دانا قلبي هيقف وانت جنبي وهموت عليكي وبيكي.. انت دماغك دي ازاي مش قادره توصل لده.... طب قلبك واخذ يدها ووضعها علي قلبه لتنساب مشاعرها.. ازاي مش حاسس بالولعه اللي جوايا ارحميني يا اسيا قلبي هيقف من كتر حبك.. لتستسلم له وتهيم به حبا وعشقا ليقترب منها بعشق وحنان ويضع يده في شعرها ليتحكم بها ويضمها اليه ويضغط عليها وهيا وتاهت وهو تحكم وتحكم.. كان يهيم بوجهه وهيا لا تحس الا بانفاسه وعالمها قد توقف كان يصب عشقه وما بداخله عليها كانت لمساته حارقه وقد اشعلته تماما فهي بالنسبه له كتله انوثه متفجره قربها يشعله ويعطيها من حبه كانت قد اصبحت كالهلام الطري الذي تطبع بجسده واصبحا لا يحسان الا ببعضهما.. ويهمس بجنون بكلمات العشق .. كان قد جن من شهور بعدها لتستسلم له وتعطيه وتتشبث به كان بعدها الهبه واوجع قلبه ولما اقترب اكتشف ما يفقده اكتشف شعله الحب التي تفجرت بينهما.. كان قد اصبح مسيطرا وقد تراخت تماما ليفضلا فتره معا ووقد هلكا من العشق فقد ذاابا معا لفتره طويله في عشق صريح كان قلبه سيتوقف من انفعالاتهما معا.كانت قد بدات تتراخي بين يديه من فرط انفعالها ليرفعها ويشددعليها و.كان مصعوقا من رددات فعلها كانت مثيره بدرجه كبيره لتصل به الي قمه رغبته فيها فلم يحس بهكذا مشاعر من قبل رغم كونه مر بتجربه.. كانت مثيره طاغيه وكان هو قلبه سيتوقف كانت بين يديه يتحكم بها كيف يشاء لتأخذه الي عالم جننه واشعله برغبه لينتقل الي مرحله النهايه وقلبه يرجف وتوقف قلبها تماما حتي هلكت وجن هو مما هما فيه ليمد يده ليزيل باقي برنسها كانا مغيبين تماما وكان هو وصل الي طريق الانهايه وقلبه سينشق من رغبته فيها انثي الهبته ولم يعرف ان يسيطر علي نفسه اكثر من ذلك لتحس به وهو لا يحس الا بها وقلبه سينفجر هائم.. لم يترك مجالا للتراجع وتحس به يمد يده ليزيل برنسها لتشعر بالقهر لتمسك يده وتغرز اظافرها به وتحاول ان تمنعه لتنفجر بالبكاء لياخذها في حضنه ولم يكمل ويشدد عليها كان منتظرا تلك اللحظه وكان يعلم انها ستاتي كان واثقا انها ستفعل ذلك ليتحمل علي نفسه ويتحكم فيها ويسيطر علي رغبته التي تقتله فكان قلبه سينفجر ولكنه تجلد من أجلها وقرر ان يقابل نوبتها بحنانه وصبره ليحملها ويجلس بها علي الكرسي ويضعها علي قدميه وهيا متشبثه به تبكي وتنتحب وهو صامت يمدها بحبه ودعمه ويهمس بكلمات الحب والدلال لا يستعجل عليها ويجعلها تهدا رويدا رويدا.. كانت تنتحب وكلما هدات تعود مره اخري لتنفحر في البكاء فسنينها قد تعبتها وتعبت قلبها واكتفت... كان يمسد جسدها بحنان ويلملم ثوبها وقفل ما بان منه لتشعر بالامان وهيا علي قدمه.. ليهتف بهمس وحنين وقلبه سيقف مما كان فيه وهو ينهج بشده يحاول ان يهدأ.. ليقول بخب.... مهما حصل بحبك ومهما كان فيكي ايه هفضل احبك... كان حنونا ليشجعها قولي يا اسيا قولي يا قلبي مرادك معاكي وهيفضل معاكي وكل حاجه بتتحل لتهز راسها نفيا وتنتحب.. ليقول باصرار لا هتتحل مفيش حاجه مابتتحلش طب جربيني جايز اطلع مختلف واعرف افكر معاكي.. العشق اللي بينا مافيش حاجه هتوقفه.. اهدي وقولي يا قلبي.. دانت حبيبي اللي بتمناه من الدنيا
كانت تحتضنه وتشهق لتحاول ان تتكلم.. ما. ما. ينفعش.. انت مش مش فاهم.. كانت تقطع في الكلام..
