قصة أحلى صدفة البارت الثاني 2 الجزء الثاني بقلم نجلاء فتحى


 قصة أحلى صدفة
البارت الثاني 2 الجزء الثاني
بقلم نجلاء فتحى

وأنطلقوا لبيوتى سنتر وبعد وقت دخل حسام بكرسية للبيوتى سنتر وعيونة على العرايس الموجودة وعنيهم فيها ألف سؤال حاول يتجاهل ذلك  ويبحث عن طفلتة الصغيرة أو بلوتة كما أطلق عليها  لم يجدها  وأنتبة على صوت فتاة ،  حسام  أنا أهو  أية رأيك حلو الفستان  
حسام/ أنصدم  يا نهار أبيض أنتى هند صوتك بيقول كدة

هند/ حلوة ولا لا 

حسام / مصدوم  فهند ترتدى فستان زفاف  أبيض  ضيق من الصدر  وواسع ومنفوش لرجليها ومحجبة   فقال بلوتى زادت جمال فوق جمال بس الحجاب مش لعبة 

هند/ عارفة حبيت أتحجب ذى ماما تغريد   وأنت مش قولتلى أتحجبى 

حسام/ لازم يكون تابع من جواكى علشان تحافظي علية  وجواة سعادة عارمة فهو كان يريد التكلم معها فى موضوع ذى دة  لكنة أجلة الان حورية من الجنة تقف أمامة  فقال يلا بينا

هند/ ثانية واحدة  يابنات  دة عريسى القمر أية رأيكم عسل   دة اللى خطف قلبى 

حسام/ أنحرج من تصرفها  لأنها وجهت كلامها للعرايس الموجودة  ثم دفعتة بالكرسي للخارج  رغم أعتراضة  

وبالخارج واجهت حسام مشكلة لم ينتبه لها كيف تركب هند بجوارة وفستانها المنفوش   بسبب العربية مجهزة لمقعد للقيادة ومقعد أخر بجوارة فقط اما الجزء الخلفى خالى لكى يسهل التنقل بكرسية المتحرك بداخلها  ،،   

هند/ عاملة حسابى  وشاورت لسوما 
وبعد وقت أتت سيارة كبيرة حديثة هدية من سوما لهند  وتحرك حسام بكرسية ثم نقل نفسة بزراعة للعربية  ثم ركبت هند بجوارة  بمساعدة سوما وتغريد بسبب فستانها  وانطلقت السيارة للقاعة  ثم أخذ أحمد الضابط كرسى حسام معة فى سيارتة وأنطلق سريعآ للقاعة بأقصى سرعة حتى يصل قبلة 

فى السيارة

هند/ مالك 

حسام/ نسيت أمر العربية

هند/ أرمى وراء ظهرك  عادى كلمت هند وهى قالت العربية نقطة منى ليكى  وقبل أى كلام أكيد من فلوس أبوها 

حسام/ عقلة شارد 

هند/ أمسكت أيدة  بلاش أشوف النظرة دى فى عينك الحلوة

حسام/ أنتى عزمتى أصحابك 

هند/ أكيد 

حسام/ هيتريقوا عليكى 

هند/ لية مش واثق من نفسك  اللى يتريق يتريق  المهم أنا عايزة أية 

حسام/ بحبك

هند/ أخيرا نطقتها  لازم تعيش حياتك أرجوك بلاش أى حاجة تعكر مزاجك الليلة ليلة العمر  ،،ولكى تخرجة من مود الحزن لأنها لاحظت عيون العرايس فى البيوتى سنتر  على كرسى حسام   قالت  رغم كسوفها  الداخلى  ، ،عارف هتعمل أية النهاردة ولا نأجل 

حسام/ أممممم افكر 

هند/ يلا ذى بعضة أعلمك 

حسام/ لااااا أحنا رجالة اووووى

هند/ هههههههه

حسام / هههههههه 
وبعد وقت وصلت السيارات أمام القاعة  ونقل حسام نفسة على الكرسى المتحرك    ونزلت هند بجوارة  وجريت لة ثم أنحنت لة وعدلت جاكت بدلتة  ورجل البنطلون   من الأخر عدلت هيئتة  فى ثوانى وخفة  وأرسلت لة قبلة فى الهواء وأمسكت أيدة اليمين  ثم ضغط على زر التحكم بالكرسي المتحرك بأيدة الشمال   ودخلوا على باب القاعة سعادة عارمة تحتل هند وخوف يحتل حسام  خايف أصحابها  يلعبوا فى دماغها فيرجع وحيد تانى بعد ما داق طعم السعادة  

