قصة المهندسه نور
البارت التاسع والعشرون29والاخير
بقلم وفاء الغرباوى
لكل بداية نهاية، ولكل نهاية بداية جديدة
الزواج هو نهاية قصة حب وبداية جمع شمل حبيبن للمشاركة سويا
"كالامنية انتِ...دعاء ويقين "
******
سعاد رجعت بيتها ، كان ابراهيم موجود ..بصت له
:طلقني يا ابراهيم
بص لها كتير اوى، ومش عارف يرد او يتكلم
:شوف يا ابراهيم ، خلاص الحياة كده انتهت ما بينا، الحقيقه بقت واضحة جدا واللى سكت عشانه زمان اتعرف ..حتى عارفة اللى انت مخبيه جوه نفسك
ابراهيم بيفكر مع نفسه، ياترى هى فعلا عارفة الحقيقه
لما شرد منها كملت هى بثقة
:ايوة عارفة اللى انت مخبيه من سنين
مفيش ست مش بتحس بجوزها خصوصا لو كانت هى
اللى بتحبه..والحب ما لما كنت بتغلط فى أسمى باسمها
طلقني عشان اللم كرامتى واربى بنتى وانا لسه فيا شوية امل..
ابراهيم ملقاش حاجة يرد بيها..رمى يمين الطلاق وخرج..
قعدت سعاد مكانها تعيط على اللى عمرها اللى راح ، وقررت ان ترجع بناتها البيت لحد يا ياسمين ما تتجوز
وبعدين تشوف مكان تانى ليها ولملك
ورجعت ياسمين البيت ..سعاد قعدت جنبها
:سامحينى يا ياسمين كان غصب عني يا بنتي ما كانش في يدي حاجه اعمله وكنت صغيره ما ينفعش احكي لك حاجه امك ما سابتليش اختيار خصوصا لما ماتت قولي لي اعمل ايه وانا حتى ما عرفتش اوصل للراجل اللي هي متجوزه
ياسمين سمعتها وهي بتعيط وبعدين ردت عليها
: كنت دائما باسال نفسي انت ليه ساكته اكيد في سر جواك انا عارفه انك معك حق تخبي بس صدقيني انا باحاول على قد ما اقدر انسى اللي فات عشان انا خلاص تعبت وعايز ابدا حياه جديده، بنتك مش ناكره للجميل يا امي ايوه ما هو انت امي اللي ربتيني وحافظت علي على قد ما تقدري انت ام اللي اعرفها والثانيه ربنا يرحمها
حضنوا بعض الاثنين وقعدوا يعيطوا، وبعدين سعاد قالت لها قومي يا بنتي نشوف جهاز لاحلى عروسه عايزك تخلي بالك من بيتك وزوجك لانه بيقدرك وبيحبك وحاولي تسعدي وتسعدي نفسك
*****
عدى الاسبوع قبل يوم الفرح
الحياة حلوة فى تجهيزات الفرح
يوم عن يوم بيقرب كريم من نور ، هى الوحيده اللى بتسمعه..
بقت نور مستغربه نفسها ، ازاى فى فترة بسيطة كده بقت حياتها كلها مش زى الاول ازاي اتخلت عن المهندسة نور وبقت ست محتاجة للاحتواء ووجود سند فى حياتها
نور كانت بتسمع عن حب باباها ومامتها ، كان نفسها فى حاجة زى كده، والحمد لله كان من نصيبها كريم
ياسمين كانت فى حالة جديدة عليها أسرة كاملة، محمود حاول يكلمها بس كانت بترفض، رغم محاولات عمر انها تسمعه لانه والدها بس رفضت..ولجات ل كريم
وكانت شجاعة واتصلت عليه بعد ما كلمت عمر وطلبت منه أن يجلها عشان يوصلها ل اخوها
:كريم ..ممكن نتكلم
رغم انها كانت حاجة غربية عليه الا انه كان حاببها جدا
:طبعا يا ياسمين..انت فين وانا اجيلك
:عمر هيوصلنى الكافيه كمان ساعة
:ماشى يا ياسمين
قفل معاها التليفون واتصل على نور ، مش عشان ياخد اذنها..عشان يشاركها حياته
سهل انك تتقبل حبيب فى حياتك لانها فطرة، بس علاقة الأخوة دايما حاجة مختلفة لانهم بيكونوا فى بداية حياتهم مع بعض ..
:ايوة يا نور ..انا هقابل ياسمين كمان ساعة..تحبى تيجى معانا
نور كانت مبسوطة من تصرفه وانه كلمها، بس ردت عليه
:كلمتك تبقى محتاجة لك لوحدها، ممكن تخليك جنبها
ابتسم كريم على كلام نور ، اللى كل يوم ..هيحبها اكتر من الاول
:بحبك يا نور
قفلت نور بسرعة من غير ما ترد عليه..