ليهدئها طب اهدي طيب.. هو حد قلك اني غبي.. براحه عليا كده ونقول يلا يا قلب مراد يلا ياعمري كان يشجعها ويمسد عليها...
لتنفجر اخيرا وتهتف مره واحده ماينفعش... بحبك بس ماينفعش... بعشقك بس ماقدرش اسعدك...كانت تشهق بشده
كان هو في هذه اللحظه يشدد علي احتضانها وهيا ترتعد ليشعرها انه معها ولن يتركها لتحاول ان تبتعد ولكنه رفض واعتصرها بحب وهتف كملي يا اسيا.. ليه ماينفعش يا حبيبتي.. ليه يا قلب مراد..ماهو مش هنروح من بعض في حته مهما حصل.. قولي يا عمري سامعك اهوه والله هنحل كل حاجه... ميفوميفو
لتحتضنه اكتر لانها تحس ان هذه اخر لحظاتهما معا لتقول له عشان انا مريضه مانفعش ابقي ست.. مانفعش ابقي حاجه.. انا واحده بارده مريضه مانفعش ليك هموتك وادفن رجولتك انا مريضه برود يا مراد.. انت مالكش ذنب في اللي انا فيه.انا هقتلك ببرودي ومرضي.. سنين وانا بعذب في اكمل سنين وانا بحسسه انه مش راجل عشان انا ست ماتنفعش تبقي ست.. كان بيضربني من غلبه عشان ماكنتش بين ايديه ست لحد مايغمي عليا وياخد حقه وانا مش حاسه.. كان قرفان مني وبيشمأز من مرضي وانا ماعرفش اعمل حاجه مابعرفش اثير راجل ولا يرغب فيا.. مابعرفش ابقي ست لراجل يعوزها و.. انا واحده بارده ماعرفش اسعد راجل واشبعه واشبع رغباته.. انا مش ست انا مانفعش.. عشان كده عايزه ابعد مش عايذه اموتك انت مالكش ذنب انت عايذ ست تحبها وتنام معاها وتفرح انما انا ايه مفيش انا ماينفعش حد يلمسني و يفرح.. انا هقهرك واقتل رجولتك واقرفك من برودي .. انا تعبت يا مراد تعبت.. وظلت تنتحب اديك عرفت كنت ببعد ليه ماكنتش عايزاك تكرهني ماكنتش عايزاك تحس بالقرف مني انا ماحبيتش اكمل ووجعني بس انا حبيتك متخيل ايه لما اعمل فيك كده اقتلك بامراضي وقله حيلتي البرود مالوش علاج وبيقل الحب وبيقتل المشاعر وانت ماتستحقش كده..انت تستحق ست تعيشك كراجل وتلبي رغباتك.. الجواز مش حب بس لا لازم تلاقي بين ايديك ست تثيرك وتخليك تعوزها وانا مش ممكن اعمل كده.. برودي بين ايديك هيقتلك مش هحسسك برجولتك ولا هثير فيك رغبتك.. وانت مش اكَل انت مش هتضربني ولا تعمل ذيه انت هتنقهر وتسكت وتعيش عمرك مقهور تقهر رغبتك نفسك في ست كانت قد انتهت تماما .. واجهشت بالبكاء بعد ان اخرحت مافي قلبها اخيرا.. اخيرا ارتاحت وظلت تبكي.. كانت كلماتها قد نزلت عليه كالصاعقه.ظل يحاول ان يجمع كلماتها.. برود ايه ومين دي اللي بارده وماتنفعش... هيا هبله... امال اللي كانت في ايدي من شويه دي مين.. برود ازاي دي كانت هتوقف قلبي..برود ايه يا اسيا دانت فلحظه قلبتي حالي وخلتيني نار والعه...