قصة حياة صعبةالبارت الخامس 5بقلم حور طه

قصة حياة صعبة

البارت الخامس 5

بقلم حور طه

بص يا رخيصه هقول لك كلمتين ومن مصلحتك انك تفهميهم كويس قوي &مصطفى تبعدي عنه نهائي

 وكل  الهرتله اللي قلتيها دي تنسيها وده تحذيرك الاخير


 هناء : في اول الكلام توطي صوتك وانت بتكلميني اما بقى اخر الكلام لاني ما ليش خلق على رغيك& لو حابه ان مصطفى يفضل عايش في الاوهام  بتاعه زمان  يبقى لازم تعرفي حدودك في الكلام معايا وما تفكريش انك تهدديني مره ثانيه 


 نرمين بسخريه:  وانت بقى فاكره انك هتخوفيني بالكلمتين دول الاوهام اللي بتتكلمي عنها دي انا ممكن ادفنك فيها 


 هناء :اللي انا اعرفه عنك كثير قوي كفي انه يخلي مصطفى وعاكف يدفنوكي صاحيه عشان كده انت وضعك ما يسمح لكيش انك تهدديني


 نرمين :انت تقصدي ايه؟؟ وايه اللي انت تعرفيه

  

 هناء :  اللي انا اعرفه انت اكثر واحده عارفاها فبلاش وش البراءه ده لانه بصراحه مش لايق لك  وحياه تبعدوا عنها  عشان من خلق الخلق لو لمستوا منها شعره لاهد المعبد عليكم من غير حتى ما افكر 


نرمين :مصطفى مش ناوي يسيب حياه غير لما ياخد اللي هو عايزه منها وانت اكثر واحده عارفه


هناء:  وعشان عارفاك عارفه انك هتقدري  تبعدي  عن حياه   دي مش اول مره؟


ف المساء


ليان: انا بحبها وعايزه اشوفها


عاكف :خلصي اكلك عشان هخرجك خروجه جامده


ليان :بقول لك عايزه اروح لحياه


عاكف يسيب الشوكه من ايده: مش عايز اسمع اسم البنت دي هنا تاني


ليان: ليه مش بتحب حياه هي طيبه وبتحبني


عاكف: حياه بنت مش كويسه وانت ما ينفعش تشوفيها


ليان: انت اللي وحش حياه حلوه وانا بحبها


عاكف: ليان ازاي تقولي لبابا كده اتفضلي يلا

 على اوضتك وما فيش خروج


يونس يقابل ليان وهي طالعه :حبيبه جدو مين مزعلها 


ليان بطفوله :عاكف بيه مش عايزني اشوف حياه عشان هو مش بيحبها


عاكف بعصبيه :قلت لك ما تقوليش اسمها تاني يلا على فوق


يونس :اهدى عاكف البنت صغيره وما تفهمش الكلام ده حبيبتي روحي نامي دلوقتي وانا هتكلم مع بابا شويه


 ليان:هتودينا عند حياه يا جدو

 

يونس بابتسامه: ايوه بس ده وقت النوم بكره ان شاء الله هخليه السواق يوديكي


عاكف :ليه كده يا عمي بتعلقها بيها


يونس :ليان لسه صغيره وحاسه بحنان حياه عليها و مش هيحصل حاجه لو شافتها


عاكف بقسوه: بنتي مش هتشوف الرخيصه دي ولا حتى هتقرب منها


يونس :طيب اهدى خلينا نشوف شغلنا انت هتسافر بكره مع المهندسين


عاكف: حاضر يا عمي

حياه :بلاش الياس اللي عندك ده حاول تنبسط بحياتك


 علاء: انا اصلا مش مبسوط معايا 


 حياه  بهزار:  لا حاول تصلح الامور  معاك  عشان لو معاك جه عليك  مش هتكون معانا 


 علاء : انا بحاول اصلحها بس مش عارف


حياه :حاول تعرف  عشان تبقى عارف  انك لو فضلت على الحال ده  انت هتضيع اكيد انت عارف 


هناء لا تفهم شيء: انتم بتقولوا ايه والله ما انا فاهمه منكم حاجه مش هتبطلوا طريقتكم دي في الكلام


 علاء: خلاص قلت لك انا اللي هنزل الشغل


 حياه: يا ابني تنزل  فين هو انت قادر تصالب  طولك 


 يا علاء:  وانت ذنبك ايه تشتغلي مكاني 


 حياه توجه كلامها ل هناء: يا ريت تتكلمي معاه انت لاني كلامي معاه مش جايب نتيجه 

 