نور لقت باباها جنبها، بيحضنها بيطمنها وبيقول لها:
انت عارفه النهارده اسعد يوم في حياتي مامتك كان نفسها تشوفك عروسه ،الله يرحمها نور كانت بتحبك قوي يا نورسين
بس انا باحب انك تقول لي نور يا بابا انا بشوف انى شبها اوى
ضحك صلاح وقال لها:
انتم فيكم كثير من بعض بس نوركانت حاجه ثانيه الاول طبعكم مختلف دي كانت جواها قوه بضعف ما تعرفيش ازاي نور كان عندها سماحه لكل انسان في الدنيا انت اخذت الماضي والمستقبل يا نور ربنا يسعدك يا حبيبتي
******
كريم قعد يستنى ياسمين لاقاها داخله هي وعمر ،قام سلم على عمر عمر اللي اتكلم وقال له
:مش هاوصيك عليها لما تخلص رن علي اجي اخذها
ضحك كريم وهو بيطبطب على كتفه :
ده انا اللي مش حاوصيك عليها او وصيها هي عليا، ربنا يسعدكم
مشى عمر
فضل ياسمين قاعده مع كريم
هو مش عارف يبدا الكلام منين
وهي كمان مش عارفه تقول ايه
كانت هي شجاعة وقالت له
:انا مبسوطه انك دخلت حياتي انا عشت طول عمري يعتبر من غير عيله امي و اختي الصغيره، نور كانت معيا على طول عمري ما حسيت انها بتعمل فيه فرق بينا
ودائما كان جوايا حاجه انها هيجيء يوم وتسبنى ، سنه الحياه الفراق على الكل، تصدق اني مش مبسوطه بوجود باباك في حياتي لكن مبسوطه بوجودك انت
انا ما اعرفش يعني ايه احساس الاخ بس اسمع ان الاخ ده يعني سند يعني امان لان الحقيقه مش هاقدر اسامح بابا على اللى عمله
انت ما تعرفش انا عشت ازاي لولا نور وعم صلاح يمكن كان زمان انتحرت من زمان
بحركه غريبه عملها كريم متردد ان يعملها حاول انه يمسك يديها ويطبطب عليها
: كل واحد فينا يا ياسمين كان له حياته انا امي ماتت عشت مع ابويا اللي مشغول بشغله اكثر من اي حاجه في الدنيا تقريبا كنت لوحدي لو انت كان معك نور وعم صلاح ، كنت لوحدي في الدنيا انا ابتديت احس بوجود الحياه لما قابلت عم صلاح ونور رغم الخزلان اللي شفته لما عرفت اللي بابا عملوا فيهم بدأت احس بالحياة، فيه ناس ما كنتش عارف احساس اني لي اخت، صدقيني انا كمان مبسوط والنهارده فرحان جدا ساعه ما كلمتيني قلت لي ان احنا نقعد نتكلم
تعال احنا نبنى العائله الصغيره الاخ والاخت وانا معيا نور وانت معك عمر كلنا افتقدنا الحب زمان احنا اللي هنعمله دلوقت احنا اللي هنفرح
طول ما كريم بيتكلم وياسمين بتعيط قالت له: ربنا يخليك لي يا اخويا
قام كريم واخدها تحت ذراعه
: مش هاخلي عمر يوصلك انا اللي هاوصلك ، ودائما اعرفى اني موجود يا ياسمين عمري ما هاسيبك
ضحك معها وقال لها
: كان نفسي ارزل عليه ويكون فتره الجواز اطول من كده بس يلا
قولي لي انت محتاجه ايه وزي ما هيجي لنور هيجي لك
ياسمين كانت طائره من الفرحه بقى معقوله الدنيا فتحت لها جناحها قوي كده
عمر وكريم الاثنين في حياتها بعد كل اللي حسيته تلاقي الفرح كده رفعت يديها للسماء
:الحمد لله يا رب الحمد لله
كريم وهو بيضحك
:يلا يا مجنونه
وقتها قالت له
:كريم انا نفسى فرحى يكون فى مركب بتلف فى النيل
وعلى فكرة دا حلم نور كمان
حضنها اكتر ليه وهى مبسوط ان حاجة زى دى هتفرح نور لو عملها من غير ما يقولهاوقالها
:طيب يلا يا قلب اخوكى
اتصل كريم بعمر وقال له
: انا هوصل ياسمين البيت يلا يا عريسنا اشوفك يوم الخميس ان شاء الله وهفوت عليك عايزاك فى موضوع مهم
عمر كان فرحان لما سمع صوت كريم
معنى كده ان اكيد ياسمين فرحانه