هو ايه اللي مش هتثير رغبتي هيا عبيطه اكيد امال الولعه اللي كنا فيها دي كانت ايه ظل يحاول ان يعقل الكلمات حتي هتف عقله استحاله مانت مش مجنون يا مراد ودي مش اول مره.. صحيح ماحبيتش كاميليا بس عارف يعني ايه ست... احس بالجنون.. وكان بيضربها ليه دا عباره عن كتله انوثه ماشيه وشعله نار ايده... انا مش فاهم حاجه.. مين دي اللي بارده..امال اللي كنا بنعمله من شويه دا ايه.. دانتي نار والعه يا اسيا ولعتي فيا هموت والمسك وانت مابتعمليش حاجه امال لو عملتي.. برود هيا هيا عبيطه.داحنا كنا في مدعكه هتخلص عليا.. دانا ناقص اطلع دخان من وداني.. هو ايه اللي ماتنفعش ومش ست.. قلبي هيقف ودي بتقول كده ازاي.. دانا فيه نار بتطحن جوايا وهيا ولعت فيا وهيا ولا هنا.. امال لما تدلعك وتعرف يعني ايه راجل وست هتعمل فيك ايه دانا هموت بين ايديها.. يا نهارك اسود يا اسيا ماتنفعيش ازاي دانا لو كملت معاكي انا اللي ماهنفعش من الشعطان وهنجلط من رغبتي فيكي اهدي يا مراد كده اما نشوف الهبل واصل لفين ال برود ال اهدي فحاول ان يمسد عليها ويخرجها من حضنه ليتكلم معها ولكنها رفضت.... طب ممكن تهدي بس وتبصيلي فهزت راسها نفيا فابتسم علي طفولتها وخجلها.. طب هتفضلي قافشه فيا كده لحد امتي.. فهدات وحاولت ان تبتعد ليتمسك بها لا وحياه عيونك الجميله مانت متحركه من حضني انت بس تهدي ونتكلم بالعقل كده ونقول تاني الا انا عندي حته غباء بعيد عنك اهدي وكري تاني كده من الاول....... لتنام في حضنه وتبدا بسرد كل شئ عليه منذ زواجها من اكمل وما عانته معه وكيف عذبته وكيف عذبها حتي زواجها منه و حبها له وخوفها عليه حتي هذه اللحظه ليحس بالنار تشبط في قلبه.. كان يريد ان يقتلع قلب اكمل في يديه ليدرك ان زوجها كان مريضا وليس رجلا وانه كان يخرج مرضه ويغرزه بها .. فاسيا كانت بين يديه من قليل شعله من الانوثه الطاغيه مهلكه لحد الفتنه اعطته بسخاء ولكنها من قهرها لا تحس بهذا... اما هو فهو رجل فيدرك. جيدا ما حدث بينهما ويدرك انها انثي ليس لها وصف ولولا انها تشنجت لكان اكملا زواجهما في سلام... ليبدا في الكلام بهدوء ووهو يقول تصدقي يا قلبي نفسي اقوم واجيب اكمل من مصارينه اطلعها في ايدي انت يا عمري مش حاسه بنفسك.. اكمل اللي مريض يا اسيا انت كنتي معايا كتله نار كنت هموت معاكي.. انت ازاي مش حاسه بده..