وعند باب القاعة الداخلى  والفاصل بينهم وبين المعزمين    جلست هند على رجلة 
حسام/ مينفعش 

هند/ عارفة الفستان تقيل عليكى حابة أدخل كدة وبعدين دة مكانى المفضل أمسكنى جامد بس
حسام/ حاوط خصرها بأيدة  اليمين   وحين فتح الباب  تقدم حسام بيها ببطئ ومع الإضاءة الخافتة  وهو يدعو الله أن يمر اليوم على خير   حتى وصل لمكان المخصص ليهم الذى يتكون من كرسى للعروسة فقط وبجوارها مكان خالى لكرسي حسام  المتحرك  لحظة صمت من الحاضرين   وأندهاش وصدمة وهمهمات   كأن القاعة لا يوجد فيها بشر صوت الموسيقى فقط  
كسرت هذا الصمت زرغوطة من تغريد   فحلمها قد تحقق  

أتغاظت هند من رد فعل الحاضرين    أسرعت للمسؤول عن الحفل وأخذت المايك وقالت بقوة  وثبات  المفروض أحنا فى فرح ودى ليلة العمر   وعازمة حبايبى وأصحابى يفرحونى  علشان تكمل فرحتى  حبيبي   وعشيقى المهندس حسام   بطلى الخارق ثم نظرت لأصحابها   اللى عايزة تتكلم وعندها كلمة بدل متقولها فى السر تتفضل تقولها دلوقتى  واللى مش عايزة الباب مفتوح براااا  وكدة كدة فرحتى هى حسام ومكتوب كتابنا من سنة  ونظرت للحاضرين  بتحدى  وجدت فى ناس من الحاضرين زعلوا من طريقة كلامها ومشيوا  

هند/ الفرح دة فرحى ولو القاعة فضيت مش مهم أحسن هناكل الأكل فى البوفية لوحدى 
فجأة تحول المكان لضحك وتحول لفرح بجد  جريت هند لحسام  وقالت  بحبك
حسام/ بحبك يا بلوتى 

نظرت هند لأبوها  فشاور لها بمعنى أنتى جدعة وقوية 

وتم الفقرات  وعند فقرة الرقصة السلو 

هند/ يلا نرقص 

حسام/ مش هينفع  

هند/ سيبلى نفسك خالص  

حسام/ تقدم معها بكرسية  للمكان المخصص للرقص  وهنا الجميع ينظرون كيف يتم الرقصة    

الضابط أحمد/ شاور  للدجى  ف جعل الإضاءة منخفضة   
أتت هند بعد ما كلمت منظم الحفل على أغنية  معينة 
ثم جلست على رجلة  وتعلقت فى رقبتة   وقالت  حضنك حلو يا حسام 

حسام/ من جملتها أشعلتة   أخذ يتحرك بالكرسي حركات خفيفة بأنسجام مع الأغنية وزراعة الأيمن محاصرها لصدرة كى لا تسقط منة  وأخذ يمطر عليها من عبارات الغزل لأول مرة  الذى كتب مخصوص لها ومصدرة قلبة  وبصوت رقيق ومنخفض لا يسمعة أحد غيرها  وكأنهم حرفيآ  أنفصلوا عن العالم  
الأغنية لجنات  
 أسمها أنا كلى ملكك   روحوا أسمعوها  بقا  مكسلة أكتبها 
سوما / مبتسمة وتميل يمين وشمال وعنيها معلقة على هند وتتخيل أحمد بيرقص معها 