هناء: ممكن تبطلوا مناقره وتفهموني في ايه؟


 علاء :عايزه  تنزل الشيفت مكاني  وانا بقول لها خليكي وانا هنزل 


حياه :لو كنت شفتيه امبارح واحنا في الكافيه وهو بيقع  في حضني  مغمى عليه كنت هتعرفي  انه ما ينفعش ينزل 


هناء بخوف  :علاء انت  اغمى عليك تاني  ؟


 علاء: اطمني ما فيش حاجه انت عارفه حياه اوفر 


 حياه  تضربه  بخفه:  كنت هتجيب لي ساكته قلبيه وتقول لي اوفر  


علاء بهزار: لا انا بجيب كبده من عند الحاتي


حياه: ياااا على القلش الرخيص& يلا سلام عشان ما تاخرش


علاء :انا مش عارف بس البنت دي عنيده ليه كده غاويه تتعب نفسها


هناء :حياه قلبها طيب ما كانتش هتقدر تستحمل انها تشوفك تعبان وتسيبك تنزل الشغل 


 علاء : قولي لي عملت ايه في الموضوع اللي اتكلمنا فيه اخر مره 


هناء: انا مش خايفه  منهم  انا خايفه لما حياه تعرف الحقيقه  اكيد هتسيبنا مش هتحبني هتعرفني تاني

 

 علاء : ايه اللي حصل لما كانش برضاك يا هناء كان غصب عنك 


 هناء :  يمكن في الاول كان غصب عني  لكني تماديت  بعد كده 


علاء : انا نصحتك كتير يا هناء انك تسيب الطريق ده


 هناء :ما كانش ينفع اسيبه كنت مجبوره افضل فيها 


حرام عليك سيبني في حالي بقى انت عايز مني ايه


 مصطفى: عايزك انت  بس انت مش قادره تفهمي 


 حياه :عشان خاطر ربنا ما تقربش مني

  انا ما امتلكش في الدنيا دي غير علي شرفي 


 مصطفى  : خلاص  اتجوزيني 


 حياه :اتجوزك ازاي يعني؟؟ 


 مصطفى: انت بتقولي انا مش للبيع هتجوزك عرفي افتكر ده حل مناسب 


حياه :حرام عليك سيبني في حالي البنات اللي شبهك حواليك في كل حته


 مصطفى: معاكي حق  البنات حواليا في كل حته  ومجرد ما بشاور بيكونوا تحت رجلي& بس انت فاكهه مختلفه 

ما اكلتهاش قبل كده من اول لحظه شفتك فيها وانا مش قادره انساك حبيتك


حياه: ده مش حب ده غرورك وكبريائك اللي اتكسره لما في واحده قالت لك لا ما اتحملتش واتجننت وعندك استعداد تعمل اي حاجه عشان بس ترضي غرورك 


مصطفى: صدقيني يا حياه انا حبيتك بقيت اشوفك وانا صاحي وانا نايم صورتك مش عارفه تفارقني


 حياه: انت واحد مريض  مجنون  انا عمري ما هبقى ليك  سيبني اروح  حاول تعمل حاجه واحده  صح في حياتك  وسيبني امشي 


مصطفى يقترب عليها: يعني لرضيتي ادفع لك ولا راضيه اتجوزك عايزاني اعمل لك ايه وانا اعمله لك


 حياه: لان الطريقتين ارخص من بعض  وانا قلت لك انا مش سلعه للبيع  ولو هموت وهيكون اخر يوم في عمري  انت برده مش هتلمسني  ابعد  عني 


مصطفى :مفيش حد هيخلصك من ايدي يا حياه خلاص جينا لاخر الطريق وانت الليله هتكوني ليا برضاك او غصب عنك


حياه تصرخ بخوف وتغمض عيونها :حرام عليك ابعد عني بقي ابوس ايدك سبني 


=حياه اهدي يلا نمشي من هنا ..


حياه :انت .


= ما فيش وقت للكلام لازم نمشي بسرعه  قبل ما يفوق يلا 

 يخرجوا من شقه مصطفى  وركبوا العربيه  واتحركوا فورا 


 حياه وهي تنتفض خوف:  انقذتني منه ليه وانت اللي ؟


يقاطعها =عشان عرفت انك محترمه  والسكه  دي مش بتاعتك.


             البارت السادس من هنا 


          لقراءة جميع الحلقات القصة من هنا

تعليقات