يا اسيا من شويه كنت في حاله جنون بيكي.. يا اسيا احنا كنا في وسط نار موتتني لما وقفنا كان قلبي هيطلع من مكانه. سنتين بيزرع جواكي انك تنفعيش وانت ست الستات.. حاجه كده عالفرازه تاخد القلب وتعمل فيه شياط.. اسيا انا راجل ومش اي راجل وجربت قبل كده وعارف الامور دي.. انا عارف ان صعب بعد سنتين تصدقي بس عايزك تثقي فيا.. جوزك مش قليل والله وضحك.. لتحس بالخجل.. هيا مين اللي ماتنفعش ومش ست.. اقول ايه بس هتقولي عليامضوح وبيقول كلام قله ادب يا بت انا والع وبطلع دخان.. اسيا انت خلتيني في ثانيه اتجنن بيكي وانت ماعملتيش ولا اتحركتي سنتي.. ماتنفعيش ازاي بس طب اعمل ايه دلوقتي هتتعبي مني وهتسورقي.. اطب ايه مش هتقولي حاجه وهتفضلي قافشه كده لتهز راسها نفيا ليرفعها ويدور بها.ويدور ويسمعها من الحب اشكالا الي ان وصل بها للسرير . طب اقول انا بقه وظل يداعبها ويدغدغها حتي ضحكت من مداعباته ويقول دانت ست الستات.. ال برود قال دانا يا شيخه جنبك غلبان وعلي ادي وشكلك هتوقفي قلبي لتشعر بالخجل الشديد.. فهتف لا ماتحمريش كده الا انا خلاص النار قايده في جتتي وماعتش قادر دانتي خلصتي عليا يا شيخه اديني فرصتي بقه الا قلبي اتهلك لتهتف بخجل انا خايفه.. ليبدا في تقبيلها برويه وهمس من ايه خايفه من ايه انت مش حاسه انت بتعملي فيا ايه والله سيبي نفسك وسيبيني اشبع قلبي هيقف يا عمري.. لتتململ بخجل.. ليهمس بس بس بطلي فرك والله ماناقص جتتي والعه خلقه .. ليجوب بوجهه علي وجهها وشعرها ليهتف كانه مس او جن.. خايفه ايه بس دانا اللي خايف عليكي من اللي هعمله ليقترب منها ليشعرا معا بالتناغم ويزيل كل العواقب بينهم وتهدا اسيا اخيرا من اوجاعها ولينعم هو بحبيبته اخيرا وهو سعيد انه تغلب علي ما بها بحب وحنان.لتشعله مره اخري كانت ناعمه حالمه سعيده بلمساته تستجيب له بحب وهو يتحكم في انفعالاته حتي لا يؤذيها من شده رغبته ليتما حبهما. ليكتشف ان اكمل لم يقربها من الاساس ليشعر بالذهول ان حبيبته هو اول من كان في حياتها ليشدد عليها وهيا نائمه والسعاده ستقتلع قلبه.. ليشعر بشعور غريب وجميل.. حبيبته التي تمناها هو زوجها واول حبها واول رجل في حياتها اي سعاده واي مفاجأة..كان غير مصدق..ان اسيا لم يمسها اكمل من اساسه وكانت كما هيا احس بالجنون من سعادته ليظل مرددا لكلمات الحب لها وهيا نائمه لا تحس من تعبها من هول ليله طاحنه اشعلته فاهلهكا عشقا كان هو غير مصدق ما فيه..في الصباح تململت اسيا بين يديه وهو يراقب وجهها بحب فقد اضناه التعب من بعدها.. ليقبلها قبلات متفرقه لتستيقظ لتحمر خجلا وتخفض راسها خائفه بعض الشئ ليبتسم علي حبيبته ليرفع وجهها.. بصيلي.. لم تنظر اليه ليقبلها بعمق ويقول بصيلي.. لتنظر اليه والدموع تلمع في عينها تشعر ببعض الرهبه.. ليهمس.. بعشقك يا قلب مراد.. انت قلبتي حالي يا عمري لتتنهد.. ليهتف هو القمر اللي ولع فيا بيتنهد علي ايه كده وشايل هم.. لتهمس مراد.. ليسرع قائلا بهيام .. قلبي كله كله.. اللي وقفلي قلبي امبارح يا مفتريه حد يهبل حد كده..