أحمد/ وقف بجوارها وقال بأحراج عقبالك تكونى ليا

سوما/ أنتبهت  ها قولت أية

أحمد/ أنا راجل عملى تقبلى تكونى عروستى يا آنسة 

سوما/ عينها أتسعت فهو طلبها للجواز بدون مقدمات

أحمد/ أسف دايقتك ولا كأن حضرتك سمعتى حاجة

سوما/ أستنا من فضلك  موافقة أحم أقصد أقصد   ثم بكت من الإحراج 

أحمد/ أمسك أديها وراح لبباها وطلب أديها  ووافق

وبعد أنتهاء الرقصة  صفروا الشباب بسبب لف حسام كرسية بحركة دائرية بسرعة من شدة فرحتة   مشهد رومانسي لأقصى درجة  ثم توجة بكرسية للمكان المخصص ليهم  وهند كانت مكسوفة من الحاضرين وتدفس رأسها فى كتف حسام وبعد وقت أنتقلت لكرسيها  وبعد عدة فقرات أعلن أبو سوما الخميس القادم ذى اليوم الحاضرين معزومين على شبكة وكتب كتاب وفرح بنتة الوحيدة سوما على الضابط أحمد  
حسام/ رايحة فين 

هند / أبارك لسوما

حسام/ مش وقتة  أنتى عروسة عايزك جنبى 

هند/ بجد تولع سوما المهم انت يا عسل العسل 

حسام/ شاكك فيكى المفروض تعيشى دور بنت رجل الأعمال  مش الواد بلية كدة 

هند/ يا عم روح ،،سيبها على الله   بقولك أنا جعانة أووى  هو البوفية مفهوش أكل 

حسام/ حبيبتى مش تاكل من الاكل دة ماما عملت لينا العشاء بنفسها 

هند/ لية تتعب نفسها 

حسام/ المفروض العشا على العروسة 

هند بحزن/ بجد يعنى ماما اللى تعملة حتى لو كانت موجودة  جيهان هانم مش بتدخل المطبخ 

حسام/ روحى مامتى هى مامتك ولا أنتى شاكة فى معاملتها ليكى 

هند/ لا صدقنى كنت اتمنى تكون أمى بجد بحبها اوووى  تعرف قالت هيحصل النهاردة أية بس انا مش خايفة متأكدة اليوم هيعدى حلو و ثم أتكسفت 

حسام/ مش قادر كفاية كدة 

هند/ بخوف،،مالك تعبان

حسام/ أبتسم، ،،لا أقصد عايزك مراتى الليلة 

هند/ بغباء،،  ما أنا مراتك من سنة 

حسام/ اووووف هى ماما قالت ليكى أية بالضبط المهم هنروح بس وهفهمك كل حاجة على أيدى بس تخليكى هادية وبلاش العفرتة فى ليلة ذى دى

هند/ أممممممم فهمت عايز قلة أدب 

حسام/ يخربيتك أبوكى وطى صوتك عيب 

هند بضيق/ معقول فهمت غلط 

حسام/ هند أسكتى هتلمى عليا الناس أنا عارف أقولك روحى بركى لسوما يالا 

هند بزعل/ أنت مستفز على فكرة بس برضو بحبك  ونظرت فى الجهة المقابلة 

حسام/ ياربى ههههههههه
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 
وبعد وقت وصلت هند فيلا حسام حيثُ
قرر العيش فيها بعد تجهيزها وانتقلت الام تغريد تعيش مع زوجها عادل فى القصر بتاعة  وبسبب الأقامة أن الفيلا مجهزة لظروف حسام   

 فى القصر   

تغريد/ الحمد لله اليوم عدى 

عادل/ الحمدلله   عقبال م تكونى أحلى جدة كدة 

تغريد/ يارب تفتكر حسام هيكون طبيعى دة برجل واحدة بس 

عادل/ بعقل ،،ولو رجلة موجودة  وهو معندوش الحاجة دى فى حاجة أسمها اللى ربنا عايزة هيكون  الجهل مننا أحنا وأكبر دليل انك شاكة أنك حامل  

تغريد/ ربنا كبير يارب كمل فرحة أبنى وبنتى 

عادل/ أبتسم على تلك الملاك التى أصبحت زوجتة  لأنها تعتبر هند بنتها وليست مرات أبنها   ،،،،المهم  بكرة بأذن الله  هنكشف ونشوف موضوع الحمل بتاعك دة وكويس مش قولتى لحد     لحد منتأكد
بقلم نجلاء فتحى عاشقة الكلمات 

فى مكان أخر 

ايييييية فرحها على  المشلول دة كان اليوم  وعادل طليقى كمان اتجوز أمة  ومن سنة  ليةةةةة محدش بلغنى طيب نازلة على أقرب طيارة يا انا يا هو وأمة  

فى غرفة حسام وهند.




تعليقات