*****
وجه يوم الخميس وكانت نور وياسمين زي الملائكه احلى عروستين كانت ليلتهم ولا الف ليله وليله لان الفرح ما كانش في ناس كثير كان عباره عن مركب في النيل عليها العروسين واهلهم خلاص ما كانوش محتاجين زحمه الناس عشان يفرحوا كانوا محتاجين بعض ولميتهم عشان يفرحوا على نغمات اصاله بين يديك كان بيرقص كريم ونور وعمر وياسمين
بين ﺇيديك أنا بنسى روحي بين ﺇيديك
صعب أعيش في الدنيا ديه ﺇلا بيك
بين ﺇيديك أنا بنسى روحي بين ﺇيديك
صعب أعيش في الدنيا ديه ﺇلا بيك
كل يوم بيفوت عليا حبي ليك بيزيد شوية
كل يوم بيفوت عليا حبي ليك بيزيد شوية
محتجالك جنب مني ﺇوعى ليلة تغيبها عني
معاك رجعتلي ثاني حياتي ودنييتي
معاك بعيش حبيبي في الدنيا جنتي
وياك شفت بعيوني طريقي وسكتي
ماليش غيرك حبيبي معاك حاسة بأمان
وطول ما إنت معايا مابخفش من الزمان
محتاجة ليك حقيقي قرب مني كمان
قرب مني كمان
محتجالك جنب مني
معاك رجعتلي ثاني حياتي ودنييتي
معاك بعيش حبيبي في الدنيا جنتي
وياك شفت بعيوني طريقي وسكتي
ماليش غيرك حبيبي معاك حاسة بأمان
وطول ما إنت معايا مابخفش من الزمان
محتاجة ليك حقيقي قرب مني كمان
قرب مني كمان
عمر كان تايه فى جمال ياسمين وخجلها وبدات يتكلم معاها بهمس اللى ممكن تعيش فيه طول حياتها
:على الله المركب تكون عجبتك
هزت دماغها بالموافقة ومردتش ..كأنها عايشة حلم
كريم كان بقا فى حال تانى
نور كانت اميرة جاية من زمن الاميرات
برنسس فى كل حاجة
فستانها ، طرحتها ..كانت اميرة بجد
كريم:مبسوطه يا احلى نور
نور وهى فرحانه بجد :ياسمين اللى قالت لك على المركب صح
كريم:ليه مقولتش ليا انت
نور :دا كان حلم قديم كده او أمنية بس الحمد لله اتحققت
لحد ما جه الوقت اللى صلاح طلب يرقص معاها
سابها له ودمعت نور وقتها، وهو راح طلب ياسمين من عمر اللى كانت سعيدة جدا جدا
محمود كان فرحان بفرحة ولاده دى بس كان حزين على الماضى اللى خلى بنته تكون بعيده عنده وترفض انه يكون والدها وكيل عنها لحظة كتب الكتاب بس عمر قالها
:لو بتثقى فينا انا وكريم خلى باباكى يكون وكيلك
وافقت ياسمين
محمود عرف وقتها ان اصل الناس وطبيبتها هى اللى بتقعد مش مال وفلوس ...
لسه مخلصتش الليله لانهم قضوا الليلة كلها حب فى حب وغنت ليهم اليسا
سهرنا يا ليل للصبح يا ليل
و أمانة ما تمشي يا قمر الليل
آه يا ما أحلى الليل ويا حبيبي
ده حياتي معاه بقى ليها حياة
لو هفضل طول الليل حضناه
مش هشبع من حضن حبيبي
إستني يا شمس بقى إستني
مش عايزة حبيبي يروح مني
متجيش وحياتك دلوقتي
أصل أنا لسه مخدتش وقتي
عايزة أسهر مرة على طريقتي
و أتهنى لحد الصبح معاه
إستني يا شمس كمان حبة
محتاجة إني بحضنه أتخبى
وقّف يا زمان ساعتك ليلة
دي السهرة بقت جنبه جميلة
وحياتي مجاتش من الليلة
دانا قلبي ما صدق يبقى معاه
سهرنا يا ليل للصبح يا ليل
وأمانة ما تمشي يا قمر الليل
آه يا ما أحلى الليل ويا حبيبي
هنغني يا ليل للصبح يا ليل
وأمانة ما تمشي يا قمر الليل
آه يا ما أحلى الليل ويا حبيبي
ده حياتي معاه بقى ليها حياة
لو هفضل طول الليل حضناه
مش هشبع من حضن حبيبي
على شان خاطري بقى يا ليل طول
ويا ريت لو ترجع من الأول
خليك سهران حبة معانا
الليلة أنا أسعد إنسانة
لو هفضل طول ليل سهرانة
مش هتعب برضه مدام حضناه
وأمانة عليك آه يا ليل طول
وحياتنا لترجع من الأول
خليك سهران حبة معانا
الليلة أنا أجمل إنسانة
لو هفضل مية ليل سهرانة
مش هتعب برضه مدام وياه
سهرنا يا ليل
للصبح يا ليل
سهرنا يا ليل
للصبح يا ليل
وأمانة ما تمشي يا قمر الليل
آه يا ما أحلى الليل ويا حبيبي
تمت بحمد الله