لتخجل وتقول.. انا عملت ايه بس..
ليهتف والله وماعملتي انا اللي عملت و قلبي وقف وجتلي احلي هديه في الدنيا. اسيا انا اول حد لمسك يا قلبي لتشهق ليقول ايوه يا عمري انا كان قلبي هيقف من الفرحه..تعبت شهور والاخر ربنا اداني علي اد صبري وحبي.. كانت تشعر بالخجل.. ليكمل.. انت لسه بورقتك يا قلبي.. ليضحك لا كتتي بورقتك لتخجل ليقول حبيبي برضه وانا اقول ايه الكسوف ده اتاري قلبي ماحدش قرب منه.. والله نفسي اقتله عذب فيا لما روحي طلعت.واخيرا نولنا الرضا وقلبي بقي بتاعي منور كده وقمر.. لتهمس يعني.. انا... انا يعني.. ليقبلها ويقول بتتتأتأي ليه ماتقول يا قمري.. لتقول يعني انت مش زعلان وانا يعني.. يعني كويسه وهنفع.. كانت خائفه ليضحك عاليا .. زعلان وكويسه وتنفع يا قلبك اللي هيخرج من مكانه يا مراد كده كتير.. انت لسه عقلك باينه تعبان وماحستيش ان الولعه شابطه فيا يا قلبي انت ست تجيب جاز تخليني عايز اولع فيا من غير ما اقرب ولما قربت كان قلبي هيقف.. اسيا انت شعله تاخدي القلب وتطلعي بيه لفوق.. لتهتف بجد يا مراد يعني انفع.. ليهتف يا سوادك يا مراد تنفعي طب بس بس عشان انا كده هتخلصي عليا وربنا اوعي يا شيخه وسيبيني اوريكي تنفعي وتنفعي وهموت في الاخر ليقترب منها بشده ويهيم بها من جديد في وصله من العشق الطاحن الذي جعل عقله يجن من جمال حبيبته وبعد فتره من عذابه وبعده وهيا تظن انها لا تصلح وهيا انثي ليس لها نثيل.. ليأخذها بين يديه بحب شديد ويمسد عليها وهيا تتنهد علي صدره كأنها كانت في صراع وارتاحت كانت تحرك يدها علي صدره بحب وحنان ليمسك يدها بحب ويقبلها لا وحياه ابوكي ماعت قادر وهتتعبي مني كده كانت خجوله ليقول.. حاسه بايه.. لتتنهد وتقول حاسه اني عايشه.. اخيرا حبيبي معايا وما بعذبوش ولا بيا حاجه.. اخيرا هبقي طبيعيه واحب واتحب.. انا مبسوطه اوي يا مراد انا حاسه اني طايره كنت مريضه بوهم اتزرع فيا وجيت انت يا قلبي بصبرك وحبك شيلته مني.. ليهتف بعد ما طلعتي روحي يا شيخه دانا كان عقلي قرب يخف وقلبي والع من بعدك.. كنت بموت عليكي وماعرفش ان فيه هبل جامد مزروع جوا.من يوم ما شفتك وانت اتزرعتي حوايا. ربنا ياخده البعيد بس وحياه امه ماهسيبه بقي شحات ولسه هفضحه فضيحه واعرفه انه سوسن في نفسه ان ماكنتش امشيه يقول انا سوسن.. ماشي يا اكمل الكلب عالسواد اللي شفته مش هيكفيني انك شحات وجربوع لا علي اد ما اتعذبت هفضحك فضيحه لوز بس اصبر..
لتهتف خلاص يا قلبي مالناش دعوه. لينظر اليها بحب ليقول.. قولي كده تاتي والنبي انا قلبك انا مش مصدق اصلا خايف اصحي الاقيني بحلم..
لتهتف بدلع وخجل لا يا عمري انت قلبي ودنيتي وحبيبي واشارت لقلبه وقلبي انا هيموت علي اللي جوا هنا ....
ليقول طب باااس كده كتر خيري اوي عشان يا اسيا دلعك ده هيموتني ليبدا في تحسسها مجددا.. لتعترض وتان من تعبها فقد اتعبها من فرط انفعاله ليهتف بغلب وحياه ابوكي استحمليني بقه الايام الجايه عشان هتتطحني يا عمر مراد والله ماقادر.. معلش يا عمري عشان خطري هموت والله.. .. لتتنهد وتستسلم له رغم تعبها لينخرط معها بحب من فرط حرمانه منها وشده حبه لها لتعطيه وتعطيه فكان حرمانها ايضا جعلها تعطي بزياده لتستجيب استجابه َملهبه له ليكملا وصله عشقهما لتمر ايامهم بسعاده وحب لا يتواني مراد عن بث عشقه وطلب المزيد وهيا تعطيه من جمالها انثي عن حق لتمر ايام وايام لم يشبع من عشقها وهيا فاضت و كالت واعطت لتجعله دائما هائما بها يذهب لشغله ليعود اليها مسرعا لا يقدر علي بعدها لا يقدر ان يبتعد سنتي لتمر الايام ليعلم اكمل ان اسيا حامل وستلد طفلا ليحس بالقهر بعد ان خسر امواله وبعد ان ذهب اليه مراد واشبعه ضربا حتي كادت روحه ان تخرج منه ليتجمع اهله ليفضحه مراد وبدا في وشمه بعاره وكال وفاض واسمعه ابشع الكلام وفضحه في وسط عائلته ليوصم بالعار في وسط عائله من كبرات البلد لينفره الجميع وتلوكه الالسنه ويصبح مسخه لكل من هب ودب.. لم يرتاح مراد الا بعد ان فضحه علي رؤوس الاشهاد وليرد له الصاع صاعين فاي تجبر ذلك الذي فعله بتلك الرقيقه.. لم يهنا ولا ينام الا بعد ان قضي علي اكمل تماما ليعيش طول عمره مذلولا مفضوخا يستجدي الاخرين لتعيش اسيا سعيده وليكمل هو مفضوحا بقيه عمره وهنا قفلت تلك الصفحه القذره بمرضها البشع لتعود وتصبح صفحه بيضاء يخط فيها مراد بدايه عشق ملتهب بدايه دنيا جديده.. اخير نعم بحبيبته بعد ان ذهب لذلك الحقير واقتلع قلبه و اخذها في احضانه ونام وحمد ربه ليعدها ويعد نفسه بايام وليال عشق طويله يعوضها عن حرمانهما من الحب والسعاده..ليرزقا بطفل رائع لتفرح تاليا التي تعشقها اسيا فالطفل لم يغير ذره من اسيا فاصبح لديها فتاه تعشقها وابن تعشقه لانه حته من مرادها ليعيش مراد اسعد ايامه هائما بحب زوجته وسط اولاده حامدا ربه ان رزقه بتلك الجميله المتفانيه لينتهي فصل الصراع والهم والمشاكل .وتمر الايام والسنين ومراد لا يتواني عن بث عشقه لها لا يشبع ابدا منها ومن حبها ولا يقل رغبته فيها ليكونا معا في يوم من ايامهم بعد ان تمادا في عشقهما ليستكين مراد وتصدح ضحكته بعد ان استكانت حبيبته علي صدره لتهمس بتضحك علي ايه لينفتح في نوبه من الضحك لتقطب جبينها وترفع راسها غاضبه لينظر اليها بحب.. لا يا قلبي بفتكر حاجه كده
لتهمس ايه اللي َسخسخك كده فيه ايه..
ليهتف بحب مشاكسا اها فاكره لما كنتي مابتعرفيش لتحمر خجلا ليعود للضحك مره اخري يا لهوي مش قادر دا كانت ايام طين وانفتح في الضحك
لتخبطه.. ماتبس بقه انت كل شويه تقعد تتريق عليا انت مابتزهقش اوعي كده كانت تحاول ان تبتعد وهو يضحك بشده ويمسكها وهيا مغتاظه منه فهو كل مره يلهبها حبا ثم يذكرها بما فات..
ليضحك يا قلبي ما هو كان هبل عالي خلي المراره رشقت في السقف.. قلبي هيقف يبنت الايه كل مره من اللي بنعمله وانت كنت قافشه ومابتعرفيش.. دانا سنين عدت ومابعرفش فيه ايه.. ولعه ونار قايده كل مره غير التانيه يا قادره..
لتخجل لا بقه انت قليل الادب ليه كده اوعي يلا من هنا بقه شطبنا ابقي كل روحك بقه وظلت تخبطه وتبعده وهو يضحك ويهتف خلاص والله هبطل هبطل بس بس خلاص بلا يلا من هنا انت هبله باينك داحنا سخنا مره لسه هناكل ونحلي..دا الليله لسه في اولها
لتنظر اليه مصعوقه.. لا بقه اوعي انت ايه ده مابتزهقش
ليشدها اليه بقولك ايه بطلي فرك انت عارفه ماههمدش كده وبترجعي تتعبي فاهدي وعدي ليلتك يا قمر مانا مش بسكت وانت عارفه يا غلبك يا مراد سنين ومش عارف تهمد اصلها مابتعرفش ليضحك ليغمز لها ماتوريني كده حبيبي اللي مابيعرفش كنا وصلنا لفين.. كانت تتململ تحته من اشتعالها ليهمس افركي كمان وولعي فيا عشان الاقيكي مسورقه في الاخر اه يا قلبي اللي هيطلع من مكانه..نسكت بقه عشان نسكت اللي شابط فيا ده الا جتتي هترشق في الحيطه من الدخان .. بحبك يا قلب مراد ولا عمري مره قل الخب ده دقيقه.. يا هنا الدنيا وفرحها كله.. لينخرطا معا في دنياهما لتنسي اسيا اي ماضي فات وتعيش حاضر ولا اروع بعيد عن اي مشاكل كانت المشاكل لا تحل الا بالصبر والمصارحه... فلا ياتي من وراء العنف مشاعر فهو صبر وصبر حتي كانت له كما يريد حتي كافأته واعطته اكتر ماتمني.. اعطته نفسها كامله وفوقها حب السنين.. لتصل اسيا بصبر مراد الي مرادها وحب عمرها ليعيشا معا قصه حب يستحقانها بعد معاناه وصبر.. فالسعاده بعد المعاناه لها طعم اخر طعم العسل الذي يقتل اي اوهام واي امراض في القلوب ليصبح الوهم القاتل سرابا وماضيا كان سببه مرض النفوس البشريه وعدم الحب و التجبر علي خلق الله.كانت عايشه في متاهه كلها عتمه.. كنوز مشاعرها مدفونه في قلب الزيطه والزحمه.. جالها اللي خلي ايامها كلها تحلي.. ونور بحبه طريقها وداوق حلاوه عسلها وكملو الرحله..
.. كن لين القلب تكسب قلوب من حولك َلتسعد بهم....
تمت بحمد الله
وايضا زورو قناتنا سما للروايات
من هنا علي التلجرام لتشارك معنا لك
كل جديد من لينك التلجرام الظاهر امامك